You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 25 Paź 2014, 01:06

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #616807 Wysłany: 03 Paź 2012, 00:50; 
 Temat postu: Test opon całorocznych
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 1389
Pomógł: 16
Test opon całorocznych 2012/2013 (w rozmiarze 175/65 R14)


Czy jazda na jednym komplecie opon przez cały rok może być bezpieczna? Sprawdziliśmy 10 modeli ogumienia.

Przyznajcie z ręką na sercu – czy w ciągu ostatnich zim częściej jeździliście po śniegu, czy raczej po wodzie lub błocie? Czy za każdym razem podczas pierwszych opadów śniegu (przypomnijmy, że w tym roku na Podhalu pojawiły się one około 20 września) wasze auta miały już na kołach zimówki? A może zakładacie opony letnie dopiero w czerwcu, bo w ciągu ostatnich lat zdarzały się „białe” majowe weekendy? Dlaczego o to pytamy? Ponieważ wbrew pozorom korzystanie z opon sezonowych – latem letnich, zimą zimowych – nie zawsze jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem.

Producenci opon niechętnie się do tego przyznają, ale ogumienie zimowe wypada blado na mokrej i suchej nawierzchni, a w naszym klimacie takie warunki zdarzają się dość często nawet zimą. To oczywiście nie znaczy, że powinniśmy jeździć na oponach letnich – te z kolei zupełnie nie radzą sobie na śniegu i lodzie. Może więc warto pomyśleć o oponach całorocznych?

Przeciwnicy ogumienia całorocznego twierdzą, że jest ono gorsze na śniegu od zimówek oraz ustępuje oponom letnim na suchej nawierzchni. To prawda, choć w przypadku mniejszych rozmiarów opon różnice te wcale nie są takie duże. Ważniejsze jest jednak to, że na śniegu opony całoroczne są znacznie bezpieczniejsze od opon letnich, a na mokrej drodze spisują się lepiej od zimówek – i w tych przypadkach różnice są znaczne.

Dobre, ale nie dla każdego
Prosimy nie zrozumieć nas jednak źle – opony całoroczne też nie są idealne i wszechstronne, i nie dla każdego auta oraz kierowcy będą idealnym rozwiązaniem. Ogumienie wielosezonowe nie nadaje się do ciężkich i mocnych pojazdów. Spisuje się przyzwoicie w kompaktach, lecz do mocnych i szybkich aut klasy średniej można je polecić warunkowo. Wszędzie tam, gdzie kierowca wykorzystuje 100% możliwości samochodu i ogumienia, lepiej wybrać opony sezonowe. Na górskich serpentynach czy w przypadku dynamicznej jazdy po krętych drogach nawet kilkuprocentowe różnice w osiągach mają znaczenie.

Kto powinien rozważyć zakup opon całorocznych? Przede wszystkim kierowcy, którzy wybierają opony sezonowe z niższej półki – jeden komplet gum całorocznych zastąpi je z powodzeniem, a przy okazji pozwoli sporo zaoszczędzić.


Test opon całorocznych w rozmiarze 175/65 R 14
(zajęte miejsce w teście / nazwa opony i cena / uzyskane oceny w testach);

1. Goodyear Vector 4Seasons 82T, cena ok. 230 zł, na śniegu: 5, na mokrej drodze: 5, na suchej drodze: 5 (wzorowa),
2. Sava Adapto 82T, cena ok. 185 zł, na śniegu: 5, na mokrej drodze: 5, na suchej drodze: 5 (wzorowa),
3. Hankook Optimo 4S H730 82T, cena ok. 205 zł, na śniegu: 5-, na mokrej drodze: 5, na suchej drodze: 5 (polecana),
4. Kumho Solus 4 All Weather 86T, cena ok. 205 zł, na śniegu: 5, na mokrej drodze: 5-, na suchej drodze: 5 (polecana),
5. Vredestein Quatrac Lite 82T, cena ok. 235 zł, na śniegu: 5-, na mokrej drodze: 5-, na suchej drodze: 5+ (polecana),
6. Bridgestone A001 Weather Control 82T, cena ok. 305 zł, na śniegu: 4, na mokrej drodze: 6-, na suchej drodze: 5 (zadowalająca),
7. Kleber Quadraxer 82T, cena ok. 185 zł, na śniegu: 5+, na mokrej drodze: 4+, na suchej drodze: 5- (zadowalająca),
8. Star Performer Winter AS 86T, cena ok. 210 zł, na śniegu: 5, na mokrej drodze: 5-, na suchej drodze: 4+ (zadowalająca),
9. Tyfoon All Season 82T, cena ok. 255 zł, na śniegu: 6, na mokrej drodze: 3, na suchej drodze: 5- (niepolecana),
10. Herse 4Season 82H, cena ok. 230 zł, na śniegu: 3-, na mokrej drodze: 3+, na suchej drodze: 5- (mierna).


Zalety / wady ocenianych opon;

Ad 1 - Zalety: wzorowa opona całoroczna najwyższej klasy, zapewniająca zrównoważone właściwości jezdne na ośnieżonej nawierzchni i krótkie drogi hamowania na mokrym asfalcie. Niska podatność na aquaplaning. Wady: brak.
Ad 2 - Zalety: wszechstronna opona bez poważnych wad, doskonała w każdych warunkach drogowych, zapewniająca precyzyjne prowadzenie i krótkie drogi hamowania. Niskie opory toczenia gwarantują oszczędności paliwa. Wady: brak.
Ad 3 – Zalety: precyzyjne prowadzenie oraz krótkie drogi hamowania zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Niskie opory toczenia. Wady: tendencja do podsterowności na mokrej i ośnieżonej drodze.
Ad 4 – Zalety: wszechstronna opona o dobrych właściwościach jezdnych na ośnieżonej i suchej drodze. Niski poziom emitowanego hałasu. Wady: jedynie przeciętne prowadzenie na mokrej nawierzchni.
Ad 5 – Zalety: bezpieczne właściwości jezdne na mokrej drodze, krótkie drogi hamowania na suchym asfalcie. Najniższe opory toczenia. Wady: podsterowność na śniegu, podatność na aquaplaning.
Ad 6 – Zalety: opony doskonałe na mokrej nawierzchni, o pewnym prowadzeniu również na suchej drodze. Niska podatność na aquaplaning. Wady: ograniczona skuteczność w próbach zimowych.
Ad 7 – Zalety: dobre prowadzenie i krótkie drogi hamowania na śniegu, wysoki komfort toczenia. Wady: podsterowność, wydłużone drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie, podwyższony poziom hałasu.
Ad 8 – Zalety: dobra trakcja i krótkie drogi hamowania na ośnieżonej drodze, niski poziom emisji hałasu. Wady: podatność na aquaplaning, wydłużone drogi hamowania na suchej i mokrej drodze.
Ad 9 – Zalety: doskonałe właściwości zimowe, niskie opory toczenia. Wady: niska przyczepność na mokrej nawierzchni, zbyt długie drogi hamowania, podsterowność, znaczna podatność na aquaplaning, niski komfort.
Ad 10 – Zalety: krótkie drogi hamowania na suchej drodze. Wady: niska przydatność w warunkach zimowych – mimo oznaczeń typowych dla zimówek zachowują się niewiele lepiej od opon letnich.


Podsumowanie
Jeśli w najbliższym czasie polski parlament uchwali nakaz jazdy na zimówkach, to opony całoroczne mają szansę stać się rynkowym przebojem. Większość z nich ma wszelkie oznaczenia, jakich można wymagać od opon zimowych (zatem żaden policjant – ani zimą, ani latem – nie będzie mógł ukarać korzystającego z nich kierowcy za to, że używa ogumienia niedopasowanego do pory roku). Wyniki naszego testu dowodzą, że dobre opony całoroczne niewiele ustępują ogumieniu sezonowemu, choć kierowca powinien być świadomy ograniczeń, z jakimi wiąże się ich użytkowanie. Na pewno ogumienie całoroczne nie będzie dobrym wyborem do mocnych i ciężkich aut, nie powinni się też na nie decydować kierowcy lubiący dynamiczną jazdę.


- źródło: Auto Świat

_________________
Image


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO