Pardon... Jeblem ja sie

Nie AŚ, tylko AutoMoto, które kupiłem właśnie m.in dla tego artykułu o GP dla niepełnosprawnych.
SZANSA na jazdę.
W ubiegłym roku sprzedano około 350 nowych aut z osprzętem dla niepełnosprawnych. To kropla w morzu potrzeb! Szacunki mówią o ponad 2,5 mln osón, które mogłyby stać sie mobilnymi Polakami, gdyby miały dostęp do takiego specjalnego auta.
Testowane samochody to:
- Fiat Grande Punto 1,4 8V 5d Dualogic - 77KM, cena od 42 440 zł*
- Skoda Fabia II 1,4 16V 85KM Manual, cena od 40 900 zł*
- Skoda Roomster 1,6 16V Automat, 105KM, cena od 61 400 zł*
- Toyota Yaris 1,3 VVT-i MM, 87KM, cena od 51 400 zł *
*dane i ceny aut seryjnych bez dodatkowego osprzętu dla niepełnosprawnych.
Opinia użytkownika / testującego niepełnosprawnego (sparaliżowane nogi i z niedowładem rąk );
-------------------------
Grande Punto: Fiat jest niski, wsiadanie do niego jest najłatwiesze; Gaz w obreczy na kierownicy jest idealny w trasie, ale męczy podczas manewrów; Regulowanie kąta oparcia jest łatwe; Hamulec w dźwigni przy kierownicy sprawował się dobrze. Ogólnie jazda GP z tym oprzyrządowaniem jest dość skomplikowana, bo trudna obsługa skrzyni biegów sprawia wiele kłopotów;
Auto typu GP zdecydowanie TAK, skrzynia biegów zdecydowanie NIE. Oprzyrządowanie wywiera mieszane uczucia... Drogie, skomplikowane w użytkowaniu, szczególnie podczas manewrów. Ale może się sprawdzić w szczególnych dysfunkcjach ruchu, dla osób z częściowym lub całkowitym paraliżem nóg, GuidoSimplex ma tansze i prostsze rozwiązania.
OCENA W TEŚCIE:
- nadwozie -
4/5;
- za kierownicą -
4/5;
- ergonomia obsługi -
4/5;
- oprzyrządowanie -
2,5/5;
SREDNIA -
3,5/5
+ łatwość wsiadania, funkcja CITY wspomagania;
- skomplikowane manewrowanie z obręczą, kłopotliwa skrzynia;
------------------------------
Skoda Fabia II: Pomimo wąskich drzwi zajęcie miejsca w Fabii nie jest trudne; Na pochwałę zasługuję dobry hamulec o idealnym dozowaniu siły (Gaz i hamulec w dźwigni obok kierownicy - do siebie GAZ, od siebie HAMULEC); Urządzenie, które automatycznie wciska sprzęgło włącza się bardzo łatwo ( samochód ma manualną skrzynie, co zmniejsza jego cenę ); Za kierownicą Fabii nie czuć dyskomfortu. Szare wnętrze nie jest tak eleganckie jak beżowe w Roomsterze, ale przy wózku bardziej praktyczne; A z ręczną skrzynią też da się jeździć! Nie ma się czego obawiać.
Jeżeli ja, tetraplegik, jeździłem z manualną skrzynią, to poradzi sobie każdy. W Fabii siedzi się wysoko jak na krześle, ale dzieki temu mimowolne, spastyczne ruchy nóg są mniejsze.
OCENA W TEŚCIE:
- nadwozie -
3,5/5;
- za kierownicą -
5/5;
- ergonomia obsługi -
3,5/5;
- oprzyrządowanie -
4,5/5;
SREDNIA -
4/5
+ idealna czułość zmodyfikowanego hamulca i gazu, fotel kierowcy;
- wąskie drzwi, mały bagażnik o niefunkcjonalnych kształtach;
--------------------------------
Skoda Roomster: Wąskie drzwi, wysoko umieszczony fotel - wsiadanie nie jest proste. Tempomat to zbawienie - daje odpocząć na trasie prawej ręce! Wielkie ułatwienie. Regulacja oparcia nieskoplikowanym pokrętłem, wielki plus. Obie Skody wyróżniaja sie czytelnością, prostotą rozwiązań oraz ergonomicznym i logicznym rozmieszczeniem elementów obsługi. W Roomsterze - prawdziwy automat - nie szarpie, nie kombinuje, po prostu zmienia biegi.
Potwierdza sie stara prawda - najlepsze jest to co najprostsze, ale i niestety najdroższe. Prawdziwy seryjny automat i proste urządzenie wspomagające. To jednak kosztuje sporo, tym bardziej, że takie rarytasy rzadko są dostępne w podstawowym wyposażeniu. A to znacznie winduje cenę samochodu.
OCENA W TEŚCIE:
- nadwozie -
4/5;
- za kierownicą -
5/5;
- ergonomia obsługi -
5/5;
- oprzyrządowanie -
4,5/5;
SREDNIA -
4,5/5
+ możliwość spakowania wózka, proste, skuteczne oprzyrządowanie;
- kłopotliwe wsiadanie przez wąskie drzwi, słaba widoczność;
Toyota Yaris Szerokie drzwi, ale wysoko zamontowany fotel - ciężko tu wsiąść. Miłym gadżetem jest sterowanie radiem z koła kierownicy - nie trzeba nigdzie sięgać. By wyregulować fotel, trzeba jedną reką osługiwać wajchę, drugą oparcie. Urządzenie w Yarisie zamontowano po prawej stronie wnęki: drążek umieszczony za głęboko, jest zbyt krótki i czasem uwiera w kolano. Za to przełączanie biegów jest łatwe, choć czasem trzeba wcisnąć hamulec.
Przesuwana kanapa, podwójne dno bagażnika - Yaris to funkcjonalne auto, ale pozbawione przestrzeni tak potrzebnej osobom niepełnosprawnym. Urządzenie jest banalnie proste w obsłudze, ale jego umiejscowienie mi przeszkadzało, mimo tego, że w nogach mam jedynie lekkie, powierzchowne czucie.
OCENA W TEŚCIE:
- nadwozie -
2,5/5;
- za kierownicą -
4/5;
- ergonomia obsługi -
3,5/5;
- oprzyrządowanie -
3,5/5;
SREDNIA -
3,5/5
+ szerokie drzwi, czytelna obsługa skrzyni biegów i oprzyrządowania;
- mało miejsca na nogi kierującego, niefortunne umieszczenie przyrządu;
PROGRAMY PRODUCENTÓW DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH:
FIAT - program AUTONOMY
MODELE: wszystkie, które produkowane są przez Fiata;
ZNIŻKI NA ZAKUP: 11% na auto oraz 10% na oprzyrządowanie inwalidzkie w firmie Efektor (współpracuje z Fiatem);
MODELE Z DOFINANSOWANIEM PFRON-u: 500, Panda, Grande Punto, Bravo, Idea, Linea, Sedici, Doblo;
OPRZYRZĄDOWANIE: Fiat rekomenduje oprzyrządowanie Guidosimplex i właśnie na te urządzenia jest przewidziany rabat;
GDZIE KUPIĆ: Program obsługiwany jest przez wszystkich dealerów Fiata. Montaż oprzyrządowania w firmie Efektor;
GENERAL MOTORS (Opel, Chevrolet) - program AUTOSPRAWNI
MODELE: Wszystkie modele Opla i Chevroleta;
ZNIŻKI NA ZAKUP: OPEL: 4-11%, CHEVROLET: 7-11%;
MODELE Z DOFINANSOWANIEM PFRON-u: OPEL: Corsa, Astra Classic, Astra III, Meriva, Zafira, CHEVROLET: Spartk, Aveo, Lacetti, Epica;
OPRZYRZĄDOWANIE: Firmy Reha dla OPLA oraz Cebron dla CHEVROLETA;
GDZIE KUPIĆ: Teoretycznie każdy dealer obu producentów. Proste oprzyrządowanie zostaje zamontowane w autoryzowanych serwisach przez mechaników lub przedstawicieli firmy, bardziej skomplikowane bezpośrednio w serwisach producenta oprzyrządowania;
SKODA - program PRZYJAZNE AUTO
MODELE: Wszystkie modele Skody;
ZNIŻKI NA ZAKUP: 4-6% na auto;
MODELE Z DOFINANSOWANIEM PFRON-u: Fabia, Roomster, Octavia Tour, Octavia;
OPRZYRZĄDOWANIE: Skoda rekomenduje produkty firmy Guidosimplex;
GDZIE KUPIĆ: obsługą programu zajmują sie tylko wybrani Dealerzy Skody, docelowo ok. 20. Dodatkowo Skoda jako jedyna ma w swojej ofercie kursy doskonalenia jazdy dla osób niepełnosprawnych, które odbywają się w Polsce, a w przyszłości również na torze ADAC w Niemczech;
TOYOTA - program MOBILITY
MODELE: Wszystkie modele Toyoty;
ZNIŻKI NA ZAKUP: bezpłatne przystosowanie auta do schorzenia;
MODELE Z DOFINANSOWANIEM PFRON-u: Aygo, Yaris, Auris, Corolla;
OPRZYRZĄDOWANIE: Marka współpracuje z firmami Auto-Adapt i Cebron;
GDZIE KUPIĆ: obsługą programu mobility zajmują się dwaj dealerzy: łódzki AMX i poznański Bońkowski. Tam są auta przygotowywane, ale odbiór odbywa się w dogodnym miejscu. Podobnie jest z serwisowanie auta. Dodatkowo przygotowano ofertę kredytową Toyota Bank;
No i to by było na tyle...
--------------------------------------
Źródło: Auto-MOTO nr 7/2008
[ Dodano: 02 Lip 2008 15:25 ]Dodałem, pozdro
