Komunikacyjne formalności
Opisujemy, jakie dokumenty należy przygotować, aby sprawnie załatwić najważniejsze formalności w wydziale komunikacji i ile to będzie kosztować.
Wydanie prawa jazdy po raz pierwszy; Wymagane dokumenty: - przesłane przez Ośrodek Ruchu Drogowego zaświadczenie o zdanym egzaminie, - zaświadczenie o zakończeniu szkolenia na konkretną kategorię, - orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych, - fotografia, - pisemna zgodna rodziców lub opiekunów, jeżeli nie ukończyło się 18 lat. Opłaty: 84,50 zł. Termin załatwienia sprawy: do 30 dni.
Zwrot zatrzymanego prawa jazdy; Wymagane dokumenty: - jeśli prawo jazdy zatrzymano na więcej niż rok – zaświadczenie o pozytywnym wyniku egzaminu na prawo jazdy, - w przypadku skierowania na badania lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych. Opłaty: 10 zł. Termin załatwienia sprawy: od ręki.
Rozszerzenie uprawnień; Wymagane dokumenty: - zaświadczenie o pozytywnym wyniku egzaminu na dodatkowe kategorie, - zaświadczenie o ukończeniu szkolenia na dodatkowe kategorie, - orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania, - ksero dotychczasowego prawa jazdy, - fotografia. Opłaty: 84,50 zł. Termin załatwienia sprawy: do 30 dni.
Rejestracja samochodu; Wymagane dokumenty: - dowód własności pojazdu, - dowód i tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był już zarejestrowany, - dowód pozytywnego wyniku badania technicznego pojazdu, - karta pojazdu (jeśli była wydana), - wyciąg ze świadectwa homologacji (dla nowych aut kupionych w Polsce), - dotychczasowy dowód rejestracyjny w przypadku zgłoszenia do pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy, - dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony spoza UE, - dokument potwierdzający zapłatę akcyzy i podatku VAT, jeżeli samochód osobowy został sprowadzony z UE, - dowód opłaty recyklingowej, - polisa OC (do wglądu). Opłaty: 180,50 zł (np. nowe auto kupione w salonie lub zarejestrowane w innym urzędzie), 256 zł (pierwsza rejestracja auta sprowadzonego z zagranicy), 81 zł (auto zarejestrowane w tym samym urzedzie). Termin załatwienia sprawy: od ręki (w praktyce od 1 do 14 dni).
Wtórniki tablic rejestracyjnych; Wymagane dokumenty: - dowód rejestracyjny, - karta pojazdu (jeśli była wydana, czyli dla pojazdów pierwszy raz zarejestrowanych od dnia 1.07.1999r.), - dotychczasowe tablice (w razie uszkodzenia), - oświadczenie właściciela w sprawie utraty lub zniszczenia dotychczasowych tablic. Opłaty: 185,50 zł (nowa numeracja), 93 zł (dwie tablice, zachowana numeracja; w przypadku tablic „unijnych” można wymienić tylko jedną tablice za 53 zł). Termin załatwienia sprawy: kilka dni roboczych.
Wtórnik karty pojazdu; Wymagane dokumenty: - dowód rejestracyjny, - tablice rejestracyjne (jeśli korzystamy z tablic „białych” – w celu wymiany nalepek legalizacyjnych), - dowód opłacenia OC, - oświadczenie właściciela auta w sprawie utraty karty pojazdu, - pisemna informacja wystawiona przez dealera lub urząd, w którym wcześniej zarejestrowane było auto, jeżeli kartę utracono przed pierwszą rejestracją, - dotychczasowa karta – w przypadku zniszczenia w stopniu powodującym jej nieczytelność. Opłaty: 156,50 zł (przy tablicach białych), 144 zł (przy tablicach czarnych, starego typu). Termin załatwienia sprawy: od ręki.
Wtórnik dowodu rejestracyjnego; Wymagane dokumenty: - dotychczasowy dowód, jeśli jest uszkodzony lub zapełniony wpisami z badań technicznych, - w przypadkach koniecznych (brak informacji z dotychczasowego dowodu rejestracyjnego) zaświadczenie ze stacji kontroli pojazdów o terminie badania technicznego, - karta pojazdu, jeżeli była wydana, - oświadczenie o utracie dokumentu, - tablice rejestracyjne („białe”, w celu wymiany nalepek legalizacyjnych). Opłaty: 86 zł (tablice białe), 73,50 zł (tablice czarne), 67 zł (tablice białe, gdy w starym dowodzie zabrakło miejsca na wpisy dotyczące badań technicznych), 54,50 zł (tablice czarne, gdy w starym dowodzie zabrakło miejsca na wpisy dotyczące badań technicznych). Termin załatwienia sprawy: od ręki.
Zawiadomienie o sprzedaży auta; Wymagane dokumenty: - zawiadomienie o sprzedaży z załączoną kopią dokumentu, na podstawie którego nastąpiła sprzedaż pojazdu (np. ksero umowy sprzedaży), - dokument tożsamości. Opłaty: bezpłatnie. Termin załatwienia sprawy: od ręki.
Adnotacja o montażu instalacji gazowej; Wymagane dokumenty: - dowód rejestracyjny, - karta pojazdu, jeśli była wydana, - wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji, - dowód opłaty OC. Opłaty: bezpłatnie. Termin załatwienia sprawy: od ręki.
- źródło: motor
_________________
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|