Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

FPII 1.2 8V: stalowe 13" -> aluminiowe 14"
https://fiatpunto.com.pl/topic20593.html
Strona 1 z 2

Autor:  LAU1976 [ 07 Lut 2010, 17:15 ]
Temat postu:  FPII 1.2 8V: stalowe 13" -> aluminiowe 14"

Witam,
chciałbym na lato zamienić seryjne stalówki 13" na aluminiowe 14". W FAQ wyczytałem:
ipIV napisał(a):
(...)felga seryjna 14"5,5J ET35:
165/70R14
175/65R14
185/60R14
195/60R14 - taki balon zapewni niezbyt fajne prowadzenie w zakrętach imho. (...)

Z tego co wyczytałem 14" były montowane do bogatszych wersji, więc zakładam, że do golasa też też wejdą, bo miejsca w nadkolach ma pewnie tyle samo. Zakładam też, że alu może być w takim samym rozmiarze jak wymieniona przez ipIV stalówka. A co jeśli nie znajdę identycznych i ET będzie większe albo mniejsze? Jest jakiś zakres ET i szerokości felgi, który wchodzi w grę? :roll: Nie ukrywam, że najchętniej uniknąłby dystansów i innej zabawy z zakładaniem tych kół. Nie chciałbym też być zmuszony do kupienia jakiś wycudaczonych (czyt.) drogich opon. Po prostu zwykłe kółka i tyle, że ciut większe.
Z góry dzięki za pomoc :!:

Autor:  greg505 [ 07 Lut 2010, 18:17 ]
Temat postu: 

szukaj ET od 30-40, szerokosc max 6", wtedy nie bedzie problemu.
mozesz pomyslec o 4x100 na srubach plywajacych

btw. jak znajde dla siebie 15tki to moje beda na sprzedaz ;)

Autor:  LAU1976 [ 08 Lut 2010, 11:16 ]
Temat postu: 

Dzięki greg505, za konkrety :!: Cholera, a znalazłem fajne z ET43 :? .
greg505 jeśli teraz jeździsz na felgach w tym stylu: Image to jestem zainteresowany :wink: .

Autor:  STax [ 08 Lut 2010, 11:34 ]
Temat postu: 

LAU1976 napisał(a):
Cholera, a znalazłem fajne z ET43

A jakiej są szerokości? Bo jak np 5,5 i do tego dasz niezbyt szeroką oponę np 165 albo 175 to nie będzie problemu z wsadzeniem.

Autor:  greg505 [ 08 Lut 2010, 11:43 ]
Temat postu: 

LAU1976 napisał(a):
jeśli teraz jeździsz na felgach w tym stylu: Image to jestem zainteresowany :wink: .

Image
nie do konca ten 'styl' ;)

Autor:  divers88 [ 08 Lut 2010, 13:59 ]
Temat postu: 

opona 185 jest najlepsza
zimą śmigam na 165 i jest dramat :D
felga 15 nie jest duża:

Image

a samochód wygląda zdecydowania lepiej
tylko ceny opon zaczynają się od 200zł w górę

Autor:  LAU1976 [ 08 Lut 2010, 18:23 ]
Temat postu: 

Planowałem założyć opony w okolicach 165 - 175. Nie zależy mi na jakiś monstrualnych kołach. Chciałbym zrobić inny myk - wypiaskowac je i pomalować na np. czerwony kolor. Byłem ostatnio w takiej jednej firmie gdzie malują felgi i odtamtej pory siedzi mi to w głowie niesamowicie :oops: .
greg505 fajne te fele, ale przeciez szkoda ich malować... :?

Ale jednego nie rozumiem - jak to jest, że na felgę o szerokości 5,5" mogę założyć oponę o szerokości 165, 175 albo nawet 185? :shock:

Autor:  pilot [ 08 Lut 2010, 18:33 ]
Temat postu: 

Do opony 185 odpowiednia szerokosc felgi to 6J.
Wszystko da sie zalozyc ale jak to wyglada felga waska opona szeroka totalny balon wyjdzie.

Autor:  STax [ 08 Lut 2010, 18:46 ]
Temat postu: 

LAU1976: szerokość felgi to odległość między jej wewnętrznym a zewnętrznym rantem (w bardzo dużym uproszczeniu i skrócie). Szerokośc opony to szerokość jej bieżnika, podczas gdy wewnętrzna część opony, ta wchodząca na ranty felginie ma stałej szerokości, można ją rozciągnąć lub ścisnąć. Wiesz chyba zresztą jak wygląda opona :P


pilot napisał(a):
Do opony 185 odpowiednia szerokosc felgi to 6J

Nie tyle moze odpowiednia co optymalna. Każda szerokość opony ma optymalną szerokość felgi, generlanie 0,5J w tą czy w tamtą nie ma wielkiego znaczenia poza wyglądem. Chociaż czasem ta minimalna różnica w szerokości może zadecydować o tym czy felga wejdzie czy nie :E

Podsumowując - dla opony 165 optymalne jest 5-5,5J, dla 175 5,5-6 itd.

Autor:  LAU1976 [ 09 Lut 2010, 13:39 ]
Temat postu: 

Kumam :!: :D
dzięki wszystki za łopatologiczne objaśnienia. Teraz wiem czego szukać, żeby koło weszło w nadkole i żeby koszt opon mnie nie zaskoczył. Jak już zrealizuję swój plan powrzucam zdjęcia.

Autor:  lime [ 06 Mar 2010, 22:20 ]
Temat postu: 

też zastanawiam się nad zmianą ale - boje się, że jak teraz na 13kach nie mam wspomagania, a jak założę większe koła (14) to może być ostro ciężej:(

..może ktoś kto przez to przechodził napiszę czy dużo ciężej się kręci przy takiej zmianie?

Autor:  greg505 [ 06 Mar 2010, 22:44 ]
Temat postu: 

ja tez nie mam i zastanawiam sie nad 15 :lol:

tu nie chodzi o wielkosc kola, tylko o jego wage
na 14 185/55 dalej krece jedna reka ;)

Autor:  STax [ 06 Mar 2010, 23:39 ]
Temat postu: 

greg505 napisał(a):
tu nie chodzi o wielkosc kola, tylko o jego wage

Eee?
Waga nie ma nic wspólnego z kręceniem kierownicą. Wielkość koła w sumie też wielkiego znaczenia nie ma, liczy się szerokość opony. Inna sprawa, że dla jednego na 185 będzie się kręcić lekko a innemu nawet na 155 będzie ciężko ;)

Autor:  Swoop [ 07 Mar 2010, 00:12 ]
Temat postu: 

felgi można sobie wybrać wraz z parametrami np tu http://alu-kola.elektrony.cz/konfigurat ... model%2099

Autor:  greg505 [ 07 Mar 2010, 09:53 ]
Temat postu: 

STax napisał(a):
greg505 napisał(a):
tu nie chodzi o wielkosc kola, tylko o jego wage

Eee?
Waga nie ma nic wspólnego z kręceniem kierownicą. Wielkość koła w sumie też wielkiego znaczenia nie ma, liczy się szerokość opony. Inna sprawa, że dla jednego na 185 będzie się kręcić lekko a innemu nawet na 155 będzie ciężko ;)

Eee? ;)
jak nie ma jak ma
to samo auto, te same opony, roznia sie waga felg
w ktorym bedzie sie krecic ciezej?

mala podpowiedz F=mg ;)

Autor:  fajgi [ 07 Mar 2010, 10:30 ]
Temat postu: 

wg mnie jedno i drugie ma wpływ....prosty sposób....miałem kiedyś Fiata CC bez wspomagania...2 komplety stalówek....na jednych 195/45/14/ na drugich 165/60/14 ( zima )....zgadnijcie na których kręciło się lżej :)

Autor:  LAU1976 [ 07 Mar 2010, 11:36 ]
Temat postu: 

Mi się wydaje, że jednak szerokość opony ma decydujący wpływ na "lekkość" kręcenia. Bo przy zmianie 13" -> 14" koło nie staje się chyba aż tak dużo cięższe :hmm: (zakładając, że opony są zbliżone parametrami). No chyba, że jest różnica w wadze między stalówką a alu (nie wiem, nigdy nie miałem :cry: :oops: ).
Swoop napisał(a):
felgi można sobie wybrać wraz z parametrami np tu http://alu-kola.elektrony.cz/konfigurat ... model%2099

Fajna sprawa, marzy mi się coś takiego:
ImageImage
Niestety sytuacja na moim domowym rynku finan$owym odsunęła te fanaberie w czasie... :/

Autor:  greg505 [ 07 Mar 2010, 11:56 ]
Temat postu: 

alufelga jest sporo ciezsza

Autor:  lime [ 07 Mar 2010, 13:05 ]
Temat postu: 

najwyżej skręcał nie będę:E
..albo "zawracanie na 9" :wink:

Autor:  _wladimir_ [ 07 Mar 2010, 13:29 ]
Temat postu: 

lime szersza opona ma swoje atuty. W przypadku braku wspomagania oczywiście. Po miesiącu staniesz przed lustrem i się nie poznasz... takich bicepsów dostaniesz. :hahaha: Nie ma tego złego... ;)

Autor:  STax [ 07 Mar 2010, 19:16 ]
Temat postu: 

greg505 napisał(a):
Eee?
jak nie ma jak ma
to samo auto, te same opony, roznia sie waga felg
w ktorym bedzie sie krecic ciezej?

mala podpowiedz F=mg


Różnica będzie, ale pomijalna. Opór rodzi guma stykająca się z podłożem, więc waga felgi ma minimalne znaczenie w porównaniu do szerokości opony.

Autor:  lime [ 07 Mar 2010, 19:32 ]
Temat postu: 

dzięki za informacje ---> mogę teraz myśleć nad jakąś zamianą :)

_wladimir_ wtedy będę mógł się przesiąść na kamaza :wink:

Autor:  arczi23 [ 07 Mar 2010, 21:39 ]
Temat postu: 

greg505 napisał(a):
alufelga jest sporo ciezsza

jak byśmy brali pod uwagę np. alu 14" i stalówkę 14" to różnica w wadze raczej spora nie będzie.

moje alufelgi 15" ważą ok 70kg., stalówki 14"ok. 54kg. a atalówki 13" jak dobrze pamiętam ok. 40kg. (+-5kg.)
warzyłem wszystkie z oponami
Według mnie różnica w "lekkości" kręcenia kierownicą między 13"(155/70) a 14"(185/60) jest minimalna, a różnica między 13" a 15"(195/45) jest duża(najgorsze są koleiny na drodze, kierownicę trzeba trzymać dwoma rękami)układ kierowniczy na 15" długo nie wytrzyma , na kierownicy czuć każdą nierówność jezdni (jak puścić kierownicę to się sama kręci)
(ale biorąc pod uwagę mojego malucha(135/70/12") a punto na 15" różnicy w kręcenui kierownicą praktycznie nie ma :) )
STax napisał(a):
greg505 napisał:
Eee?
jak nie ma jak ma
to samo auto, te same opony, roznia sie waga felg
w ktorym bedzie sie krecic ciezej?

mala podpowiedz F=mg


Różnica będzie, ale pomijalna. Opór rodzi guma stykająca się z podłożem, więc waga felgi ma minimalne znaczenie w porównaniu do szerokości opony.

zgadzam się w 100%

Autor:  holdi89 [ 07 Mar 2010, 23:31 ]
Temat postu: 

nie konczmy fizyki na szkole ogolnej, gdzie swiat jest idealny, bez tarcia i innych oporow ;)
jest jeszcze takie cos jak wspolczynnik tarcia, powierzchnia tarcia, chropowatosc, opory toczenia itp ...

czemu zamiast rozmyslan o bajkowych krainach po prostu nie poszukacie kogos kto jezdzi na alu 15` 195/50 w lato bez wspomagania :D
np.... mnie :)

tez mialem ten problem bo pudzianem nie jestem :P (173cm i ok 60kg), wiec na poczatku zmienilem moje zimowe 13 na 14 165/65. Wielkiej roznicy w oporach kierownicy nie bylo, zyskalem tylko lepsza przyczepnosc...
w lato zdecydowalem sie na 15, i tu juz roznica byla odczuwalna. milion razy lepsza przyczepnosc, pewniej w zakretach i ten wyglad ;>
minusy tez sie pojawily... spalanie wzroslo, trzeba bylo uwazac na dziurach, mniejsza dynamika auta.
a opory kierownicy nie sprawiamy mi trudnosci dopoki nie musialem krecic nia kilka razy to w lewo, to w prawo, w miejscu, na ciasnym parkingu, w pewien baaaardzo upalny dzien :D

Autor:  LAU1976 [ 12 Mar 2010, 12:55 ]
Temat postu: 

greg505 napisał(a):
szukaj ET od 30-40

Nieśmiało zapytam czy w związku z powyższym dałoby radę upchnąć felgę o szerokości 5,5 cala z ET 29? :?

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/