You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 18:46

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #859147 Wysłany: 15 Sie 2022, 22:40; 
 Temat postu: Montaż grzałki PTC do klim.man. (+info do climatronica)
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 1.2 8V 69KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 21 Sty 2019,
Posty: 828
Pomógł: 47
Witam. Przedstawiam poradnik montażu grzałki PTC w GP/EVO/2012 wyposażonych w klimatyzację manualną. Grzałka PTC to nic innego jak elektryczny "grzejnik" zamontowany przed nagrzewnicą, który ma pomóc w szybszym nagrzaniu wnętrza kiedy silnik jest zimny. Szczególnie przydatne jest to w dieslel-ach które wolno się nagrzewają ale nie ma przeszkód żeby zamontować grzałkę PTC w aucie z silnikiem benzynowym, też będzie to działać. Grzałkę montujesz na własną odpowiedzialność, nie biorę jakiejkolwiek odpowiedzialności za ewentualne szkody, szczególnie że fiat nie przewidział "akcesoryjnego montażu" tych grzałek ani montażu w autach z silnikami benzynowymi. Nieprawidłowy montaż grozi nawet pożarem samochodu! Poradnik jest podzielony na kilka części:

Informację istotne z punktu widzenia climatronica będą dodatkowo zaznaczone kolorem


1. Co będzie potrzebne

Zanim przystąpisz do montażu grzałki musisz sprawdzić co masz w samochodzie i co ewentualnie będziesz potrzebował dokupić. Poradnik opisuje montaż PTC w sposób jak najbardziej zbliżony do montażu fabrycznego. W zależności od wyposażenia swojego auta będziesz potrzebował (zaczynając od "początku układu czyli akumulatora, do końca czyli do grzałki PTC):

-Klemę plusową z bezpiecznikami + dodatkową krzynkę dla bezpieczników PTC. (Tak by to wyglądało fabrycznie, natomiast można się ograniczyć do tej pierwszej, ewentualnie wedle uznania zabezpieczyć układ inaczej, potrzebne będą bezpieczniki o wartości 50A i 30A. W razie czego odsyłam do mojego "kompendium skrzynek bezpieczników na klemie" http://fiatpunto.com.pl/post858011.html#p858011

-Wtyczka 2 pinowa MTA niehermetyczna (szukać pod frazą MTA 2pin 6mm2 power,), Wtyczka której poszukujemy powinna być koloru czarnego, ale po pozbyciu cię kodowania wtyczki (przycięcie ząbka na wtyczce) możemy zastosować dowolną innego koloru (jak ja składałem to najłatwiej było o niebieskie, bo one są używane do zasilania elektrycznego wspomagania w fiatach ;) )

-Wiązka elektryczna klimatyzatora od wersji z grzałką PTC i klimatyzacją manualną. Od wersji dla climatronica różni się między innymi fragmentem montowanym w panelu klimy ręcznej, bo musimy zamontować czujnik maksymalnego grzania który w wiązce dla klimy automatycznej nie występuje (można poznać po gniazda dla żaróweczek oświetlenia panelu klimatyzacji których nie będzie w wiązce klimy automatycznej. Czasem się trafiają na allegro oryginalne wiązki fiata tzw. "leżaki magazynowe", często wiązka przychodzi razem z następnymi punktami czyli

-Grzałka PTC. Na pewno nie polecam taniego zamiennika, tylko część wysokiej jakość ze względu że jego uszkodzenie może doprowadzić do pożaru samochodu!

-Sterownik ogrzewania PTC. Najlepiej kupić razem z wiązką elektryczną a na pewno zwrócić uwagę czy wiązka jest w ten sterownik wyposażona bo inaczej czeka nas dodatkowy koszt

- Tzw. "normalia" czyli przewody elektryczne, taśma izolacyjna, cyna lutownicza/tulejki łączące itd.



2. Co może nie być potrzebne


Z ww. rzeczy kilka może być niepotrzebnych z racji że samochód może być już wyposażony w część z tych elementów. Najbardziej prawdopodobne jest posiadanie klemy plusowej z bezpiecznikami. Wtedy pozostaje kwestia czy jest wystarczająca ilość wolnych miejsc na bezpieczniki. Jeżeli nie ma, to opis jak sobie poradzić będzie w dalszej części poradnika.




3. Montaż

Montaż podzieliłbym na 2 części: Montaż pod maską i w stronę wnętrza. Wymiana wiązki klimatyzatora

3.1 Montaż pod maską

3.1.1 Montaż pod maską skrzynki bezpieczników (jeśli posiadamy skrzynkę z wystarczającą ilością miejsc na bezpieczniki, można pominąć)

Tu mamy kilka opcji zależnie co mamy na aucie:
-Brak jakiejkolwiek skrzynki: Wymiana klemy na plusową z bezpiecznikami z wymianą bądź przerobieniem przewodu plusowego alternator/rozrusznik na oczko(+ewentualnie skrzynka PTC, ale przy braku fabrycznej skrzynki na klemie ilość wolnych bezpieczników będzie wystarczająca)
-Mała skrzynka z 1 bądź 2 bezpiecznikami zajętymi: w takim wypadku albo wymiana klemy na dużą klemę z bezpiecznikami + skrzynka PTC (jeśli mieliśmy oba bezpieczniki zajęte)
-Duża skrzynka ale brak wolnych miejsc na bezpieczniki: Wtedy trzeba zamontować skrzynkę PTC do dużej klemy (montowana na wolny gwint M8 koło bezpieczników midival)

3.1.2 Montaż wiązki od skrzynki pod deskę

Mając skrzynkę potrzebujemy pociągnąć od bezpieczników dwa kable. Jeden o przekroju 6mm2 dla dużego przekaźnika od bezpiecznika 50A i 4mm2 dla mniejszego od bezpiecznika 30A (Albo po kupić więcej 6mm2 i założyć 2x6mm2). Demontujemy podszybie i ciągniemy wiązkę przy fabrycznej wiązce w sposób taki żeby pracujące ramie wycieraczki nie przetarło nam przewodów i przepuszczamy przez przelotkę do kabiny. Dodatkowo możemy doszczelnić przelotkę i przewód od zewnątrz sznurem butylowym dla 100% szczelności. Później na tych przewodach zarobimy piny od wtyczki i podłączymy do gniazda z wiązki klimatyzatora


3.2 Montaż we wnętrzu

3.2.1 Montaż wiązki klimatyzatora
Gotową fabryczną wiązkę zakładamy w miejscu naszej dotychczasowej. Żeby w miarę wygodnie to zrobić, należy tak naprawdę wymontować znaczną część wnętrza:
-Tunel środkowy
-Schowek pasażera
-Radio razem z koszem mocującym/stelażem
-Górny schowek (W evo/My2012, w GP chyba wychodzi wszytko razem (stelaż radia + nawiewy środkowe)
Panel sterowania klimatyzacją manualną trzeba wykręcić do "pozycji serwisowej" w momencie podłączania wtyczek od przycisków/dmuchawy/czujnika położenia pokrętła ciepło/zimno oraz żaróweczek podświetlenia.
W climatronicu najprawdopodobniej nie trzeba go wyciągać (panelu), wystarczy wypiąć starą wtyczkę i podłączyć nową.
Duże gniazdo na zasilanie grzałki oraz przekaźniki szczerze mówiąc nie wiem gdzie są fabrycznie zamontowane (jeżeli ktoś z fabrycznym PTC mógł zdjąć schowek i zrobić zdjęcia byłbym mega wdzięczny). Ja póki co wtyczkę od zasilania przykręciłem pod grzałką PTC (jest tam otwór na wkręt i długość wiązki sugeruje jak by to było właśnie to miejsce. Natomiast przekaźniki nie mam bladego pojęcia więc zamontowałem je wysoko, nad pokrywką filtra kabinowego i zamontowałem do wiązki klimy na trytytki. Sterownik klimatyzacji jeśli przyszedł z metalowym stelażem to idzie w okolicę dmuchawy, jeśli jest bez tego uchwytu (sam sterownik) to jego mocowanie trzeba ogarnąć we własnym zakresie ;) .
Przewody 6mm2+4mm2 które pociągnęliśmy od akumulatora przeciągamy do gniazda zasilania z wiązki, zakładamy piny i spinamy razem. Należy pamiętać żeby nie poprowadzić tych przewodów zbyt blisko nagrzewnicy wodnej gdyż potrafi ona zagrzać się do bardzo wysokich temperatur!!! Możliwe również że w wiązce samochodu będzie brakowało magistrali CAN (pin 6 i 12 w czarno niebieskiej wtyczce). W takim wypadku trzeba podłączyć przewody magistrali CAN. Najbliższe miejsce w którym znajdziemy ww. magistralę to radio (jeśli mieliśmy fabryczne radio), B&M (jeśli nasze auto posiada) no i air-bag (chociaż tu nie polecam komuś mało wprawionemu się podłączać, system wpływający na nasze niebezpieczeństwo). Jak nie mieliśmy ani fabrycznego radia ani B&M to możemy jeszcze skorzystać z magistrali w złączu OBD (choć tu jest już trochę dalej). Jeśli mamy odpowiednie piny to wpinamy je w złącze od strony auta, jeśli nie mamy, to możemy lutować się do wiązki od klimy. W przypadku climatronica magistrala CAN jest na pewno i jeden problem mniej ;)

