Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

1.4 multiair zawór sterowania powietrzem- błąd
https://fiatpunto.com.pl/topic61107.html
Strona 1 z 1

Autor:  Nobelon [ 29 Maj 2021, 20:22 ]
Temat postu:  1.4 multiair zawór sterowania powietrzem- błąd

Cześć wszystkim, mój pierwszy wpis na forum, także jednocześnie chciałbym się przywitać.
Mój Punciak Evo 1.4B multiair 135 KM ma ostatnio problem z kontrolką check engine. Błąd to elektrozawór sterowania powietrzem nr 2.
Objawy po wywaleniu błędu czasem żadne, czasem nierówna praca podczas przyspieszania z niskich obrotów, całkiem często jedzie bez turbo.
Miał ktoś podobne problemy i może polecić rozwiązanie? Mój dotychczasowy mechanik nie ma głębokiej wiedzy w zakresie tego silnika, to mój pierwszy Fiat. Byłbym wdzięczny za polecenie kogoś, kto zna się na rzeczy w Warszawie bądź okolicach.


No i jeżeli temat już był to proszę o przekierowanie. Szukałem i nie znalazłem.

Szerokiej drogi!

Autor:  ipIV [ 29 Maj 2021, 21:05 ]
Temat postu:  Re: 1.4 multiair zawór sterowania powietrzem- błąd

Aktywator się kończy.

Ale na wstępie zanim popłyniesz w koszty, to można wymienić świece (ja zalecam wymianę co 10-15 tys, zdarzyło mi się ze padła przed 20 a przy padniętej świecy też mi taki błąd wywaliło).
Można aktywator wymontować, sprawdzić czy się popychacze nie zaczęły rozkręcać i tyle. Ewentualnie kalibrację kompem spróbować zrobić, płukankę, wymienić filtr oleju aktywatora itp.



Generalnie pod względem kosztów, to nie wygląda wesoło.
Nowa część 4 do 5k, części montażowe 300-400zł + robocizna (do 300-400, czasowo to 1 do 2h).

Używka to też loteria. Na pewno nie kupować takich z brązowym nalotem z oleju, co najwyżej może być jasny bursztynowy. Nie kupować takich, które mają ślady czyszczenia tego nagaru. Za 1,5 do 2,5k kupisz przyzwoitą używkę, ale to jest używka.... ja bym używki do siebie nie zamontował. Uwaga na wtyczki elektrozaworów - często same używki czy używki razem z silnikiem mają połamane wtyczki. Z połamanymi wtyczkami taki aktywator jest warty tyle ile 4kg aluminium na złomie.

Za 3,5k można kupić nowy słupek z aktywatorem ze śladowym przebiegiem, wyjdzie nieco drożej bo wymiana będzie dużo droższa ale masz nowy silnik :E :E :E


Multiaira kupuje się nowego, wymienia olej co rok lub max 8-10 tys km i sprzedaje się przy 150 tys, albo jak padnie wymienia i robi drugie tyle, żeby się zwróciło. No i nie jeździ na oleju do smarowania płotu (Selenia).

[ Dodano: 29 Maj 2021 20:40 ]

Przerabiałem temat aktywatora 2 razy. Raz na gwarancji i raz ostatnio, ale problemem ostatnio był najprawdopodobniej strzelony pierścień na 4 cylindrze. Ale przez moje ręce przewinęły się 4 aktywatory :E Obecnie mam nowiutki ;)

-> post842898.html#p842898
-> post855247.html#p855247

[ Dodano: 29 Maj 2021 20:43 ]

topic60956.html ;)

[ Dodano: 29 Maj 2021 20:47 ]

Można ewentualnie pojechać na cwaniaka i sprzedać, ale jak zdechnie to i tak rękojmia i tak czy siak popłyniesz finansowo. Generalnie zrobić trzeba. Niestety trzeba było poczytać opinie o tym silniku przed zakupem. W zasadzie większość używek pod tym względem to miny :roll: :roll: :roll: , chyba że aktywator był niedawno wymieniony.

Autor:  Nobelon [ 29 Maj 2021, 21:06 ]
Temat postu:  Re: 1.4 multiair zawór sterowania powietrzem- błąd

Dzięki za odpowiedź.
Generalnie problem zaczął się jakieś półtora miesiąca po wymianie oleju (Mobil 5w40). Teraz czytam o procedurze wymiany i na 99% jestem pewny, że mechanik o niej nigdy nie słyszał, co doprowadziło do awarii aktywatora.

Znasz może kogoś z okolic stolicy, kto pomoże ogarnąć temat?

Autor:  ipIV [ 29 Maj 2021, 21:35 ]
Temat postu:  Re: 1.4 multiair zawór sterowania powietrzem- błąd

Nobelon napisał(a):
Teraz czytam o procedurze wymiany i na 99% jestem pewny, że mechanik o niej nigdy nie słyszał, co doprowadziło do awarii aktywatora.


Procedura wymiany nie jest niezbędna. W MA 170KM, nawet nie ma możliwości jej przeprowadzenia. Na pewno nie można tu szukać związku przyczynowo-skutkowego. Jak jest możliwość, to należy zrobić, jak się nie zrobi to nic się nie stanie - to tak patrząc na to z dłuższej perspektywy czasu ;)



Sam olej to nie tylko klasa lepkości (5W40) ale też specyfikacja jakościowa - Musi być ACEA C3, FIAT 9.55535-S2.

[ Dodano: 29 Maj 2021 21:16 ]

Ale tak jak mówię - zacznij od świec :E Bo ja miałem takiego psikusa. Zdemontowałem aktywator, bo za bardzo zasugerowałem się błędem a w międzyczasie okazało się, że świeca jest rozszczelniona i tu tkwił problem :E

[ Dodano: 29 Maj 2021 21:22 ]

Nobelon napisał(a):
Znasz może kogoś z okolic stolicy, kto pomoże ogarnąć temat?


Niestety.

[ Dodano: 29 Maj 2021 21:35 ]

To też nie jest tak, że jak się wleje zły olej to zaraz padnie. Jak specyfikacja lepkościowa jest ok, to nie sądzę żeby to miało wpływ. Zbieg okoliczności. Jakbyś wlał np. tłustą wodę po parówkach np. 5W20 czy mazut 15W40 to tak, ale w Twoim przypadku (5W40) nie sądzę.

Autor:  Nobelon [ 29 Maj 2021, 21:36 ]
Temat postu:  Re: 1.4 multiair zawór sterowania powietrzem- błąd

No to w takim wypadku sam olej jest już zalany zły...
Plan na teraz to zmienić olej + plukanka, kalibracja i świece.
Mam nadzieję, że obejdzie się bez aktywatora..

Jeszcze raz dzięki

Autor:  ipIV [ 29 Maj 2021, 21:49 ]
Temat postu:  Re: 1.4 multiair zawór sterowania powietrzem- błąd

Ja ostatnio lałem Motul X-Clean 5W40 C3, Valvoline SynPower MST C3 5W40 ;)

[ Dodano: 29 Maj 2021 21:47 ]

Filtr oleju do aktywatora też wymień. ~150zł. Nr OE: 55238665

[ Dodano: 29 Maj 2021 21:49 ]

post723006.html#p723006

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/