|
Obecny czas: 04 Cze 2024, 00:49
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 3 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
BogdanK |
#847226 Wysłany:
14 Kwi 2019, 00:17; Temat postu: Gazowe pułapki |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 15 Mar 2012, Posty: 2114 Pomógł: 51
|
14 gazowych pułapek
Kupno auta z już zamontowaną instalacją LPG pociąga za sobą sporo niewiadomych. Oto jakich problemów można się spodziewać.
Nie ma tańszego środka komunikacji niż samochód benzynowy z instalacją LPG. I choć powszechnie zaleca się kupno auta bez instalacji oraz jej montaż dopiero po zakupie, to jednak z racji oszczędności wiele osób wchodzi w posiadanie samochodu, który już dawno ma instalację gazową. Jako element domontowywany poza fabryką, to właśnie instalacja zwykle sprawia najwięcej problemów kolejnemu użytkownikowi. Problemy wynikają zwykle z dwóch czynników: oszczędności lub niestaranności przy montażu oraz zaniedbania obsługi w trakcie eksploatacji. W pierwszym przypadku, poza ewidentnym przypadkiem, jakim jest dobór zbyt tanich i kiepskich komponentów, najczęściej pojawia się problem nieszczelności przewodów. Parciejące gumowe węże to pięta achillesowa większości instalacji tego typu. Praktycznie każdy wąż gumowy montowany wraz z instalacją okazuje się mniej trwały niż to, co stosuje fabryka. A że instalacja LPG wymaga wpięcia się w obieg układu chłodzenia, toteż takie usterki mszczą się często nawet przegrzaniem silnika i przepaleniem uszczelki pod głowicą. Zaniedbana, rozregulowana instalacja LPG z niewymienionymi filtrami gazu często powoduje zubożanie mieszanki, które skutkuje znaczącym podniesieniem temperatury spalania. To czynnik, który sprzyja erozji gniazd i zaworów, a w skrajnych przypadkach doprowadza nawet do pęknięcia głowicy silnika lub wypalenia tłoków. Dobrą zasadą po kupnie używanego auta z instalacją LPG jest jej przegląd i wymiana filtrów wraz z kalibracją dawkowania gazu. Przy okazji można wymienić wszystkie podejrzane węże gumowe. Przy zakupie zwróćmy też uwagę na atest butli LPG: po 10 latach zbiornik wymaga wymiany (lub ponownej legalizacji).
1. Wypalone zawory i gniazda zaworowe Paliwo gazowe sprzyja przyśpieszonej erozji gniazd zaworowych i samych zaworów. Pierwszym objawem jest trudność uruchamiania silnika, potem spadek osiągów. Naprawa wymaga demontażu głowicy. Gniazda są frezowane na nowo, a zawory szlifowane lub wymieniane. Wraz z robocizną to koszt. ok. 1500 zł.
2. Nadtopione tłoki z powodu przegrzania Ta usterka męczy szczególnie Fordy Focusy. Jeśli tłoki są nieodporne na wysokie temperatury, to rozregulowanie instalacji LPG może doprowadzić do ich nadtopienia. Z reguły opłaca się wymienić silnik na używany w lepszym stanie. Koszt silnika to zwykle ok. 800-2000 zł, natomiast operacja wymiany to przynajmniej 1000 zł.
3. Pęknięta głowica z powodu przegrzania To ekstremalny przypadek, ale usterka zdarza się. Rozregulowana instalacja LPG prowadzi do takiego przegrzania głowicy, że pęka ona zwykle na mostku między zaworami. Wymiana głowicy na sprawną używaną wraz z kosztem jej zakupu to nawet do 2000 zł. Są jednak auta, w których sama głowica kosztuje tyle (np. 2,0 TFSI).
4. Nieszczelne węże chłodzenia Pięta achillesowa wszystkich aut z LPG. Węże montowane przez gazowników są tak kiepskiej jakości, że prawie każde auto ma z nimi problem, płyn chłodniczy wycieka. Naprawa jest prosta: trzeba wymienić węże i odpowietrzyć układ chłodzenia (100-150 zł). Warto wybrać absolutnie najlepsze i najdroższe węże i cybanty.
5. Utrudniony dostęp w komorze silnika Czasami instalacja LPG jest zamontowana tak niezdarnie, że uniemożliwia dostęp do wielu elementów w komorze silnika (np. filtra oleju). Warto ją przemontować. Doświadczony gazownik jest w stanie umieścić elementy w komorze tak, aby przeszkadzały jak najmniej. Taka reorganizacja może kosztować od 100 zł.
6. Wypalona uszczelka pod głowicą To dość powszechna przypadłość, zwykle związana z przegrzaniem całego silnika. Parowanie z rury wydechowej i gotowanie się płynu chłodniczego to typowe objawy. Wymiana uszczelki wymaga demontażu głowicy. Jeżeli przy okazji nie jest robione nic więcej, koszt całej operacji to ok. 800 zł (koniecznie z planowaniem głowicy).
7. Pęknięty plastikowy kolektor ssący Modele z plastikowym kolektorem ssącym nie są w stanie wytrzymać strzału gazu, dlatego powinny mieć instalację sekwencyjną. Taki wybuch gazu czasami rozrywa kolektor. Kolektor kupuje się jako część używaną. Koszt od 100 zł w górę. Wymiana czasami jest kłopotliwa, z racji na trudny dostęp. Robocizna 100-200 zł.
8. Nieszczelne przewody gazu i ciągły smród Nieprzyjemny zapach gazu w aucie to zwykle efekt sparciałych i nieszczelnych przewodów gumowych doprowadzania gazu. Powód podobny jak przy przewodach wodnych. Wymiana takich przewodów jest bardzo szybka i prosta. Koszt 50-100 zł. Tu również warto wybrać najlepsze i najdroższe przewody, jakie są tylko dostępne.
9. Uszkodzony przepływomierz Zdarza się głównie w starszych autach, z instalacją mieszalnikową. Strzał gazu (wywołany wypadaniem zapłonów) może uszkodzić, a czasami wręcz wyłamać przepływomierz. Uszkodzonego przepływomierza się nie naprawia w żaden sposób, lecz wymienia. Używany kosztuje od 80 zł, natomiast nowy od ok. 350-800 zł.
10. Spadek wydajności pompy paliwowej Jest typową awarią w autach z LPG i przyczynia się do tego ciągła jazda z niskim poziomem benzyny. Pompa zasysa zanieczyszczenia i ma słabe chłodzenie. Objaw: spadek mocy. Pompa jest w zbiorniku, ale jej wymiana możliwa jest zwykle przez otwór pod kanapą. Koszt markowej pompy to ok. 300 zł, wymiana ok. 100 zł.
11. Korozja nadwozia po montażu instalacji Mało który gazownik zabezpiecza należycie otwory po wierceniu nadwozia na przeprowadzenie przewodów czy montaż zbiornika lub reduktora. To miejsca powstawania korozji. Usunięcie raz powstałej korozji jest już raczej niemożliwe. Można próbować oczyszczać zaatakowane miejsca i je zabezpieczać na pewien czas. Koszt 100 zł od punktu.
12. Problemy z instalacją elektryczną Jest to efekt montażu instalacji LPG przez partacza, który nie lutuje i nie zabezpiecza należycie przecinanych kabli wiązki w komorze silnika. Pojawia się wtedy wiele usterek instalacji. Naprawa jest bardzo pracochłonna i w zasadzie wymaga przeglądu i podłączenia całej wiązki instalacji elektrycznej od nowa. Koszt zaczyna się od 150 zł.
13. Utrudniona diagnoza usterek samochodu Nieporządnie zamontowana instalacja gazowa wprowadza wiele niewiadomych, utrudniających diagnostykę. Część warsztatów wręcz nie podejmuje się naprawy aut z LPG. Konieczne jest znalezienie mechanika, który poza znajomością tematu układu wtryskowego, orientuje się też w działaniu i serwisie instalacji gazowych (a nie dokonuje napraw metodą „chybił trafił”).
14. Nieprzewidziane dodatkowe wydatki Po kupnie auta z instalacją gazową pojawiają się dodatkowe koszty: badanie okresowe kosztuje 163 zamiast 99 zł, po 10 latach trzeba wymienić butle (koszt 300-700 zł), a w trakcie eksploatacji nie można zapominać o wymianach filtrów LPG, regulacjach instalacji (przegląd ok. 100 zł) czy czasami wymianie wtryskiwaczy (od 250 zł) lub częstszej: regulacji luzów zaworowych (od 300 zł) i wymianie filtra powietrza.
- źródło: Motor
_________________
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|
|
Góra |
|
|
|
|
pmx007p1 |
#850100 Wysłany:
05 Paź 2019, 12:15; Temat postu: Re: Gazowe pułapki |
|
|
BogdanK napisał(a): 1. Wypalone zawory i gniazda zaworowe Paliwo gazowe sprzyja przyśpieszonej erozji gniazd zaworowych i samych zaworów. Pierwszym objawem jest trudność uruchamiania silnika, potem spadek osiągów. Odwrotnie (przynajmniej w FIRE 8V i może niektórych 16V). Na zjaranych zaworach i/lub uszczelce głowicy one odpalają. Spadek osiągów i/lub niespokojny bieg jałowy (oraz czasem gaśnięcie silnika przy ruszaniu z miejsca lub hamowaniu) są pierwszymi objawami (których nie można naprawić wymianą: świec, przewodów, cewek, czyszczeniem ani wymianą przepustnicy, szczelnością dolotu, regulacją luzów zaworowych, sprawdzeniem lub wymianą rozrządu prawidłowo na blokady, czyszczeniem układu paliwowego i wtryskowego, czujnikami jak np. MAP i temperatury, ani wydechem - sondy, katalizator, szczelność kolektora, drożność tłumika). Natomiast prosty test wykrywa problemy z zaworami: pomiar podciśnienia (wakuometr do wężyka odmy idącego pod przepustnicę - jeśli wskazówka wyraźnie drży, wibruje na biegu jałowym, to na >90% zawory nadpalone). Dalej pomiar kompresji itp., itd.
|
|
Góra |
|
|
redot |
#850550 Wysłany:
30 Paź 2019, 11:05; Temat postu: Re: Gazowe pułapki |
|
|
Puntoświr |
Imię: Paweł
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 11 Sie 2016, Posty: 416 Pomógł: 4
|
Dodałbym do tego regularne (przynajmniej co 50 kkm) czyszczenie listwy wtryskiwaczy i samych wtrysków. Sądząc też po stopniu zabrudzenia węży fazy lotnej (przed i za listwą wtryskiwaczy) wydaje mi się, że nie zaszkodziłoby ich wymienić. Koniecznie należy kontrolować ich stan, bo nie tylko węże "wody" parcieją i twardnieją (tracą właściwości). U siebie znalazłem spękania węża przed lstwą.
|
|
Góra |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 3 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|