3.2.2 Montaż grzałki PTC

Z prawej strony jest zaślepiony otwór w którym trzeba wyciąć miejsce na grzałkę, wystarczy czymś ostrym wyciąć odpowiednio duży (ale nie za duży, żeby wszystko było szczelne) otwór i zamontować grzałkę i podłączyć 3 wtyczki (nie idzie ich pomylić, są "kodowane" mechanicznie)

3.2.3 Kodowanie/Osiowanie Proxi
W przypadku klimy manualnej bardzo prawdopodobne że PTC ruszy bez kodowania, chociaż zalecałbym mimo wszystko wykonać kodowanie + osiowanie proxi przy użyciu AlfaOBD (MES nie obsłuży kodowania, co najwyżej samo osiowanie) .W przypadku climatronica kodowanie będzie potrzebne na 99,9% (jak ktoś wie coś więcej i może potwierdzić na 100% to będę wdzięczny)



Poradnik bez zdjęć bo nie robiłem :/ (Może uda się dołożyć kilka zdjęć jak to wygląda u mnie na gotowo). Jak coś jest nie jasne to proszę o info to może się uda poprawić :)

_________________
Moje Punto Easy Sport MY2012


Góra
 Profil  
 

 
 Post #861277 Wysłany: 03 Gru 2023, 17:16; 
 Temat postu: Re: Montaż grzałki PTC do klim.man. (+info do climatronica)
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Imię: Szymon
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 120KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: K-CE
Rejestracja: 03 Wrz 2011,
Posty: 80
Mam możliwość kupna PTC z wiązką ale od klimy manualnej, dużo zabawy żeby dostosować to do wersji z Climatronikiem?

_________________
Jak Żona się dowie co chce zrobić z jej GP to nie będzie zadowolona......................... jeśli ktoś Jej powie :)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861278 Wysłany: 03 Gru 2023, 18:08; 
 Temat postu: Re: Montaż grzałki PTC do klim.man. (+info do climatronica)
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Samochód: Punto 2012
Silnik: 1.2 8V 69KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 21 Sty 2019,
Posty: 828
Pomógł: 47
Z grubsza to masz do zrobienia:

-Wyjęcie swojej wiązki od climatronica, ew. kupno drugiej wiązki od climatronica bez PTC żeby przestój auta był krótszy
-"Odtaśmowanie" obu wiązek (climatronic bez PTC i manual z PTC) i złożenie z dwóch wiązek jednej (zostanie jeden fragment wiązki od położenia pokrętła ciepło/zimno, który w przypadku climatronica można usunąć bo sterownik PTC dostanie tą informację po CAN-ie

Więc kwestia co to dla ciebie "dużo zabawy" ;) , bo poza 2 przewodami od magistrali (i ewentualnie zasilanie i masa sterownika PTC) to wiązka PTC jest "niezależna" od wiązki klimy, więc rozdzielenie ich większych problemów nie powinno sprawić. Miałbyś 2 (CAN), góra 4 (CAN oraz + i - do sterownika PTC) kable do polutowania do swojej wiązki.

_________________
Moje Punto Easy Sport MY2012


Góra
 Profil  
 
 
 Post #861486 Wysłany: 14 Sty 2024, 14:10; 
 Temat postu: Re: Montaż grzałki PTC do klim.man. (+info do climatronica)
Offline
Forumowicz

Imię: Jakub
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 24 Paź 2021,
Posty: 1
Dodam od siebie ze sterownik PTC od klimy manualnej nie działa z klimatronikiem i jest potrzebny sterownik o innych numerach


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO