Tak na szybko nie podpowiem na 100% (nie chce mi się teraz złazić do samochodu).
Ale coś mogło być założone źle lub jest zerwany jakiś zaczep (plastik), brakujący element, czy zablokowany, dlatego nie ma powrotu pierścienia biegu "R".
Wejdź teraz na Allegro i poszukaj sobie "wybieraków" (tych w kabinie), czy dźwigni/lewarków zmiany biegów do Punto2 i porównaj wygląd ze swoim (czy czegoś nie brakuje).
To podstawowa metoda (szukanie fotografii) radzenia sobie, nie trzeba się znać na motoryzacji. Znać się trzeba na internecie (aukcje, YouTube, fora, a najpierw używanie wyszukiwarki), tu nie ma wybacz (zamiast wpisać typowy problem do Google, typu np. "auto nie odpala", to nadal są leszcze, co marnują czas na rejestrację na forum, tak się korzystało z internetu 20 lat temu, bo wyszukiwarki były słabe i gotowych treści mało).
Generalnie należy jeszcze uwzględnić fakt, że "linki" zmiany biegów, to nie przerzutki rowerowe, one nie tylko ciągną, ale popychają wybierak na skrzyni, a wybierak ma 2 sprężyny wewnątrz (one mają udział w wyborze biegów, być może na wsteczny też oddziaływują - no raczej), czyli jest akcja-reakcja w obie strony.
Razem z cięgnem mogło coś strzelić w wybieraku na skrzyni, np. kołeczek fi.4 (który normalnie ulega zmęczeniu po latach, może pękać). Albo się przestawiło.
Poradnik wymiany uszczelniacza wybieraka jest na forum (dział Zrób to sam -> Grande, skrzynia C514, to samo co w starszych Punto), jest tam mowa o nieszczęsnym kołeczku (strona 5), warto go sprawdzić, jeśli mechanizm w kabinie jest OK.
PS
Może też być procedura regulacji linki (akurat tej co najbardziej odpowiada za wsteczny), w Grande jest (lewarek "wyrywa" się w górę i obraca 90 stopni do pozycji serwisowej, jest specjalny zatrzask po to), w P2 nie wiem (poszukaj w internecie, czy istnieje jakaś "procedura"). Po drugie nowa linka może być zła (długość/skok)! Tylko do wstecznego potrzebny jest najdłuższy ruch jednego cięgna (do reszty biegów nie trzeba aż tyle, może dlatego działają, a tylko wybór "R" robi problem).
Nagranie, jak wygląda zmiana biegów w Grande: 1, 2, 3, 4, 5,
R (i tu widać jak jedno z cięgien robi ekstra dłuższy ruch = podciąganie pierścienia na lewarku).
Link video ważny tylko 1 dobę:
https://streamable.com/g1aq5f Do pobrania z Chomika (plik >1MB, trzeba mieć konto):
https://chomikuj.pl/Grande_PuntoPorównaj sobie jak to wygląda u ciebie. Ja bym profilaktycznie zajrzał do wybieraka na skrzyni.
Opcja ostateczna, to jakaś usterka wewnątrz skrzyni. Mechanizm wyboru wstecznego wydaje się delikatny (coś tam może wyskoczyć z pozycji).
Najważniejsze: zmień tego głąba "mechanika". Co to za zawodowy klaun, że wymienia linkę i nie sprawdzi, czy blokada "R" działa?Po drugie. Dlaczego jeździsz "jakiś czas" z taką usterką? Od razu nie można było reagować (reklamacja u powyższego "fachowca")?
Ryzykujesz uszkodzenie skrzyni (całkowite - złom), jak coś odpadnie wewnątrz wybieraka...