Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Punto 1.4 77KM - katalizator
https://fiatpunto.com.pl/topic61192.html
Strona 1 z 1

Autor:  Matjum [ 31 Lip 2021, 22:32 ]
Temat postu:  Punto 1.4 77KM - katalizator

Witam. Punto rocznik 2016, przebieg 56tys. km, jeżdżony głównie po mieście. 3x wyskoczył check enginge (między 1-szym a 2gim razem odstęp 1,5 miesiąca, między 2gim, a 3cim - 2 dni).
Po wpięciu do koputera błąd P0420-62 kontrola katalizatora.
Dołączam wykresy z lambdy za katalizatorem (nie mam możliwości rejestrowania napięcia sondy przed katalizatorem):
Załącznik:
Komentarz do pliku: Auto na parkingu

silnik ciepły, bieg jałowy, w 92s wcisnąłem gaz (obroty około 2500) w 145s puściłem
Załącznik:
Komentarz do pliku: Auto w trasie

do 126s dojazd na autostradę, później mniej więcej stała prędkość 130km/h, w 187 - 195s hamowanie silnikiem.
Czy katalizator jest już do wymiany? Czy może któraś z sond jest uszkodzona?
Proszę o opinię.

Załączniki:
Komentarz do pliku: Błąd


Autor:  lach.andrzejp [ 04 Sie 2021, 12:07 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

błąd sporadyczny oznacza jakiś chwilowy problem np na złączu. spróbuj poruszać wtyczką

Autor:  Jachaś [ 04 Sie 2021, 16:34 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

Zapewne "Integrator sondy lambda" to po prostu lambda. Na postoju wygląda to "książkowo" (Sonda przed katem ma zmienną lambdę, a za katalizatorem "stół") a podczas jazdy już to wygląda gorzej bo wartości na obu sondach prawie się pokrywają(sonda za katem przez dużą część czasu "pracuje"). Ja ze względu na cenę raczej bym zaczął od wymiany sondy za katem i jeżeli to nie pomoże, to wtedy albo próbować jeszcze z sondą przed katem i na końcu kata, albo od razu po sondzie za katem wymienić kata.

Autor:  lach.andrzejp [ 04 Sie 2021, 23:34 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

Zacznij od poruszania złączami potem ewentualnie sonda za katalizatorem. Ona służy tylko do sprawdzenia w jakim stanie jest katalizator. Ta przed katalizatorem służy do korygowania składu mieszanki.
Patrząc na wykres i widząc fale, a nie linię prostą, widzisz tak naprawdę sów tłoka, czyli sów wydechu. Im więcej cylindrów ma silnik i/lub im wyższe ma obroty, tym gęściejszy wykres.
To samo jak zrobisz sobie podgląd przepływomierza lub map sensora. Tak można sprawdzić stan silnika. Patrzysz na amplitudę wykresu. W stałych warunkach powinna być taka sama. Jeśli jest różna pewnie głowica jest do obróbki, bo to oznacza różne ilości powietrza zasysane przez cylindry.

Autor:  Matjum [ 05 Paź 2021, 21:31 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

Dziękuję za odpowiedzi.
Wtyczkę przypadkowo ruszałem jak próbowałem znaleźć jakieś oznaczenie na lambdzie za katalizatorem (bezskutecznie, chciałem wiedzieć co mam ewentualnie kupić). Błąd skasowany w ostatni weekend, aktualnie jeszcze się nie pojawił.
Jak coś się w temacie zmieni to zaktualizuje wątek.

[ Dodano: 05 Paź 2021, 21:31 ]

Cześć, niestety check powrócił (tym razem w opisie błędu nie ma "Sporadyczny" tylko "Obecny"), wymieniłem lambdę za katalizatorem i po 2-ch tygodniach check ponownie się pojawil - ten sam błąd co ostatnio.
Czy jest coś jeszcze co może powodować ten błąd? Czy nieuchronnie zbliżam się do wymiany kata?
Dodam, że auto spalanie ma w normie, odczuwam lekkie drgania na biegu jałowym, czasami czuć spaliny po odpalniu.
Jakiś czas temu miałem również problem z wypadaniem zapłonu (chyba) - auto stało przez 2 dni na deszczu, po odpaleniu silnikiem lekko telepało, a przy próbie ruszenia wydawał odgłosy jakbym jechał maluchem. Gdy silnik się rozgrzał problem ustąpił i już nie powrócił. Świece były wymieniane w zeszłym roku.

Autor:  rafisz [ 27 Paź 2021, 10:01 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

jeżeli masz błąd P0420 to raczej tylko wymiana kata, możesz też spróbować zamontować tzw. emulator sondy lambda (taka tulejka wkręcana pomiędzy kata a sondę, wstukaj w googla), musisz dobrać odpowiednią średnicę otworu wewnątrz tego ustrojstwa, także lepiej kupić z mniejszą i rozwiercać w zależności od potrzeb, ale musisz wiedzieć że to jedynie oszukuje sondę i na ewentualnych badaniach składu spalin będzie wiadomo co...

Autor:  Matjum [ 01 Lis 2021, 11:57 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

Cześć,
Byłem na 2ch stacjach diagnostycznych, sprawdzałem spaliny i aktualnie są w normie.
Dwa tygodnie temu "check engine" sam zniknął - po wpięciu komputerem błąd był nieaktywny i oznaczony jako "sporadyczny". Niestety wczoraj znów się aktywował.
Dodatkowo sprawdziłem górną część wkładu katalizatora - mechanik wprowadził kamerę endoskopową przez otwór po pierwszej lambdzie i zrobił parę fotek, jakością nie powalają, ale wkład wygląda na cały (ciemny punkt na fotce to cień z kamery).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Fotka1


Załącznik:
Komentarz do pliku: Fotka2


Więc aktualnie pozostaje mi chyba tylko czekać czy coś więcej będzie się dziać (jakość spalin się pogorszy).

Autor:  Jachaś [ 01 Lis 2021, 12:54 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

To że monolit jest, nie znaczy że jest aktywny i działa. Nie wiesz może na jakim oleju było jeżdżone? Bo Masz normę euro6 czyli katalizator trój funkcyjny który według fiata wymaga normy C3 (mid-saps) w odróżnieniu od euro 5 i euro 4 gdzie wystarczył A3/B4 (full-saps). KUBAS_95 z tego co pamiętam też miał problemy z katem (też euro 6) tylko już nie pamiętam czy wymienił sam wkład czy cały katalizator (czy i to i to), zerknij w jego wątek to może dowiesz się więcej

Autor:  Matjum [ 06 Lis 2021, 19:41 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

Cześć, auto mam od nowości, na początku lali SELENIA (nie pamiętam dokładnych oznaczeń), potem Shell Helix Ultra 5W-40 (chyba A3/B4). Olej zawsze wymieniam w ASO, zakładam że wiedzą co powinni lać :wink: na dolewkę trzymam Shell Helix Ultra 5W-40 A3/B4 ale rzadko dolewam (pomiędzy ostatnimi wymianami raz dolałem niecałe 0.5l).

Autor:  Jachaś [ 06 Lis 2021, 21:13 ]
Temat postu:  Re: Punto 1.4 77KM - katalizator

No to powinieneś zmienić olej na olej z normą C3. Jeżeli chcesz pozostać przy shellu to powinieneś zamienić go na 5W40 Shell HELIX HX7 ECT 5W-40 (chociaż nie licząc obniżenia popiołów to baza olejowa to zwykły hydrokrak opisany jako "technologia syntetyczna" gdzie w Ultra A3/B4 baza olejowa to GLT czyli lepsza) Albo poszukaj innej marki o Lepkości 5W40 i z normą ACEA C3.

Co do filtra to tak jak pisałem KUBAS_95 miał podobny problem, zerknij do jego wątku http://fiatpunto.com.pl/topic53327.html i ewentualnie dopytaj jak rozwiązał ten problem

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/