|
Obecny czas: 07 Cze 2025, 11:23
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 7 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
pcb4 |
#602681 Wysłany:
07 Sie 2012, 00:22; Temat postu: lozysko oporowe |
|
 |
Sympatyk kropek |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 02 Sie 2012, Posty: 28
|
Punto 1.2 (nie moje) ma wykonczone lozysko oporowe (po puszczeniu sprzegla na luzie szumi) i jest "szarpniecie" podczas puszczania sprzegla. Problem polega na tym, że na wyższych biegach 4, 5 troche wyje powyzej 2tys. obrotów. Na nizszych w ogole albo prawie nieodczuwalnie - im wyzszy bieg tym bardziej. Czy to jest powiazane z lozyskiej oporowym czy szukać przyczyny gdzie indziej? Dodam, że przez dlugi czas jeździł bez uzupełnionego oleju w skrzyni.
|
|
Góra |
|
 |
|
|
pmx007pl |
#602712 Wysłany:
07 Sie 2012, 08:46; Temat postu: Re: lozysko oporowe |
|
|
Możliwe jest przegrzanie/przytarcie łożysk skrzyni z powodu niedostatecznego smarowania (i jednocześnie chłodzenia) olejem o niskim poziomie. Z szumiącym łożyskiem docisku sprzęgła, to raczej nic nie ma wspólnego (obie rzeczy psują się/zużywają niezależnie).
Należy odróżnić też inną kwestię, że Punto, to nie jest limuzyna wyższej klasy i na biegach 4/5, jak się jedzie coraz szybciej, po prostu słychać "wycie" silnika powyżej ~100 km/h i tyle (to normalne, "ten typ tak ma"). Przy wyższych prędkościach (właśnie 4/5 bieg i od ~80 km/h) hałasują też zużyte łożyska kół! Więc sprecyzuj o jakie "wycie" chodzi dokładnie?
W ogóle jaki jest cel założenia tego tematu? Będziesz coś naprawiać samodzielnie, czy tylko robisz rozeznanie z czystej ciekawości (co się zepsuło i ile szykować kasy na mechanika i części)? Jeszcze co do szarpania, to może wynikać z najprostszej rzeczy: nieumiejętność operowania sprzęgłem przez kierowcę. Punto nie jest Twoje, a czyje? Jeździ nim kobieta lub ktoś, kto dopiero odebrał "prawko"? To by wiele wyjaśniało... Sprzęgło może szumieć, ale jeszcze działać dobrze, a szarpanie wynikać też np. z uszkodzonych łap silnika/skrzyni, czy półosi.
|
|
Góra |
|
 |
pcb4 |
#602729 Wysłany:
07 Sie 2012, 11:06; Temat postu: Re: lozysko oporowe |
|
 |
Sympatyk kropek |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 02 Sie 2012, Posty: 28
|
Celem jest rozeznanie czy wszystko ok i ewentualnie ile kasy szykować na mechanika. Masz racje jeździ nim kobieta. Sprzegło palone non-stop, ciągle wymieniane, szczególnie tarcza dlatego łożyskiem oporowym narazie mozna sie wtrzymac bo i tak nie długo będzie trzeba to rozbierać i wtedy się wszystko zrobi za jednym zamachem. Szarpniecie spowodowane złym puszczaniem pedalu sprzegla to jedno a drugie to szarpniecie spowodowane tym lozyskiem, bardziej przypomina stukniecie/pociagniecie.
Wiem jak wyje punto przy 100, z tym, ze tutaj wyje troche inaczej i nie do konca w rytm silnika i pytanie brzmi czy przy wiekszych biegac/predkosciach moze wyc uszkodzone/wykonczone lozysko oporowe czy szukac przyczyny gdzie indziej. Zdaje sobie sprawe, ze moze byc walnieta skrzynia, poloski etc. ale chcialem droga eliminacji sie upewnic.
|
|
Góra |
|
 |
pmx007pl |
#602826 Wysłany:
07 Sie 2012, 18:15; Temat postu: Łożysko oporowe - na pewno NIE szumi wraz z prędkością auta. |
|
|
No to zapewniam, że łożysko wyciskowe/oporowe sprzęgła nie ma nic wspólnego z prędkością samochodu (ale silnika, tak). Zależnie od prędkości jazdy (im szybciej, tym głośniej) wyją inne rzeczy: - Punto, to samochód niskiej klasy (prawie zero wygłuszenia), więc zwyczajnie musi być słychać obciążony silnik > 100 km/h, - łożyska w kołach, - łożyska/zębatki w skrzyni/dyferencjale (szczególnie jak była eksploatowana ze zbyt niskim poziomem oleju), - przy jeździe w zakrętach mogą też się dodatkowo "odzywać" półośki. Dodatkowe decybele hałasu mogą się pojawiać zależnie od prędkości obrotowej silnika z alternatora i rozrządu.
Szarpanie (czysto mechaniczne uderzenie) przy ruszaniu (w odróżnieniu od "duszenia się" silnika z powodów elektrycznych): - kierowca to "melepeta", o niskim poziomie zdolności manualnych (słaba "motoryka", koordynacja ruchów bez ładu i składu), - zużyte sprzęgło (tarcza i/lub docisk) i/lub źle wyregulowane, co zwiększa efekt szarpania, - zużyte półośki, - zużyte mocowania, "łapy" silnika/skrzyni, - zużyte sworznie wahaczy przednich, - zużyta skrzynia (luzy wewnątrz na łożyskach/zębatkach). Kilka (a nawet wszystkie) z tych wymienionych problemów w tak starym samochodzie może wystąpić na raz!
|
|
Góra |
|
 |
pcb4 |
#603017 Wysłany:
08 Sie 2012, 14:56; Temat postu: Re: lozysko oporowe |
|
 |
Sympatyk kropek |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 02 Sie 2012, Posty: 28
|
No cóż nic chyba nie poradze. Kobieta się napaliła na wymiane łożyska oporowego chociaż na ten moment się nie opłaca bo lepiej poczekać jeszcze troche i wymienić razem z tarczą. To łożysko rzeczywiście się już kończy a żywot tarczy jest ograniczony przy takim użytkowaniu (przy ruszaniu gaz w deche, w 90% przypadków do odcięcia i sprzegło puszczane max. do połowy, spalone sprzęgło czuć średnio raz na 2 dni, ale na wyższych biegach jazda jest już ok oprócz klasycznego szarpniecia niewprawionego kierowcy) więc po co rozkręcać 2x i 2x płacić?.
Zawieszenie ten samochód ma w bardzo dobrym stanie akurat, łożyska koła raczej ok, łapy silnika nie wiem, na zakrętach raczej nic niepokojącego nie słychać. Troche go szkoda do takiej jazdy ale w sumie wartość samochodu nie jest duża a naprawy dosyć tanie moim zdaniem. Jedynie z chęcią bym ocenił jeszcze to stan skrzyni. Czy jest jakiś sposób na ogólną ocene żużycia skrzyni bez rozbierania jej całej? Jakiś prosty sposób, żeby określić jej stan.
[ Dodano: 08 Sie 2012 14:56 ]
I jeszcze jedno. Czy sprawny alternator może wydawać jakiś dźwięk (bo wynika, że tak) i jaki?
|
|
Góra |
|
 |
pmx007pl |
#603068 Wysłany:
08 Sie 2012, 18:35; Temat postu: Auto do naprawy - tylko co? |
|
|
Przy dużej prędkości, powyżej 100 km/h wystarczy wcisnąć (powoli) na chwilę sprzęgło i słuchać, czy "wycie" nadal jest (czyli skrzynia wyje lub łożyska kół), czy znika (jak jest tylko przy obciążonym silniku, to wiadomo co). Nasłuchiwać też co się dzieje w drugą stronę, przy powolnym puszczaniu sprzęgła, w chwili połączenia silnika ze skrzynią (czy poza tym, że silnik wejdzie na obroty, są dodatkowe efekty). Końcowe stadium zużycia łożysk alternatora brzmi tak (zaczyna się bardziej delikatnie i tylko przy gwałtownych zmianach prędkości obrotowej silnika): http://www.sendspace.pl/file/ee0f134e8fbe209bdd9d188/audio
|
|
Góra |
|
 |
pcb4 |
#603120 Wysłany:
08 Sie 2012, 20:30; Temat postu: Re: lozysko oporowe |
|
 |
Sympatyk kropek |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 02 Sie 2012, Posty: 28
|
Znika po wciśnieciu sprzegła ale trwa to około 3-4 sekund, o wiele dłużej niż silnik schodzi z obrotów. Dzięki za nagranie, alternatory są podobno wadliwe w tych samochodach (u mnie już raz obudowa wymieniana przez poprzedniego właściciela) więc jest duże prawdopodobieństwo, że to wystąpi i przynajmniej już będę wiedział co jest grane. Czy alternator może wydawać jakiś dzwięk jak jest sprawny? Na pewno objaw w tym samochodzie oznacza jakieś uszkodzenie bo u mnie czegoś takiego nie ma. Chyba, że jest jakaś różnica pomiędzy 1.1 a 1.2, przez co 1.2 wyje a ja o tym nie wiem, chociaż nie sądze. Coś po prostu wyje nie do końca w rytm silnika i schodzi z obrotów dłużej niż silnik.
|
|
Góra |
|
 |
|
Strona 1 z 1
|
[ 7 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|