You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 24 Kwi 2024, 15:09

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 34 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 
 Post #848693 Wysłany: 09 Lip 2019, 03:42; 
 Temat postu: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
Witam. Mam do wymiany simmering wałka rozrządu. Chcę to połączyć z wymianą rozrządu i regulacją luzów zaworowych.
Wiadomo - zdjęty wałek to płytki wyjdą bez żadnego problemu.

Moje pytanie jest o to, jak to zrobić stosując te nieopisane już super blokady kół? Przecież muszę zdjąć wałek - więc i koło zębate wałka muszę usunąć jak i wariator - więc to mi po blokadzie która blokuje wałek.
Po wymianie simmeringu muszę zamontować wałek i i tak co najwyżej przy wcześniej zrobionych znakach na wałku i obudowie i kole złożyć do siebie.
Więc gdzie tu mowa o blokadach i niemożliwości wymiany rozrządu bez blokad w 1.4 8v?


Góra
 Profil  
 

 
 Post #848695 Wysłany: 09 Lip 2019, 05:18; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SZ SY SCZ
Rejestracja: 25 Lis 2018,
Posty: 529
Pomógł: 16
:arrow: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... jw-0qsyqf6

_________________
Cent -> topic59276.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848700 Wysłany: 09 Lip 2019, 10:27; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
Ale Punto II to nie to samo co Grande z sinikiem 1.4 8V z wariatorem zmiennych faz - o to tu chodzi.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848701 Wysłany: 09 Lip 2019, 11:47; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 08 Lut 2018,
Posty: 62
W wątku o wymianie rozrządu zostało ustalone, że jeżeli rozrząd jest dobrze ustawiony to można wymienić pasek rozrządu bez blokad (np. nanosząc swoje znaki na pasku).
Ale jak zdejmujesz wałek rozrządu to dzięki blokadzie, po jego założeniu ustawisz go w ustalonym położeniu względem wału korbowego (do którego też stosujesz blokadę).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848702 Wysłany: 09 Lip 2019, 12:09; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
Aha. No i super. Dzięki wielkie za wyjaśnienie.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848705 Wysłany: 09 Lip 2019, 17:58; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: MyLive
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Paź 2014,
Posty: 834
Pomógł: 27
Póki nie odkręcisz koła z wariatorem od wałka to możesz ustawiać na znaki nawet z demontażem wałka. Jeśli odkręcisz koło to będzie problem skręcić wałek i koło idealnie tak samo, no chyba, że da się zrobić znaki między wałkiem i wariatorem.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848707 Wysłany: 10 Lip 2019, 00:20; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
N niestety będę musiał oddzielić wariator od wałka bo inaczej nie usunę simmeringu więc będę musiał jakieś znaki zrobić na obu. Inaczej tego nie widzę.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848734 Wysłany: 11 Lip 2019, 17:59; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Zrób dokumentację naprawy. Będzie fajny poradnik. Jak wygląda wariator po zdemontowaniu, jak on się trzyma na wałku (czy tylko przez docisk śruby, więc np. możliwe, że się "rozjedzie" rozrząd?).

A blokady można kupić najtańsze (nawet mając na uwadze, że mogą być wykonane z niewielkim błędem - patrz temat w dziale "Zrób to sam"). Silnika to nie uszkodzi, a diagnostyka (FES/MES) powinna pokazać to przesunięcie.


Góra
  
 
 
 Post #848751 Wysłany: 12 Lip 2019, 13:04; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
Ponoć na wałku ma wypusty ustalające.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848752 Wysłany: 12 Lip 2019, 15:02; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: MyLive
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Paź 2014,
Posty: 834
Pomógł: 27
Raczej niemożliwe bo procedura ustawiania rozrządu na blokady przewiduje popuszczenie śruby mocowania wariatora i dokręcenia jej w pozycji wyznaczonej przez blokady. Wskazuje to, że położenie wariatora względem wałka jest regulowane. W silnikach Opla było tak na pewno.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848763 Wysłany: 12 Lip 2019, 22:34; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Pytanie tylko, czy są jakieś ograniczniki, czy nie ma (i wariator względem wałka może się kręcić w kółko)...


Góra
  
 
 
 Post #848767 Wysłany: 13 Lip 2019, 00:25; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
Ale nawet jeśli to dopiero pod ciśnieniem oleju - po to jest ten zawór po drugiej stronie silnika a koło pasowe wariatora jest jakby - dwuelementowe i na pewno nie da się tego ręką przestawić, dopiero pod wpływem ciśnienia oleju i wówczas rzeczywiście ma się co przestawić. Sama procedura wymiany uszczelniacza w elernie nie przewiduje żadnego blokowania koła czy jego oznaczenia.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848769 Wysłany: 13 Lip 2019, 10:05; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Na "eLearn" bym uważał, bo jest tam trochę błędów, złych procedur albo ze starszych silników, zrobili "kopiuj-wklej" bezmyślnie.
Do innych modeli są często lepsze serwisówki. Na przykład Albea:
https://zinref.ru/avtomobili/Fiat/000_00_00_Fiat_albea_2005_remont_bez_problem/050.htm
https://zinref.ru/avtomobili/Fiat/000_00_00_Fiat_albea_2005_remont_bez_problem/054.htm


Góra
  
 
 
 Post #848770 Wysłany: 13 Lip 2019, 11:57; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: MyLive
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Paź 2014,
Posty: 834
Pomógł: 27
Wariator nie kręci się w koło. W środku są łopatki rozdzielające przestrzenie olejowe. Choćby z tego powodu ruch jest ograniczony. Wariator ma w środku sprężynę, która bez ciśnienia oleju ustala go w skrajnym położeniu, położeniu rdzenia koła względem jego wieńca. Zluzowanie śruby mocującej do wałka może powodować przekręcenie się wariatora do skrajnej pozycji wyjściowej pozycji, jeśli w takiej nie był. Na tym polega odpowiednie ustawienie rozrządu. Oczywiście do póki nie zluzujemy śruby to położenie jest właściwie ustalone (no chyba, że wcześniej ktoś to ustawił nieprawidłowo). Z tego powodu można ustawić rozrząd na znaki (bez blokad) nawet kręcąc dowolnie kołem względem wałka.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848771 Wysłany: 13 Lip 2019, 18:52; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Właśnie o to pytam, czy wariator po zluzowaniu się śruby w trakcie pracy, może się zakręcić dookoła = masakra silnika.
Nie widzę nic, co by go ograniczało, wałek rozrządu nie ma nic takiego (jakiś występ, klin, wpust)...
Czyli jak ktoś myśli, że mu "pasek przeskoczył", to może właśnie się przestawił (cały) wariator względem wałka rozrządu, wcale nic nie "przeskoczyło" (bo wtedy zęby na pasku musiałyby ucierpieć).
Podobno jest zalecenie, aby śrubę trzymającą wariator wymieniać za każdym razem (bo to "jednorazówka", rozciąga się trwale przy dokręceniu wymaganym momentem).

Pytanie nie dotyczyło samego wariatora (bo on ma zakres działania 30 stopni, zakres obrotu "łopatek" - tyle to większość wie na tym forum).

PS
Sam sobie odpowiem: MOŻE się kręcić! :shock:
https://youtu.be/bLwR9QcLmxo?t=1171
Jaki głąb to projektował? :roll: Co prawda awarie masowo nie występują z tego powodu, ale coś takiego, to proszenie się o kłopoty, a samo rozwiązanie zdecydowanie nie jest normą w branży (zawsze "coś" ustala i/lub ogranicza ruch/obrót elementów typu koła pasowe, czy zębate, nie mogą się kręcić w kółko). To był pewnie brawurowy popis młodego konstruktora (który nigdy w życiu "z liścia" nie dostał za wymyślanie głupot).

[ Dodano: 13 Lip 2019, 18:14 ]

PS2
Lektura starych tematów. Rozrząd prawdopodobnie może się przestawić, były takie podejrzenia dawno temu.
http://fiatpunto.com.pl/post705294.html#p705294 + http://fiatpunto.com.pl/post705326.html#p705326


Góra
  
 
 
 Post #848875 Wysłany: 19 Lip 2019, 15:17; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
No dobra. Reasumując. Ustawiam rozrząd na znaki i blokady. Zdejmuję pasek. Luzuję koło zębate wariatora i po zdjęciu pokryw wałka wyjmuję wałek i zmieniam uszczelniacz. Potem montuję wszystko odwrotnie wkładając wałek w pozycji na blokadę. Zakładam koło i pasek, i w tej pozycji dokręcam koło do wałka wymaganym momentem trzymając wałek kluczem płaskim za wytoczenie pod klucz. Tyle roboty? Śrubę koła na klej.

http://www.youtube.com/watch?v=ipZ-bQCdQOg

Tutaj jest przykład poprawy po kimś kto źle ustawił rozrząd i znaki się nie zgrywały w tym silniku i nawet drugiej blokady nie dało się założyć:)
Jest też właśnie cała sytuacja zobrazowana gdzie jedna blokada trzyma wałek a żeby ustawić drugie koło wału na znak, należy zluzować koło wariatora i korzystając z tego właśnie, że koło jest luźne na wałku - ustawić prawidłowo rozrząd na znaki i blokady. Czyli tak naprawdę koło pasowe dokręcamy dopiero po założeniu paska pilnując aby pasek było równo luźny z obu stron rozrządu. Dopiero potem napinacz itd.
Zasadniczo prosta sprawa.
Będzie działane :)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848879 Wysłany: 19 Lip 2019, 17:59; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 08 Lut 2018,
Posty: 62
A planujesz przy okazji wymianę uszczelniaczy zaworowych?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848881 Wysłany: 19 Lip 2019, 19:06; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Ten filmik można interpretować inaczej. To jest zwykła wymiana starego paska i gość pokazuje jak ustawienie się zmienia w trakcie kręcenia.
On zakręcił silnikiem w złą stronę na początku. Później jeszcze się bardziej rozjechało przy odkręcaniu wariatora (w dodatku typ chyba zostawił blokadę wałka - błąd).
Wtedy nie dziwne, że dolna blokada nie pasowała (i trzeba było nastawić, już w normalnym kierunku pracy silnika).


Góra
  
 
 
 Post #848883 Wysłany: 19 Lip 2019, 21:15; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13053
Pomógł: 54
pmx007p1 napisał(a):
Właśnie o to pytam, czy wariator po zluzowaniu się śruby w trakcie pracy, może się zakręcić dookoła = masakra silnika.

Nic się nie zluzuje. Wszystko trzyma w kupie względem siebie tarcie, nawet w rozwiązaniach z klinem ustalającym.

W rozwiązaniu z klinem jakby lekko śruba była popuszczona to i tak będzie masakra silnika, bo przy pierwszym szarpnięciu silnikiem siły zetną klin. Tak samo koła się trzymają dzięki tarciu -> jakby za słabo dokręcić to po pierwszej większej nierówności/mocniejszym hamowaniu/przyspieszaniu śruby/szpilki pościna.

2 razy u siebie wymieniałem rozrząd z odkręcaniem tego pływającego koła pasowego i wszystko śmiga.... (przy 70 000 i 150 000, teraz jest na budzikach 180 000) za drugim razem dałem nową śrubę. Tak, wiem, ze za każdym razem powinno się ją wymienić, ale czy moment 130Nm bodajże (chyba 130, nie pamiętam) wyciągnie śrubę M12 o klasie 10.9 nie jestem przekonany... ale lepiej wymieniać za każdym razem ;) Powierzchnię styku koła z wałkiem oczywiście przed montażem należy odtłuścić.

pmx007p1 napisał(a):
Jaki głąb to projektował? :roll:

...
Czy jest klin czy go nie ma, to na poluzowanej śrubie i tak koło się przekręci podczas pracy ...

pmx007p1 napisał(a):
Co prawda awarie masowo nie występują z tego powodu, ale coś takiego, to proszenie się o kłopoty, a samo rozwiązanie zdecydowanie nie jest normą w branży (zawsze "coś" ustala i/lub ogranicza ruch/obrót elementów typu koła pasowe, czy zębate, nie mogą się kręcić w kółko). To był pewnie brawurowy popis młodego konstruktora (który nigdy w życiu "z liścia" nie dostał za wymyślanie głupot).


W większości nowych rozwiązań nie ma żadnych elementów ustalających. Jedyne ważne jest ustalenie wału korbowego i wałka rozrządu względem siebie - od tego są blokady. Pozycja kół pasowych nie ma znaczenia. W multiair (chociaż w innych z pływającym kołem pasowym pewnie też) procedura napinania paska rozrządu przewiduje napinanie na popuszczonym kole pasowym wałka rozrządu, wtedy bez problemu pasek równomiernie da się napiąć, a nie że napnie i po tych dwóch obrotach wałem korbowym jest lipa.

Blokadę wałka można zostawić podczas odkręcania, tylko trzeba czymś złapać koło pasowe i kontrować moment przy odkręcaniu, tak samo przy dokręcaniu. W MA jest prościej złapać koło, bo nie ma wariatora w kole pasowym.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848886 Wysłany: 20 Lip 2019, 08:32; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
W mechanice i budowie maszyn od lat (będzie ponad 100) standardem jest ustalanie kół klinami/wpustami i wcale tak łatwo się nie ścinają z byle powodu, chociażby dlatego, że są jako osobny element (a nie jeden odlew z kołem - jak np. koła na wałach korbowych we Fiatach). Owszem jest podejście takie, że czasami klin/wpust ma być jak "bezpiecznik" i pierwszy strzelić, ale to zależy od tego jak "odpowiedzialny" jest mechanizm (a rozrząd raczej jest). Wadą metody jest osłabienie wałka z powodu wykonania rowka na klin (ale to da się złagodzić).
"Projektanci" z branży moto powinni spojrzeć na inne gałęzie mechaniki. Cwaniakują za bardzo, a później są różne wpadki, akcje serwisowe itp., itd. Plus kwestia doboru materiałów i/lub obróbki cieplnej (tu też bywają popełniane szkolne błędy).

Niewtajemniczonym przypominam, że: branża moto NIE jest szczytem techniki ani wzorem do naśladowania jeśli chodzi o rozwiązania konstrukcyjne. Panuje niestety taki klimat, że im bardziej rozwiązanie jest dziwaczne, to pewnie jakiś "geniusz" wymyślił i tak ma być "bo tak" (a później się to okazuje problemowe).

Uszczelek pokryw zaworów nie potrafią matoły zaprojektować, aby trzymały bez silikonu. Przykładów błędów są setki.
Woda zalewająca alternator i wiele innych przebłysków wyższej inteligencji.
Wobec tego, jak np. można im zaufać, że okres wymian oleju ustalili dobrze (nie "przeciągnęli")?

PS
Co do trzymania kół samochodu, to udział w tym bierze też piasta, pierścień centrujący. Same śruby mogłyby nie wystarczyć przy udarach (wjazd w dziurę). Pisałem kiedyś dawno temu do paru motoryzacyjnych YouTuberów, aby taki test zrobić (obciąć pierścienie na piastach i pojeździć po wertepach), ale odzewu brak. Za granicą też nikt jeszcze na to nie wpadł. Jedynie ten rusek mógłby to zrobić, bo robią eksperymenty w takim stylu: https://www.youtube.com/channel/UCBByzLy3MGJT8UMVLYLScNg/videos

A wracając do tematu, to jak to w końcu jest z tym przestawianiem się rozrządów, przesuwają (przekręcają) się koła, czy paski przeskakują http://fiatpunto.com.pl/post705294.html#p705294 - gdzieś czytałem opinie, że fabryka właśnie źle dokręcała koła na rozrządzie, ale to chyba w starych FIRE (bez zmiennych faz). A proces produkcyjny też jakiś "wykształciuch" zaprojektował...z błędami? Niemożliwe.


Góra
  
 
 
 Post #848891 Wysłany: 20 Lip 2019, 20:39; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13053
Pomógł: 54
pmx007p1 napisał(a):
W mechanice i budowie maszyn od lat (będzie ponad 100) standardem jest ustalanie kół klinami/wpustami i wcale tak łatwo się nie ścinają z byle powodu, chociażby dlatego, że są jako osobny element (a nie jeden odlew z kołem - jak np. koła na wałach korbowych we Fiatach). Owszem jest podejście takie, że czasami klin/wpust ma być jak "bezpiecznik" i pierwszy strzelić, ale to zależy od tego jak "odpowiedzialny" jest mechanizm (a rozrząd raczej jest). Wadą metody jest osłabienie wałka z powodu wykonania rowka na klin (ale to da się złagodzić).

Tego nie neguję, natomiast jak się okazuje bardzo wiele rozwiązań wygląda w taki sposób. Taki klin w praktyce tylko ułatwia montaż elementu i tyle.

pmx007p1 napisał(a):
A wracając do tematu, to jak to w końcu jest z tym przestawianiem się rozrządów, przesuwają (przekręcają) się koła, czy paski przeskakują post705294.html#p705294 - gdzieś czytałem opinie, że fabryka właśnie źle dokręcała koła na rozrządzie, ale to chyba w starych FIRE (bez zmiennych faz). A proces produkcyjny też jakiś "wykształciuch" zaprojektował...z błędami? Niemożliwe.


Od 2013 r dużo więcej rzeczy widziałem ;) Można powiedzieć, w kulturalny sposób że wtedy "nigdzie nie byłem i nic nie widziałem" :hahaha: :lol: .
Upierdliwość braku klinu polega w praktyce na tym, że trzeba mieć specjalistyczne narzędzia, tylko taki "spisek" w tym wietrzę na chwilę obecną. Póki co u mnie ruszałem to 2 razy i nic się nie dzieje :) W fordowskich silnikach jest podobnie z tymi kołami pasowymi, nawet w starej konstrukcji 1,242 16V i pochodnych -> odkręcenie koła pasowego paska osprzętu powoduje odkręcenie koła pasowego paska rozrządu - wszystko trzyma jedna śruba. W 1.0 Ecoboost to nawet koło pasowe paska osprzętu nie ma żadnej wypustki, jest przykręcane tak samo. Więc jak ktoś nie zapozna się z instrukcją serwisową obudzi się z ręką w nocniku jak bezmyślnie zacznie odkręcać ;) Do wymiany napędu rozrządu w 1.0 EB trzeba mieć dużą walizkę narzędzi specjalistycznych... -> Teoretyczna żywotność 10 lat lub 240 000 km... Wymiana w ASO 3000-5000zł :E Po tych 10 latach to będzie 1/3 wartości auta... ;) Do tego czasu (7-8 lat) rozgryzę temat na tyle, że sam ogarnę ;)

pmx007p1 napisał(a):
Co do trzymania kół samochodu, to udział w tym bierze też piasta, pierścień centrujący.


No tak. Momenty skrętne bierze na siebie powierzchnia styku felgi z tarczą, a siły wynikające z nierówności ta powierzchnia i element centrujący. Śruby tylko wytwarzają odpowiednią siłę docisku alby uzyskać odpowiednią siłę tarcia wtedy kiedy jest potrzebna.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848906 Wysłany: 22 Lip 2019, 00:01; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
Co za debil wymyślił to, żeby ten korek śruby koła pasowego wałka rozrząd był na taki płytki torx. Nie dość, że jeżeli nikt tego nigdy nie odkręcał to z siły dokręcania 30Nm robi się przy odkręcaniu powyżej 100Nm to mimo bardzo dobrych narzędzi, gniazdo torx objechało się w tym miękkim korku wręcz natychmiastowo.
Szlag by to....
Ciekawe, czy klucz hydrauliczny da radę czy może będzie trzeba rozwiercać dziadostwo... bo trochę kiepsko mi się widzi nabijanie większego torxa skoro to wałek - popierdzielą się podpory wałka i będzie bigos dopiero...
Przecież tam jest tylko uszczeleczka i to ma tylko uszczelnić a nie trzymać silnik w kupie. Masakra...
Korek jest dokręcany momentem 30Nm a koło 22Nm. Gdzie tu logika? Ciekawe, czy samo koło się odkręci, czy też ta śruba również pójdzie na śmietnik?
Ktoś ma jakieś rady na ten klops?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #848911 Wysłany: 22 Lip 2019, 03:44; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Bo "konstruktorzy" to często tak na prawdę ćwierć-matoły zadufane w sobie. Ich wiedza praktyczna jest dość dziurawa.
Niestety nie ma obowiązku prawnego odbycia praktyki (prawdziwej, czyli średnio 3-5 lat) na warsztacie w danej branży, zanim się siądzie za biurkiem i nabazgrze coś w programie CAD.
Takie są później efekty właśnie, rozwiązania są niepraktyczne, nieprzyjazne serwisantom. Fajnie się to wszystko montuje jak jest nowe w fabryce. Później tragedia.

Poprawka danych: moment śruby wariatora ma wynosić rzekomo 19-21 (18-22) Nm, ale jeszcze +55 stopni. Sam moment bez dokręcenia na kąt, to by było za mało dla gwintu M12. Alternatywne dane to 108-132 Nm. Tylko, że tu może być pomyłka i dane są pomieszane dla koła na wale korbowym i rozrządu (ale gwint chyba ten sam, M12).
Trzeba by teraz "przetłumaczyć" te 20 Nm + 55° na same niutonometry (czy to w efekcie daje ponad 100 Nm, wtedy OK).

Aby nasadka nie wyskakiwała można ją było zaostrzyć (aby na czole/czubku nie było fazy, czy zaokrąglenia) oraz docisnąć w śrubę, np. gdybyś miał długi ścisk stolarski i złapał klucz z nasadką do całego wałka rozrządu. Jaki projekt, takie "metody" serwisowe...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Głupi projekt wymusza "rzeźbę" przy serwisie.



Góra
  
 
 
 Post #848918 Wysłany: 28 Lip 2019, 20:25; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016,
Posty: 414
Pomógł: 3
Korek udało się odkręcić - pierdzielną żabką po uwczesnym zabezpieczeniu koła aby go nie uszkodzić czy porysować.
Druga śruba t właśnie jest wyzwanie i muszę nabyć długi klucz płaski aby to utrzymać. Kilka razy już słyszałem, że puszczało - ale chyba na wszelki wypadek poproszę o pomoc drugą osobę z parą w rękach aby to utrzymać i nie zerwać dolnej blokady.

[ Dodano: 22 Lip 2019, 23:19 ]

W kwestii tej śruby też chyba wymyślał to jakiś debil. Co przeszkadzało dać dużą śrubę z dużym łbem sześciokątnym. Już 2 nasadki torx bardzo solidne mi pękły - tak to jest dowalone. (pękły a nie - brobiły się; śruba cała i łeb torsza cały - bez zadraśnięcia - tylko na długości przy nasadce pękł).
Ale dam rade :)

[ Dodano: 24 Lip 2019, 21:20 ]

Odkręcone. Moment jaki zmierzyłem to 290Nm.
Masakra.

[ Dodano: 28 Lip 2019, 19:02 ]

Wszystko poszlo dalej bez problemu. Co ciekawe do wymiany simmeringu nie trzeba demontowac calego wałka. Wystarczy tylko pierwszą podporę zdemontować, wyjąć uszczelniacz, założyć podporę z powrotem uprzednio czyszczac i smarujac w miejscu styku z walkiem i uszczelniajac silikonem miejsca styku z dolną podporą aby zewnętrzny kolnierz uszczelniacza mial co i jak uszczelniac :)
Kolejną podpowiedzią jest kategoryczny zakaz prób odkrecania kola wariatora z zamotowaną blokadą wałka. Blokady wałka kupowac tylko takie ktore mają ksztalt polksiezyca.
Klucz do blokowania wałka nie usadzać na pelnej glebokosci tylko lekko ponad gdyz bedzie sie opierał szczekami i szklankę zaworu i ewentualnie moze ja uszkadzac przy jego lekkich ruchach do przodu i do tyłu.
Mimo blokad warto na pokrywie wałka i kole wariatora, na starym i nowym pasku delikatnie maznąć czarnym markerem punkty gdyz mi sie udalo akurat tak ustawić dziwnie kolo pompy ze pasek nie zgadzal sie o jeden ząbek a radze nie dokrecac kola wariatora na zalozonym pasku gdyz naprawde trzeba uzyc bardzo duzej sily i nawet nie mowie o rozciagnieciu ale o uszkodzenie paska jest bardzo latwo przy zalozonej dolnej blokadzie.
Uszczeniacz opiera sie zewnetrznymi krawedziami na podporach walka ale warga uszczelniajaca juz uszczelnia tylko powierzchnie wewnetrzna kola wariatora. Pamirtac o skladaniu wszystkiego na olej. Srubs kyora trzyma kolo jest na przestrzal przewiercona.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #854163 Wysłany: 04 Paź 2020, 00:20; 
 Temat postu: Re: Wymiana simmeringu wałka rozrządu GP 1.4 8V.
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 08 Lut 2018,
Posty: 62
Jeszcze tak się zastanawiam odnośnie odkręcania koła wałka rozrządu - czy nie można najpierw wyjąć wałek rozrządu, umieścić go imadle i wtedy odkręcać od niego koło?


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 34 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO