Procedura i części w 1,4 8V są takie same. Nic nie trzeba odkręcać (żadnych filtrów, osłonek na klimie). Napinacz trzyma jedna śrubka.
Kiedy pasek jest do wymiany? Gdy piszczy czasem (zależy od pogody), gdy są pęknięcia lub zużycie (żeberka są wąskie i wyślizgane).
Podobnie z napinaczem. Zużycie, korozja, hałasy rolki, skończył się zakres regulacji (dobił do ogranicznika i już nie napina).
Przy okazji takich prac sprawdzamy klimę i alternator, pokręcić ręcznie, czy nie ma wyraźnych oporów (i w drugą stronę, luzów) na łożyskach, ani hałasów (jak łożysko w rękach szumi, trzeszczy, chrzęści, to na bank do wymiany). Na chwilkę można uruchomić silnik bez paska i też ocenić, czy jest ciszej (czyli klima/altek się "kończą").
Robota z pozoru prosta, dopóki się śrubka nie urwie (albo nie obrobisz imbusa), albo napinacz nie zablokuje od rdzy (sprężyna wewnętrzna).
Ja nie mogłem zdjąć paska. Napinacz praktycznie zabetonowany. Filmik po wstępnym rozruszaniu, laniu WD-40 do środka (ruch o pół zakresu, nadal nie można dobić do pozycji blokady). W takim wypadku trzeba próbować odkręcić napinacz i tyle (ewentualnie zdemontować koło foniczne). Dobrym zwyczajem jest NIE niszczenie części bez wyraźnej potrzeby (czyli np. nie tnij paska), bo się czasem okazuje, że nowa nie pasuje, nie działa i trzeba założyć starą (albo nie można jej zdemontować, beton totalny).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Korozja może blokować napinacz - nie zdejmiesz paska!
Blokuje_sie_(korozja).gif [ 585.91 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
Z narzędzi potrzebne tylko dwie rzeczy: imbus 6 oraz klucze 13 (płaski, oczko odgięte, fajka L). Nasadki nie wejdą, za wąsko tam. Narzędzia w dobrym stanie (szczególnie imbus, ostry sześciokąt, nie obrobiony, bo i śrubę, jej gniazdo zmieli).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Trzeba mieć różne opcje, typy narzędzi.
03_Potrzebne_narzedzia.jpg [ 72.42 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
Wjedzie nowy zestaw. Paski są produkowane nawet co kilka milimetrów, ktoś z was może mieć sąsiednie wymiary (np. 1148 długość), sprawny napinacz powinien ogarniać 2-3 różne paski (sąsiednie długości). Napinacze są mocowane na imbusa albo sześciokąt zewnętrzny.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Zestaw pasek + napinacz.
01_Zestaw_pasek-napinacz.jpg [ 108.87 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
Stary pasek (wąskie, wytarte, wyślizgane żeberka, dziurki od kamyków, kilka pęknięć) i nowy (szerokie żeberka, matowe, "dużo mięsa"). Nowy pasek można nawijać od koła fonicznego, klimę, altek, zostawić nadmiar przy napinaczu i tam nałożyć pasek jako ostatni (pilnować, czy pasek leży prawidłowo we wszystkich kołach). Stary pasek jeśli całkiem nie spękał, można zachować na czarną godzinę, wrzucić w koło zapasowe (czy na butlę LPG) i mieć na zapas.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Stary VS nowy pasek...
02_Stary_i_nowy_pasek.jpg [ 89.52 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
Stary napinacz oprócz korozji sprężyny wewnątrz, gnił także od zewnątrz, "przyspawał" się korozją do podstawy. Typowa biało-szara korozja aluminium.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Stary napinacz, niby "działa", ale na złom.
04_Napinacz_zdemontowany.jpg [ 117.9 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
Rolki są dostępne osobno (łożyska nie wymienisz, bo to "zapraska", obtrysk tworzywem), a do czasu zamówienia nowej (gdy szumi, sucho w środku) można dołożyć smaru i tak chwilę pojeździć.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Łożysko można reanimować tymczasowo.
05_Tymczasowe_dosmarowanie_rolki.jpg [ 61.24 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
Poza łożyskiem, sama rolka się zużywa, robi się rowek (dlatego też jest ciężej zdjąć stary pasek jak napinacz ciężko chodzi, a rolka jest wklęsła).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wyżłobiona rolka = do wymiany.
06_Wyrobiona_rolka.jpg [ 44.95 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
Makieta edukacyjna. Przekrój napinacza (młotkiem i przecinakiem). Uwaga, sprężyna jest "nakręcona", przy takim demontażu odłamki latają. Tymczasowo można by taki napinacz odmoczyć np. w nafcie (tutaj 24h, na zdjęciu sprężyna już nie wygląda źle, a stała na kamień), teoretycznie odzyska zakres regulacji, ale brudu, rdzy nie wypłuczesz. Tutaj między zwojami sprężyny była jakaś przekładka, taśma, ona się może zerwać i zbić, klinować sprężynę, plus rdza się wbija, taśma trzyma syf. W razie problemów nie kombinuj, kup nowy napinacz.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Demontaż napinacza. Level Pro.
07_Wiwisekcja_napinacza.jpg [ 160.47 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
Wspomniany zakres regulacji. Jak wszystko jest nowe, to pozycja leży blisko serwisowej, blisko blokady (pin, kołek fi.4). W miarę zużycia napinacz oddala się od pozycji blokowania, aż do ogranicznika. Tyle, że jak wejdzie korozja, to może być problem ze zwolnieniem (i wracamy do początku wypowiedzi - patrz animowany GIF).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Zakres napinania jest relatywnie mały.
08_Zakres_napinania.jpg [ 89.78 KiB | Obejrzany 6243 razy ]
--------------------------------------
[ Dodano: 28 Maj 2024, 17:28 ]--------------------------
Następny "Najbardziej Nieogarnięty Członek" z grupek Fejsbókowyh...

Punto nie mają forum i nie ma tam podstaw (paski, płyny, filtry, hamulce, zawias, rozrząd).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Świat składa się tylko z FB (małolaty żyją w bańce).
Spadek_sredniego_IQ_gatunku_ludzkiego.jpg [ 53.25 KiB | Obejrzany 3110 razy ]
Jakby coś, to oni zaczęli tę zabawę. Wyśmiewali wszelkie fora dyskusyjne, że słabe, że tam nic nie ma, za to na FB jest wszystko i jest 100% fachowo (FB/Meta to portal naukowy pełen ekspertów światowej klasy, co nie wiedzą, że wszystkie silniki w Grande/EVO są już kolizyjne na przykład, tam nie ma tygodnia bez jakiejś wtopy/gafy, zarówno pytania jak i "porady"). Smartfoniki + social media = fizyczne zmiany w mózgu, degeneracja (zdolności poznawcze siadają, słabnie pamięć).
https://www.youtube.com/watch?v=GLD6chdFjA0