You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 24 Wrz 2021, 16:44

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #270041 Wysłany: 05 Lip 2009, 16:48; 
 Temat postu: Wymiana szczęk hamulcowych
Offline
Sympatyk kropek

Miejscowość: Dublin
Rejestracja: 05 Paź 2007,
Posty: 7
Wczoraj wymienilem szczeki w swoim pojezdzie. Oto jak to zrobilem , majac nieco ograniczone mozliwosci warsztatowe. Zabralo mi to okolo 1,5 godziny. Pojazd z 1999roku 1,2 8V, bez ABS:
A) uzywane narzedzia:WD40, klucz do kol, mlotek 1kg, srubokret plaski 5mm,lub wiecej, (lepiej masywniejszy, niz za delikatny), klucz imbusowy 3, klucz plaski 11 (zamiast prawidlowego 1o), trzpien do pobijania (zastosowalem srube bodajze M8 - sprawdzila sie doskonale).Drewniany klocek. Kartka i dlugopis do zanotowania/naszkicowania polozenia sprezyn.
Kolejnosc prac:
1.pozostawilem samochod na plaskim podlozu, na 1szym biegu, zabezpieczyc kola klockami drewna, przed przetoczeniem pojazdu, zdjac kolo bedace aktualnie przedmiotem prac (trzeba wymienic szczeki w obydwu kolach! Zawsze!). Podlac otwory po srubach kola WD40, a takze wystajaca piaste.
2.Wkrecilem na powrot 4 sruby w ich miejsce - tak na 10mm. Pobijalem je srednio "delikatnie " mlotkiem, by odspoic zapieczony/sklejony beben od piasty. Robilem to uderzajac sruby naprzemiennie, obracajac bebnem. Widoczne na foto_1 "A".
3. Widzac, ze beben juz ruszyl sie na piascie - chybotliwie kreci sie i ociera o szczeki, zaczalem pobijac krawedz bebna - kierunek"B", mlotkiem przez dowolny stalowy kolek - w moim przypadku srube. Trzeba to robic naprzemiennie, po przeciwnych stronach bebna. Tak dlugo by zdjac beben z piasty.
Mnie nie udalo sie wykonac punktu 3. bez wykonania punktu 2.
4. Wylania nam sie obrac widoczny na foto_2. Zdjalem teraz 3 sprezyny: 1,2,3 zaczynajac od tej niewidocznej - w dolnej czesci hamulca, Potem zawleczki 4 przytrzymujace szczeki na miejscu. Te wszystkie elementy zdjalem , raczej latwo , srubokretem plaskim. Warto zanotowac polozenie sprezyn i polozenie stalowego plaskownika wiazacego obydwie szczeki.
5. wyjalem szczeki z ich miejsca, jedna z nich jest umocowana do konca linki hamulca recznego. Bez trudu mozna sobie poradzic wkretakim by je rozlaczyc. Zawsze, manipulujac szczekami w tym momencie, czy potem nalezy uwazac, by zbyt mocno nie nacisnac na jeden z tloczkow wychodzacych z cylinderka. Mozna w ten sposob wyrzucic drugi z tloczkow i napytac sobie biedy, wchodzac w naprawe i odpowietrzanie ukladu hamulcowego. Nie wykonywalem zadnych specjalnych zabezpieczen , a jesli musialem wcisnac tloczek, by zyskac na miejscu - to zawsze obydwa razem, z obu stron cylinderka!
6. Wyjalem popielniczke dla tylnego pasazera. Jest tam imbusowa sruba. Po jej odkreceniu i wyjeciu dalszej czesci mocowania popielniczki pojawia sie dostep do mechanizmu regulacji hamulca recznego. Nalezy go poluznic kluczem plaskim10 (11) , bo inaczej nie nalozymy bebna na raczej zbyt rozchylone szczeki. Patrz foto_3
7. Oczyszcilem przestrzen wewnetrzna bebna/cylinderka, nalozylem luzne gumowe oslony na cylinderku, zabezpieczajace tloczki, Jak wspomnialem w pcie 5 - trzeba uwazac by nie wypchnac tloczka na zewnatrz.
7.Zakladamy szczeki! zaczalem od tej, do ktorej byla mocowana koncowka linki hamulcowej. Nowa szczeka ma inny system mocowania, ale linka bez trudu znalazla swoje miejsce. Przeciwna szczeka z jednego kompletu na mechanizm regulujacy. Nalezy go ustawic na "minimim wychylenia". Spokojnie, to okaze sie nawet w trakcie montazu czy jest dobrze i mozna to poprawic , nawet palcami w trakcie montazu. O ile pamietam przed zamontowaniem wszystkich , szczegolnie gornych sprezyn. Teraz dwie szczeki trzeba powiazac poziomym plaskownikiem, ktory byl czescia starego zestawu szczek. Spokojnie napewno sie uda wlozyc go sensownie.Potem dwie szczeki umocowalem na swoim miejscu zawleczkami "4" jak na 2gim zdjeciu. Potem sprezyny: zaczalem od 1, potem dluga - 2 i ostatnia krotka - 3. Raczej nie sprawiaja klopotu, wchodza za 2gim 3cim razem. Odradzam ciagniecie za ostatni swoj sprezyny - bo sie wyginaja.
8. Teraz czas na ostatnie sprawdzenie calego zestawu: czy dol szczek siedzi na swoim prawidlowym miejscu-gniezdzie, czy sprezyny sa w pelni zahaczone, czy mechanizm regulacyjny jest w pozycji minimum, czy linka hamulca nie napina szczek - na plaskowniku mechanizmu, bedacym czescia nowej szczeki jest wytloczenie, ktore powinno sie opierac o szczeke, gwarantujac pelne zamkniecie szczek. Ostatecznie - czy szczeki sa w miare centralnie wzgledem piasty.
9. Po oczyszczeniu - zeskrobaniu rdzy z krawedzi bebna nalozylem go na szczeki. Po zalozeniu w bardzo ciasnym polozeniu zaczalem pobijac beben naprzemiennie uzyskujac zsuwanie sie jej po powierzchni szczek - na piaste. Pobijanie raczej nie intensywne - poprzez drewniany klocek. W koncowym etapie zblizania sie do piasty sprawdzilem jej polozenie i pokrecajac luzna piasta doprowadzielm do prawidlowego polozenia otworow gwintowanych na sruby , z otworami bebna. Nie potrafilem ruszyc reka bebna po montazu, ale po zalozeniu i skreceniu kola - krecilo sie ono z lekkim oporem.
10. Drugi komplet szczek wymienilem juz tylko w pol godziny.
11. jedna z ostatnich czynnosci - ponowne naciagniecie linki hamulca recznego. Potem jazda probna z paroma gwaltownymi hamowaniami hamulca glownego a takze recznego (nie mozna tego robic az tak gwaltownie i trzeba byc raczej rozsadnym) . Wszystko wydaje sie byc w porzadku. Felgi nie grzeja sie i samochod hamuje rowno.

Pozdrawiam

Piotr

_________________
piotr


Góra
 Profil  
 

 
 Post #270053 Wysłany: 05 Lip 2009, 17:54; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9763
Pomógł: 34
hmm... w sumie wg mnie młotek nie jest tutaj konieczny :D fakt po odkręceniu bębna warto czymś puknąć ,aby odszedł trochę od szczęk ... ale to wszystko ;) później schodzi rękoma, bez jakiegokolwiek użycia młotka :) wystarczy odpowiednio poruszać bębnem i zejdzie :)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #380296 Wysłany: 13 Lip 2010, 08:09; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 12 Lip 2010,
Posty: 29
1. Czy ktoś ma może te fotki na które powołuje się autor tutoriala ? :)
2. Czy przy wymianie szczęk przy przebiegu prawie 140 tys. wypada wymienić coś jeszcze?

_________________
Fiat Punto II
1.2 8V (2000 r.)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #380298 Wysłany: 13 Lip 2010, 08:14; 
 Temat postu:
Offline
Rabarbar
Awatar użytkownika

Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole
Rejestracja: 14 Cze 2007,
Posty: 24058
Pomógł: 128
Tecto napisał(a):
Czy przy wymianie szczęk przy przebiegu prawie 140 tys. wypada wymienić coś jeszcze?

Obejrzyj przewody hamulcowe i tłoczki w bębnach czy gdzieś nie ciekną.
A przy takim przebiegu na pewno nie zaszkodzi same bębny wymienić jeśli jeszcze są od nowości.

_________________
http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16
http://stax.motoblogi.pl/
http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! :thumleft:

obecnie:
http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm
Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01'
Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'

było:
Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94'
BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96'
Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92'
BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96'
Skoda 120L 52KM 82Nm 89'


Góra
 Profil  
 
 
 Post #856928 Wysłany: 05 Wrz 2021, 22:41; 
 Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych
Offline
Puntoświr

Imię: Norbert
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 30 Lip 2018,
Posty: 132
Czy autor dysponuje jeszcze wspomnianymi fotkami?
Bez nich tutek jest mało "czytelny"...


Góra
 Profil  
 
 
 Post #856929 Wysłany: 05 Wrz 2021, 22:50; 
 Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SZ SY SCZ
Rejestracja: 25 Lis 2018,
Posty: 469
Pomógł: 16
http://punto.org.pl/zrobtosam/model188czylimk2imk2fl/155
http://punto.org.pl/zrobtosam/model188czylimk2imk2fl/83

_________________
Cent -> topic59276.html


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO