You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 07 Cze 2025, 11:23

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #602681 Wysłany: 07 Sie 2012, 00:22; 
 Temat postu: lozysko oporowe
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 02 Sie 2012,
Posty: 28
Punto 1.2 (nie moje) ma wykonczone lozysko oporowe (po puszczeniu sprzegla na luzie szumi) i jest "szarpniecie" podczas puszczania sprzegla. Problem polega na tym, że na wyższych biegach 4, 5 troche wyje powyzej 2tys. obrotów. Na nizszych w ogole albo prawie nieodczuwalnie - im wyzszy bieg tym bardziej. Czy to jest powiazane z lozyskiej oporowym czy szukać przyczyny gdzie indziej? Dodam, że przez dlugi czas jeździł bez uzupełnionego oleju w skrzyni.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #602712 Wysłany: 07 Sie 2012, 08:46; 
 Temat postu: Re: lozysko oporowe
Możliwe jest przegrzanie/przytarcie łożysk skrzyni z powodu niedostatecznego smarowania (i jednocześnie chłodzenia) olejem o niskim poziomie.
Z szumiącym łożyskiem docisku sprzęgła, to raczej nic nie ma wspólnego (obie rzeczy psują się/zużywają niezależnie).

Należy odróżnić też inną kwestię, że Punto, to nie jest limuzyna wyższej klasy i na biegach 4/5, jak się jedzie coraz szybciej, po prostu słychać "wycie" silnika powyżej ~100 km/h i tyle (to normalne, "ten typ tak ma").
Przy wyższych prędkościach (właśnie 4/5 bieg i od ~80 km/h) hałasują też zużyte łożyska kół!
Więc sprecyzuj o jakie "wycie" chodzi dokładnie?

W ogóle jaki jest cel założenia tego tematu? Będziesz coś naprawiać samodzielnie, czy tylko robisz rozeznanie z czystej ciekawości (co się zepsuło i ile szykować kasy na mechanika i części)?

Jeszcze co do szarpania, to może wynikać z najprostszej rzeczy: nieumiejętność operowania sprzęgłem przez kierowcę. Punto nie jest Twoje, a czyje? Jeździ nim kobieta lub ktoś, kto dopiero odebrał "prawko"? To by wiele wyjaśniało...
Sprzęgło może szumieć, ale jeszcze działać dobrze, a szarpanie wynikać też np. z uszkodzonych łap silnika/skrzyni, czy półosi.


Góra
  
 
 
 Post #602729 Wysłany: 07 Sie 2012, 11:06; 
 Temat postu: Re: lozysko oporowe
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 02 Sie 2012,
Posty: 28
Celem jest rozeznanie czy wszystko ok i ewentualnie ile kasy szykować na mechanika. Masz racje jeździ nim kobieta. Sprzegło palone non-stop, ciągle wymieniane, szczególnie tarcza dlatego łożyskiem oporowym narazie mozna sie wtrzymac bo i tak nie długo będzie trzeba to rozbierać i wtedy się wszystko zrobi za jednym zamachem. Szarpniecie spowodowane złym puszczaniem pedalu sprzegla to jedno a drugie to szarpniecie spowodowane tym lozyskiem, bardziej przypomina stukniecie/pociagniecie.

Wiem jak wyje punto przy 100, z tym, ze tutaj wyje troche inaczej i nie do konca w rytm silnika i pytanie brzmi czy przy wiekszych biegac/predkosciach moze wyc uszkodzone/wykonczone lozysko oporowe czy szukac przyczyny gdzie indziej. Zdaje sobie sprawe, ze moze byc walnieta skrzynia, poloski etc. ale chcialem droga eliminacji sie upewnic.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #602826 Wysłany: 07 Sie 2012, 18:15; 
 Temat postu: Łożysko oporowe - na pewno NIE szumi wraz z prędkością auta.
No to zapewniam, że łożysko wyciskowe/oporowe sprzęgła nie ma nic wspólnego z prędkością samochodu (ale silnika, tak).
Zależnie od prędkości jazdy (im szybciej, tym głośniej) wyją inne rzeczy:
- Punto, to samochód niskiej klasy (prawie zero wygłuszenia), więc zwyczajnie musi być słychać obciążony silnik > 100 km/h,
- łożyska w kołach,
- łożyska/zębatki w skrzyni/dyferencjale (szczególnie jak była eksploatowana ze zbyt niskim poziomem oleju),
- przy jeździe w zakrętach mogą też się dodatkowo "odzywać" półośki.
Dodatkowe decybele hałasu mogą się pojawiać zależnie od prędkości obrotowej silnika z alternatora i rozrządu.

Szarpanie (czysto mechaniczne uderzenie) przy ruszaniu (w odróżnieniu od "duszenia się" silnika z powodów elektrycznych):
- kierowca to "melepeta", o niskim poziomie zdolności manualnych (słaba "motoryka", koordynacja ruchów bez ładu i składu),
- zużyte sprzęgło (tarcza i/lub docisk) i/lub źle wyregulowane, co zwiększa efekt szarpania,
- zużyte półośki,
- zużyte mocowania, "łapy" silnika/skrzyni,
- zużyte sworznie wahaczy przednich,
- zużyta skrzynia (luzy wewnątrz na łożyskach/zębatkach).
Kilka (a nawet wszystkie) z tych wymienionych problemów w tak starym samochodzie może wystąpić na raz!


Góra
  
 
 
 Post #603017 Wysłany: 08 Sie 2012, 14:56; 
 Temat postu: Re: lozysko oporowe
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 02 Sie 2012,
Posty: 28
No cóż nic chyba nie poradze. Kobieta się napaliła na wymiane łożyska oporowego chociaż na ten moment się nie opłaca bo lepiej poczekać jeszcze troche i wymienić razem z tarczą. To łożysko rzeczywiście się już kończy a żywot tarczy jest ograniczony przy takim użytkowaniu (przy ruszaniu gaz w deche, w 90% przypadków do odcięcia i sprzegło puszczane max. do połowy, spalone sprzęgło czuć średnio raz na 2 dni, ale na wyższych biegach jazda jest już ok oprócz klasycznego szarpniecia niewprawionego kierowcy) więc po co rozkręcać 2x i 2x płacić?.

Zawieszenie ten samochód ma w bardzo dobrym stanie akurat, łożyska koła raczej ok, łapy silnika nie wiem, na zakrętach raczej nic niepokojącego nie słychać. Troche go szkoda do takiej jazdy ale w sumie wartość samochodu nie jest duża a naprawy dosyć tanie moim zdaniem. Jedynie z chęcią bym ocenił jeszcze to stan skrzyni. Czy jest jakiś sposób na ogólną ocene żużycia skrzyni bez rozbierania jej całej? Jakiś prosty sposób, żeby określić jej stan.

[ Dodano: 08 Sie 2012 14:56 ]

I jeszcze jedno. Czy sprawny alternator może wydawać jakiś dźwięk (bo wynika, że tak) i jaki?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #603068 Wysłany: 08 Sie 2012, 18:35; 
 Temat postu: Auto do naprawy - tylko co?
Przy dużej prędkości, powyżej 100 km/h wystarczy wcisnąć (powoli) na chwilę sprzęgło i słuchać, czy "wycie" nadal jest (czyli skrzynia wyje lub łożyska kół), czy znika (jak jest tylko przy obciążonym silniku, to wiadomo co). Nasłuchiwać też co się dzieje w drugą stronę, przy powolnym puszczaniu sprzęgła, w chwili połączenia silnika ze skrzynią (czy poza tym, że silnik wejdzie na obroty, są dodatkowe efekty).

Końcowe stadium zużycia łożysk alternatora brzmi tak (zaczyna się bardziej delikatnie i tylko przy gwałtownych zmianach prędkości obrotowej silnika): http://www.sendspace.pl/file/ee0f134e8fbe209bdd9d188/audio


Góra
  
 
 
 Post #603120 Wysłany: 08 Sie 2012, 20:30; 
 Temat postu: Re: lozysko oporowe
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 02 Sie 2012,
Posty: 28
Znika po wciśnieciu sprzegła ale trwa to około 3-4 sekund, o wiele dłużej niż silnik schodzi z obrotów. Dzięki za nagranie, alternatory są podobno wadliwe w tych samochodach (u mnie już raz obudowa wymieniana przez poprzedniego właściciela) więc jest duże prawdopodobieństwo, że to wystąpi i przynajmniej już będę wiedział co jest grane. Czy alternator może wydawać jakiś dzwięk jak jest sprawny? Na pewno objaw w tym samochodzie oznacza jakieś uszkodzenie bo u mnie czegoś takiego nie ma. Chyba, że jest jakaś różnica pomiędzy 1.1 a 1.2, przez co 1.2 wyje a ja o tym nie wiem, chociaż nie sądze. Coś po prostu wyje nie do końca w rytm silnika i schodzi z obrotów dłużej niż silnik.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO