Dzienne bez tajemnicŚwiatła do jazdy dziennej to jeden z niewielu sensownych gadżetów, jaki możemy zamontować w aucie. Dzięki nim auto jest lepiej widoczne na drodze.
Na ulicach widać coraz więcej aut wyposażonych w akcesoryjne diodowe światła do jazdy dziennej. Niestety, często okazuje się, że kupione na aukcji internetowej czy w sklepie motoryzacyjnym modne LED-y nie odpowiadają podstawowym wymogom, jakie powinny spełniać akcesoryjne światła do jazdy dziennej. Zacznijmy więc od homologacji – poprawne oznaczenie świateł do jazdy dziennej musi składać się z dwóch napisów wybitych na kloszu: „RL” określającego typ dodatkowych świateł, czyli w tym przypadku świateł do jazdy dziennej – oraz europejskiej homologacji, czyli litery „E” z cyframi oznaczającymi kraj, w którym wydano świadectwo dopuszczające produkt do montażu w pojazdach.
Jak znaleźć te najlepsze? Wybór jest duży, a ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych. Odradzamy kupno produktów z niepewnych źródeł. Tu chodzi o bezpieczeństwo, dlatego najpewniejsze są lampy markowe. Jedynie one gwarantują długoletnią bezawaryjną eksploatację i pewność, że nie stracimy dowodu rejestracyjnego.
Co mówią przepisy?Od 2009r obowiązują przepisy, dzięki którym w ciągu dnia można używać wyłącznie przednich, homologowanych świateł do jazdy dziennej. Obecnie bez żadnych modyfikacji zamontujemy halogenowe zestawy świateł do jazdy dziennej, które do niedawna nie spełniały wymogów obowiązujących w naszym kraju. Dlatego nie należy się dziwić, kiedy widzimy auto, w którym w ciągu dnia nie działają tylne światła.
Czym od siebie różnią się światła?>
Światła mijania zostały zaprojektowane tak, aby oświetlać drogę przed pojazdem, ale nie oślepiać, dlatego często auto jadące na światłach mijania w dzień nie jest dostatecznie widoczne.
>
Lampy do jazdy dziennej to typowe oświetlenie sygnałowe, dlatego kierują światła wysoko, aby auto w nie wyposażone było widoczne z dużej odległości. W nocy oślepiają zamiast oświetlać.
>
Reflektory przeciwmgielne stosuje się w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. Zaprojektowano je tak, by świeciły nisko. Dzięki temu rozproszone światło nie oślepia kierowcy.
Światła światłom nierówne, to powinien wiedzieć każdy kierowca. Dlaczego? Otóż reflektor w zależności od swojego przeznaczenia inaczej kieruje wiązkę światła na drogę. Dlatego nie dziwcie się, że markowe światła do jazdy dziennej nie tylko oszczędzają żarówki w reflektorach, ale przede wszystkim oślepiają kierowców jadących z przeciwka – to są reflektory sygnałowe, dzięki którym nawet w słoneczny dzień auto jest widoczne z dużej odległości.
Ważne odległościŚwiateł do jazdy dziennej nie montujemy w dowolny sposób. Musimy znaleźć odpowiednie miejsce. To, że powinny być umieszczone symetrycznie względem osi pojazdu, jest oczywiste. Ważna również, aby lampy nie znalazły się zbyt nisko lub zbyt wysoko. Dlatego podczas montażu musimy pamiętać, aby zainstalować je maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, przy czym ich odległość od siebie nie może być mniejsza niż 60 cm. Natomiast dopuszczalna wysokość powinna zawrzeć się w przedziale 25-150 cm.

Uploaded with
ImageShack.usMontaż świateł do jazdy dziennejPrawidłowy montaż markowych świateł do jazdy dziennej to nic trudnego, bowiem wraz z reflektorami otrzymujemy czytelną instrukcję montażu oraz kompletne okablowanie, dzięki któremu dzienne będą działać zgodnie z obowiązującymi przepisami, czyli włączać się w momencie uruchomienia silnika i automatycznie wyłączać w chwili włączenia świateł postojowych lub mijania. Czas potrzebny na zamontowanie takich reflektorów to 2 godziny. Poradzi sobie z tym osoba, która wie, jak trzymać klucz.

Uploaded with
ImageShack.us-
źródło: auto-swiat