Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wykresy mocy i momentów silników Grande Punto
https://fiatpunto.com.pl/topic347-50.html
Strona 3 z 4

Autor:  zoon [ 09 Lip 2007, 20:21 ]
Temat postu: 

Fabia jest autem mniejszym i z tego wnioskuję też, że i lżejszym, co też ma wpływ na osiągi.

[ Dodano: 09 Lip 2007 20:21 ]
golab napisał(a):
Powiedzenie "czuć moc" jest trochę potoczne, gdyż za "wciskanie w fotel" odpowiedzialny jest moment obrotowy silnika.


Jesteś pewien? A Hondy które z dwóch litrów osiągają 200 KM i więcej mają stosunkowo mały moment obrotowy a do przodu idą jak ogień.

Autor:  STax [ 09 Lip 2007, 20:54 ]
Temat postu: 

zoon napisał(a):
Jesteś pewien? A Hondy które z dwóch litrów osiągają 200 KM i więcej mają stosunkowo mały moment obrotowy a do przodu idą jak ogień.

Fakt, honda s2000 ma 240km i tylko 208nm ale przy masie 1200kg to wystarcza. Poza tym to nie jest tak, że moc jest bez znaczenia. Po prostu przyspieszenie bardziej wynika z momentu niż z mocy, poza tym moc max jest uzyskiwana później niż max moment.

Autor:  zoon [ 09 Lip 2007, 21:27 ]
Temat postu: 

Wiec jak wyjaśnić coś takiego: BMW z silnikami 3.0 benzyna i 3.0 diesel o podobnej mocy mają podobne przyśpieszenie, natomiast diesel, który ma większy o 200 Nm moment obrotowy wygrywa wyraźnie w elastyczności.

Autor:  STax [ 09 Lip 2007, 21:32 ]
Temat postu: 

No przecież elastyczność to właśnie przyspieszenie, tyle, że na konkretnym biegu, a więc tu właśnie pracuje moment. Oczywiście to duże uproszczenie ale myślę, że zgodne z prawdą.

Autor:  Raven [ 25 Paź 2007, 08:59 ]
Temat postu: 

qrka, szukam w necie wykresu mocy dla 1.4 t-jet 120 km i nie mogę znaleźć, a baaaardzo mnie ten silnik interesuje.

Autor:  Prosec [ 27 Gru 2008, 10:30 ]
Temat postu: 

Raven napisał(a):
qrka, szukam w necie wykresu mocy dla 1.4 t-jet 120 km i nie mogę znaleźć, a baaaardzo mnie ten silnik interesuje.


Wiem, że odpowiadam na post sprzed ponad roku, ale jak dotąd nikt tego nie zrobił :-)
Danych silnika T-jet nigdzie nie znalazłem, ale ostatnio na czeskiej stronie Skody przy nowej oktavii pojawiły się informacje dot. podobnego silnika stajni VW - 1.4 tsi (90 KW/120 HP/5000 i 200 Nm/1500-4000) - zob. po prawej stronie na http://new.skoda-auto.com/cze/model/new ... facts.aspx

Można więc przypuszczać, że wykres silnika 1.4 tsi i 1.4 T-jet będzie podobny, z uwzględnieniem tego, że max. moment obrotowy T-jeta zaczyna się trochę później (206 Nm/1750).

Image

Autor:  krzysiek_pere [ 13 Kwi 2009, 12:03 ]
Temat postu: 

Ostatnio znalazłem wykresy silników 1,2 8V 69 KM z pięćsetki i 1,4 8V 77 KM dobrze nam znanego. Prowizorycznie nałożyłem wykresy:
Image
i co zobaczyłem ? nic - prawie żadnej różnicy w użytecznym zakresie obrotów. Wykres momentu wskazuje różnice ale przy tej skali :E
Dodam tylko że silnik w Fiacie 500 to zmodyfikowane 1,2 65KM z GP (dołożono zmnienne fazy rozrządu takie jak w 1,4 77KM) konstrukcyjnie bliźniaczy z 1,4. Nasuwają się wnioski że silnik 1,4 8V mimo 15 % różnicy w pojemności nie wykorzystuje tego, może by 1,4 16V się sprzedawały :E

Autor:  arturo_freestyler [ 21 Kwi 2009, 22:21 ]
Temat postu: 

to ja dodam moje 1.416v :D

Image


oczywiście wolnossak :D

mam troszke swoich wykresów 1.2 8v oraz 1.416v jakby ktos był ciekawy co ile daje pytac :D

Autor:  looksar [ 15 Cze 2010, 10:25 ]
Temat postu:  1,4 16V

jakiś nierówny jest ten wykres (dla momentu), z czego to wynika? Bo faktycznie, w realu też mam takie odczucia.

[ Dodano: 15 Cze 2010 10:25 ]
looksar napisał(a):
jakiś nierówny jest ten wykres (dla momentu), z czego to wynika? Bo faktycznie, w realu też mam takie odczucia.


chodzi o wykres dla silnika 1,4 16V

Autor:  xsadol [ 15 Cze 2010, 16:13 ]
Temat postu: 

STax napisał(a):
Po prostu przyspieszenie bardziej wynika z momentu niż z mocy, poza tym moc max jest uzyskiwana później niż max moment.


To wytłumacz mi to:

Fiat Bravo,
- 1.4 T-Jet 120KM i 206 Nm przy 1750 rpm
- 1.6 MultiJet 120KM i 300 Nm przy 1500 rpm

Benzyna ma 9,6s od 0 do 100km/h a diesel 10,5s. Powiecie, że to tylko dane fabryczne które rzadko odnoszą się do rzeczywistości, ale na pewno w jakimś stopniu będzie to zawsze proporcjonalne. 1s w tym przypadku to dużo.

Można jeszcze porównać silniki 1.4 T-Jet 150KM z 1.9 MultiJet 150KM, ale tam jest w danych różnica ~0,5s (na plus dla benzyny z mniejszym oczywiście momentem...).

Niby Twojej wypowiedzi zaprzeczyłem, ale parę dni temu miałem okazję 'karnąć' się Vectrą C (taka jak w Policji lubią...) z silnikiem 1.6 100KM ale 150 Nm. Wydawać by się mogło, że przy masie 1360 kg autko będzie 'mułkiem' - miłe zaskoczenie - duuuużo żwawsze autko od Grande 1.4 16v 95KM ! Czyżby 25 Nm tak działało? Bo porównując masy samochodów pomimo różnicy 5KM GP powinno być żwawsze (1s szybsze od 0 do 100 wg danych technicznych od Vectry), lecz było całkiem na odwrót...


Dodam jeszcze nawiasem jedno pytanie: wie ktoś dlaczego jeśli np. porównujemy dwa samochody o tej samej mocy lecz jeden jest z 1994r a drugi z 2009r to w tym nowszym zawsze 'lepiej' czuć kopa? Jeździłem Bravo 1.4 90KM i starszym mondeo 1.8TD 90KM i nie było porównania... powiecie, że Mondeo jest stare, połowę kucy zdechło. Figa z makiem, na SCP rok temu wyhamowane 92KM ;]

Autor:  kruger [ 15 Cze 2010, 21:17 ]
Temat postu: 

Xylometazolin! napisał(a):
Fiat Bravo,
- 1.4 T-Jet 120KM i 206 Nm przy 1750 rpm
- 1.6 MultiJet 120KM i 300 Nm przy 1500 rpm

Benzyna ma 9,6s od 0 do 100km/h a diesel 10,5s. Powiecie, że to tylko dane fabryczne które rzadko odnoszą się do rzeczywistości, ale na pewno w jakimś stopniu będzie to zawsze proporcjonalne. 1s w tym przypadku to dużo.

Ja tam expertem nie jestem, ale wydaje mi się że takie porównanie miałoby sens przy 2 dieslach lub 2 benzyniakach. Weź pod uwagę że benz i diesel mają inne skrzynie, inaczej zestrojone, no i (o ile się nie mylę) parametry podane przez Ciebie odnoszą się do silnika, nie do kół.

Podam przykład, jakiś czas temu z kumplem spróbowaliśmy sił, ja - wiadomo, on peżotem 307, uturbinione 1.6hdi (100KM/240Nm). Test przeprowadziliśmy na Trasie Siekierkowskiej (po godzinach, ruchu brak, żeby nie było:wink:) i powiem Ci że nie był w stanie mnie wyprzedzić o więcej niż maskę, by przy V~140kph wyraźnie odpadać.

Xylometazolin! napisał(a):
Niby Twojej wypowiedzi zaprzeczyłem, ale parę dni temu miałem okazję 'karnąć' się Vectrą C (taka jak w Policji lubią...) z silnikiem 1.6 100KM ale 150 Nm. Wydawać by się mogło, że przy masie 1360 kg autko będzie 'mułkiem' - miłe zaskoczenie - duuuużo żwawsze autko od Grande 1.4 16v 95KM ! Czyżby 25 Nm tak działało? Bo porównując masy samochodów pomimo różnicy 5KM GP powinno być żwawsze (1s szybsze od 0 do 100 wg danych technicznych od Vectry), lecz było całkiem na odwrót...

Jeżeli ta vectra to benzyniak to by potwierdzało moje słowa :wink:

Autor:  alba [ 11 Lip 2010, 22:26 ]
Temat postu: 

A mnie taka rzecz ciekawi:
Ostatnio jechałem z podpiętym komputerem i przeglądałem różne parametry. I podpadła mi temperatura powietrza zasysanego. Na dworze było 25 stopni a ECU podawało prawie 45. Filtr powietrza jest nad kolektorem wydechowym i się chyba od niego nieźle grzeje co w odniesieniu do osiągów (na rozgrzanym silniku)nie jest najfajniejsze. Może cały dolot jakoś odizolować ?

Autor:  emil [ 10 Wrz 2010, 14:03 ]
Temat postu: 

1,4 8v Natural Power (przy funkcjonowaniu benzyną):
Image

1,4 8v Natural Power (przy funkcjonowaniu metanem):
Image

1.4 16v T-Jet 120KM
Image

1,6 multijet
Image

Autor:  Thomeck [ 17 Maj 2011, 15:57 ]
Temat postu: 

Namacalne wyniki dla 1.4 8v 77KM, przebieg 18900km :)

W związku, że zajęcia z mechatroniki mieliśmy dziś na hamowni wziąłem Dużego co by sprawdzić co wspólnego ma z rzeczywistością wykres Fiata:
Image

A oto efekty:

56.4[kW](76.7[KM]) / 4870[obr/min] - fabrycznie niby przy 6000 :O
120.6[Nm] / 2730[obr/min] - czyli też niżej (przy 3000)

Dowody zbrodni :E
Image
Image

Generalnie wyniki te moge potwierdzić, bo silnik ciągnie od samego dołu (charakterystyka krzywej momentu prawie jak w dieslu), a powyżej 5tyś wiele się nie dzieje. Sprawdzone w boju w korkach, na autostradzie i na autodromie w Chorzowie (cały tor na 2ce od 1500 do odcinki :E ).

Autor:  robsoniqe [ 17 Maj 2011, 17:31 ]
Temat postu: 

Fakt...Gp 1.4 8V to taki mini dieselek..pasi mnie to ;)

Autor:  kmarcin76 [ 22 Maj 2011, 09:27 ]
Temat postu: 

Mam takie same odczucia tj. niezle jak na taka moc i pojemnnosc ciagnie z dolu. Jak jade bez obciazenia i nie ma pod gore w okolicach 50-60 km/h wrzucam 5 i przyspiesza bez oporu.

Autor:  Thomeck [ 22 Maj 2011, 10:29 ]
Temat postu: 

kmarcin76 napisał(a):
Mam takie same odczucia tj. niezle jak na taka moc i pojemnnosc ciagnie z dolu. Jak jade bez obciazenia i nie ma pod gore w okolicach 50-60 km/h wrzucam 5 i przyspiesza bez oporu.


Dokładnie, od 55km/h spokojnie można lecieć na 5b i przyspieszać (jak na ten bieg i obroty) bez dławienia silnika.

Autor:  robsoniqe [ 22 Maj 2011, 20:01 ]
Temat postu: 

tak na prawdę gsi(wskaznik zmiany biegów) pokazuje ze 5 biegiem mozna od 40 jechac... i ma wtedy 1100-1200 obrotów..

Autor:  Thomeck [ 22 Maj 2011, 20:21 ]
Temat postu: 

robsoniqe napisał(a):
tak na prawdę gsi(wskaznik zmiany biegów) pokazuje ze 5 biegiem mozna od 40 jechac... i ma wtedy 1100-1200 obrotów..


Można ale co najwyżej utrzymywać prędkość po płaskiej drodze z jednym pasażerem. Każde dodanie gazu wiąże się z dławieniem silnika czyli charakterystyczne drżenie/buczenie. A to jest fatalne w skutkach na dłuższą metę, nie dość, że rozrząd obrywa to najbardziej cierpią panewki i czop wału korbowego. Dla tego silnika (1.4 8V), optymalnie jest od 1600-1700 obr/min.

Tzn. jak ktoś chce to może na niższych obrotach jeździć ale wcześniejsza wymiana rozrządu (+prawdopodobnie wałek) nie powinna dziwić. Panewki na wale też się skończą dużo szybciej i remont murowany.

Autor:  robsoniqe [ 22 Maj 2011, 21:39 ]
Temat postu: 

Thomeck napisał(a):
robsoniqe napisał(a):
tak na prawdę gsi(wskaznik zmiany biegów) pokazuje ze 5 biegiem mozna od 40 jechac... i ma wtedy 1100-1200 obrotów..


Można ale co najwyżej utrzymywać prędkość po płaskiej drodze z jednym pasażerem. Każde dodanie gazu wiąże się z dławieniem silnika czyli charakterystyczne drżenie/buczenie. A to jest fatalne w skutkach na dłuższą metę, nie dość, że rozrząd obrywa to najbardziej cierpią panewki i czop wału korbowego. Dla tego silnika (1.4 8V), optymalnie jest od 1600-1700 obr/min.

Tzn. jak ktoś chce to może na niższych obrotach jeździć ale wcześniejsza wymiana rozrządu (+prawdopodobnie wałek) nie powinna dziwić. Panewki na wale też się skończą dużo szybciej i remont murowany.


hm..no u mnie nic nie trzęsie.. zresztą staram się mieć koło tych 1,5 tys obr.

Autor:  K3 [ 22 Maj 2011, 22:16 ]
Temat postu: 

robsoniqe napisał(a):
tak na prawdę gsi(wskaznik zmiany biegów) pokazuje ze 5 biegiem mozna od 40 jechac... i ma wtedy 1100-1200 obrotów..


Tyle, że każda próba przyspieszenia z góry jest skazana na porażkę...

I wtedy wskaźnik pokaże konieczność redukcji...

Autor:  Thomeck [ 22 Maj 2011, 22:30 ]
Temat postu: 

robsoniqe napisał(a):
hm..no u mnie nic nie trzęsie.. zresztą staram się mieć koło tych 1,5 tys obr.


Nie napisałem, że trzęsie. Trzęsłoby ale przy 1100-1200 obr/min i jakiekolwiek przyśpieszanie na biegach wyższych niż 3 z tej prędkości obrotowej to już ekstremalne dławienie.
Przy 1400 jak jedziesz na 5tym biegu i wciśniesz pedał to gwarantuje, że silnik zaczyna buczeć - to oznaka dławienia - przeciążania elementów ruchomych silnika (układ korbowo-tłokowy, rozrząd).

Autor:  doodack [ 13 Cze 2011, 20:25 ]
Temat postu: 

Macie może dostęp do takich wykresów dla Punto Evo? Konkretnie interesowałby mnie 1.4 multiair turbo.

Autor:  Thomeck [ 13 Cze 2011, 20:49 ]
Temat postu: 

Nie sądzę by ktokolwiek miał takowe w Polsce. Evo 1.4 Turbo MultiAir jest w PL kilka sztuk i nawet jakbym chciał kupić to nigdzie nie mają (bazując na sieci Ganinex). Jeden czarny był kiedyś w salonie Fiata w piekarach.

Autor:  doodack [ 13 Cze 2011, 21:06 ]
Temat postu: 

Ja takie mam ;)

Strona 3 z 4 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/