You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 19 Lis 2018, 05:24

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #828419 Wysłany: 19 Wrz 2017, 15:08; 
 Temat postu: Zadbaj o filtr cząstek stałych
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 1998
Pomógł: 41
Zadbaj o filtr cząstek stałych


Wymiana filtra DPF może kosztować kilka tysięcy zł, jego regeneracja – kilkaset. Wydatków można jednak uniknąć, a przynajmniej odłożyć je w czasie.
DPF jest gęstym sitem, które wyłapuje rakotwórcze cząstki sadzy zawarte w spalinach. To dzięki ich stosowaniu diesle przestały tak dymić jak kiedyś. Teoretycznie taki filtr powinien działać niezauważalnie. Tzw. mokre filtry wymagają jedynie pilnowania poziomu specjalnego dodatku do paliwa, w suchych DPF-ach nawet to nie jest konieczne.
Niestety, nie jest tak różowo. Bardzo często filtry cząstek stałych z uwagi na duże nagromadzenie sadzy ulegają zatkaniu. W takiej sytuacji pozostaje kilka wyjść – od wykonania procedury regeneracji w serwisie (za ok. 300 – 500 zł), przez zakup części regenerowanej (ok. 600 zł), po kupno nowego filtra, który może kosztować od 1,5 do ponad 10 tys. zł.
Aby możliwie długo chronić się przed kłopotami, należy przede wszystkim dążyć do ograniczenia emisji sadzy (widocznego dymienia na czarno). Można to uzyskać zarówno odpowiednio eksploatując auto, jak i stosując odpowiednią technikę jazdy.

> Stosuj odpowiedni olej
Używanie zwykłego oleju do diesli na dłuższą metę przyczyni się do uszkodzenia filtra DPF. Aby temu zapobiec, należy stosować produkty, które po spaleniu tworzą niewielkie ilości sadzy (5W30). Można je rozpoznać po oznaczeniach na opakowaniu typu LowSAPS, DPF, Emmision System Protection lub klasie C wg klasyfikacji ACEA.

> Dbaj o stan wtryskiwaczy
Tolerowanie niesprawności wtryskiwaczy jest niekorzystne z wielu powodów, znacznie przyśpieszone zużycie filtra cząstek jest jednym z nich. Niewłaściwe dawkowanie i rozpylenie paliwa w cylindrze powoduje zwiększenie dymienia – innymi słowy podniesie poziom emisji sadzy. A ta szybciej zapcha filtr.

> Nie toleruj uszkodzeń turbo
Jednym z najczęstszych objawów zużycia turbosprężarki jest przedostawanie się oleju silnikowego do układu dolotowego i wydechowego. Jego spalanie wybitnie nie służy trwałości filtra cząstek stałych. W ogóle większość niesprawności układu dolotowego (od prostych nieszczelności na przewodach po awarie turbo) powoduje zwiększenie zadymienia spalin. W razie wykrycia tego typu usterek nie ma co zwlekać z naprawami – objawy same nie ustąpią, a uda się zaoszczędzić nie tylko na naprawie DPF.

> Zwróć uwagę na zawór EGR
W założeniu EGR ma sprzyjać ekologii – w pewnych warunkach kieruje część spalin z powrotem do przewodu dolotowego, co redukuje emisję tlenków azotu. W praktyce zawory recyrkulacji są nietrwałe, blokują się w jednej pozycji. Powoduje to zwiększenie dymienia przez silnik i w konsekwencji przyśpieszone zapchanie filtra cząstek. W razie objawów usterki zawór EGR należy przeczyścić.

> Nie tankuj podejrzanego paliwa
Skład spalin – w tym zawartość sadzy – zależy oczywiście od składu paliwa. W przypadku aut z DPF szczególnie ważne, by spełniało ono wszystkie normy, także te dotyczące dopuszczalnej zawartości siarki. W autach z tzw. mokrym filtrem cząstek (wymagającym stosowania specjalnego dodatku do jego oczyszczania) dobrze jest tankować do pełna – ułatwia to poprawne dozowanie płynu w trakcie regeneracji filtra.

> Wykonaj procedurę oczyszczania spalin
W samochodach z suchym filtrem DPF oczyszczanie filtra dokonuje się poprzez zwiększenie dawek paliwa, co w konsekwencji podnosi temperaturę spalin, które wypalają sadzę. Procedura ta zajmuje trochę czasu i wymaga jazdy z większą prędkością. Jeżeli zostanie ona kilkakrotnie zainicjowana, ale z uwagi na zmianę warunków drogowych nie zostanie doprowadzona do końca, może dojść do zanieczyszczenia filtra w takim stopniu, że w najlepszym razie konieczne będzie jego oczyszczenie w serwisie. W dodatku niespalone, nadmiarowe paliwo rozcieńcza olej silnikowy (nie dotyczy to aut Toyoty i Renault, które posiadają dodatkowy wtryskiwacz zamontowany w DPF).

> Przejedź się trasą szybkiego ruchu
Problemy z filtrem dotykają zwykle aut, które jeżdżą po mieście. Gdy auto regularnie jeździ w trasy, zwykle nie ma problemów z właściwą regeneracją DPF. Dlatego opłaca się po kilku dniach nieprzerwanej jazdy w korkach znaleźć chwilę, by przejechać choćby kilkanaście km drogą szybkiego ruchu i „przedmuchać” (oczyścić) filtr.

> Zadbaj o kondycję silnika
Oczyszczenie czy nawet wymiana filtra cząstek stałych nie wystarczy na długo, gdy ogólna kondycja silnika jest już kiepska. Spalanie oleju, kłopoty z kompresją, rozmaite nieszczelności podnoszą dymienie i błyskawicznie zatykają DPF. Z drugiej strony, w takiej sytuacji w ogóle warto zastanowić się nad opłacalnością dalszej eksploatacji auta.

> Wymieniaj filtr powietrza
Niedrożny filtr ma ograniczony przepływ powietrza, co może powodować problemy z odpowiednim spalaniem. Prowadzi to oczywiście do zwiększenia dymienia. Regularne wymiany filtrów przy każdym przeglądzie, choć nie podnoszą znacząco kosztów użytkowania auta, są mimo to często zaniedbywane.

> Nie przyśpieszaj gwałtownie z niskich obrotów
Gwałtowne, mocne wciśnięcie gazu przy niskich obrotach powoduje krótkotrwałe, ale obfite dymienie – chyba każdy widział starszego diesla, który przy zdecydowanym przyśpieszaniu zostawiał za sobą czarną chmurę. W nowszych autach tej chmury nie widać – właśnie dlatego, że została pochłonięta przez filtr cząstek stałych. Oczywiście ta sadza pozostała w DPF i będzie wymagać wypalenia. Jednak gdy takie nagłe przyśpieszanie zdarza się często – sadzy robi się zbyt dużo.

> Unikaj tuningu
Dzięki stosunkowo przystępnym cenom chiptuning jest dość popularny. Jednak często korekty dawek wtryskiwanego paliwa dobrane są niepoprawnie, a to powoduje kłopoty z poprawnym spalaniem. To kolejny czynnik, który powoduje zwiększone dymienie i zatykanie filtra DPF.


- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r.
Jest: Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #829521 Wysłany: 18 Paź 2017, 10:33; 
 Temat postu: Re: Zadbaj o filtr cząstek stałych
Offline
Sympatyk kropek

Samochód: Uno
Silnik: 1.2 8V 65KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: S
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 08 Sty 2015,
Posty: 21
Jest tyle czynności o których należy pamiętać. Powiem szczerze, że ten cały filtr cząstek stałych zabija ducha motoryzacji.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO