Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

moment dokręcania tylniej piasty do belki
https://fiatpunto.com.pl/topic61164.html
Strona 1 z 1

Autor:  bnbn1 [ 09 Lip 2021, 12:29 ]
Temat postu:  moment dokręcania tylniej piasty do belki

Ponieważ musze odkrecić piasty z tylniej belki (je ją ruda i chce dokładnie wypiaskować i pomalować) potrzebuje wiedzieć jakim momentem to sie przykręca, eper własnie nic nie podaje dla tego elementu, śruby jak sie nie mylę to M12 x 1,5. nie chciałbym tego przekręcić przy ponownym składaniu.

Może ktos kto ma dostep do danych poratuje

[ Dodano: 09 Lip 2021, 12:29 ]

mała korekta odnośnei śrub, zmierzyłem to jest M12 x 1.75, klasa wytrzymałości 10.9, tabelki podaja zakres 110-125 Nm, eper dla Brawo podaje aby tylna piaste przykrecać momentem 120 Nm, dodatkowo zastosowali czerwony klej do gwintów (mysłałem że to urwa a nie odkrece :!: ) wiec wygląda na to ze dokręcać 120 Nm + klej do gwintów.

Autor:  Jachaś [ 09 Lip 2021, 17:23 ]
Temat postu:  Re: moment dokręcania tylniej piasty do belki

Momenty dokręcenia znajdziesz w elern-ie, eper jest katalogiem części :) . Nie wiem czy dobrze szukałem, ale piasta do zwrotnicy jest dokręcona jednorazową nakrętką M22x1.5 i dokręcana momentem 280nm a zwrotnica jest dokręcona 4 śrubami M8x momentem z zakresu 220-270nm. Chyba że chodzi ci o tuleje tylnej belki, bo ona jest przykręcona do wspornika belki śrubą M12 i jej dokręcenie waha się w przedziale 117-143nm.

Autor:  bnbn1 [ 09 Lip 2021, 18:29 ]
Temat postu:  Re: moment dokręcania tylniej piasty do belki

Jachaś napisał(a):
Momenty dokręcenia znajdziesz w elern-ie, eper jest katalogiem części :) . Nie wiem czy dobrze szukałem, ale piasta do zwrotnicy jest dokręcona jednorazową nakrętką M22x1.5 i dokręcana momentem 280nm a zwrotnica jest dokręcona 4 śrubami M8x momentem z zakresu 220-270nm. Chyba że chodzi ci o tuleje tylnej belki, bo ona jest przykręcona do wspornika belki śrubą M12 i jej dokręcenie waha się w przedziale 117-143nm.



" musze odkrecić piasty z tylniej belki" :)
aa sorki mailo być elearn (pomyłka na szybkości pisania), akurat do punto nie podali momentu dokręcania tych śrub, nie piasta do zwrotnicy, tylko piasta tylnego koła przykręcana do belki (tak to nazwano w tabelce elearna wiem że to może być mylące, z tyłu to wlasnie piasta jest przykrecona do belki), tak jak pisałem wyżej dla śrub M12 x 1.75 katalogi podają przediał 115-125Nm (neiktóre 130Nm).



swoja drogą sruby M8 momentem 220-270.... one są z tytanu aby tyle wytrzmac 12.9 to mana standartowo 45Nm ?

Autor:  Jachaś [ 09 Lip 2021, 20:39 ]
Temat postu:  Re: moment dokręcania tylniej piasty do belki

Sorki. Sprawdziłem jeszcze raz i masz rację. Dla śrub o których mówisz nie ma podanego ani rozmiaru ani momentu dokręcenia. Jest tylko napisane "Oparcie koła tylnego" i że jest to śruba. Natomiast te M8 o których pisałem są od tarczy kotwicznej bębnów. I jedno 0 za dużo wpisałem :E . Moment dla nich to 22-27nm


A co do momentu dokręcenia piasty. Jeżeli bardzo chcesz poznać jaki powinien być moment dokręcenia tej belki, możesz zerknąć na moment dokręcenia piasty w Oplu corsa D. Z punktu widzenia zawieszenia, jest to prawie to samo bo bazuje na tej samej platformie (GM Fiat SCCS żeby być dokładnym ;) )

Autor:  ipIV [ 09 Lip 2021, 21:12 ]
Temat postu:  Re: moment dokręcania tylniej piasty do belki

Piasta do czopa - duża nakrętka na klucz 32 -> do końca skali klucza dynamometrycznego (210Nm) i jeszcze trochę, bo z tego co pamiętam to okolice 280Nm :E

Podstawa z czopem do której przykręca się piastę jedną nakrętką 32 do belki - są 4 śruby i jak to jest M12, to ja bym kręcił okolice 110-120Nm ;)

Zawieszenie skręcam mniej więcej tak (10.9):

M8 28Nm
M10 50-70Nm
M12 100-120Nm

Autor:  bnbn1 [ 09 Lip 2021, 21:58 ]
Temat postu:  Re: moment dokręcania tylniej piasty do belki

Jachaś napisał(a):

A co do momentu dokręcenia piasty. Jeżeli bardzo chcesz poznać jaki powinien być moment dokręcenia tej belki, możesz zerknąć na moment dokręcenia piasty w Oplu corsa D. Z punktu widzenia zawieszenia, jest to prawie to samo bo bazuje na tej samej platformie (GM Fiat SCCS żeby być dokładnym ;) )


w zasadzie oparłem sie na tabelkach do śrub M12 x 1.75 i klasie wytrzymałości 10.9 to wzależności od wsólczynnika tarcia gwintu internety podają nawet zakres 99-132 Nm, zazwyczaj to jest 116 Nm, wiec te podane 120 Nm dla bravo dla tych śrub wygląda oK, generalnie nie powinno być wiecej, zapodam klej do gwintów jak fabryka i będzie Ok :-)

[ Dodano: 09 Lip 2021, 21:58 ]

ipIV napisał(a):
Piasta do czopa - duża nakrętka na klucz 32 -> do końca skali klucza dynamometrycznego (210Nm) i jeszcze trochę, bo z tego co pamiętam to okolice 280Nm :E

Podstawa z czopem do której przykręca się piastę jedną nakrętką 32 do belki - są 4 śruby i jak to jest M12, to ja bym kręcił okolice 110-120Nm ;)

Zawieszenie skręcam mniej więcej tak (10.9):

M8 28Nm
M10 50-70Nm
M12 100-120Nm



podziękował, pojedziemy z katalogiem dla tych śrub czyli cos w okolicach 116 Nm + dam klej do gwintow jak to zrobiła fabryka, przy odkręcaniu myślałem że zrywam gwint aby to odkręcić...no jeden sie lekko uszkodził, ale spokojnie gwintownik i narzynka wszystko naprawił, po 2 śrubach powiedzalem perd...le ide po klucz udarowy nie będe uprawiał siłowni :E

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/