Witam. Poniżej zamieszczam manual (tutorial) wymiany zwykłego fotela w Grande Punto (GP) na taki z podnoszeniem za pomocą dźwigni.
Potrzebny będzie dawca. Kolor tapicerki nie ma tutaj jakiegokolwiek znaczenia. Ważne, aby mechanizm był sprawny. Przy pracy przydały mi się również torxy (nasadki). Obawiam się, że zwykłe torxy (w kształcie litery L) nie dadzą rady z odkręceniem i potem MOCNYM dokręceniem wszystkich śrub. Rozmiar torxów to od T20 do T50. Miałem raptem 5 i nie wszystkie mi się przydały. Potrzebny będzie również jakiś klej do połączeń śrubowych (raczej jest wskazany). Ja użyłem kleju Loctite 243 (kolor kleju - niebieski, kolor butelki – czerwony). Zaopatrzcie się również w kilka opasek zaciskowych (małych i krótkich). Ja użyłem najmniejszych jakich znalazłem w castoramie. Oczywiście przyda się grzechotka, jakaś przedłużka, płaski śrubokręt i „ramię” do dociągnięcia śrub.
Zaczynamy:
1. Na początku pod fotelem musimy rozłączyć kostkę od zapięcia pasów bezpieczeństwa. (Dodam, że jeśli ktoś ma poduszkę w oparciu to będzie tam również druga kostka – zalecam odłączenie akumulatora przed odpięciem kostek). Aby dostać się do kostki do zapięcia pasów musimy zdemontować taki plastik:

Trzyma się on za pomocą dwóch plastikowych, długich kołków, które bardzo łatwo się wysuną za pomocą płaskiego śrubokręta.
Tak wygląda jeden z kołków:

2. Po wyciągnięciu plastiku (trzeba go wysunąć w kierunku pedałów -> nie do góry!) pokaże nam się kostka, którą rozłączamy:

3. Następnie odkręcamy luzujemy jedną srubę znajdującą się z tyłu fotela przy tunelu środkowym i odkręcamy całkowicie 4 pozostałe (po każdej stronie fotela – dwie z przodu i dwie z tyłu):
Tył:

I przód:

Następnie fotel demontujemy i zanosimy do ciepłego garażu lub nawet pokoju (ja skorzystałem z pokoju, bo w garażu było zbyt zimno). Dodam, że sama praca jest prawie czysta (zależy od czystości stelażu) więc nie nabrudzicie w pokoju -> zalecam jakiś kocyk podłożyć i po sprawie.
Poniżej dawca. Fotel miałem cały, ale reszta poszła na śmietnik – zupełnie nie potrzebna. W przypadku modeli z bocznymi airbagami przyda się również oparcie (nie mam niestety fotek z jego demontażu - demontażu tapicerki).Teraz potrzebny jest tylko taki stelaż:

Na fotce zaznaczyłem śruby, które trzymają oparcie (po dwie na stronę) (kolor zielony) oraz śrubę od rączki – zalecam odkręcenie jej. Łatwiej będzie później założyć najpierw plastik, a potem wsunąć i przykręcić samą rączkę.

4. Kolejny etap to demontaż plastików z dwóch stron fotela. Trzymają się na małych śrubach torx. Po stronie, gdzie będzie rączka do podnoszenia są dwie, z drugiej tylko jedna.
Strona od zapięcia pasów (1 śrubka oraz dwie spinki):

Czerwone kołka to miejsca, gdzie znajdują się spinki z drugiej strony. Zalecam nie szarpać na siłę, bo je zniszczymy i potrzebne będą nowe tylko poodginanie ich z drugiej strony (banalna sprawa i łatwy dostęp).
Tutaj pokazane są wspomniane przeze mnie spinki:

5. Od drugiej strony (gdzie będzie rączka) są dwie śrubki oraz także dwie spinki: jedna ->

I druga:

Poniżej fotka dwóch plastików. Różnią się, ale obiecuję, że pasują idealnie. Zwróćcie uwagę na wspomniane spinki i ich lokalizację. Przypominam o możliwości ich poodginania z drugiej strony, a nie szarpania na siłę (można wtedy ułamać np. plastik).

6.Przed odkręceniem oparcia musimy ściągnąć pokrętło od jego regulacji. Używamy śrubokręta jak na fotce:

7. Kolejny etap to odkręcenie oparcia. Widoczna na którymś zdjęciu linka odpowiada za składanie oparcia. Podejrzewam, że w wersji 5D nie ma takiej. Oparcie trzyma się na wspomnianych wcześniej 4 śrubach torx (po dwie na stronę). Jeśli nie możecie zdemontować linki (jeśli macie), bo jest napięta to najpierw odkręćcie dwie śruby od oparcia, a potem ściągnijcie linkę (już lekko poluzowaną):

Zielona strzałka na fotce powyżej to śruba od zaczepu pasa bezpieczeństwa. Generalnie nie trzeba tego wymieniać i odkręcać, ale uznałem, że to zrobię. Nie porobiłem fotek, bo należy tutaj tylko odkręcić widoczną powyżej śrubę oraz poprzecinać 3 opaski, a potem przykręcić nowy zaczep i pospinać nowymi opaskami (bardzo banalna sprawa).
Z drugiej strony oparcia również są dwie śruby (wcześniej zasłonięte przez pokrętło):

Po odkręceniu oparcie jest odłączone i na razie nie potrzebne. Odkładamy na bok i zajmujemy się ściągnięciem tapicerki z siedziska (myślałem, że to najgorszy etap, a okazał się najłatwiejszy).
8. Z przodu fotela jest listwa założona (wsunięta na wcisk). Wysuwamy ją:

9. Po bokach znajdują się spinki (po 3 na stronę), które ostrożnie odginamy od drugiej strony i wysuwamy z otworów:
Jedna strona:

I druga:

10. Z tyłu fotela są 4 zaczepy, na które jest wsunięta tapicerka. Proponuję najpierw podnieść, poluzowaną wcześniej tapicerkę z gąbką z przodu. Wtedy bez problemów pościągacie ją z tych zaczepów:

Montaż siedziska róbcie dokładnie na odwrót to nie będzie żadnych problemów.
A tak wygląda odłączona tapicerka siedziska z gąbką:

Aby ściągnąć całkiem tapicerkę z gąbki należy zlokalizować miejsca, gdzie jest ona przymocowana za pomocą drucików. Ja już się tym nie bawiłem.
Poniżej klej, którego użyłem dla wzmocnienia połączeń śrubowych. Dokręcałem na maxa (ile fabryka dała):

Montaż jak wiadomo w odwrotnej kolejności. Stopień trudności wg mnie jest niski i każdy sobie z tym poradzi. Potrzebne są naprawdę dobre torxy, bo te za kilkanaście złotych za komplet albo się same ukręcą, albo poniszczą śruby. Ja użyłem torxów Stanleya (kupionych na sztuki w castoramie). Czas to ok. 1,5h (robiłem to po raz pierwszy więc się nie spieszyłem – teraz zamknąłbym się w godzinie).
Mogę ten manual przerobić na format PDF, ale nie wiem gdzie mógłym wkleić. Na moim chomiku będzie płatny (ponad 1MB)...
Powodzenia
