|
Obecny czas: 14 Cze 2025, 20:16
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 7 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
Złośnik |
#813938 Wysłany:
07 Gru 2016, 01:12; Temat postu: Uszczelka korka spustowego chłodnicy |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 12 Mar 2016, Posty: 414 Pomógł: 3
|
Witam. Wymieniałem płyn w kropku, ale zewnętrzna uszczelka korka spustowego chyba się rozlazła, albo przestała trzymać, czym to zastąpić? Oryginalna uszczelka to chyba podkładka metalowa powleczona czymś takim jak mają uszczelki igielitowe kranowe. [ Dodano: 20 Lis 2016, 12:16 ]No i wszystko jasne. Chodzi oczywiście o korek spustowy z otworem do spuszczania płynu a nie nowszego typu chłodnic czy też diesel'owkich. Ktoś kto wcześniej spuszczał płyn zgubił/pozbył się jednego z o-ringów, przez co płyn nie wylatywał co prawda przez otwór w korku ale uciekał przez gwint korka. Ten sam "ktoś" próbował się ratować gównolitową uszczelką hydrauliczną - wszystko super - lecz wytrzymała tylko do kolejnego odkręcenia Dla potomnych. O-ringi mają następujące wymiary: Najmniejszy: 4x1,5 Większy: 6,5x1,5 Najlepiej gdyby były z materiału FPM. Te z NBR są miękkie ale te z FPM są twardsze, ciężej je założyć, ale - będą na pewno trwalsze. Po założeniu, koniecznie trzeba je zwilżyć, choćby płynem chłodniczym aby ułatwić im pracę podczas wkręcania korka. [ Dodano: 07 Gru 2016, 00:06 ]  Na zdjęciu jest stary korek. Urwany na nim jest zaczep zabezpieczający przed wypadnięciem korka po jego całkowitym odkręceniu. Akurat na zdjęciu brak jest małego o-ringu - jego brak powoduje wyciekanie płynu przez otwór wypływowy korka spustowego, pomimo jego wkręcenia. Brak dużego o-ringu, który na zdjęciu akurat jest - powoduje wyciekanie płynu przez gwint korka pomimo jego wkręcenia. Rdzawy ślad to pozostałość po uszczelce od wodomierza którą ktoś tam zastosował nie mając o-rignu. Takie druciarstwo wytrzymało do kolejnej wymiany płynu - przeze mnie. Mimo coraz mocniejszego dokręcania, płyn dalej wyciekał. W końcu gdy chciałem odkręcić korek, wyprofilowana na nim nakrętka została objechana przez klucz i pomógł tylko klucz hydrauliczny. Swoją drogą - lepiej od początku zaopatrzyć się w przedłużaną nasadkę 13 zamiast objeżdżać nakrętkę kluczem płaskim. Napisałem e-mail z zapytaniem o korek do 25 sprzedawców chłodnic, nikt nie chciał sprzedać samego korka spustowego, a nowy korek od chłodnicy z roczników 2008- nie pasuje - inny rodzaj i skok gwintu 
|
|
Góra |
|
 |
|
|
kzklozet |
#847735 Wysłany:
15 Maj 2019, 13:57; Temat postu: Re: Uszczelka korka spustowego chłodnicy |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 08 Maj 2017, Posty: 18
|
Odkopuje temat. Ukręciłem niestety cały korek ze starości i moje pytanie brzmi. Czym najlepiej go zastąpić? Jak wiadomo nie da się go dostać osobno w sklepie więc moje pytanie czy jest jakaś "śrubka zastępcza" do tego ustrojstwa? Chcę po prostu wkręcić w spust coś na stałe ale w razie co odkręcić gdy będę wymieniał płyn chłodniczy.
|
|
Góra |
|
 |
saper15 |
#862210 Wysłany:
27 Cze 2024, 20:23; Temat postu: Re: Uszczelka korka spustowego chłodnicy |
|
 |
Sympatyk kropek |
 |
Samochód: Punto 2012
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Easy
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Ruda Śląska Rejestracja: 23 Gru 2008, Posty: 21
|
Podpinam się również umnie też się dziadostwo ukręciło. No i pytanie czy ktoś ma radę czym ewentualnie zastąpić stary korek spustowy o ile uda mi się go wyciąganie. Pozdrawiam
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#862211 Wysłany:
29 Sie 2024, 18:39; Temat postu: Re: Uszczelka korka spustowego chłodnicy |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 765 Pomógł: 12
|
Trzeba zmierzyć gwint i tyle (może to coś standardowego i można ten przekombinowany spust zastąpić korkiem z kołnierzem). Ewentualnie szukać (nie wiem jak, rozmiarów gwintów i o-ringów nie podają w takich ofertach) korków z innych samochodów, wiele ma podobne z wyglądu. https://www.en.mkteile.pl/radiator-drain-plug-opelhttps://www.partsbigboss.in/radiator-drain-plug-zen-littal.html A może górny odpowietrznik częściowo się pokrywa wymiarowo(?). Raczej nie (czytać niżej, po edycji). https://www.google.com/search?q=fiat%2071747969https://www.google.com/search?&q=fiat+coolant+drain+cock Na "Grafikę" przełączyć wyniki, ile tego jest (niektóre kuszą kształtem)... Ewentualnie "fucha" na tokarce, skopiować to. PS To są właśnie lata zaniedbań "społeczności". Model Grande ma tyle lat (18-stka stuknęła, już pierwsze sztuki na złom idą), a wielu rzeczy nie mamy rozpracowanych, pomierzonych (śrubka, koreczek, uszczeleczka). Będą teraz właśnie takie problemy. To ostatnia chwila, aby się zacząć udzielać na forach obywatele. Bo uśmiercacie kolejny model (generację).Pierwszą fotkę wrzucam na forum, bo jest na zewnętrznym hostingu (kiedyś zniknie). Załącznik:
Komentarz do pliku: Foto autora tematu.
00_Original_fe401633ff564912.jpg [ 57.82 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
_ __████████████████████████ [ Dodano: 29 Sie 2024, 12:47 ] ████████████████████████___ No i co, przez tyle lat nikt nie zmierzył gwintu?  Zajebista "społeczność" fanów marki/modelu.  Brawo wy. Róbcie tak dalej... Tam jest M12x2,5 (nienormalnie duży skok, dziwadło). Najbliższe (jedyne) co znalazłem, to spust do starszych Mercedesów i BMW... Załącznik:
Komentarz do pliku: Spust "do Mercedesów", czy niektórych Bawarek. Nietypowy M12x2,5.
01_Spust_Fiat_vs_Mercedes_BMW_M12x2,5.jpg [ 129.18 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
Zostaje kwestia, czy tam miała być oryginalnie uszczelka, czy nie. Bo od tego zależy, czy się o-ring zgra (na głębokość, jak daleko wchodzi). U mnie oryginalny spust nie wkręca się do końca bez podkładki, coś oporuje, a pod łbem zostaje szczelina...na podkładkę/uszczelkę. Załącznik:
Komentarz do pliku: Uszczelka, czy nieUszczelka.
02_Spust_Fiat_vs_Mercedes_BMW_M12x2,5.jpg [ 90.92 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
W każdym razie ucinamy za pierwszym o-ringiem, reszta nie pasuje, nie potrzebna. Załącznik:
Komentarz do pliku: Tani korek z Allegro, przyciąć i już.
03_Spust_Fiat_vs_Mercedes_BMW_M12x2,5.jpg [ 121.01 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
Pod łeb pasuje uszczelka węża prysznica 1/2"... Załącznik:
Komentarz do pliku: Castoramka, OBIk.
04_Uszczelka_weza_prysznica_OBI-Castorama.jpg [ 132.64 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
Coś tam się nawet wkręca, stawia opór o-ring. Czy uszczelnia nie wiem, zostaję przy starym korku/spuście, oryginalnym. Ale w zapasie będzie. Załącznik:
Komentarz do pliku: Chyba może być. Ktoś z was musi przetestować.
05_Pasuje_nawet_nawet_(czy_dziala_nie_wiem).jpg [ 70.38 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
Jedna z ofert pokazuje podkładkę metalową, ale to "do BMW", do Mercedesa sprzedają bez. Załącznik:
Komentarz do pliku: Podkładka opcjonalna (zależy jaka marka).
a.allegroimg.com-116739221446751840.jpg [ 20.38 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
Są też czarne... Załącznik:
Komentarz do pliku: Na Allegro pełno tego, poniżej 10 złotych sztuka.
37595-FEBI-SRUBA-KORKA-CHLODNICY-Producent-czesci-Febi-Bilstein.jpg [ 39.4 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
Odpowietrznik na górze chłodnicy ma gwint M10x1, bardzo popularny, więc tu można dokupić prawie wszystko, śruby, korki, odpowietrzniki, węże itp. Na szybko najbliższe co znalazłem, niestety trochę krótki. Do roli odpowietrznika ważne jest to nacięcie, rowek w gwincie (chociaż awaryjnie można by tam śrubę wkręcić i tyle). Załącznik:
Komentarz do pliku: Odpowietrznik M10x1 - popularny, można "coś" zawsze dokupić.
06_Odpowietrznik_M10x1.jpg [ 129.01 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
Uwaga praktyczna: prace przy układzie chłodzenia warto zacząć na rozgrzanym płynie, ciepłe plastiki łatwiej się odkręcają (inne rzeczy też, np. na silniku). Po drugie do tych korków (dolny i górny, 13 mm), należy używać kluczy sześciokątnych (12-kąty mielą plastik). Załącznik:
Komentarz do pliku: Tylko 6-kątne narzędzia (12-k obrobią korki)!
07_Klucze_do_plastikow_tylko_szesciokatne_(NIE_12).jpg [ 182.34 KiB | Obejrzany 1075 razy ]
Na zapiekanie się, może by lekko smarem silikonowym z teflonem to potraktować (tylko uważać przy dokręcaniu, nasmarowany gwint łatwiej zerwać).
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
|
|
Góra |
|
 |
żeliwny |
#863709 Wysłany:
02 Cze 2025, 13:45; Temat postu: Re: Uszczelka korka spustowego chłodnicy |
|
 |
Puntoświr |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 13 Gru 2016, Posty: 205
|
Co z produktów Orlenu pasuje zamiast fiatowskiego oryginanego Paraflu Up ? Są takie : - Petrygo G12+ - G12 ++ - Perygo Q Na stronach ALFY pisza, że najlepiej jednak lać Paraflu - a chyba wiedza co piszą, bo Alfy są wysoce wybredne ... 
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863711 Wysłany:
03 Cze 2025, 07:08; Temat postu: Re: Uszczelka korka spustowego chłodnicy |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 765 Pomógł: 12
|
Nie wiem co z Orlenu. Ja od lat leję "Dynagel 2000+", różowy. Norma G12++. W eLearn nie napisali jasno co za norma, skład chemiczny. https://aftersales.fiat.com/elearnsections/main.aspx?nodeID=199002918&languageID=2&markID=1&modelID=199000000&valID=199000000&prodID=199000000&modelName=Fiat%20-%20199%20-%20Grande%20Punto&langDesc=English§ionName=Dati%20Tecnici&validityName=1.2%208v&isExaminer=Ale idzie to rozkodować, w opisie Paraflu jest najważniejsze (technologia OAT i na bazie glikolu etylenowego - tak dobieramy płyny innych producentów). Ma być OAT i coś na "e", (mono)etylenowy (czy etano-coś tam) na etykiecie, to będzie OK. https://iplum.pl/PARAFLU-UP-Czerwony-koncentrat-chlodniczy-1Lhttps://technar24.eu/pl/p/Koncentrat-Paraflu-11-UP-rozowy/1945Nie trzeba zwracać uwagi na literki G i ile plusów mają. Ważniejsza jest w ogóle wymiana płynów. Jest podejrzenie, że razem z rozrządem to za dużo, sam płyn wypada wymienić rok wcześniej (około 4 lata, a nie 5-6 jak rozrząd). Ale przeważnie sam płyn nie jest problemem, np. NIE generuje syfu, coś/ktoś musi mu pomóc (np. jest nieszczelność, nagrzewnica, uszczelka głowicy itp.). Więc płukanki to bzdura (w zdrowym układzie nigdy nie będzie takiej potrzeby). PS Na czym niby ma polegać "wybredność" Alfy R.?
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
|
|
Góra |
|
 |
żeliwny |
#863714 Wysłany:
04 Cze 2025, 15:57; Temat postu: Re: Uszczelka korka spustowego chłodnicy |
|
 |
Puntoświr |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 13 Gru 2016, Posty: 205
|
pmxoo7pI napisał(a): Nie wiem co z Orlenu. Ja od lat leję "Dynagel 2000+", różowy. Norma G12++.
Ale idzie to rozkodować, w opisie Paraflu jest najważniejsze (technologia OAT i na bazie glikolu etylenowego - tak dobieramy płyny innych producentów). Ma być OAT i coś na "e", (mono)etylenowy (czy etano-coś tam) na etykiecie, to będzie OK.
Nie trzeba zwracać uwagi na literki G i ile plusów mają.
Z tego co się doczytałem w internetowym śmietniku, to orlenowski "G12 ++" oznacza technologię hybrydową - czyli płyn na bazie kwasów organicznych i krzemianów. A z samym "+" to tylko kwasy organiczne bez krzemianów. Więc skoro ten makaroniarski Paraflu to OAT (a nie hybryda tzw. HOAT) - wypadałoby lać orlenowski G12 +.
|
|
Góra |
|
 |
|
Strona 1 z 1
|
[ 7 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|