You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 28 Mar 2024, 18:26

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #854214 Wysłany: 07 Paź 2020, 11:27; 
 Temat postu: Ignorowanie kontrolek
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Kontrolki. Czym grozi ignorowanie kontrolek?


Jakie usterki zwiastują świecące na zegarach samochodu kontrolki? Co grozi podczas dalszej jazdy?

W sprawnym samochodzie pomarańczowe oraz czerwone kontrolki powinny świecić jedynie po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu, a po uruchomieniu silnika zgasnąć. Tymczasem w wielu przypadkach rzeczywistość wygląda inaczej. Okazuje się, że dla właścicieli wielu kilkunastoletnich samochodów świecenie nawet kilku kontrolek jednocześnie jest normą. Pół biedy, jeśli użytkownik auta zlecił diagnostykę w warsztacie i wie, że lampka nie oznacza poważnej awarii. Gorzej, gdy kontrolki są bagatelizowane bez wnikania w powód ich świecenia. Wtedy z pozoru niegroźna niesprawność w każdej chwili może się przerodzić w usterkę unieruchamiającą samochód.
Wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy, że problemy techniczne z autem to niejedyne konsekwencje, które mogą ich spotkać podczas eksploatacji auta ze świecącymi kontrolkami. Kiedy policjant podczas kontroli drogowej zobaczy, że na zegarach świecą się lampki ABS czy check engine, powinien (w systemie CEPiK) zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować samochód na sprawdzenie sprawności w stacji kontroli pojazdów. Kolejnym problemem jest fakt, że auto ze świecącymi kontrolkami nie zaliczy badania technicznego w SKP z wynikiem pozytywnym.
Powodów zapalania się lampek informujących o niesprawnościach pojazdu może być wiele i nie muszą one być oczywiste. Na przykład w wielu samochodach grupy Volkswagena mruganie kontrolki świec żarowych może oznaczać nie tylko usterkę układu wtryskowego, ale i awarię włącznika świateł hamowania.

Poniżej wyjaśniamy główne przyczyny najczęściej zapalających się kontrolek w samochodach;


Check engine
Kontrolka informuje o nieprawidłowościach w pracy jednostki napędowej wpływających na skład spalin oraz osiągi. Często towarzyszy jej tzw. tryb awaryjny silnika z ograniczeniem mocy.
Przyczyny zapalania się:
> zużycie przewodów i świec zapłonowych,
> usterki układu recyrkulacji spalin.
Konsekwencje: Choć ze świecącą kontrolką check engine często da się normalnie jechać, nie powinno się jej bagatelizować. Konieczna jest diagnostyka w warsztacie, ponieważ lampka może oznaczać niesprawność, która może przerodzić się w awarię.
W silnikach benzynowych za zapalenie kontrolki zwykle odpowiada zużyty katalizator lub niesprawna sonda lambda.
Częstymi przyczynami świecenia lampki w turbodieslach są zużycie turbiny lub nieprawność wtryskiwaczy.
W samochodach zasilanych gazem (LPG) check engine świeci zwykle z powodu zapchania filtrów i zużycia wtrysków.

Airbag
Kontrolka oznacza defekt elementów takich jak m.in. poduszki powietrzne, napinacze pasów czy czujniki obecności pasażera na fotelu.
Przyczyny zapalania się:
> brak kontaktu we wtyczkach układu,
> uszkodzenie napinacza pasa,
> zerwanie taśmy poduszki w kierownicy,
> defekt sterownika,
> brak poduszek w samochodzie.
Konsekwencje: Podczas wypadku nie zadziałają poduszki powietrzne. Policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny. Auto nie zaliczy badania technicznego w SKP.

Ładowanie
Symbol akumulatora informuje o nieprawidłowym napięciu w instalacji auta.
Przyczyny zapalania się:
> defekt alternatora lub akumulatora,
> usterka wiązki elektrycznej.
Konsekwencje: Zbyt niskie napięcie prowadzi do rozładowania akumulatora. Za wysokie – do usterek elektroniki.

ABS
Ikona informuje o niesprawności układu ABS. W takiej sytuacji nie działa też system ESP. Najczęściej winne za sytuacje są uszkodzony czujnik prędkości koła lub jego przewód.
Przyczyny zapalania się:
> uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej koła,
> usterka instalacji elektrycznej,
> defekt sterownika,
> uszkodzenie łożyska koła.
Konsekwencje: Podczas mocnego hamowania koła zablokują się. Auto nie przejdzie przeglądu.

Ciśnienie oleju
Kontrolka informuje o niebezpiecznym spadku ciśnienia oleju. Gdy się zapali, należy natychmiast wyłączyć silnik.
Przyczyny zapalania się:
> zużycie silnika lub awaria czujnika,
> niski poziom oleju, uszkodzenie napędu lub uszczelnienia smoka pompy oleju.
Konsekwencje: Zatarcie, a nawet całkowite uszkodzenie jednostki napędowej.

Filtr cząstek stałych
Kontrolka DPF informuje, że w rdzeniu filtra zgromadziło się zbyt dużo sadzy. W takiej sytuacji powinno się wypalić filtr podczas jazdy w trasie. W przeciwnym radzie moc silnika zostanie ograniczona.
Przyczyny zapalania się:
> zapchanie filtra sadzą,
> awaria czujników,
> uszkodzenie instalacji elektrycznej.
Konsekwencje: Niewypalenie filtra na czas prowadzi do jego zapchania i uniemożliwia normalną jazdę autem.

Układ kierowniczy
Kontrolka zwykle spotykana jest w autach z elektrycznym wspomaganiem i mówi o awarii układu. W innych – o niskim poziomie płynu.
Przyczyny zapalania się:
> awaria wiązki elektrycznej,
> zużyty akumulator,
> niski poziom płynu.
Konsekwencje: Autem bez wspomagania znacznie ciężej manewrować (ciężej niż w aucie fabrycznie bez wspomagania).

Skrzynia biegów (AT OIL TEMP)
Kontrolka informuje o niebezpiecznym wzroście temperatury oleju.
Przyczyny zapalania się:
> niewydolna chłodnica oleju,
> zbyt niski poziom oleju,
> zużycie konwertera.
Konsekwencje: Przegrzanie automatycznej skrzyni drastycznie skraca jej żywotność. Remont jest bardzo drogi.

Hamulce
W normalnych warunkach kontrolka informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. Mruganie w czasie jazdy po nierównościach lub zakrętach spowodowane jest zwykle obniżeniem poziomu płynu hamulcowego.
Przyczyny zapalania się:
> zbyt niski poziom płynu,
> awaria włącznika przy hamulcu ręcznym,
> zużycie okładzin hamulcowych,
> usterka instalacji elektrycznej.
Konsekwencje: Tej kontrolki nie wolno bagatelizować. Obniżanie się poziomu płynu może oznaczać wyciek prowadzący do obniżenia skuteczności hamowania.

Ciśnienie w oponach
Ikona ostrzega o spadku ciśnienia w kole poniżej zalecanego. W praktyce lampka najczęściej zapala się bez powodów.
Przyczyny zapalania się:
> zbyt niskie ciśnienie w kole,
> fałszywe ostrzeżenie,
> usterka czujnika.
Konsekwencje: Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w kołach powoduje przyśpieszone zużywanie się opon. Zwiększa też konsumpcje paliwa przez silnik.

Temperatura silnika
Zapalenie czerwonej kontrolki temperatury silnika zwykle oznacza przegrzanie jednostki. W takiej sytuacji powinno się wyłączyć silnik, a sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego czy obecności wycieków wykonać dopiero po jego ostygnięciu.
Przyczyny zapalania się:
> zakamienienie chłodnicy,
> defekt termostatu lub pompy wody,
> usterka czujnika temperatury,
> zbyt niski poziom płynu chłodniczego,
> awaria układu wtryskowego,
> zużycie wtryskiwaczy LPG.
Konsekwencje: Przegrzanie silnika prowadzi do uszkodzenia głowicy lub jej uszczelki.

Świece żarowe
Charakterystyczna pomarańczowa spiralka świeci się, gdy pracują świece żarowe (od kilku do kilkunastu sekund). Działanie w innych sytuacjach zwiastuje usterkę (np. mruganie może oznaczać przepalenie żarówki świateł stopu).
Przyczyny zapalania się:
> awaria świec lub modułu sterującego,
> usterka wiązki elektrycznej lub żarówki.
Konsekwencje: Silnika z niesprawnymi świecami często nie da się uruchomić zimą.

Woda w filtrze
Kontrolka sygnalizuje obecność wody w odstojniku filtra paliwa.
Przyczyny zapalania się:
> woda na dnie filtra paliwa,
> uszkodzenie czujnika,
> usterka wiązki elektrycznej.
Konsekwencje: Woda w układzie paliwowym zimą może uszkodzić wtryskiwacze i unieruchomić jednostkę napędową.

Immobiliser
Pomarańczowy symbol kluczyka oznacza problemy z immobiliserem.
Przyczyny zapalania się:
> uszkodzenie anteny w stacyjce,
> defekt nadajnika,
> usterka wiązki elektrycznej.
Konsekwencje: Niesprawność immobilisera może prowadzić do zablokowania sterownika silnika.

Start-Stop
Kontrolka informuje, ze nie zostały spełnione warunki do działania systemu start-stop. Jej zapalenie tuż po uruchomieniu silnika jest naturalne. Dłuższe świecenie może oznaczać awarię.
Przyczyny zapalania się:
> niewłaściwa temperatura silnika,
> niedoładowany akumulator,
> usterka czujników elektronicznych.
Konsekwencje: Jeżeli świecenie kontrolki spowodowane jest awarią (np. czujnika temperatury silnika), do czasu usunięcia usterki system pozostanie nieaktywny. Sytuacja nie wpływa negatywnie na funkcjonowanie silnika.



- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO