You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 05 Kwi 2020, 15:02

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #851685 Wysłany: 20 Sty 2020, 00:01; 
 Temat postu: Silnik szarpie na zimno
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2059
Pomógł: 46
Dlaczego silnik szarpie na zimno


Niskie temperatury w połączeniu ze zwiększoną wilgocią w powietrzu ujawniają wiele niedomagań silnika. Najczęściej problemy występują podczas porannego rozruchu i trwają do momentu gdy jednostka się nagrzeje. Do najbardziej typowych objawów należą konieczność długiego kręcenia rozrusznikiem oraz nierówna praca jednostki napędowej na wolnych obrotach. Często dochodzą do tego spadek osiągów i przyduszanie silnika po dodaniu gazu.
Diagnostyka usterek w podobnych sytuacjach w wielu przypadkach nie przynosi jednoznacznej odpowiedzi, który element nie pracuje prawidłowo. Często na zegarach nie zapala się kontrolka silnika i nawet po podłączeniu komputera diagnostycznego nie da się odczytać żadnych błędów. Zdarza się tak m.in. gdy któryś z czujników podaje fałszywy sygnał – np. błędna wartość temperatury silnika wpływa na niewłaściwe dawkowanie paliwa, co za tym idzie – zaburzoną pracę jednostki napędowej. W takiej sytuacji system diagnostyczny nie wykrywa usterki czujnika temperatury płynu chłodniczego, ponieważ ten wysyła sygnał, choć jest on nieprawidłowy. Tu zdiagnozowanie usterki jest możliwe dopiero po porównaniu wartości podawanej przez czujnik z rzeczywistą. Jeżeli przy temperaturze otoczenia rzędu 3-5*C czujnik wysyła informację, że płyn ma np. 60*C, mamy winowajcę.
W pozostałych przypadkach w ustaleniu źródła usterki może pomóc obserwacja innych niż nierównomierna praca zimnego silnika objawów, takich jak dymienie, spadek mocy czy dławienie jednostki napędowej po dodaniu gazu.

Podpowiadamy, co najczęściej odpowiada za nierówną pracę zimnej jednostki napędowej.

Nieszczelność dolotu
Uszkodzenie uszczelki kolektora dolotowego lub pęknięcie przewodu powoduje dostawanie się dodatkowego powietrza do silnika. Taki dopływ nie jest rejestrowany przez przepływomierz, co za tym idzie – nie jest uwzględniany przez sterownik.
Objawy usterki:
> nierówna praca jednostki napędowej,
> szarpanie podczas przyśpieszania,
> w silnikach wysokoprężnych dymienie na czarno po dodaniu gazu.

Zużyte świece
Wyeksploatowane świece zapłonowe nie są w stanie wytworzyć odpowiednio silnej iskry gdy silnik jest zimny i pracuje na wzbogaconej mieszance. Po nagrzaniu objawy często ustępują. Warto pamiętać, że zużyte świece nadmiernie obciążają cewki zapłonowe.
Objawy usterki:
> szarpanie podczas przyśpieszania,
> nierówna praca na wolnych obrotach,
> wypadanie zapłonów na poszczególnych cylindrach.

Nieustawione zawory
W samochodach z ręczną regulacją luzu zaworowego często przyczyną nierównej pracy silnika jest zbyt mały luz, a w skrajnych przypadkach podparcie zaworów. W takiej sytuacji silnik traci kompresję.
Objawy usterki:
> szarpanie zimnego silnika,
> problemy z uruchomieniem zimnej jednostki napędowej.

Awaria czujników silnika
Za niepoprawne dawkowanie paliwa, a co za tym idzie – nierówną pracę silnika mogą odpowiadać niewłaściwie funkcjonujące czujniki informujące sterownik o parametrach takich jak m.in.: położenie wału korbowego oraz wałka rozrządu, temperatura płynu chłodniczego oraz zasysanego powietrza czy podciśnienie w kolektorze dolotowym. Często usterka któregoś z czujników daje o sobie znać tylko gdy jednostka napędowa jest zimna.
Objawy usterki:
> problemy z uruchomieniem silnika,
> nierówna praca jednostki napędowej,
> zwiększone zużycie paliwa,
> obniżone osiągi silnika.

Zapchane filtry
Nierówna praca silnika jest często spowodowana zabrudzeniem filtrów, co skutkuje niewłaściwym przepływem. Problem dotyczy filtrów paliwa i powietrza. W autach wyposażonych w LPG winowajcami są zabrudzone filtry fazy ciekłej i lotnej gazu.
Objawy usterki:
> obniżona moc jednostki napędowej,
> utrudniony rozruch silnika,
> nierówna praca na biegu jałowym.

Zużyte podkładki pod wtryskiwaczami
Wypalone podkładki pod wtryskiwaczami przestają spełniać swoją funkcję. Gdy w miejscu styku podkładki z gniazdem w głowicy pojawi się luz, silnik traci kompresję i coraz trudniej go uruchomić.
Objawy usterki:
> utrudniony rozruch,
> nierówna praca silnika,
> zapach spalin we wnętrzu samochodu.

Usterka przepustnicy
Elektryczna przepustnica może być źródłem problemów. Awarii zwykle ulega czujnik położenia lub sterowanie. Na szczęście w większości przypadków za nierówną pracę silnika odpowiadają zabrudzenia przepustnicy uniemożliwiające jej prawidłowe działanie. Wtedy wystarczy czyszczenie.
Objawy usterki:
> falowanie obrotów silnika.

Niesprawna cewka
Pierwszymi objawami zużycia cewki zapłonowej są problemy z rozruchem i wypadanie zapłonów podczas pracy na wolnych obrotach. Objawy nasilają się w wilgotne dni.
Objawy usterki:
> przerywana praca jednostki napędowej na wolnych obrotach,
> trudności z uruchomieniem silnika w wilgotne dni.

Zepsuta sonda lambda
Awarie sondy lambda uniemożliwiają analizę składu spalin, a co za tym idzie – odpowiedni dobór parametrów pracy silnika. W efekcie dawkowanie paliwa nie jest prawidłowe, a jednostka napędowa pracuje nierówno na wolnych obrotach.
Objawy usterki:
> falowanie na wolnych obrotach,
> dławienie się zimnego silnika.

Niesprawne przewody zapłonowe
Z biegiem czasu guma, z której wykonana jest izolacja przewodów zapłonowych traci swoje właściwości i w miejscu pęknięć dochodzi do przebić. W takiej sytuacji silnik auta pracuje nierówno, a objawy są szczególnie widoczne w wilgotne dni na zimnym silniku.
Objawy usterki:
> nierówna praca zimnego silnika,
> w skrajnych przypadkach widoczne iskry przeskakujące z przewodów do metalowych elementów w komorze silnika.

Zepsuty przepływomierz
Niesprawny przepływomierz wysyła do sterownika silnika błędne informacje dotyczące ilości powietrza zasysanego przez jednostkę napędową. W wyniku tego dochodzi do niewłaściwego dawkowania paliwa, co prowadzi do zaburzeń pracy silnika.
Objawy usterki:
> falowanie obrotów biegu jałowego,
> spadek osiągów jednostki napędowej,
> przyduszanie silnika po dodaniu gazu.

Zużyta pompa paliwa
W niektórych przypadkach zimna pompa paliwa traci wewnętrzną szczelność i uruchomienie silnika wymaga długiego kręcenia rozrusznikiem. Dopiero po nagrzaniu elementy uszczelniają się i pompa pracuje właściwie.
Objawy usterki:
> konieczność długiego kręcenia rozrusznikiem,
> dławienie się zimnego silnika.

Spalona świeca żarowa
W silnika diesla często dochodzi do przepalenia jednej lub dwóch świec żarowych. W takiej sytuacji poranne uruchomienie wymaga dłuższego kręcenia rozrusznikiem. Zaraz po włączeniu silnik pracuje nierówno.
Objawy usterki:
> problemy z uruchomieniem jednostki napędowej po nocnym postoju w ujemnych temperaturach,
> nierówna praca zimnego silnika połączona z drganiami,
> biały dym z rury wydechowej zaraz po uruchomieniu silnika.


- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r.
Jest: Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO