You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 14 Maj 2021, 09:30

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #855728 Wysłany: 28 Mar 2021, 00:21; 
 Temat postu: Usterka wycieraczek przód Punto EVO /2012 / Mito B1016 B1018
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 16V 135KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SG
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 12600
Pomógł: 48
Usterka wycieraczek przednich - Fiat Punto Evo, Fiat Punto 2012, Alfa Romeo Mito, błędy bodykomputera: B1016 B1018
Windscreen wipers malfunction - Fiat Punto Evo, Fiat Punto 2012, Alfa Romeo Mito, NBC errors: B1016 B1018


Problem: Wycieraczki przednie przerywają. Włączają się, przesuwają o jakiś kąt i stop. Żeby ruszyły dalej to trzeba ponownie manetką je załączyć i w większości przypadków powtórka z rozrywki.

Bodykomputer zgłasza dwa błędy:

B1016 – usterka drugiego biegu wycieraczek
B1018 – usterka pierwszego biegu wycieraczek

Załącznik:



Usterka jest bardzo nietypowa. Opis podobnego problemu znalazłem na dwóch włoskich forach (widoczny tylko pierwszy post). Na jednym rejestracja płatna i niepowiedziane, że problem został rozwiązany. Na drugim moje konto nie zostało aktywowane przez admina… W angielskojęzycznej części internetu nic na ten temat nie znalazłem.

Film: https://www.youtube.com/watch?v=2Bc-vQi_SuQ

1. Sprawdzono przewody.
2. Wymieniono silnik wycieraczek

Efekt: bez zmian.

No to robi się nieciekawie, bo za bardzo nie wiadomo co jest grane….

Przekaźnik wycieraczek jest zamontowany na stałe wewnątrz bodykomputera NBC. Ostatnie ogniwo mogące ulec uszkodzeniu to właśnie jakiś element wykonawczy w bodykomputerze

Schemat połączeń wycieraczek:


Załącznik:




Bodykomputer NBC jest jednoczęściowy i składa się z dwóch płytek drukowanych (część z komputerem, zaprogramowanym immo, VINem itp. oraz części z elementami wykonawczymi – układy scalone z tranzystorami MOSFET, układami scalonymi z zespołem układów Darlingtona, przekaźników i podstawą bezpieczników). Budowa analogiczna do bodykomputera w Punto II, natomiast tam było to mądrzej rozwiązane - część „komputerowa” i „wykonawcza” była w oddzielnej obudowie.

Kupiłem bodykomputer o takim samym numerze katalogowym z ePer-a i zajrzałem do środka:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:





Jak widać płytka komputerowa i wykonawcza są razem spięte za pomocą dwóch jednorazowych, zatrzaskowych złączy… brak dostępu do lutów przekaźników i tak trzeba jakoś rozdzielić płytki.

W takim razie mamy kilka opcji:

- wymiana bodykomputera NBC (Koszt w specjalistycznej firmie ok 700zł. 350 NBC, 350 programowanie) - opcja najdroższa, najbezpieczniejsza, dla tych których ta instrukcja przerasta... ale chyba lepiej kupić bodykompa i dać przeprogramować (ale z własnym NBC bez gwarancji).
- wymiana płytki wykonawczej - opcja tania (ceny bodykompów zaczynają się od 30zł a kończą na 300zł - używane)
- rozdzielenie płytek i wymiana przekaźników wycieraczek (~15zł/szt), ale nie powiedziane że to przekaźnik. Może to być scalak z MOSFETami - także opcja najbardziej ryzykowna, najtrudniejsza i moim zdaniem bez sensu.
Zdecydowałem wymienić płytkę wykonawczą.


-------------
Instrukcja w skrócie:
1. Zakup komputera o takim samym numerze fabrycznym,
2. Otwarcie, rozdzielenie płytek,
3. Ćwiczenie lutowania,
4. Wymiana płytki wykonawczej i zalutowanie pinów jednorazowych złączy. (Ja za bodykompa dałem 80zł... a kupiłem na wszelki wypadek dwa :E Mam jeden nie otwierany ;) )

Poziom trudności dla kogoś, kto potrafi lutować: 2/10
Poziom trudności dla kogoś, kto nigdy nie lutował: 11/10, wysokie ryzyko uszkodzenia bodykomputera.


1) Kupujemy NBC o takim samym numerze OE!


2a) Otwarcie bodykomputera

Trzeba sobie jakoś radzić. Zatrzaski do obudowy + zatrzaski na gniazdach:

Załącznik:


Załącznik:




2b) opis płytek


Płytka "wykonawcza" - na niej są praktycznie same elementy wykonawcze, tj: Przekaźniki, tranzystory + wtyczki z dużymi pinami:
Załącznik:



Płytka "komputerowa":
Załącznik:



Przykładowe elementy na płytce wykonawczej:
Załącznik:




2c) Rozdzielenie płytek

Płytki rozdzieliłem w następujący sposób:

- pozgniatałem zatrzaskowe piny obcążkami do skórek :E

Pozgniatane piny:
Załącznik:


Załącznik:




- podważałem płytkę płaskimi śrubokrętami tak długo aż zatrzaski puściły :E Najpierw mniejszymi, później coraz większymi aż puści.


3) Ćwiczenie lutowania

Jak ktoś dawno nie lutował to do ćwiczenia można wykorzystać płytkę komputerową „dawcy części”.

Załącznik:



Na początku…. Nawet tego nie skomentuję….. :E


Ale z czasem już akceptowalnie:

Załącznik:



Luty powinny być błyszczące a nie matowe. Matowe luty = duże ryzyko, że będzie to tzw. „zimny lut”.

Oczywiście lutujemy lutownicą kolbową, grzejemy pole na płytce i pin jednocześnie, dotykamy spoiwem lutowniczym z topnikiem i ładnie powinno się wszystko rozpłynąć. Najgorzej z pinami masowymi – kilka pinów do jednej dużej ścieżki…. Trzeba długo grzać.

Mniej więcej tak to wygląda:

Załącznik:




4. Wymiana płytki.

Sprawdzamy czy płytka wykonawcza z dawcy wygląda tak samo (ścieżki, rozmieszczenie elementów i kod na płytce).

Załącznik:


Załącznik:




Jeżeli tak, to spinamy płytki i lutujemy piny od strony płytki wykonawczej.

Składamy wszystko i gotowe :)


Do samego demontażu NBC potrzebne będą:

- przedłużka, przegub kardana, grzechotka i gwiazdkowa nasadka bodajże E8? E6? Gwint śruby trzymające bodykompa, to M6.

Do odkręcenia tej śruby "gwiazdki", nie trzeba aż tak wyszukanych kluczy. Jakąś zwykłą nasadką też ruszy. Nie jest to przykręcone mocno.

Jak nie chcemy wyginać blaszki trzymającej złącze diagnostyczne to dodatkowo:
- wiertarka z wiertłem do metalu, żeby rozwiercić nity i 2 nowe śruby z nakrętkami… myślę, że M6x10 będzie ok.
- Jak mamy nitownicę, to zamiast śrubek i nakrętek wystarczą dwa nity zrywalne.


Foto poglądowe:

Załącznik:




Efekt:

https://www.youtube.com/watch?v=G3HA5Fn0yqE


Powodzenia ;) Oby nie wyszła cegła na kołach. Przy pierwszym uruchomieniu warto mieć pod ręką gaśnicę. :E :E :E ;) Oczywista oczywistość, że należy odłączyć "-" aku na czas całej operacji.

[ Dodano: 27 Mar 2021 21:48 ]

PS: W Grande Punto generalnie schemat jest identyczny, natomiast mamy inny bodykomputer (przewody przynależą do innych pinów). Naprawa zapewne będzie podobna, ale nie identyczna ;)

_________________
Fiat Punto Evo 1,4 16V Multiair 99kW@138kW & Fiat Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Ford Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Fiat Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Fiat Punto II 1,2 8V 44kW & Ford Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO