Fiat Punto :: Forum https://fiatpunto.com.pl/ |
|
Spalanie: 1.3 m-jet 16V 75/90 KM https://fiatpunto.com.pl/topic662.html |
Strona 1 z 12 |
Autor: | adrian [ 03 Mar 2007, 23:45 ] |
Temat postu: | Spalanie: 1.3 m-jet 16V 75/90 KM |
Witam wszystkich. Posiadam 1,3 JTD 75 KM, nabite 20 tys km. Moj fiacik spala na trasie 4,5, w miescie ok 6-6,5 , cykl mieszany ok 5 - 6l / 100. Fabrycznych wartosci podanych przez fiata nigdy nie udalo mi sie osiagnac, nawet przy oszczednej jezdzie. Na trasie jezdze mniej wiecej 100 - 110 km/h. Jezeli jest na forum wlasciciel GP 1,3 JTD, to moze porowna swoje osiagi z moimi. Zastanawiam sie po prostu czy wartosci fabryczne sa zanizone, czy trafil mi sie egzemplarz wiecej zracy. |
Autor: | ipIV [ 03 Mar 2007, 23:52 ] |
Temat postu: | |
Witam. Przedstaw swoje punto w dziale "Twoje punto". BTW: nie JTD, tylko MultiJet |
Autor: | Jaco [ 03 Mar 2007, 23:59 ] |
Temat postu: | Re: Spalanie (1.3 MJ - 75KM) |
adrian napisał(a): Witam wszystkich. Posiadam 1,3 JTD 75 KM, nabite 20 tys km. Moj fiacik spala na trasie 4,5, w miescie ok 6-6,5 , cykl mieszany ok 5 - 6l / 100. Fabrycznych wartosci podanych przez fiata nigdy nie udalo mi sie osiagnac, nawet przy oszczednej jezdzie. Na trasie jezdze mniej wiecej 100 - 110 km/h. Jezeli jest na forum wlasciciel GP 1,3 JTD, to moze porowna swoje osiagi z moimi. Zastanawiam sie po prostu czy wartosci fabryczne sa zanizone, czy trafil mi sie egzemplarz wiecej zracy.
Wygląda na w porządku. W Pandzie uda się mniej, bo to mniejszy i lżejszy samochodzik. Tutaj też da się trochę lepiej ale to już trzeba umieć jeździć bardzo ekonomicznie. Teraz tez bywało zimniej, także to spalania nie pomniejsza raczej Każdy jeździ inaczej od tego zależy najwięcej |
Autor: | Synek [ 04 Mar 2007, 00:12 ] |
Temat postu: | |
Witaj adrian. Ja mam ten sam silnik i tez mi duzo pali, znaczy sie wiecej niz dane fabryczne i inne auta o podobnej wielkosci i mocy. |
Autor: | Jaco [ 04 Mar 2007, 00:14 ] |
Temat postu: | |
Synek napisał(a): Witaj adrian. Ja mam ten sam silnik i tez mi duzo pali, znaczy sie wiecej niz dane fabryczne i inne auta o podobnej wielkosci i mocy.
To jest dużo ? A jakie inne auta np. ? Jaki benzyniak / czy diesel pali według Ciebie mniej jak Twój. Może za bardzo dajesz po gazie ? ? ? |
Autor: | Synek [ 04 Mar 2007, 00:29 ] |
Temat postu: | |
np. PSA, a konkretnie to C3, xsara tez mniej pali. Znajomy ma Partnera 2.0 HDI zadko dochodzi spalanie do 6l |
Autor: | adrian [ 04 Mar 2007, 00:33 ] |
Temat postu: | |
Acha czyli moje spalanie uznaje za norme |
Autor: | Synek [ 04 Mar 2007, 00:40 ] |
Temat postu: | |
adrian napisał(a): Acha czyli moje spalanie uznaje za norme
Norme jesli chodzi o ten silnik... |
Autor: | Jaco [ 04 Mar 2007, 10:42 ] |
Temat postu: | |
Różnica jest jedna, nie zwracam raczej uwagi, żeby jeździć ekonomicznie tylko bardziej dynamicznie i ten silnik się sprawdza. Bo nawet jak bardzo się spieszę to i tak około 6l spali, a innym autem spaliłbym przy mojej jeździe pewnie 9/10l a to już jest różnica. Wiadomo jak się jeździ lekko to 4,5 na trasie i nawet mniej można zrobić. Wszystko zależy od stylu jazdy i tyle. Ten silnik ma swoje zalety dla mnie jest Mogę to potwierdzić z praktyki, jechaliśmy ze znajomym tą samą trasą - obaj jechaliśmy szybko, od świateł itd. Spalanie miałem 3 litry mniejsze, a wyprzedzałem go momentami. On miał benzynke w swoim. Multijet nie jest zły na prawdę Znajomy co ma HDI też powiedział, że Multijety są lepsze ogółem więc, z resztą dużo ludzi właśnie zazdrości tego silnika z moich obserwacji. Bo konkurencyjne dieselki nie są tak dynamiczne widocznie i ekonomiczne zarazem. Ale powtórze JAZDA i jej STYL robi swoje. |
Autor: | Synek [ 04 Mar 2007, 18:37 ] |
Temat postu: | |
NO tak, dynamika jest zaleta silnikow MultiJet,jedyn awada to wlasnie spalanie, jest wyzsze nic innych silnikow o porownywalnej mocy i pojemnosci. Spalanie tych silnikow jest niskie tylko wtedy, gdy porownuje sie je z benzynowymi A sredniej 4,5 na trasie jeszcze nigdy nie udalo mi sie uzyskac... |
Autor: | adrian [ 04 Mar 2007, 18:48 ] |
Temat postu: | |
Chyba dynamicznie jezdzisz , mnie sie raczej rzadko spieszy |
Autor: | Synek [ 04 Mar 2007, 18:53 ] |
Temat postu: | |
adrian napisał(a): Chyba dynamicznie jezdzisz , mnie sie raczej rzadko spieszy
Jak trzeba to tak, ale pare razy n adluzszych trasach chcialem sprawdzic jak niskie moze byc spalanie, i nie przekraczajac 90-100 km/h tez nie udalo mi sie zejsc do 4,5 litra... |
Autor: | daras [ 06 Mar 2007, 15:17 ] |
Temat postu: | |
Mam wrażenie, że spalanie silnika 1.3 niezależnie czy 75 czy 90 KM jest bardzo podobne. Mój pali jak już napisano: od 4 do 5 literków w trasie i 5,5-7 literków w mieście. Spalanie poniżej 4 litrów w trasie jest możliwe chociaż wymaga sporo samozaparcia I jeszcze jedno: w tej chwili jeśli chodzi o zaawansowanie techniczne - konkurencja nie ma nic podobnego do tego multijet'a 1.3 W końcu międzynarodowy silnik roku 2005 |
Autor: | adrian [ 06 Mar 2007, 15:58 ] |
Temat postu: | |
W-g producenta roznica w spalaniu pomiedzy tymi dwoma wersjami (75 i 90 KM) wynosi 0,1 l / 100 km. Raczej nie jest to duzo. W specyfikacji roznia sie one, zdaje sie, tylko rodzajem turbiny. 90 KM ma zmienna geometrie lopatek. Dopiszcie jak znalezliscie cos wiecej. |
Autor: | daras [ 07 Mar 2007, 09:43 ] |
Temat postu: | |
Cytuję Silnik 1.3 16v Multijet o mocy 75 KM i 90 KM W Fiacie Punto nie mogło zabraknąć silnika 1.3 16v Multijet – najmniejszego i najbardziej zaawansowanego wśród Diesli, który zdobył w 2005 roku nagrodę :International Engine of the Year: w kategorii jednostek od 1.0 do 1.4 litra. Jednostka ta z bezpośrednim wtryskiem “Common Rail” drugiej generacji – z zastosowaniem całkowitej nowości: debiutuje nowa wersja wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Z tym dodatkowym zasilaniem, silnik 1.3 16v Multijet rozwija 90 KM (66 kW przy 4000 obr/min) mocy maksymalnej i posiada moment obrotowy 20,4 kGm (200 Nm przy 1750 obr/min). To nie wszystko. Grande Punto wyposażone w jednostkę 1.3 Multijet o mocy 90 KM gwarantuje doskonałe osiągi: rozwija maksymalną prędkość 175 km/h i potrzebuje 11.9 sekund, by rozpędzić się od 0 do 100 km/h. Zużycie paliwa plasuje się wśród najlepszych w segmencie: 5.9 l/100 km w cyklu miejskim, 3.9 /100 km poza miastem i 4.6 /100 km w cyklu mieszanym. Poza nowym typem turbosprężarki (w 1.3 Multijet o mocy 75 KM występuje turbosprężarka o stałej geometrii), silnik wyróżnia się też innymi nowościami. Zmieniony system spalania o zwiększonych przekrojach kanałów ssących i wydechowych, redukuje turbulencje w komorze spalania, zmieniając w konsekwencji jej geometrię i stopień sprężania z 18:1 do 17.6:1. System kontroli emisji przewiduje zawór EGR uaktywniany elektrycznie i sterowany bezpośrednio przez system kontroli silnika, wymiennik ciepła chłodzenia recyrkulowanych gazów wydechowych (EGR) i katalizator w pętli zamkniętej “close coupled”. Pozwala to na spełnienie norm emisji spalin EURO 4. Równie doskonałe są osiągi jednostki 1.3 Multijet, która rozwija moc 75 KM (55 kW przy 4000 obr/min) i uzyskuje moment obrotowy 19,4 kGm (190 Nm przy 1750 obr/min). Grande Punto wyposażone w ten silnik osiąga prędkość maksymalną 165 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13.6 sekund i zajmuje jedno z najlepszych miejsc w segmencie w zakresie zużycia paliwa: 5.9 l/100 km w cyklu miejskim, 4.0 l/100 km w cyklu poza miejskim i 4.7 l/100 km w cyklu mieszanym. Tutaj kończą się różnice miedzy dwoma wersjami 75 i 90 KM. Obie mają tę samą konstrukcję. “4 cylindry w układzie rzędowym” o pojemności 1248 cm³, średnicę cylindra 69,6 mm i „wydłużony” skok tłoka 82 mm. Jednostki posiadają cztery zawory na cylinder uruchamiane bezpośrednio przez podwójny wałek rozrządu za pomocą zestawu dźwigni z rolką. To nie wszystko. Silnik 1.3 Multijet 16v to prawdziwy majstersztyk technologii w miniaturze: “razem ze wszystkimi akcesoriami waży zaledwie 130 kg; posiada małe wymiary, długość poniżej 50 centymetrów i wysokość 65; a rozmieszczenie komponentów zostało opracowane z myślą o jak najmniejszych gabarytach. Jednostka ta, zaprojektowana według kryteriów maksymalnej racjonalności, sprawności i niezawodności, może zapewnić doskonałe osiągi i jest praktycznie “niezniszczalna”: jej żywotność zaplanowano na 250.000 km bez jakiejkolwiek obsługi komponentów mechanicznych. Co więcej, odstępy między wymianami oleju wydłużają się z 20 do 30.000 km (1.3 Multijet 16v stosuje olej o niskiej lepkości – “fuel economy” – nieszkodliwy dla środowiska). Nowy silnik, kompaktowy i zaawansowany technologicznie, ma także misję ekologiczną, ponieważ spełnia limity emisji normy Euro 4 również bez filtra cząstek stałych (dostępny w opcji). 1.3 Multijet 16v (o mocy 75 lub 90 KM) stanowi prawdziwy skok technologiczny, który dla klienta przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy poziom emisji. Ale pamiętać tez należy o niskim poziomie hałasu (dzięki “wielokrotnym wtryskom”); większym komforcie (mniej wibracji); przyjemnej i łatwej jeździe (dzięki progresywnemu momentowi obrotowemu, co z kolei gwarantuje lepszą kontrolę spalania); elastyczności i dynamice Diesla, który coraz bardziej przypomina silniki benzynowe ze względu na szeroki zasięg obrotów (na przykład, nie występuje już “odcięcie” paliwa nieco powyżej 4000 obr/min); właściwościach ekologicznych umożliwiających poprawę podstawowej zalety Diesla w dziedzinie ekologii (zużycie paliwa) przy redukcji do minimum jego głównej wady (emisja cząstek stałych). Skrzynia 5-biegowa z silnikiem 1.3 Multijet o mocy 75 KM Skrzynia ta (C510) charakteryzuje się idealną łatwością przełączania biegów i niezwykle niskim poziomem hałasu. Posiada poprzeczną konfigurację z dwoma wałkami w układzie kaskadowym i mechanizmem różnicowym. Również w tym przypadku skrzynia biegów została zoptymalizowana poprzez zastosowanie synchronizatora pierwszego i drugiego biegu z podwójnym stożkiem i wysoce skutecznego sterowania włączaniem wstecznego biegu. Dzięki tym dwóm ulepszeniom skrzynia ta prezentuje doskonałe walory pod względem przełączania biegów. Również w tym przypadku smarowanie jest dynamiczne, a olej przepływa przez otwory w obudowach i wałkach. Maksymalny moment obrotowy, jaki może przekazać to 21 kGm. Skrzynia 6-biegowa do silnika 1.3 Multijet 16v 90 KM i 1.9 Multijet o mocy 130 KM Oznaczone jako M20 i M32, to dwie skrzynie należące do nowej rodziny przekładni z trzema osiami mającymi poprawić przełączanie biegów oraz zapewnić mniejsze gabaryty w porównaniu do tradycyjnych skrzyń dwuosiowych. Dostępne w wersji 6-biegowej, jednostki te mogą przekazywać wysokie wartości momentu obrotowego, a zatem stanowią idealne rozwiązanie dla silników o najwyższych osiągach. Także w tym przypadku, celem techników było poprawienie komfortu akustycznego, wyeliminowanie wszelkich wibracji lub wstrząsów powodowanych dźwignią zmiany biegów, zredukowanie wysiłku przy przełączaniu, również przy niskich temperaturach. Skrzynia biegów (z trzema wałkami i wewnętrznym mechanizmem różnicowym) charakteryzuje się małymi gabarytami, doskonałą dynamiką przełączania wszystkich biegów oraz nadzwyczajnie niskim poziomem hałasu. Jest to między innymi zasługa kilku innowacyjnych rozwiązań opisanych w poprzednich skrzyniach, takich jak synchronizacja z luźnym pierścieniem, synchronizator z podwójnym stożkiem dla pierwszego i drugiego biegu i dynamiczne smarowanie. |
Autor: | Synek [ 07 Mar 2007, 09:56 ] |
Temat postu: | |
Od siebie dodam. Kopernik byla kobieta!!! Nie iwerze w te spalania o ktorych pisza, przeciez to brednie |
Autor: | daras [ 07 Mar 2007, 10:01 ] |
Temat postu: | |
Po dodaniu 10% do tego co podaje fabryka można wyjść na realne spalanie Tyle, że osiągnięcie deklarowanych 3,9 l./100 km trasy jest możliwe. Kiedyś to osiągnąłem - do tej pory nie wiem jak |
Autor: | Synek [ 07 Mar 2007, 10:05 ] |
Temat postu: | |
Mi sie jeszcze nigdy nie udalo, no chyba, ze chwilowego. A teraz i tak ciagle mi 25l wyswietla |
Autor: | adrian [ 07 Mar 2007, 17:40 ] |
Temat postu: | |
Turbinki tak srednio ale skrzyni to szczerze zazdroszcze |
Autor: | daras [ 08 Mar 2007, 11:15 ] |
Temat postu: | |
adrian napisał(a): Turbinki tak srednio ale skrzyni to szczerze zazdroszcze
Jeśli masz na mysli skrzynię 6kę to chyba nie ma czego zazdrościć. 5ka do silnika 1.3 wydaje się optymalna. 6ka ma bardzo długie 6 przełożenie, co powoduje, że w praktyce zapina się ten bieg powyżej 100 km/h co mam większy sens przy dłuższych przelotach np. autostradowych. Poniżej tej prędkości dynamiki na 6 biegu brak, turbina ledwo się kręci. |
Autor: | Synek [ 08 Mar 2007, 11:52 ] |
Temat postu: | |
Mi tej szostki troche brakuje. |
Autor: | Jaco [ 08 Mar 2007, 12:08 ] |
Temat postu: | |
gp napisał(a): adrian napisał(a): Turbinki tak srednio ale skrzyni to szczerze zazdroszcze Jeśli masz na mysli skrzynię 6kę to chyba nie ma czego zazdrościć. 5ka do silnika 1.3 wydaje się optymalna. 6ka ma bardzo długie 6 przełożenie, co powoduje, że w praktyce zapina się ten bieg powyżej 100 km/h co mam większy sens przy dłuższych przelotach np. autostradowych. Poniżej tej prędkości dynamiki na 6 biegu brak, turbina ledwo się kręci. Ten bieg to tego służy właśnie. Nie męczysz silnika na piąteczce wtedy i spokojnie śmigasz autostrada/droga szybkiego ruchu. Przy okazji spalanie idzie w dół. |
Autor: | daras [ 08 Mar 2007, 12:34 ] |
Temat postu: | |
Jaco napisał(a): Ten bieg to tego służy właśnie. Nie męczysz silnika na piąteczce wtedy i spokojnie śmigasz autostrada/droga szybkiego ruchu. Przy okazji spalanie idzie w dół. No więc o tym właśnię piszę: 6 bieg jest trudny do wykorzystania na zatłoczonych i krętych drogach lokalnych. Poza tym dobrze, że jest |
Autor: | pepepe [ 08 Mar 2007, 12:50 ] |
Temat postu: | |
Heh , autostrada i droga szybkiego ruchu w Polsce ... nasuwa mi sie mysl z ta 6-cio biegowa skrzynia moze tak byc jak z moim kolem zapasowym , uzylem go 2 razy przez 10 lat p.s. Bron Boze nie pije do samej skrzyni ... do naszych drog - owszem |
Autor: | Jaco [ 08 Mar 2007, 16:38 ] |
Temat postu: | |
pepepe napisał(a): do naszych drog - owszem
Nie wspominaj mi o nich |
Strona 1 z 12 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |