Narzędzia:
- przyrząd do naciskania sprężyny zaworowej
- magnesy
- sznurek
- szczypce
- kołek do nabijania uszczelniacza (w kołku przewierciłem otwór 8 mm i nawierciłem otwór 11 mm)
- podstawowe narzędzia
Załącznik:
14.JPG [ 78.2 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Wymienione:
- uszczelniacze trzonków
- pompa wody
- pasek
- zimering
- płytki regulacyjne zaworów
Kolejność prac:
1) Ściągamy filtr powietrza, dekiel zaworów, obudowę rozrządu, akumulator
Załącznik:
1.JPG [ 86.56 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
2) Zrzucamy pasek rozrządu - przy wymianie paska pomocne jest odkręcenie małej osłony plastikowej w nadkolu. Wtedy mamy wgląd na koło pasowe alternatora oraz paska rozrządu. Przy wymianie paska zrzucić pasek alternatora.
Załącznik:
9.JPG [ 77.11 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
3) Przy wymianie pompy upuścić płyn chłodniczy - używam do tego wężyka i dużej strzykawki, upuszczam przez wlew.
Załącznik:
15.JPG [ 55.95 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
4) Zdjąć obudowę cewek - można wyjąć przewody zaznaczając ich kolejność.
Załącznik:
5.JPG [ 50.39 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Załącznik:
3.JPG [ 70.47 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Załącznik:
2.JPG [ 66.07 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
5) Wykręcić świece.
6) Przystępujemy do sprawdzenia luzu zaworów - odnotować i ewentualnie obliczyć grubość nowych płytek w następujący sposób:
grubość płytki + wartość luzu - wartość nominalna = grubość nowej płytki np.
3,95 + 0,5 = 4,45
4,45 - 0,4 = 4,05
Płytkę 3,95 zamieniamy lub kupujemy grubość 4,05.
7) Przystępujemy do odkręcenia wałka rozrządu - 4 śruby + 2 przy cewkach.
- odkręcałem równomiernie wszystkie śruby
- wyjąć przewód olejowy lekko go podważając
Załącznik:
4.JPG [ 70.4 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Załącznik:
7.JPG [ 77.17 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Za pomocą magnesu wyjąć wszystkie szklanki zaworowe.
Ważne: ułożyć w odpowiedniej kolejności, nie pomieszać!
Załącznik:
8.JPG [ 63.94 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Załącznik:
6.JPG [ 83.24 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Pozamieniać lub zakupić nowe płytki zaworowe. Teraz przystąpić do wymiany uszczelniacza - tłok musi być w GMP. Wkładamy sznurek. Oczywiście sznurek jest włożony do cylindra przez otwór na świecę i do tego cylindra, gdzie wyjmujemy sprężynę. Akurat fotki należy traktować jako podglądowe. Zabezpieczyć szmatami wszystkie otwory olejowe do cylindra. Nacisnąć sprężynę zaworową i wyjąć zabezpieczenie magnesem.
Załącznik:
11.JPG [ 65.37 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Załącznik:
13.JPG [ 49 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Załącznik:
12.JPG [ 72.06 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
UWAGA - zawór nie może się chować.
Musi oprzeć się na sznurku.
- wyjąć sprężynę i mamy dostęp do uszczelniacza. Szczypcami wyjąć uszczelniacz.
Załącznik:
10.JPG [ 74.77 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
- na wszelki wypadek, aby nie uszkodzić nowego uszczelniacza wycięcie na trzonku owinąłem taśmą.
- wytarłem z oleju miejsce osaczenia uszczelniacza, a część roboczą posmarowałem olejem.
Nałożyłem nowy uszczelniacz na trzonek zaworu i lekko dobiłem go tym kołkiem.
Załącznik:
14.JPG [ 78.2 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Załącznik:
16.JPG [ 78.48 KiB | Obejrzany 20923 razy ]
Tak po kolei wszystkie zawory. Poskładać wszystko w odwrotnej kolejności. Po zamontowaniu wałka rozrządu w razie wymiany płytek sprawdzić jeszcze raz wszystkie luzy zaworów. Po zmontowaniu wszystkiego odłączyłem pompę paliwa i zakręciłem rozrusznikiem, aż olej zalał wszystko co trzeba.