Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Poautostradowe przemyslenia w temacie skrzyni biegów
https://fiatpunto.com.pl/topic7079.html
Strona 1 z 1

Autor:  kociniak [ 30 Mar 2008, 15:21 ]
Temat postu:  Poautostradowe przemyslenia w temacie skrzyni biegów

Silnik 1.4 8V. Temat ten od dluzszego czasu mnie meczy. Przy 100km/h jest 3000obr/min, zeby jechac 120 trzeba trzymac 4000obr. Przy tym sporo rosnie zuzycie paliwa. Niby to tylko 1000obr, ale komputer wskazuje zuzycie wieksze o 0,5-1 litra. Jazda z predkoscia 150km/h to juz cos kolo 5000obr. Mam nieodparte wrazenie ze przydalby sie jeszcze 6 bieg. Powiem szczerze, ze od poczatku mnie zastanawialo dlaczego do tego silnika wkladaja skrzynie 5-tke. Moze paramatry silnika nie pozwolilaby na jechanie 150km/h utrzymujac 3000 czy 3500obr? I tak juz powoli dochodze to wnioski ze moze nalezaloby zmienic skrzynie na 6-cio biegowa. Sama skrzynia powinna byc krotsza co powinno polepszyc przyspiesznie, a poza tym do miasta przydalaby sie 2-ka ktora ciagnela by od minimalnych predkosci. Co o tym myslicie?

Autor:  Yoka [ 30 Mar 2008, 21:51 ]
Temat postu: 

kociniak ...GP 1.4 8V to samochód miejski :-) Skrzynia zestopniowana jest jest pod ekonomiczna jazde miejska. Zauwaz, ze w miescie mozesz jechac samochodem na V biegu z predkoscia 60 km/h (obr silnika 2000) bez problemów :-) Poza tym skrzynie 6 biegowe sa drozsze ...a autko ma byc tanie :-)

Autor:  Barrtek96 [ 30 Mar 2008, 22:09 ]
Temat postu: 

Mój dziadek ma Albeę 1.4 8v i ma około 140 km/h przy 3300-3400 obr. na minutę (dokładnie nie pamiętam) czyli "5" jest sporo dłuższa w Albei :E
A jadąc 165 km/h jest około 4100 obrotów :E:E:E nieźle co???

Autor:  kociniak [ 30 Mar 2008, 22:29 ]
Temat postu: 

Barrtek96 napisał(a):
Mój dziadek ma Albeę 1.4 8v i ma około 140 km/h przy 3300-3400 obr. na minutę (dokładnie nie pamiętam) czyli "5" jest sporo dłuższa w Albei :E


no i to byloby to, czyli przy 120km/h byloby jakies 3000obr. Wynikaloby z tego ze silnik jest w stanie pracowac z taka skrzynia.
Trzeba by jakies parametry obu skrzyn i porownac. Gdzie tego szukac?

Autor:  poziomek [ 30 Mar 2008, 22:39 ]
Temat postu: 

Barrtek96 napisał(a):
Mój dziadek ma Albeę 1.4 8v i ma około 140 km/h przy 3300-3400 obr. na minutę (dokładnie nie pamiętam) czyli "5" jest sporo dłuższa w Albei :E
A jadąc 165 km/h jest około 4100 obrotów :E:E:E nieźle co???

Tez mam ALbi z tym silnikiem nie pamietam dokladnie ale moje odczucia sa pomiedzy tym co pisze Bartek i tym co pisze autor watku :).
PS: zauwazcie 1dna rzecz predkosc dobrze by bylo zmierzyc w obu autach GPSem, liczniki u was moga przeciez inaczej "przekłamywać". ale z pewnoscia nie mam az tak wysokich obrotow jak autor w GP przy danej predkosci.


Aha ja sie nei znam ale czy cos by dalo porownanie stopnia przelożenia na każdym z biegów pomiedzy Albeą a GP? Jak sadzicie?

Jakby co to mogę sie zamienic na GP :lol:

Autor:  Grzegorz1976 [ 30 Mar 2008, 23:21 ]
Temat postu: 

Yoka napisał(a):
kociniak ...GP 1.4 8V to samochód miejski Skrzynia zestopniowana jest jest pod ekonomiczna jazde miejska. Zauwaz, ze w miescie mozesz jechac samochodem na V biegu z predkoscia 60 km/h (obr silnika 2000) bez problemów Poza tym skrzynie 6 biegowe sa drozsze ...a autko ma byc tanie


Yoka świete słowa. Poza tym z tego co wiem to chyba za dodatkowa kase mozna było do kropka wrzucić skrzynie 6 biegową.

Autor:  marcin-ryba [ 01 Kwi 2008, 19:58 ]
Temat postu:  Re: Poautostradowe przemyslenia w temacie skrzyni biegów

Witam
kociniak napisał(a):
Silnik 1.4 8V. Temat ten od dluzszego czasu mnie meczy. Przy 100km/h jest 3000obr/min, zeby jechac 120 trzeba trzymac 4000obr. Przy tym sporo rosnie zuzycie paliwa. Niby to tylko 1000obr, ale komputer wskazuje zuzycie wieksze o 0,5-1 litra. Jazda z predkoscia 150km/h to juz cos kolo 5000obr. Mam nieodparte wrazenie ze przydalby sie jeszcze 6 bieg. Powiem szczerze, ze od poczatku mnie zastanawialo dlaczego do tego silnika wkladaja skrzynie 5-tke. Moze paramatry silnika nie pozwolilaby na jechanie 150km/h utrzymujac 3000 czy 3500obr? I tak juz powoli dochodze to wnioski ze moze nalezaloby zmienic skrzynie na 6-cio biegowa. Sama skrzynia powinna byc krotsza co powinno polepszyc przyspiesznie, a poza tym do miasta przydalaby sie 2-ka ktora ciagnela by od minimalnych predkosci. Co o tym myslicie?


Niestety mam podobne odczucia - brakuje 6 albo inaczej zestawionej skrzyni.

GP to auto klasy B i uważam, że tutaj nie powinno się mówić, że to auto miejskie!
Klasa A (CC, SC, Panda, 107, itp.) to autka miejskie!

Autor:  grgp [ 03 Kwi 2008, 22:32 ]
Temat postu:  Re: Poautostradowe przemyslenia w temacie skrzyni biegów

Może dobrze żeby była taka opcja.

Sam kiedyś byłem zwolennikiem "szóstek". Po pewnym okresie doświadczeń powiem jedno:

- jak dają 6-tkę to przełożenia I-V są krótsze niż w zwykłej V - wtedy szóstka może się wydawać uciążliwa w eksploatacji miejskiej.

Generalnie szóstki polecam każdemu kto ma gdzie "rozwinąć skrzydła" - np.: dłuższy czas podróżować 100-110 km/h. Miasto i ciasne podmiejsko-wiejskie drogi, tam szóstka może być upierdliwym zbytkiem.

Autor:  Jaco [ 03 Kwi 2008, 22:47 ]
Temat postu: 

marcin-ryba

Ale im raczej chodzi o to, że z silnikiem 1,4 77 KM nie można mieć wszystkiego przecież :]

Autor:  zoon [ 04 Kwi 2008, 07:30 ]
Temat postu:  Re: Poautostradowe przemyslenia w temacie skrzyni biegów

grgp napisał(a):
- jak dają 6-tkę to przełożenia I-V są krótsze niż w zwykłej V - wtedy szóstka może się wydawać uciążliwa w eksploatacji miejskiej.


W czym? W Grande Punto?? Tu o takim aucie piszemy.

[ Dodano: 04 Kwi 2008 07:30 ]
kociniak napisał(a):
Silnik 1.4 8V (...) Przy 100km/h jest 3000obr/min, zeby jechac 120 trzeba trzymac 4000obr.


Ja jadąc 120 km/h mam na szóstce 3000 obr. 8)

Autor:  daras [ 04 Kwi 2008, 08:26 ]
Temat postu: 

A u mnie przy 130 km/h (mierzone GPS) jest 2600 obr./min. 8)

Autor:  kociniak [ 04 Kwi 2008, 12:48 ]
Temat postu: 

zoon napisał(a):
Ja jadąc 120 km/h mam na szóstce 3000 obr. Cool


no i to mnie wlasnie chodzi

Autor:  filip76 [ 04 Kwi 2008, 13:07 ]
Temat postu: 

daras napisał(a):
A u mnie przy 130 km/h (mierzone GPS) jest 2600 obr./min. 8)


U mnie na licznikowe 130 km/h przypada 3000 rpm

Autor:  daras [ 04 Kwi 2008, 14:44 ]
Temat postu: 

No to ja mam 2600 obr. przy licznikowych prawie 140 km/h.
Licznik przy tej prędkości dokłada jakieś 8 może 9 km/h.

Autor:  filip76 [ 04 Kwi 2008, 14:46 ]
Temat postu: 

daras napisał(a):
No to ja mam 2600 obr. przy licznikowych prawie 140 km/h.
Licznik przy tej prędkości dokłada jakieś 8 może 9 km/h.


...mi akurat brak tej VI-ki...

Autor:  daras [ 04 Kwi 2008, 14:51 ]
Temat postu: 

filip76 napisał(a):
...mi akurat brak tej VI-ki...

Przydaje się tylko na autostradach i szybkiej trasie. Poza tym tak sobie ;)

Autor:  Liban [ 07 Kwi 2008, 09:04 ]
Temat postu: 

ja mam przy 130mk/h ok 3000obr. a przy 160 ok. 4000obr na VI oczywiście na V przy 60km/h ok 2000obr

Autor:  filip76 [ 07 Kwi 2008, 09:08 ]
Temat postu: 

daras napisał(a):
Przydaje się tylko na autostradach i szybkiej trasie



Jeżdżę codziennie A4

Autor:  sadoo [ 07 Kwi 2008, 13:01 ]
Temat postu: 

po ostatnim wypadzie w Niemcy musze przyznac ze 6 brakuje

Autor:  Wacek [ 18 Lut 2010, 11:48 ]
Temat postu: 

Prędkość jazdy wpływa na wzrost siły oporu i to aż w kwadracie.
Do 80 km/h opór aerodynamiczny odgrywa małą rolę w bilansie mocy i wymaga jedynie 1,4 KM.
Przy 120 km/h już 22 KM i stanowi ok. połowę występujących oporów ruchu, co znacznie zwiększa zużycie paliwa.
Zwiększenie prędkości na autostradzie ze 120 do 140 km/h powoduje wzrost zużycia paliwa o 20 proc.

Przypuszczam że, w tym 1,4 8v 6bieg byłby tak samo "dobrym" rozwiązaniem co 5tka w CC900...

Autor:  Borat [ 18 Mar 2010, 13:17 ]
Temat postu: 

w Bravie 16. 16 HSX przy 130 km/h miałem około 2.500 obr/min w punciaku z na 6 120km/h 3000 obr. spalanie 5.2 8)

Autor:  GrandeM [ 18 Mar 2010, 13:44 ]
Temat postu: 

Borat napisał(a):
w Bravie 16. 16 HSX przy 130 km/h miałem około 2.500 obr/min w punciaku z na 6 120km/h 3000 obr. spalanie 5.2 8)




koledze się coś pomyliło i to nieźle, bo akurat też miałem taką Bravę z tym silnikiem i wiem ;-)


przy tej prędkosci na 5 biegu to na pewno nie ma 2,5krpm tylko w okolicach 3,5kprm.

Gdyby miał tak długą skrzynię to by rozwijał ze 230km/h :wink:

Autor:  daras [ 19 Mar 2010, 09:20 ]
Temat postu: 

Wacek napisał(a):
Zwiększenie prędkości na autostradzie ze 120 do 140 km/h powoduje wzrost zużycia paliwa o 20 proc.

Może to i prawda ale przy założeniu, że wtryski cały czas pompują paliwo.
A tak nie jest.
Odnoszę wrażenie, że przy dużych prędkościach ~140-150 km/h silnik kręci się lżej niż przy 100-120 km/h.
Centralka wtedy często odcina wtryski, my tego wcale nie odczuwamy.
Miałem tak w T.Spark'u teraz mam w MultiJet'ie.
Za to w zwykłym FIRE 1.2 zwiększenie prędkości ze 110 do 130 km/h rzeczywiście podnosiło spalanie o około 20%.

Autor:  pepe [ 14 Maj 2010, 15:34 ]
Temat postu: 

kociniak napisał(a):
Silnik 1.4 8V. Temat ten od dluzszego czasu mnie meczy. Przy 100km/h jest 3000obr/min, zeby jechac 120 trzeba trzymac 4000obr. Przy tym sporo rosnie zuzycie paliwa. Niby to tylko 1000obr, ale komputer wskazuje zuzycie wieksze o 0,5-1 litra. Jazda z predkoscia 150km/h to juz cos kolo 5000obr. Mam nieodparte wrazenie ze przydalby sie jeszcze 6 bieg. Powiem szczerze, ze od poczatku mnie zastanawialo dlaczego do tego silnika wkladaja skrzynie 5-tke. Moze paramatry silnika nie pozwolilaby na jechanie 150km/h utrzymujac 3000 czy 3500obr? I tak juz powoli dochodze to wnioski ze moze nalezaloby zmienic skrzynie na 6-cio biegowa. Sama skrzynia powinna byc krotsza co powinno polepszyc przyspiesznie, a poza tym do miasta przydalaby sie 2-ka ktora ciagnela by od minimalnych predkosci. Co o tym myslicie?

Po jeździe autostradowej (Austria, Włochy) mam podobne odczucia co kolega Kociniak - przy 130 km/h jest już głośno, a i zużycie paliwa zdecydowanie wzrasta. Poza tym do miasta również przydałoby się trochę inne zestopniowanie skrzyni - trzeba bardziej "piłować" jedynkę, żeby "dwójka" normalnie ciągnęła. Natomiast zgadzam się z Yoką, że "V" przy niedużej prędkości pozwala w mieście na ekonomiczną jazdę.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/