You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 16 Cze 2025, 19:27

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 32 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 
 Post #235861 Wysłany: 03 Kwi 2009, 14:32; 
 Temat postu: Klimatyzacja a praca wiatraka ...
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
Słuchajcie, to pierwsze moje auto z klimą więc prosze o wyrozumiałość. Jak powinien zachowywać się wiatrak na chłodnicy w momencie jak pracuje klimatyzacja ?
Zimą jak włączałem klimę sporadycznie to wiatrak załączał się i wyłączał w takich cyklach co minutę. dziś przy 20 stp zauwazyłem że na postoju chodzi praktycznie non-stop. Czekałem z 5 minut i się nie wyłączył. Dopiero po wyłączeniu klimy. Czy tak poprawnie zachowuje się witarak będzie pracował prawie non stop przy dyżych temperaturach zewnętrznych, czy coś nie tak jest... ???

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 

 
 Post #235864 Wysłany: 03 Kwi 2009, 14:42; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: w-m
Rejestracja: 21 Gru 2006,
Posty: 1970
Pomógł: 1
Wiatrak ma kilka prędkości pracy (coś tak pamiętam, że 3) - to jest tzw. logika pracy.
Więc możliwe jest, że przy włączonej klimie będzie pracował np. na 1 prędkości non stop,
Praca wiatraka zależy pewnie m.in. od temperatury zewnętrznej. Jak jest zimniej może pracować z przerwami na 1 prędkości, jak jest gorąco może chodzić cały czas z 2 prędkością.
Tak myślę.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235866 Wysłany: 03 Kwi 2009, 14:47; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Jeśli jest tylko jeden wentylator, który ciągnie powietrze przez chłodnicę silnika i chłodnicę ( skraplacz ) klimatyzacji, to bardzo prawdopodobne, że po włączeniu klimy będzie pracował cały czas - na postoju i przy wysokich temp. zewn. of course :E
U siebie jeszcze nie sprawdzałem, ale dziś sprawdzę :mrgreen:
Jeśli w GP nie ma oddzielnego wentylatora do chłodnicy klimy, to najmądrzejsze to nie jest :>
Większość aut ma jednak niezależny wiatrak do chłodnicy klimy :roll:

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235869 Wysłany: 03 Kwi 2009, 14:58; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: w-m
Rejestracja: 21 Gru 2006,
Posty: 1970
Pomógł: 1
Na chłodnicy jest tylko jeden wiatrak.
Potwierdzam, że zaczyna się kręcić po włączeniu klimy.
Czy zawsze to nie wiem, bo za każdym razem po włączeniu klimy nie zaglądam pod maskę ;)
Jak pisałem: wiatrak ma różne prędkości pracy i logikę pracy.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235870 Wysłany: 03 Kwi 2009, 14:59; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
Zauwazyłem, że podczas jazdy załacza się i wyłącza i początkowo przy odpaleniu klimy, ale jak stanę w korku ( nawet 10 min.) to chodzin non-stop) Tak ma być ?

[ Dodano: 03 Kwi 2009 13:59 ]
daras napisał(a):
Na chłodnicy jest tylko jeden wiatrak.
Potwierdzam, że zaczyna się kręcić po włączeniu klimy.
Czy zawsze to nie wiem, bo za każdym razem po włączeniu klimy nie zaglądam pod maskę ;)
Jak pisałem: wiatrak ma różne prędkości pracy i logikę pracy.

No tak lae czy jak już osiągnie temp optymalną silnik to ci się wyłacza ? Bo u mnie to chodzi już potem bez przerwy na postojach.

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235871 Wysłany: 03 Kwi 2009, 15:00; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Hubert
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: 100lyca
Rejestracja: 08 Sty 2009,
Posty: 350
W czasie jazdy masz naturalnie wymuszony przepływ powietrza. Na postoju go nie ma, i wtedy do akcji wkracza wentyl.

_________________
GP 1,4 16V 95KM Dynamic (grudzień 2008)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235890 Wysłany: 03 Kwi 2009, 16:16; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Sprawdziłem - faktycznie jest 1 wiatrak... chyba księgowi zwyciężyli inżynierów :evil:
Nic dziwnego, że na postoju, przy włączonej klimie chodzi praktycznie non-stop.
U mnie tak właśnie to wygląda.
Głupi pomysł :mrgreen:
W sumie chłodzenie silnika jest ważniejsze od chłodzenia kierowcy :>
W takim układzie wszystko jest mocno wysilone - i silnik wiatraka, i termostat.

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235891 Wysłany: 03 Kwi 2009, 16:19; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
AF napisał(a):
Sprawdziłem - faktycznie jest 1 wiatrak... chyba księgowi zwyciężyli inżynierów :evil:
Nic dziwnego, że na postoju, przy włączonej klimie chodzi praktycznie non-stop.
U mnie tak właśnie to wygląda.
Głupi pomysł :mrgreen:
W sumie chłodzenie silnika jest ważniejsze od chłodzenia kierowcy :>
W takim układzie wszystko jest mocno wysilone - i silnik wiatraka, i termostat.


Czyli TTTM ( TEN TYP TAK MA )
Przecież w takim korku w Chorwacji jak stoję 2 godziny to mi wiatrak odleci...

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235893 Wysłany: 03 Kwi 2009, 16:25; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
No właśnie :E
A jak odleci to bye-bye chłodzenie silnika :evil:
Trzeba chyba coś wykombinować :>
Albo nie używać klimy w korku :hahaha:

Mam: żona ma służbowego C5... tam są 2 wiatraki... może wystarczy jeden 8) :>

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235908 Wysłany: 03 Kwi 2009, 17:48; 
 Temat postu:
Bahama70 napisał(a):
Przecież w takim korku w Chorwacji jak stoję 2 godziny to mi wiatrak odleci...

Dlaczego uważasz że coś ci odleci? I po co cokolwiek kombinować? Myślę że w 2 godzinnym i w 10 godzinnym korku nic wentylatorowi nie będzie.
Czy wy nie jesteście za bardzo przewrażliwieni? :shock: :wink:


Góra
  
 
 
 Post #235916 Wysłany: 03 Kwi 2009, 18:44; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Włocławek
Rejestracja: 21 Wrz 2008,
Posty: 739
Pomógł: 53
Cytuj:
Dlaczego uważasz że coś ci odleci? I po co cokolwiek kombinować? Myślę że w 2 godzinnym i w 10 godzinnym korku nic wentylatorowi nie będzie.
Czy wy nie jesteście za bardzo przewrażliwieni?

Zgadzam się z Twoją opinią.

_________________
GP. MY2008


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235923 Wysłany: 03 Kwi 2009, 19:07; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Grzegorz1976 napisał(a):
Bahama70 napisał(a):
Przecież w takim korku w Chorwacji jak stoję 2 godziny to mi wiatrak odleci...

Dlaczego uważasz że coś ci odleci? I po co cokolwiek kombinować? Myślę że w 2 godzinnym i w 10 godzinnym korku nic wentylatorowi nie będzie.
Czy wy nie jesteście za bardzo przewrażliwieni? :shock: :wink:

A po 500h pracy, czyli po ok.roku używania klimy ?? 8)

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235926 Wysłany: 03 Kwi 2009, 19:14; 
 Temat postu:
AF nie wiem czy się zepsuje po 50 czy po 500 czy po 5000 godzin pracy, ale wiem jedno - auto i całe jego wyposażenie jest dla mnie a nie ja dla niego. I nie mam zamiaru rezygnować z jakichkolwiek funkcji "bo moze się zepsuć" WIęc uzywam wszystkiego kiedy tylko mam ochotę nie myśląc ile jeszcze godzin pracy przed klimą, wentylatorem wycieraczkami czy podgrzewaniem szyby tylnej. Wspomagania CITY też używam na każdym parkingu a po mieście rzadko kiedy wyłączam i mam w nosie ile jeszcze godzin pracy ma przed sobą. No chyba że swoje auta planujecie uzytkować przez następne 25 lat i myślicie o uzyskaniu przez nie statusu zabytków, to wtedy szacun :E :E :E


Góra
  
 
 
 Post #235941 Wysłany: 03 Kwi 2009, 19:45; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
No i OK.
Ja tak samo podchodzę do tematu :D
Co nie zmienia faktu, że zrobienie układu z 1 wentylatorem tam, gdzie powinny :> być 2 jest głupie :mrgreen:
Bo w GP bez klimy wentylator chłodnicy przez 10 lat może przepracować mniej godzin niż przez rok w GP z klimą.
Chyba że inne są silniki w tych wentylatorach, lepiej łożyskowane itp.
Eee... trochę przewrażliwiony jestem, bo w ub. roku przeżyłem padnięcie układu chłodzenia na granicy macedońsko/albańskiej ( ale nie w GP :D ) i trochę mnie to kosztowało. Stres, qrna i białe noce :>
A tu są efekty:
http://img17.imageshack.us/img17/201/ssl23100.jpg
Udanego łikendu, Panie :P i Panowie :>

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235943 Wysłany: 03 Kwi 2009, 19:52; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Włocławek
Rejestracja: 21 Wrz 2008,
Posty: 739
Pomógł: 53
Cytuj:
Mam: żona ma służbowego C5... tam są 2 wiatraki... może wystarczy jeden

Zobacz na ceny C5 i naszych kropek to bedziesz wiedział dlaczego jest jeden wentylator. Inny segment aut. Poza tym tak jest zaprojektowany układ i ma pracować przy jednym wentylatorze. I wg mnie pracuje całkiem nieźle.

_________________
GP. MY2008


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235946 Wysłany: 03 Kwi 2009, 20:03; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Toć przecie napisałem wyżej, że księgowi wygrali.
Zaoszczędzili z 200 - 300 zł :>
I mam nadzieję, że ktoś pomyślał ile ten wiatraczek musi się napracować.

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235955 Wysłany: 03 Kwi 2009, 20:48; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 Lut 2009,
Posty: 273
Witam.
Klimatyzacja w samochodzie to tzw pompa ciepła. Kompresor sprężą czynnik chłodzący i ciśnienie gazu rośnie, sprężony gaz który ma wysoką temperature (ok 100st) i duże ciśnienie (10 do 17 atmosfer) trafia do skraplacza (chłodnicy) gdzie przepływ powietrza powoduje zamianę gazu w ciecz o wysokim ciśnieniu (mniejszym niż przed skraplaczem) która trafia później na zawór rozprężny za którym następuje spadek ciśnienia i znaczny spadek temperatury. Ciecz trafia do wymiennika ciepła w środku który jako że otacza go temperatura jaka jest w kabinie powoduje natychmiastowe odparowanie skroplonego gazu. Parownik staje się zimny (dając nam chłód :E ) odpoarowany gaz spowrotem się zamyka.
Jako że wstęp już mamy najważniejsze. Moment załączenia wentylatora jest zależny od ciśnienia w przewodzie między kompresorem a skraplaczem, jako że przepływ powietrza powoduje spadek ciśnienia w układzie jak jest zimno na zewnątrz, jak jedziemy wentylator się nie włącza, zaś w korku potrafi chodzić cały czas.
Za włączenie wentylatora odpowiedziałny jest czujnik na przewodzie wysokiego ciśnienia (załączenie ok 17,5 atmosfery)
AF napisał(a):
Zaoszczędzili z 200 - 300 zł
I mam nadzieję, że ktoś pomyślał ile ten wiatraczek musi się napracować.

Oszczędnością nie jest ilość wiatraczków bo jeden w zupełności wystarcza, oszczędnością może być jakość tego jednego, ale to czas pokaże :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #235957 Wysłany: 03 Kwi 2009, 20:55; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Można jeszcze dodać, że po drodze ze skraplacza do parownika jest osuszacz, którego zadaniem jest usunięcie wilgoci z czynnika chłodzącego :D
A wilgoć ta dostaje się z powietrza, a powietrze dostaje się przez przewody gumowe, które nie są idealnie nieprzepuszczalne dla powietrza.
Poza tym 100% zgoda :P

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236005 Wysłany: 03 Kwi 2009, 22:07; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08 Lut 2009,
Posty: 273
Masz rację ale osuszacz pominąłem, ale chodziło mi o wyjaśnienie dzaiłania. Jak już o nim wspomniałeś to wspomnę o tym że powinno się go okresowo wymieniać (co kilka lat) o czym 99% uzytkowników nie wie (elementem absorbującym wilgoć są kuleczki zblizone składem do cementu które nasycając się wilgocią twardną i krusząc się przedostają się do obiegu niszczą elementy mech. Alternatywą jest obsługa klimy specjalnymi urządzueniami które osuszają układ.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236025 Wysłany: 03 Kwi 2009, 22:32; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Polska
Rejestracja: 18 Paź 2008,
Posty: 257
Pomógł: 1
Bahama70 ja dzisiaj zauważyłem to samo, a mianowicie częste załączanie się wentylatora od chłodnicy. U mnie było dziś 18 stopni i stojąc w korku załączał mi się na 5-10 sekund co 30-50 sekund przy włączonej klimie. Przy wyłączonej ani razu się nie załączył.

_________________
Było: Grande Punto 1.3 16V 90KM MultiJet
Powrót po 3 latach: Grande Punto 1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236118 Wysłany: 04 Kwi 2009, 07:46; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
kropekGP napisał(a):
Bahama70 ja dzisiaj zauważyłem to samo, a mianowicie częste załączanie się wentylatora od chłodnicy. U mnie było dziś 18 stopni i stojąc w korku załączał mi się na 5-10 sekund co 30-50 sekund przy włączonej klimie. Przy wyłączonej ani razu się nie załączył.


No ale jak stanąłem pod domem z 5 minut to u mnie się już na stałe załączył i nie wyłączał. Dopiero jak klimę wyłączyłem.
Wydaje mie się , że jak już silnik załpie najwyższą temp. to wiatrak chodzi non-stop przy klimie. Dopiero jak dodam gazu - płyn chłodzenia się ruszy to wiatrak co jakiś czas będzie pracował.


Rozmawiałem z mechanikiem, tak ma niby być, mówi że na długim postoju to i bez klimy wiatrak się często włącza , a co dopiero z klimą.

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236204 Wysłany: 04 Kwi 2009, 12:44; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Polska
Rejestracja: 18 Paź 2008,
Posty: 257
Pomógł: 1
Bahama70 napisał(a):
Rozmawiałem z mechanikiem, tak ma niby być, mówi że na długim postoju to i bez klimy wiatrak się często włącza , a co dopiero z klimą.

W końcu wiatrak musi wykonać podwójną robotę - schłodzić płyn chłodniczy i czynnik z klimatyzacji.

_________________
Było: Grande Punto 1.3 16V 90KM MultiJet
Powrót po 3 latach: Grande Punto 1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236209 Wysłany: 04 Kwi 2009, 12:56; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Mariusz
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Racibórz
Rejestracja: 03 Lut 2009,
Posty: 748
Pomógł: 5
Ja powiem tak. Nasze samochody zaprojektowali WŁOSI gdzie upały sa CIUT większe niż u NAS. Więc chłopaki napewno wiedzą co robią :E

Nie przejmował bym sie pracą wiatraka bo tak musi być i kropka :wink:

_________________
ESTIVA Blue@Me 2008 1.4 8V :)<----- Tu ją możesz zobaczyć :D

Fix It Again Tomorrow


Góra
 Profil  
 
 
 Post #236216 Wysłany: 08 Kwi 2009, 11:47; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin
Rejestracja: 06 Lis 2008,
Posty: 586
Pomógł: 1
mario-sz napisał(a):
Ja powiem tak. Nasze samochody zaprojektowali WŁOSI gdzie upały sa CIUT większe niż u NAS. Więc chłopaki napewno wiedzą co robią :E

Nie przejmował bym sie pracą wiatraka bo tak musi być i kropka :wink:


Jasne, gorzej jakby się nie włączał...

[ Dodano: 08 Kwi 2009 10:47 ]
Jadę za tydzień na przegląd klimy, ale już sam nie wiem czy mam dobrze czy coś nie tak z nią jest... ?
U mnie na postoju wiatrak chodzi bez przerwy, a niektórzy z Was piszą ,że się wkoło włącza i wyłącza, jak ma być ???
Klima chłodzi jak głupia wsio niby ok, ale nie wiem co z tym wiatrakiem.
I jeszcze jedno słyszycie mruczenie sprężarki ? Bo u mnie na postoju słychać. i przy dodawaniu gazu doadatkowo.

_________________
Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006


Góra
 Profil  
 
 
 Post #237714 Wysłany: 08 Kwi 2009, 11:58; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Lut 2009,
Posty: 613
Pomógł: 20
Już zostało napisane, że jest jeden wentylator do 2 chłodnic: silnika i klimy.
Nic dziwnego, że wentylator chodzi cały czas, jeśli jest gorąco.
Musi wydmuchać to ciepło, które klima odebrała z wnętrza auta.
Zmniejsz nadmuch i zobacz czy wentylator się wyłączy.

_________________
GP1.2
65 leniwych kucyków.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 32 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO