Ale ściema. Przepustnica w tej generacji nic nie robi prawie (są niewielkie albo wcale nie ma z nią problemów). Są ważniejsze rzeczy w silniku.
Też mam rocznik 2009 i kupiłem kiedyś do zabawy najtańszą(!)
na Allegro i działa (i to po eksperymentach). Obie działają do dziś (nowa/stara).
Oprócz numeru części, one mogą mieć inne oznaczenia (typ?), np. jakieś "44SMF9". Szukaj po typie, nie numerze (albo w ciemno kup "do Grande 1,4 8V" i tyle).
http://fiatpunto.com.pl/topic60125.html (na przyszłość się rozejrzyj po całym forum, jak jesteś nowy, a nie od razu temat).
Podsumowanie: niech leszcze nie pieprzą głupot ("mechanicy" i to z ASO - nie potrafią części znaleźć lub zaproponować alternatywy?).
To jest prymitywny element i można go przetestować multimetrem (omomierz, ścieżki potencjometru) oraz silniczek "na krótko" z zasilacza/akumulatorka nawet (jak ktoś nie ma regulowanego źródła), po rozmontowaniu częściowym (sprawdzamy sam silniczek, nie walimy klapą do oporu, to chyba oczywiste). Zweryfikuj ich diagnozę (daję im 50%, że to tylko przepustnica, jeśli w ogóle).
Ograniczenie programowe obrotów może być z kilku powodów. Na przykład rozrząd, zaczynając od czujników, mechanika to później, luzy zaworowe, zmienne fazy.
Tu by wypadało mieć w domu interfejs OBD2 i sobie takie rzeczy sprawdzać, błędy i parametry (program FES lub MES).
Na równi z przepustnicą (czyli rzadko), to są możliwe usterki pedału gazu (ktoś kiedyś pisał, że się np. ścieżki wewnątrz poluzowały, płytka latała luźno).
Masz LPG, a to dużo zmienia (na gorsze). Od tego też by wypadało zacząć. Tu mogą być niespodzianki, jeśli auto zaniedbane (większość jest).
▼▼▼ Poniżej małym drukiem jest komiks PDF dla nowych w temacie Grande/EVO (proste benzyniaki). ▼▼▼