Jeśli ktoś będzie zainteresowany to mam do sprzedania zestaw głośnomówiący z pierwszego postu w tym temacie. Ja przerzuciłem się na zestaw wyżej klasy (z wyświetlaczem i sterowaniem głosowym) - niebawem podzielę się kolejną instrukcją.
Jeśli ktoś będzie zainteresowany to proszę o kontakt na priv. Mogę podpowiedzieć w kwestii montażu lub nawet przygotować gotową wiązkę tak aby jego montaż ograniczał się tylko do podpięcia kabelków.
[ Dodano: 14 Paź 2017 21:35 ]Jeśli ktoś byłby zainteresowany zestawem podaję link do aukcji:
http://allegro.pl/zestaw-glosnomowiacy-nokia-ck300-kable-2-piloty-i7001233148.htmlDla forowiczów cena 180 zł wraz z wysyłką
[ Dodano: 09 Lis 2017 20:18 ]ZUPEŁNIE JAK BLUE&MEPostanowiłem upgrade’ować mój zestaw głośnomówiący z wersji „prawie jak Blue&Me do wersji zupełnie jak Blue&Me. To znaczy chciałem uzyskać funkcjonalność taką jak wyświetlanie nazwy/numeru dzwoniącego, dostęp do książki telefonicznej w telefonie, komunikaty głosowe, sterowanie głosem, zaawansowane sterowanie odtwarzaniem muzyki, odtwarzanie muzyki z USB itp.
Wybór padł na okazyjnie zakupiony, fabrycznie nowy zestaw Parrot mki9100. Przy zakupie należy zwracać uwagę na to aby posiadał wgrany język polski – zmiana języka jest możliwa ale kosztowna. Oczywiście, teoretycznie można korzystać z komunikatów po Angielsku ale wtedy i tak zestaw nie będzie prawidłowo rozpoznawał polskich imion i nazwisk zapisanych w telefonie i w ten sposób stracimy jedną z podstawowych funkcji takiego zestawu.
W koplecie otrzymujemy:
• Jednostkę główną,
• Bezprzewody pilot z kompletem mocowań na kierownice lub do deski,
• Wyświetlacz z uchwtem oraz pokrowcem,
• Podwójny mikrofon,
• Wiązkę multimedialną (Jack, USB, iPod).

No i oczywiście wiązkę ISO umożliwiającą podłączenie zestawu do samochodu:
ZAŁOŻENIA I ZASADA DZIAŁANIAOryginalna wiązka nie jest niestety idealnie dopasowana do naszego samochodu i będzie trzeba wprowadzić kilka prostych modyfikacji. Sposób podłączenia zakłada, że zestaw włączony będzie między instalację samochodu a radio. Instrukcja przewiduje dwie metody montażu:
Schemat nr 1 (bez wejścia AUX – muzyka tylko w przednich głośnikach, sterowanie wyciszeniem przez zestaw głośnomówiący):
Schemat nr 2 (z wejściem AUX – muzyka we wszystkich głośnikach, sterowanie wyciszeniem przez radio):

W praktyce żaden schematów nie jest w pełni właściwy dla radia w naszych samochodach, dlatego proponowana przeze mnie instalacja będzie kombinacją obu tych rozwiązań co według mnie jest wersją optymalną.
Muzyka z radia będzie przesyłana do głośników za pośrednictwem zestawu głośnomówiącego jak na schemacie nr 1. W razie potrzeby jednostka główna będzie sterowała wyciszeniem radia poprzez odłączenie radia od głośników. W tym czasie zestaw poda dźwięk na przednie głośniki (za pomocą wbudowanego wzmacniacza, niezależnie od radia). Można by oczywiście wykorzystać wejście TEL oraz MUTE, w które wyposażone są nasze radia (tak jak było to w przypadku zestawu NOKIA) ale w praktyce okazało się, że czas reakcji radia na sygnał MUTE jest na tyle długi, że w przypadku korzystania z nawigacji komunikaty głosowe nie były odtwarzane w całości. Zresztą w przypadku tego akurat zestawu takie rozwiązanie wydało mi się prostsze.
Na tym moglibyśmy już zakończyć, ale wtedy muzyka odtwarzana za pomocą zestawu głośnomówiącego będzie słyszalna tylko z przednich głośników. Aby to zmienić należy wykorzystać wejście AUX w radiu (tak jak na schemacie nr 2). Rozwiązanie takie daje również możliwość korzystania z pokrętła głośności i ustawień dźwięku w radiu. Należy również pamiętać aby po uruchomieniu zestawu ustawić w opcjach odpowiednią metodę odtwarzania.
Przy takim podłączeniu rozmowy telefoniczne i komunikaty głosowe będą odtwarzane tylko w przednich głośnikach, natomiast muzyka we wszystkich głośnikach za pośrednictwem wejścia AUX w radiu.
W rozwiązaniu tym nie ma konieczności wykorzystania wejścia MUTE w radiu, ja podłączyłem go trochę dla hecy, jedynie po to aby na wyświetlaczu radia wyświetlić komunikat TELEPHONE podczas gdy radio będzie wyciszone.
UWAGA:W tym poradniku, aby się nie powtarzać, pomijam kwestie takie jak wyjęcie radia, rozebranie elementów deski rozdzielczej etc. – zainteresowanych odsyłam do pierwszego postu. Poniższy tekst skupi się głównie na sposobie podłączenia zestawu do radia.PRZYGOTOWANIE WIĄZKI:W celu przygotowania wiązki zaczynamy od odcięcia niepotrzebnych/nieprawidłowych przewodów. Bezpośrednio przy samej kostce (szarej męskiej) odcinamy przewody: czerwony (zasilanie +12V), pomarańczowy (+12V po zapłonie) oraz czarny (masa). Na drugim końcu odcinamy również przy samej kostce (szara damska) trzy przewody MUTE. Ponadto rozcinamy wszystkie spinki (trytytki) i uwalniamy przewód żółty (MUTE). Szare wtyczki w raz z łączącymi je przewodami zostaną całkowicie odłączone od wiązki, ale nie wyrzucamy ich bo będą jeszcze potrzebne jako przejściówka.

Oprócz wiązki ISO dołączonej do zestawu potrzebna będzie kostka mini ISO składa się ona z trzech złączek (niebieskiej, zielonej i żółtej), które możemy połączyć ze sobą tworząc w ten sposób większą, trójkolorową kostkę. Do ww. złączek potrzebne będą piny, które najlepiej zaciskać za pomocą specjalnej zaciskarki, chociaż da się to zrobić również za pomocą małych kombinerek lub płaskoszczypów.

Radio na tylnym panelu posiada złącze, do którego podłączali będziemy naszą trójkolorową wtyczkę mini ISO. Poniżej znajduje się rozpiska pinów, które będą nas interesowały:

Następnie chwytamy za lutownicę i przygotowujemy wiązkę zgodnie z poniższym schematem:

Gotowa wiązka po uporządkowaniu i pospinaniu przewodów powinna wyglądać tak:

PODŁĄCZENIEGdy wiązka jest gotowa można zabrać się za demontaż radia i zabudowę wszystkiego w samochodzie. Wszystkie przewody przeciągamy pod deską lub ukrywamy w szczelinach i podłączamy zgodnie ze schematem do jednostki centralnej do odpowiednich gniazd:

Wiązkę łączymy z wtyczką, którą wypięliśmy wcześniej z radia:

Jednostkę główną zestawu chowamy za panelem nawiewu i montujemy ramkę radia. W trakcie prac warto zwrócić uwagę na ułożenie przewodów, tak aby nie było problemów z włożeniem potem radia. Na zewnątrz powinny zostać nam wtyczki jak poniżej:

Na koniec wystarczy podłączyć wtyczki i założyć radio.
EFEKT KOŃCOWYPilot bezprzewodowy na kierownicy:

Wyświetlacz:

Mikrofon:

Złącze multimedialne wyprowadzone w schowku przez otwór na lampkę (na złączu jest zaślepka):

Złącze multimedialne po zdjęciu zaślepki:
