Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana oleju w przekładni biegów
https://fiatpunto.com.pl/topic10641.html
Strona 1 z 2

Autor:  weksla [ 18 Wrz 2008, 19:02 ]
Temat postu:  Wymiana oleju w przekładni biegów

Witam,
powiedzcie mi Panowie, jaka jest pojemność przekładni w skrzyni biegów, chcę zmienić olej w skrzyni i nie wiem ile litrów tego oleju kupić.
Jaki olej polecacie??

Autor:  ipIV [ 18 Wrz 2008, 19:05 ]
Temat postu: 

Do skrzyni C-514.5 (5 biegowa) wchodzi 1,65l, należy kupić olej syntetyczny przekładniowy 75W90. Do 6-tki C514.6 wchodzi tyle samo lub minimalnie więcej. Także 2l na pewno wystarczą :)

Autor:  weksla [ 18 Wrz 2008, 19:22 ]
Temat postu: 

w sklepie powiedzieli mi że miesci sie gdzieś 3,7l
ja posiadam Punto II 1,2 5 biegowe

Autor:  ipIV [ 18 Wrz 2008, 19:29 ]
Temat postu: 

weksla napisał(a):
w sklepie powiedzieli mi że miesci sie gdzieś 3,7l

Tyle to nawet do miski olejowej nie wejdzie bo wchodzi 2,5l, z filtrem oleju 2,8l :lol: :E

przez korek wlewu z trudem wlać więcej niż 1,6l bo zaczyna wyciekać. 1,65 można ale tak szybko wlać i jak najszybciej zakręcać ;)

Autor:  weksla [ 18 Wrz 2008, 19:46 ]
Temat postu: 

opierasz się na tym co jest napisane w książce taak?
w książce rzeczywiście tyle napisali, ale co pamietam z życia, to mechnik do silnika wlał blisko 5litrów oleju.

Autor:  STax [ 18 Wrz 2008, 19:49 ]
Temat postu: 

weksla napisał(a):
mechnik do silnika wlał blisko 5litrów oleju

Ale na pewno nie do punto :shock:
To samo 1.2 8v ale w punto I połykało max 4 litry...

Autor:  ipIV [ 18 Wrz 2008, 19:51 ]
Temat postu: 

weksla napisał(a):
opierasz się na tym co jest napisane w książce taak?

Nie, z własnego doświadczenia :) Własnoręcznie zmieniałem olej w skrzyni i w silniku też. Ale co do ilości zakupionego oleju zaufałem książce, która ma kilka błędów - też wiem z autopsji :>


weksla napisał(a):
w książce rzeczywiście tyle napisali, ale co pamietam z życia, to mechnik do silnika wlał blisko 5litrów oleju.

To Cie zrobił w nie powiem co na koszcie oleju :/ Wlałem 2,9l i było 1mm powyżej max na bagnecie.

[ Dodano: 18 Wrz 2008 19:51 ]
STax napisał(a):
To samo 1.2 8v ale w punto I połykało max 4 litry...

Punto I ma większą miskę olejową.

Autor:  STax [ 18 Wrz 2008, 19:52 ]
Temat postu: 

ipIV napisał(a):
Punto I ma większą miskę olejową.

No tak, wiem, już o tym dyskutowaliśmy kiedyś.

Autor:  ipIV [ 18 Wrz 2008, 19:57 ]
Temat postu: 

Jak ktoś dalej nie wierzy:

Bańka 5l po wymianie:
Image

i poziom oleju na bagnecie (po 10kkm :E Jakby co polecam oleje motul - zużycie zerowe):
Image

Dodam, ze nic nie dolewałem.

Autor:  STax [ 18 Wrz 2008, 19:58 ]
Temat postu: 

ipIV: plastikowy bagnet? A fe :E

Autor:  weksla [ 18 Wrz 2008, 20:06 ]
Temat postu: 

teraz mi sie przypomniało, że faktycznie pojemność oleju w silniku jest mniejsze od tego co napisałem, bo jak wymieniałem olej to było już część tego oleju zużyta. także zwracam honor,
wracając do wątku pierwotnego to mowice że wystarczy 2 litry oleju tutela 75W80 nalezy kupić tak? a jaka jest cena bo na allegro takowego nie znalazłem

Autor:  ipIV [ 18 Wrz 2008, 20:35 ]
Temat postu: 

weksla napisał(a):
2 litry oleju tutela 75W80

75W90 Syntetyczny spełniający normy GL5 :)


weksla napisał(a):
a jaka jest cena bo na allegro takowego nie znalazłem


Ja tam akurat kupowałem w IC i kosztowało coś około30zł/litr.

Autor:  STax [ 18 Wrz 2008, 20:37 ]
Temat postu: 

ipIV: 90? W mk I do tej samej skrzyni chyba 80 zalecali. Chociaż 90 na pewno gorszy nie będzie :E

Autor:  ipIV [ 18 Wrz 2008, 20:39 ]
Temat postu: 

STax napisał(a):
ipIV: 90? W mk I do tej samej skrzyni chyba 80 zalecali. Chociaż 90 na pewno gorszy nie będzie :E

U mnie w książce pisze 90 i taki kupiłem i puki co od 26kkm jest ok, skrzynia jeszcze mi się nie rozleciała :E

Autor:  darom182 [ 14 Paź 2008, 10:49 ]
Temat postu: 

mam pytanko, ostatnio gościu wymieniał mi sprzęgło komplet i do skrzyni wlał mi olej mineralny, czy moze to spowodować uszkodzenie????
punto II 1,2 16v

Autor:  lioton [ 14 Paź 2008, 11:14 ]
Temat postu: 

A właściwie to po ilu km trza wymienic olej w skrzyni ?
Gdzie jest korek wlewu a gdzie wylewu ???

Autor:  ipIV [ 14 Paź 2008, 12:56 ]
Temat postu: 

Cytuj:
A właściwie to po ilu km trza wymienic olej w skrzyni ?

Nie przewiduje się wymiany, ale ja bym robił to co 80kkm lub 5 lat.


lioton napisał(a):
Gdzie jest korek wlewu a gdzie wylewu ???


Do spuszczania korek imbus 8 bodajże z tyłu skrzyni przy mocowaniu poduszki 'lizaka'


Image

A korek wlewu z przodu skrzyni imbus 12 czy 14 bodajże..

Image

Lejesz tak dużo aż zacznie się przelewać, wchodzi 1,65l

Autor:  Seba3d [ 14 Paź 2008, 18:43 ]
Temat postu: 

Mam pytanie przy jakim przebiegu powinno sie wymieniać olej w skrzyni biegów

Autor:  lioton [ 14 Paź 2008, 20:51 ]
Temat postu: 

Czyli przy moich 60tys nie mam sie jeszcze czym martwić :D
A jaki jest koszt takiego dobrej klasy oleju do skrzyni ???

I jeśli juz mówimy o olejach to czy przy moich 60tys warto zmieniać olej na syntetyk ?
Aktualnie jezdze na cartrolu magnatec 10W40 który to ma już ok.10 tys. przebiegu (ponad rok) i chyba trzeba mysleś o zmianie.
Porzednio jezdziłem na mobilu 10W40 i chciałem zmienić na 5W50 ale "fachowiec" mi odradził i wcisnął tego oto castrola chyba tylko dlatego iż był to firmowy warsztat castrola :D

A co z filtrem powietrza ?
Trzeba wymieniać (zawsze wymieniałem razem z olejem) czy jeśli jest prawie czysty zostawić albo ewentualnie przeczyścić jakimś preparatem ??

I filtr oleju można zostawić czy też trzeba wymienić ?
:D

Autor:  Pawian [ 14 Paź 2008, 22:51 ]
Temat postu: 

lioton
Ja zmieniałem u siebie około miesiąc temu olej w skrzyni i kupiłem 2L tuteli 75W80.
Koszt 45 zł za litr.

Ogólna opinia jest taka, że przechodzi się zawsze na olej gęstszy (syntetyk -> półsyntetyk -> mineralny). Jeśli masz półsyntetyczny i nie zażynasz samochodu to wg mnie absolutnie nie masz się czym martwić.
Jeśli bardzo chcesz eksperymentować to zmień olej na syntetyczny, chętnie przeczytam czy Ci się silnik rozszczelnił czy nie ;) ;P

Filtr oleju powinno się zmieniać przy każdej wymianie oleju. Kosztuje niecałe 20 zł (filtron ;) ) więc nie jest to wielki wydatek.

Filtr powietrza powienien być czysty, generalnie zalecana jest wymiana kompletu filtrów przy wymianie oleju. Ale z pewnością można każdy z osobna przy określonych przebiegach.

Autor:  lioton [ 16 Paź 2008, 17:08 ]
Temat postu: 

A ten olej może być do skrzyni :?:
http://www.allegro.pl/item453554827_cas ... mosty.html

A ten do silnika :?:
http://www.allegro.pl/item452282453_ole ... mocja.html

Autor:  Pawian [ 16 Paź 2008, 18:05 ]
Temat postu: 

lioton
Ja nie wiedząc co mam zalać i słysząc dużo opini w koło zdecydowałem się podeprzecz tą stronką.

Jeśli miałeś zalany do silnika 10W40 to pozostań przy takim. Większość osób Ci to powie i większość z nich stwierdzi, że chodzi o te same parametry oleju.
Osobiście nie znam się na tym i sam nie zaryzykowałem.
Do swojej Hogaty chciałem wlać syntetyk, ale wszyscy mi odradzali, więc odpuściłem i jeżdżę na półsyntetycznym 10W40.

http://lubricantadvisor.valvolineeurope.com/Select.asp

Wybierasz na niej dokładnie swój model Kropka i Twoim oczom ukażą się podpowiedzi jakich olejów, smarów czy płynów używać. Czytaj jedynie oznaczenia np. 10W40 itp. Marką produktu się nie sugeruj.

Zalecane zmiany płynów/olejów przy podanych przebiegach kilometrów podane na tej stronce są wg mnie dla użytkownika, który jeździ spokojnie.
Ja lubiąc naciskać pedał gazu zmieniam olej częściej niż jest zalecane.

Mam nadzieję, że to pomoże ;)
Pozdrawiam

EDIT:

Najprawdopodobniej powinieneś do skrzyni użyć czegoś takiego
HP PC Gear Oil GL-5 SAE 75W-80
Pogrubiłem najważniejsze parametry oleju do skrzyni.
Przeszukaj forum, było kilka wątków na temat rodzaju oleju do skrzyni.
Ja wyszedłem z założenia, że skoro i tak zmienia się go bardzo rzadko - raz na 50kkm czy rzadziej to mogę sobie pozwolić na to co zaleca Fiat czyli Tutele 75W80 za 45 zł litr.
Nie musisz koniecznie lać Tuteli, ale wybierz coś o takich parametrach.
Na zdjęciach widać, że prezentowane są trzy rózne oleje do skrzyń/przekładni.

Autor:  lioton [ 16 Paź 2008, 18:23 ]
Temat postu: 

Wiem wiem zalecano mi półsyntetyk ale zastanawiam się nad syntetylkiem bo kropek w ogule nie cieknie a syntetyk ponoc dokładniej czyści silnik.
Mój tata jezdzi na syntetyku visco w swojej 106 i sobie chwali choc też zalecają u niego półsyntetyk. Wg. niego lepiej chodzi niz na półsuntetyku który miał wczesciej (mobil) z tym że z racji przebiegu (108tys) cieknie juz na potęge :E
Do tego przy wyłanczaniu silnika jak już schodzi z obrotów to pojawia się cos jakby klekot i mysle że to wina oleju bo jak był świeży to klekotu nie było.

A ten do skrzyni będzie dobry :?:

Autor:  ipIV [ 16 Paź 2008, 20:41 ]
Temat postu: 

Pawian napisał(a):
Najprawdopodobniej powinieneś do skrzyni użyć czegoś takiego
HP PC Gear Oil GL-5 SAE 75W-80

Książka mówi o syntetycznym 75W90 spełniający normy API GL5

Autor:  lioton [ 17 Paź 2008, 15:25 ]
Temat postu: 

OK czyli wiem co do skrzyni może byc np. to
http://allegro.pl/item459320568_olej_sh ... ratis.html
ale do silnika co :?:
Bo tera to niewiem czy pół czy syntetyk :?
Czy mobil z "syperSyn" jest lepszy od castrola z jakimiś tam aktywnymi modułami ?
Czy może jakiś inny Visco czy Shell ???????????????????????????? :?:

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/