|
Obecny czas: 16 Cze 2025, 21:21
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 7 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
BogdanK |
#564849 Wysłany:
29 Mar 2012, 12:12; Temat postu: Serwisowanie auta z LPG |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 15 Mar 2012, Posty: 2114 Pomógł: 51
|
Serwisowanie auta z LPG
Sprawdź, jakie okresowe wydatki czekają Cię w związku z eksploatacją samochodu zasilanego LPG.
Wysokie ceny benzyny i oleju napędowego stwarzają jak zawsze koniunkturę na instalacje gazowe. O ile oszczędności z tytułu spalania tańszego paliwa bardzo łatwo sobie wyliczyć, o tyle koszty związane z obsługą przerobionego samochodu to zwykle loteria, szczególnie jeśli pojazd ma 5-6 lat lub więcej.
Postanowiliśmy wskazać te elementy, które w autach wyposażonych w instalację LPG psują się najczęściej lub zużywają się w przyśpieszonym tempie. Jak widać nie chodzi wyłącznie o elementy samej instalacji LPG, ale także o osprzęt silnika.
Podane poniżej przykłady powinniśmy traktować orientacyjnie. Ze względu na dużą liczbę aut i typów instalacji nie możemy przewidzieć wszystkich awarii. Generalnie im droższe części czy podzespoły, tym wyższa jest ich trwałość. Niestety, nie każdy może sobie pozwolić na ich zakup. Doskonałym przykładem są świece zapłonowe. Klasyczne kosztują od 8 do 12 zł za sztukę. Za droższe, platynowe zapłacimy ok. 25 zł za sztukę, ale posłużą przynajmniej dwukrotnie dłużej. Ta sama zasada dotyczy przewodów zapłonowych (na rynku są droższe i tańsze) oraz wtryskiwaczy LPG. Tyle tylko, że na wybór tych ostatnich trzeba się zdecydować w chwili zamawiania instalacji gazowej.
To wymienia się w samochodzie;
Przewody zapłonowe W samochodach z instalacją mieszalnikową zużycie przewodów objawia się „wypadaniem zapłonów” i „strzelaniem” w kolektor ssący. W autach z instalacją sekwencyjną objawy zużycia są niezauważalne. Wymiana: co 30 tys. km. Koszt: od 80 do 350 zł.
Świece zapłonowe W silnikach z LPG do przeskoku iskry potrzebne jest wyższe napięcie prądu, co przyśpiesza zużycie świec zapłonowych. Auta z instalacją mieszalnikową zaczynają „strzelać”. Pozostałe pracują nierówno. Wymiana: co 30 tys. km. Koszt: od 25 do 100 zł.
Cewki zapłonowe W autach z LPG cewki zapłonowe pracują pod dużym obciążeniem, ponieważ muszą wytwarzać wyższe niż zwykle napięcie. Zazwyczaj skraca to nieco ich żywotność. Objawem zużycia jest nierównomierna praca silnika. Wymiana: po zużyciu. Koszt: od 50 do 1200 zł.
Pompa paliwa Współczesne instalację LPG działają tak, by nie przeciążać przesadnie pompy paliwa. Jeśli jednak pompa jest zanurzona w baku, a kierowca systematycznie jeździ na „rezerwie”, pompa będzie się przegrzewać i dość szybko się zużyje. Wymiana: po zużyciu. Koszt: od 120 do 800 zł.
To wymienia się w instalacji LPG;
Filtry LPG W zależności od rodzaju instalacji, występuje tylko filtr fazy ciekłej lub filtr fazy ciekłej i fazy lotnej. Zużyte filtry utrudniają przepływ LPG. Wkład może się także rozpuścić, co sprawia, że gaz przedostaje się bez filtrowania. Wymiana: co 15 tys. km. Koszt: 0d 20 do 100 zł.
Wtryskiwacze Żywotność wtryskiwaczy zależy od ich jakości i ceny. Objawy zużycia: nierównomierna praca silnika, samoczynne przełączanie „na benzynę” mimo pełnego zbiornika LPG, zapalenie się kontrolki „check engine”. Wymiana: co 50-1000 tys. km. Koszt: od 200 do 600 zł.
Reduktor / Zestaw naprawczy W instalacjach sekwencyjnego wtrysku reduktory wytrzymują ok. 100 tys. km lub więcej. W instalacjach mieszalnikowych reduktor warto zmieniać co 3 lata lub co 50 tys. km. Bardzo pozytywnie wpływa to na szybkość odparowywania LPG. Wymiana: co 50-100 tys. km. Koszt: od 250 do 600 zł.
Czujniki ciśnienia LPG na listwie wtryskowej Czujniki ciśnienia to tylko jeden z elementów osprzętu współczesnych instalacji sekwencyjnego wtrysku. Na skutek awarii silnik automatycznie przełącza się na zasilanie benzyną, tak jak gdyby zabrakło gazu. Wymiana: co 50-100 tys. km. Koszt: od 50 do 150 zł.
- źródło: motor
_________________
 Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|
|
Góra |
|
 |
|
|
Thomas |
#564942 Wysłany:
29 Mar 2012, 17:58; Temat postu: Re: Serwisowanie auta z LPG |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
Adisz |
#564971 Wysłany:
29 Mar 2012, 18:49; Temat postu: Re: Serwisowanie auta z LPG |
|
 |
Sympatyk kropek |
 |
Imię: Adam
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: S
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 16 Sty 2012, Posty: 44
|
Górne koszta tak, ale dolne w większości są znacznie niższe.
np. Zestaw naprawczy reduktora 50zł, a nowy porządny reduktor spokojnie za 250 można kupić. A do mocy Punciaków to i za 150... Przewody 80zł - komplet przewodów i świec + przesyłka 50 zł..itp itd
_________________ Lancia Kappa 2.4 20V
|
|
Góra |
|
 |
Thomas |
#564975 Wysłany:
29 Mar 2012, 18:53; Temat postu: Re: Serwisowanie auta z LPG |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
buladag |
#565202 Wysłany:
30 Mar 2012, 10:10; Temat postu: Re: Serwisowanie auta z LPG |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Lake Titicaca ;) Rejestracja: 08 Sie 2007, Posty: 9203 Pomógł: 40
|
moim zdaniem ogolnie wymiana przewodow jest bez sensu, chyba ze sa mechanicznie uszkodzone. a w niektorych silnikach wogole nie ma kabli WN
_________________ Punto II 5D - Rosso Ssilla HWB - 1.2 60KM - 2001' http://fiatpunto.com.pl/topic5545.html
|
|
Góra |
|
 |
BogdanK |
#572450 Wysłany:
11 Lip 2012, 22:44; Temat postu: Re: Serwisowanie auta z LPG |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 15 Mar 2012, Posty: 2114 Pomógł: 51
|
Typowe usterki instalacji LPG
Oto siedem newralgicznych elementów instalacji autogazu, które szczególnie narażone są na uszkodzenie.
Uszkodzenie czujnika ciśnienia Objawy: szarpanie silnika podczas przyśpieszania, nierówna praca na wolnych obrotach, brak mocy, itp. Czasem bez wyraźnych przyczyn następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną. Zdarza się, że objawy na kilka dni ustępują samoczynnie, a później bez wyraźnego powodu pojawiają się ponownie. Możliwa przyczyna: najczęściej przyczyną jest zużyty lub uszkodzony czujnik ciśnienia LPG, który znajduje się przy listwie wtryskowej lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Warto zaznaczyć, że problemy dotyczyły głównie starszych instalacji. W nowszych czujniki są praktycznie bezawaryjne, ponieważ producenci udoskonalili ich konstrukcję.
Zużyte lub zapieczone wtryskiwacze LPG Objawy: szarpanie silnika podczas przyśpieszania, nierówna praca na wolnych obrotach, brak mocy, itp. Czasem następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną. Zdarza się, że objawy na kilka dni ustępują samoczynnie. Anomalie widoczne są także podczas badania składu spalin – zły skład mieszanki. Możliwa przyczyna: zużyte spryskiwacze źle dawkują gaz. Podają zbyt duże lub zbyt małe porcje. Jeden z wtryskiwaczy lub kilka może się zawiesić w pozycji otwartej lub zamkniętej. Na rynku znajduje się wiele rodzajów wtryskiwaczy różniących się ceną i jakością. Najtańsze wytrzymują ok. 30-40 tys. km. Najdroższe ponad 100 tys. km.
Uszkodzenie połączeń LPG Objawy: zapach gazu w samochodzie lub na zewnątrz, po uniesieniu maski. Pogorszenie się osiągów silnika, zwiększenie zużycia gazu, jeżeli nieszczelność jest duża – następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną. Możliwa przyczyna: nieszczelności połączeń przewodów doprowadzających LPG, lub samych przewodów elastycznych, które popękały ze starości lub przetarły się. Często nieszczelności pojawiają się po wizycie u mechanika.
Awaria sterownika Objawy: bardzo różne, czasem jest to spadek osiągów, czasem całkowity brak możliwości jazdy na LPG, czasem zapalenie się kontrolki Check Engine. Możliwa przyczyna: współczesne sterowniki są starannie zabezpieczone przed wilgocią. Starsze były zwykle niedbale uszczelnione i dostawała się do nich woda (wilgoć), która uszkadzała elektronikę. Na wytrzymałość sterownika wpływa m.in. miejsce i sposób montażu.
Zatkane filtry Objawy: sukcesywnie pogarszają się osiągi. Początkowo odczuwamy to podczas przyśpieszania, później nawet przy lekkim dodaniu gazu. Możliwa przyczyna: zatkane filtry LPG fazy lotnej lub ciekłej. Większość producentów instalacji przewiduje ich wymianę co 10 tys. km.
Zużycie reduktora LPG Objawy: samochód samoczynnie przełącza się na zasilanie benzyną (szczególnie podczas przyśpieszania), przy małym obciążeniu silnik pracuje dobrze, przy dużym – brakuje mu mocy. Zużycie reduktora może objawiać się też nieszczelnościami (ulatnia się gaz lub wycieka płyn chłodniczy). Możliwa przyczyna: zużyty reduktor nie dostarcza odpowiedniej ilości gazu. W jego wnętrzu zużywają się elementy gumowe, osad z LPG zatyka drogę przepływu gazu. Reduktory w instalacjach wtryskowych są trwalsze niż w starszych systemach mieszalnikowych, jednak również się zużywają.
- źródło: motor
[ Dodano: 17 Kwi 2012 23:59 ]
C.D. - Typowe usterki aut z LPG
Prezentujemy problemy, z jakimi często spotykają się użytkownicy samochodów zasilanych gazem.
Prawidłowo zamontowana, nowoczesna instalacja LPG nie przyśpiesza zużycia samochodu lub czyni to w minimalnym zakresie. Niestety, po 50 czy 100 tys. km jazdy na gazie mimo wszystko mogą pojawić się niepożądane „efekty uboczne” w postaci różnego rodzaju defektów i awarii, nie zawsze bezpośrednio dotyczących instalacji LPG. Poniżej wskazujemy te najbardziej popularne i podpowiadamy jak sobie z nimi radzić. W niektórych przypadkach naprawę da się wykonać we własnym zakresie. W innych lepiej pojechać do mechanika lub najbliższego serwisu instalacji. W przypadku usterek jednostek napędowych skupiliśmy się na samochodach z instalacjami sekwencyjnego wtrysku LG w fazie lotnej, a orientacyjne ceny podajemy dla aut wyposażonych w silniki czterocylindrowe z wielopunktowym wtryskiem pośrednim paliwa.
Usterki samochodów z instalację LPG;
Nieszczelność kolektora ssącego Objaw: falują obroty biegu jałowego, pogarszają się osiągi samochodu, może świecić się kontrolka „check engine”. Przyczyna: obluzowały się końcówki wtryskiwaczy LPG (w instalacjach wtryskowych) lub pękł kolektor. Naprawa: uszczelnienie kolektora lub wymiana na inny, sprawny. Koszt naprawy: 50 -400 zł.
Zużycie układu zapłonowego Objaw: silnik szarpie na wolnych obrotach, na wyższych brakuje mocy. W samochodach z instalacją mieszalnikową silnik „strzela”. Przyczyna: na LPG szybciej zużywają się świece, przewody i cewka zapłonowa. Naprawa: wymiana świec, przewodów lub cewki (cewek). Koszt naprawy: 50- 700 zł.
Wypalenie gniazd zaworowych Objaw: utrata mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa, trudności z rozruchem jednostki napędowej. Przyczyna: podwyższona temperatura spalania gazu powoduje i wypalanie gniazd zaworowych. Naprawa: regeneracja gniazd zaworowych lub wymiana na inne, utwardzane. Koszt naprawy: 500 – 2000 zł.
Zapieczenie wtryskiwaczy benzynowych Objaw: nierównomierna praca silnika na benzynie mimo pełnej sprawności układu zapłonowego. Przyczyna: nieużywane wtryskiwacze benzynowe zapiekły się. Naprawa: oczyszczenie wtryskiwaczy dodatkiem do benzyny (ok. 40 zł) lub wymiana wtryskiwaczy (od 100 zł za szt.). Koszt naprawy: 40 – 800 zł.
Zużycie pompy benzyny umieszczonej w zbiorniku Objaw: natarczywe „buczenie” pompy paliwa, trudności z uruchomieniem silnika lub całkowity brak możliwości jazdy na benzynie. Przyczyna: z powodu jazdy z niewielką ilością benzyny, pompa paliwa przegrzała się i zepsuła. Naprawa: wymiana pompy paliwa. Koszt naprawy: 150 – 500 zł.
Wycieki płynu chłodniczego Objaw: ubywa płynu chłodniczego, silnik zaczyna się przegrzewać. Przyczyna: zużyły się przewody lub opaski łączące przewody, którymi przepływa ciecz chłodząca doprowadzona do reduktora gazu. Naprawa: wymian przewodów, opasek, rozdzielaczy. Koszt naprawy: 20 – 100 zł.
Korozja układu wydechowego Objaw: układ wydechowy koroduje „od wewnątrz”. Przyczyna: podczas spalania gazu wydziela się znaczna ilość węglowodorów (skrapla się woda). Naprawa: wymiana uszkodzonych elementów układu. Warto zainwestować w droższe, ze stali nierdzewnej. Koszt naprawy: 100 – 1000 zł.
- źródło: motor
[ Dodano: 11 Lip 2012 21:44 ]
Regeneracja głowicy po LPG
Samochody zasilane gazem zwykle wymagają po pewnym przebiegu regeneracji głowicy. Operacja ta przywraca silnikowi moc oraz łatwość rozruchu i warta jest swej ceny.
Choć teoretycznie sam gaz jako paliwo nie powinien mieć niszczącego wpływu na silnik, to jednak statystycznie częściej obserwuje się erozję gniazd w silnikach zasilanych LPG niż jeżdżących wyłącznie na benzynie. Zjawisko to powszechnie zwane wypalaniem gniazd, związane jest zwykle z nieprecyzyjnym dawkowaniem gazu, skutkującym podniesieniem się temperatury spalania.
Wprawdzie układ chłodzenia radzi sobie z odbiorem większych porcji ciepła i utrzymuje temperaturę silnika na odpowiednim poziomie, to jednak gniazda oraz zawory (szczególnie wydechowe) są tymi elementami, przez które podwyższona temperatura musi jakoś przejść do reszty jednostki napędowej. Zagłębianiu się zaworów w gniazda towarzyszy jednocześnie rozszczelnienie. Stąd tylko krok do utraty kompresji przez silnik, co skutkuje spadkiem mocy oraz trudnościami z jego rozruchem. Jeżeli auto zasilane LPG ma problemy z uruchomieniem, to może być to oznaką uszkodzenia głowicy silnika.
Szczelność gniazd zaworowych można przywrócić poprzez ich frezowanie i jednoczesne szlifowanie zaworów (bądź wymianę na nowe). To typowa operacja wchodząca w skład szeroko rozumianej regeneracji głowicy. Do tego konieczny jest jednak demontaż głowicy. Za samo zdemontowanie i późniejsze zamontowanie głowicy trzeba zapłacić w warsztacie od 300 zł (proste auta) po nawet 1000 zł (droższe modele, z łańcuchowym rozrządem i utrudnionym dostępem).
Zdemontowaną głowicę warsztaty oddają zwykle do zakładów wyspecjalizowanych w obróbce silników. Jeżeli problem dotyczy wyłącznie gniazd i zaworów, to po ich naprawie konieczne jest jedynie splantowanie głowicy. Całość operacji obróbkowych kosztuje od 300 zł w przypadku głowic 8-zaworowych po ok. 500 zł przy 16-zaworowych (lub odpowiednio drożej, jeżeli silnik ma więcej niż 4 cylindry).
Przy przebiegach większych niż 150-200 tys. km, często konieczna jest wymiana całych zaworów na nowe (kosztują 30-40 zł za sztukę) oraz prowadnic zaworowych (ok. 20 zł za sztukę). W przypadku znacznego zużycia niektórych gniazd konieczna może się okazać nawet ich wymiana na nowe (ok. 50 zł za sztukę).
Jak widać – naprawa głowicy bywa kosztowna (od ok. 600 zł do nawet 2000 zł), jednak w wyeksploatowanych silnikach przynosi zasadniczą poprawę pracy i warto w nią zainwestować.
- źródło: Motor
_________________
 Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|
|
Góra |
|
 |
buladag |
#598117 Wysłany:
14 Lip 2012, 10:27; Temat postu: Re: Serwisowanie auta z LPG |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Lake Titicaca ;) Rejestracja: 08 Sie 2007, Posty: 9203 Pomógł: 40
|
|
Góra |
|
 |
|
Strona 1 z 1
|
[ 7 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|