You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 26 Kwi 2025, 02:23

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 30 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
 
 Post #861930 Wysłany: 03 Maj 2024, 23:19; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 740
Pomógł: 11
Uwaga była do czujnika korby, 2-pinowego, nie "Hall" (w Grande przynajmniej), a tam podane powody mogą być prawdziwe (Punto 1 miało podobnie, też czujnik wału "pływał", tylko wyżej, czyli koncepcja ta sama od 20-30 lat).
Drugi motyw, wykrywanie stanów awaryjnych też, ale nie zawsze - silnik przy uszkodzonym czujniku nie odpala, a błędów przeważnie brak!
Tu by trzeba zapytać mózgów z Magneti_Menelli co mieli na myśli. Oraz zrobić "inżynierię wsteczną" obwodu czujnika w ECU.

Po czwarte, był tam skrót myślowy dotyczący uszkodzeń oscyloskopów, zwarć, zwłaszcza w urządzeniach zasilanych z sieci.
Filmik z EEVBlog: https://www.youtube.com/watch?v=xaELqAo4kkQ
Uważać trzeba też na elementy indukcyjne, byle ceweczka, elektrozaworek, silniczek (w lampie, czy przepustnicy) może upalić wejście oscyloskopu.

Podobnie jest z lutownicami (nie transformatorowe), grot jest uziemiony. Widziałem speców, co próbowali lutować pracujący układ na 230V na żywca. :E

█████████████████████████___[ Dodano: 03 Maj 2024, 17:45 ]___███████████████████████

Coś odnośnie czujników i diagnostyki oscyloskopem, czego NIE robi większość mechaników samochodowych na świecie. Zamiast tego tradycyjne podmiany na oślep...i dalej źle. Przypominam "specom" z Fejsbuczka, że rozrząd można ustawić bez blokad, tylko na znaki własne (fabrycznych nie ma i tu "zawodowiec" prawdopodobnie popełnił błąd, myślał, że to Punto 1, 2, Cienias, Panda 1). Plus zmienne fazy (zbierają syf, elektrozaworek i koło) i dostarczanie oleju (nieszczelna pokrywa przy o-ringach, mogą przepuszczać).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Czujniki + zmienne fazy + olej + rozrząd + luzy zaworowe.


Wystarczy się przeprosić ze starym forum, to żadne grupki FB nie będą potrzebne.

##############################[ Dodano: 03 Maj 2024, 22:17 ]##########################

Przypadkowe znalezisko z FB. Jak widać te wpusty/kliny potrafią "się" rwać, wersja silnika mało istotna. Trzeba uważać.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Uwaga, słaby punkt wielu Fiatów.


_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #862040 Wysłany: 06 Maj 2024, 08:01; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Staszek
Samochód: Doblo
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 01 Wrz 2020,
Posty: 173
Pomógł: 5
Temat klina jest szeroki w Linei oraz Doblo. Ponieważ te wersje mają wspomaganie hydrauliczne, dodatkową bieżnie na kole pasowym, większe obciążenie i lubią je ścinać. Nie jest to jakaś super wada bo problem pojawia się powyżej 100 tyś km. przebiegu. T-jet 120 KM cierpi na podobny problem, tez szeroko opisane na forum Linei.

_________________
Fiat Doblo 1.4 8V 77kW Malibu '09


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862120 Wysłany: 27 Maj 2024, 08:39; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 740
Pomógł: 11
Załącznik:
Komentarz do pliku: Fachura robił głowicę, a użyszkodnik tak jeździł rok!
Bicie_kola_fonicznego_-_fachowiec_robil_Fiata.gif
Bicie_kola_fonicznego_-_fachowiec_robil_Fiata.gif [ 858.32 KiB | Obejrzany 2867 razy ]

No niestety Fejsbukarze dają popis możliwości. Takie to proste i "pancerne" silniki podobno (według Internetó). 8) No i jeszcze "lubią gaz" LPG. Tak tak.
Każdy przecież potrafi Fiata, a starą rodzinkę FIRE i to jeszcze 8V, to już w ogóle dziecinada. W rankingach łatwości naprawy (według mechaników, jak obeznani są z marką i czy części są dostępne), są ciągle te same marki: grupa VAG, Toyota, Fiat na 3 miejscu. Właśnie widać...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wałek do inspekcji. A może od razu głowica też.


Przy takim zakresie zniszczeń i niekompetencji poprzednika (oraz właściciela melepety, co z taką usterką jeździł), to przynajmniej wałek jest do demontażu i inspekcji, a najlepiej cała głowica (gość się w dalszych wpisach "odgraża", że cały silnik wymieni, a z weryfikacją głowicy zwleka). W podejrzeniach padło też "ECU" (być może, ale najpierw mechanika na 101% do weryfikacji).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Pęknięte łożysko wałka! +Bicie koła fonicznego.


Nie wiem, czy łożyska są tak po prostu zamienne, czy wałek będzie właściwie pracować i jak tam kontakt z pokrywą (olej, o-ring). Samo się nie rozwaliło, zniszczeń (błędów poprzedniego kowala) może być więcej (głębiej w silniku, zawory, a może i tłoki oberwały jakoś).

"Porady" oczywiście beznadziejne (niektóre). Zawsze się taki "Mietek z przeterminowanych tabletek" znajdzie i walnie coś w tym stylu. :E
Gość, który to napisał, od około 4 lat ma same problemy, wymieniał nawet głowicę, czy cały silnik, po samodzielnych wymianach rozrządu miał błędy i ograniczenie mocy i coś tam jeszcze, ciągle coś jest źle zrobione. Po czym daje takie "rady"...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wincenty za późno wyjęty.



Olewajcie wszyscy forum dalej. Zobaczymy kto i jak na tym wyjdzie (jeszcze trochę, 2-3-4 lata i się okaże). 8) Strategia długofalowa, na zmęczenie przeciwnika (forum wytrzyma).
Model się starzeje i takich usterek może przybywać (wynikających też z braku PODSTAWOWEJ wiedzy o tej rodzinie silników, a taaaakie proste one są przecież).

Pozorna "prostota" tych konstrukcji, to pułapka (też mnie czasem łapie). Trzeba ciągle uważać na szczegóły przy pracy (tzw. "kultura techniczna"), detale, kolejność działań, ale to są niuanse, które doświadczony mechanik (nie koniecznie samochodowy) powinien znać/czuć intuicyjnie, jest to część rzemiosła ("tajniki" zawodu). Jeden coś złoży i działa. Drugi złoży niby "tak samo" i nie działa... Dlaczego (zagadka dla mózgów biurowych).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862128 Wysłany: 28 Maj 2024, 01:00; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13083
Pomógł: 54
Lepszy był temat (już usunięty na FB) jak ktoś wrzucił filmik paska klinowego którego 4 kliny na kole pasowym wału nie są w jednej płaszczyźnie z resztą napędu (prawdopodobnie odwrotnie założone koło pasowe wału) i dlaczego rozcina mu pasek.

Po komentarzach usunął ale...... :lol: :lol: :lol: :E :E :E :cyclopsani:

To od razu widać, że ekstremalny partacz maczał tu palce ;)

[ Dodano: 28 Maj 2024 00:55 ]

pmxoo7pI napisał(a):
Pozorna "prostota" tych konstrukcji, to pułapka (też mnie czasem łapie). Trzeba ciągle uważać na szczegóły przy pracy (tzw. "kultura techniczna"), detale, kolejność działań, ale to są niuanse, które doświadczony mechanik (nie koniecznie samochodowy) powinien znać/czuć intuicyjnie, jest to część rzemiosła ("tajniki" zawodu). Jeden coś złoży i działa. Drugi złoży niby "tak samo" i nie działa... Dlaczego (zagadka dla mózgów biurowych).


Nie jest pozorna, bo w porównaniu z wieloma innymi konstrukcjami jest obiektywnie prosta (choć nie najprostsza). No chyba, że porównujemy z Trabantem czy Wartburgiem 2T.... bo silnik z malucha to już w tym momencie byłby trudniejszy.
Uważam tą konstrukcję w wydaniu 1.2 8V na wąskim pasku za najlepszą do nauki... ale nie dla mechanika, tylko dla samouczka ;)
1.2 8V klasyka konstrukcji i zasady działania (w miarę współczesnej) silnika spalinowego z ZI.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862149 Wysłany: 02 Mar 2025, 13:00; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 740
Pomógł: 11
Następny Fejzbókowiec. Wpust/klin mu "się sam nagle" urwał, ale korozji (że to przegniło na 2/3 powierzchni przełomu) to nie widzi.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Fejsbuk to techniczne przedszkole.


Oczywiście rozwiązań nikt nie podaje nigdzie. Że coś by można pomyśleć (procedura de/montażu śruby np. z użyciem temperatury, jakieś blokady dodatkowe, inspekcja, zapobieganie korozji, czy ostatecznie modyfikacja kółka, wpust/klin jako osobny element "wstawka"). To przerasta mechaników samochodowych (a siedzą tam na grupach).

PS
Są też kolejne przypadki na FB (ostatni tydzień), że po wymianie rozrządu mają błąd P0016 i oczywiście "nie wiadomo" co to. :E A takie proste silniki!
Następnemu silnikiem rzuca, nierównomierne pyrkanie z wydechu.
Kolejnemu silnik nie odpala (na znaki własne, później na blokady = ustawienie OK, ale dalej źle)...

█------------------------------------[ Dodano: 21 Cze 2024, 19:51 ]-------------------------------█

Oprócz źle zrobionego rozrządu, przyczyny czysto mechaniczne, może być elektryka/elektronika lub hydraulika, zmienne fazy, które prawdopodobnie pracują od razu, od uruchomienia silnika (więc wcześniejsze próby powiązania oscylogramów z blokadami raczej nie mają sensu). Do weryfikacji kolejna rzecz (w ramach "odkrywania Ameryki").
Przykład z Brazylii, syf w układzie zmiennych faz wywoływał błąd P0016 (mogą być nieco inne też, generalnie od P0009 do P00_kilkanaście, zależy jaka usterka i który silnik). Plus zużyty wariator lekko.
:arrow: https://www.youtube.com/watch?v=LLDNIrKrhTQ Od razu po starcie przebiegi się nie zgadzały (zapchany zawór), później (po czyszczeniu, czy tam wymianie) takie same jak u nas w Grande.

==========================[ Dodano: 06 Sie 2024, 07:54 ]============================

Te prawidło do ustawiania pokrywy (w najbardziej rozbudowanych zestawach blokad), to jednak będzie ściema i niekompetencja fabryki. Kto pracował z przemyśle, ten się w cyrku nie śmieje. Tam wielu decydentów i inżynierów nie wyszła z pierwszego i drugiego etapu tzw. "stages of grief" (Wiki). Czyli palenie głupa (że nie ma problemu).
Nie potrafią wykonać i ustalić pozycji pokrywy, co wpływa na szczelinę dla czujnika wałka (do wystąpienia błędów włącznie i/lub złego działania silnika).
Nie dość, że wymyślili przyrząd serwisowy, to jeszcze w fabryce też potrafią źle złożyć. A podobno roboty to montują (stąd "FIRE")?!
https://aftersales.fiat.com/elearnsections/main.aspx?nodeID=199005239&languageID=2&markID=1&modelID=199000000&valID=199000000&prodID=199000000&modelName=Fiat%20-%20199%20-%20Grande%20Punto&langDesc=English&sectionName=Campagne&validityName=1.2%208v&isExaminer=
Rzekomo wąska seria tylko w jednym roczniku, ale chodzi o zasadę, (błędną) ideę konstrukcji.
PDF: https://aftersales.fiat.com/elearnsections/ContentPdf.aspx?Pdfid=199000124

█---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------█
Wasze silniki składały roboty "Ździsio" i "Krystyna"...takie to "FIRE": https://fcagroup.pl/wp-content/uploads/2015/04/FWN60.pdf
Załącznik:
Komentarz do pliku: Silniki składane w całości przez "roboty" ?!


Stąd niektóre awarie zapewne. A podobno ma być tzw. "Przemysł 4.0", ludzie mieli nie grzebać w takich rzeczach w ogóle...

==================================[ Dodano: 07 Sie 2024, 11:05 ]==========================

Najtańsze koło rozrządu ("korba") z Allegro...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Co tak tanio?


Koło foniczne, zamiennik DAYCO + oryginał kółka rozrządu FIAT. Jest OK.
Załącznik:
Komentarz do pliku: FIAT OK.


Tani zamiennik, coś się nie zgrało...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Desperado.


Na pewno istnieją "Janusze", co by to wkręcili udarem na chama.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Pneumat i jazda! Co ci "nie wchodzi"?!


"Pomiary" z fotografii (skan). Można się pomylić o 1 stopień, ale nie 3-4. Wygląda na celowe przestawienie, najprostsze "zabezpieczenie przed kopiowaniem", albo utrudnienie, aby nie mylić kółek między silnikami, modelami (bo z wyglądu mogą być takie same, ale pozycjonowanie koła fonicznego inne, zmienne fazy itd.).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Celowe przesunięcie Oryginału.


To kolejny przykład jakie "Elony-mózgi" pracują w fabrykach, pseudo inżyniery. Nie "umiom" prostego elementu skopiować (mają oryginał na wzór, a nie wygłupy z fotografii jak ja na stronie 1), ktoś na oko stwierdził, że to równy rozstaw otworów i tak zrobili (my hobbyści możemy tak, na poprzedniej stronie większość rysunków blokad też zawiera takie założenie). Działy Jakości to darmozjady. Oni tylko stwierdzają, że jest zgodność z rysunkiem, a pomiary są regularne oraz obrabiane statystycznie i przechowywane kilka lat = na tym polegają Certyfikaty Jakości ISO jak ktoś nie wie (za co się je dostaje - NIE za jakość samego produktu, tylko za "jakość" procesu, że niby wszystko jest pod kontrolą, mierzone, ważone, ale sam produkt to może być szajs łamiący się w rękach i nie pasujący za bardzo do niczego).

Ustawienia rozrządu to nie psuje mocno, no ale jak robisz komercyjny produkt, to wypada się przyłożyć bardziej.

█-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=[ Dodano: 08 Sie 2024, 08:27 ]=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-█

Wyższa półka cenowa, kółko "FAST"...czyli "na szybko" robione jak się okaże poniżej. :eye:
Załącznik:
Komentarz do pliku: Na bogato, 54 złocisze za eksponat.


Oczywiście, że też się otworek nie zgrywa (na chama można by to wkręcić, stąd pewnie pozytywne opinie na Allegro, że "pasuje").
Załącznik:
Komentarz do pliku: Na chama wejdzie, ale niesmak pozostaje.


Coś te tanie kółka podobne i to bardzo...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Oprócz oznaczenia laserem, to to samo.


Oprócz oznaczenia laserem, są też różnice w wykończeniu (jedno matowe, drugie wybłyszczone, wygładzone). Ale ślady produkcyjne te same! Tu jakaś kreska, odcisk, rysa jest w tym samym położeniu.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Dwie "marki", a z jednej odlewni.


W każdym razie "konkurs" wygrywa: Brazylia. ████████████ Pomiar był mój z fotografii, ale też "przypadkiem" wyskoczyło 123 stopnie.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Brazylia to nie tylko piłka nożna i inne sporty (np. BJJ).



█============================-------------------------------------------================================█

W internecie przewija się ciągle temat blokad i ustawienia, gdzie ludzie się uczepili pozycji GMP (czy TDC po angielsku) i tak chcą maniacy coś ustawiać (bo tak się robiło stare Fiaty sprzed 30 lat). Wielu wypisuje bajki, że Grande już nie ma znaków na skrzyni. A mój ma (ewenement jakiś?)...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Podobno Grande "nie ma" znaków na zamachu?


Koło foniczne stoi wtedy tak, znaczkiem pionowo do góry.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Koło foniczne ma znaczek...


Załącznik:
Komentarz do pliku: GMP / TDC.


Jak to się ma do blokad? Mniej-więcej tak. Czyli zgodnie z podejrzeniami celowo tłoki są odsunięte na czas prac, aby nie przywalić zaworami.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokady są przesunięte tylko po to, aby nie zrobić kolizji przy wymianie paska.



█▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬[ Dodano: 17 Sie 2024, 23:41 ]▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬█

Kolejne kółko z Allegro. Używane, podobno do Bravo_2, Delta_3, GP 1,4 16V. Logo FIAT nie ma, ale wygląda ładnie. Oznaczenie "D912".
Załącznik:


Załącznik:


Jak na poprzedniej stronie, test penetrantem czerwonym...niewiele mówi. Wygląda to lepiej, ale coś tam wsiąka w strukturę.
Załącznik:


Te kółka to nie "odlewy", a raczej "spieki" (z proszku). Jedne i drugie można impregnować. W warunkach amatorskich byle czym, klej SuperGlue, żywice, farby, lakiery. Aby troszkę to zabezpieczyć przed korozją (a może i nieco wzmocnić, tyle co nic, ale warto). Lepiej 2 cienkie warstwy, niż na raz zalać grubo.
Załącznik:


Kółko pasuje do poprzedniego oryginału (oznaczenie "A883"). Wszystkie 3 śrubki można wkręcić ręcznie.
Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Trochę dokładniejsze "pomiary" (z użyciem skanera).
Załącznik:


Załącznik:


Kółko D912 ma od czoła otworek wskazujący położenie "wpustu/klina". Położenia kątowe się zgadzają z A883 (42 stopnie). Koła są zamienne.
Załącznik:


Teraz blokady. Tania Asta z Allegro. Pomiar po użyciu (po tuningu pilnikiem, bo 3 śrubka nie wchodziła), więc wyniki są lepsze niż powinny.
W razie problemów, że jakaś śrubka nie wchodzi, poprawiamy tylko ten jeden otwór, wskazany pilnikiem, reszta będzie w miarę "OK". Plus ten na końcu lizaka (pod śrubkę M6, bo tu rozstaw też pływa, ale o tym było na stronie 1).
Załącznik:


Jeszcze raz brazylijski "Raven".
Załącznik:


Porównując charakterystyczne kąty, powinna wyjść różnica między blokadami. Przykładowo kąty od "osi symetrii" lizaka do otworka (czy wypustki) ustalającego koło foniczne. Czyli o ile przestawiasz wał.
Asta: 77,35+59,39=136,74°
Raven: 77,83+61,94=139,77°
Różnica dokładnie 3 stopnie. Co z tego? Na przykład to (blokady jako przyczyna, oprócz zużycia i syfu w zmiennych fazach)...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Jedną z przyczyn może być precyzja blokad.


Hipoteza do weryfikacji. Bo ogólnie to różnice między blokadami są, jak na tej animacji. Precyzyjna nie jest, ale już wskazuje, w którą stronę wał ustawia Asta (wał nieco cofa, czyli wałek rozrządu jest przyspieszony, "advanced", jak dobrze rozumuję po nocach), a jak Raven by ustawił (na zero względem różowej linii bazowej, która to pochodzi prawdopodobnie od fabrycznych lub markowych blokad - źródła fotki nie pamiętam). Patrz na różową linię ▬▬▬▬ i jak skaczą końce blokady (lewo/prawo od kreski).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Różnice między wykonaniem blokad są o kilka stopni.
Rozrzut_blokad_(lizaki)_na_oko.gif
Rozrzut_blokad_(lizaki)_na_oko.gif [ 1005.01 KiB | Obejrzany 916 razy ]

Wstępnie ze "śledztwa internetowego" wynika, że rozrzut między blokadami wału to jakieś 5 stopni, zakres taki jest maksymalnie.

To za mało, aby mocno popsuć rozrząd i dostać błędy serii P0009 do P0016, przestawić o ząbek (teoretycznie 360/23 zęby = 15 stopni na wale, albo 360/46 zębów = ponad 7 stopni na wariatorze). Trzeba by jeszcze napsuć coś przy wariatorze i blokadzie wałka (lub ona też musi mieć gruby rozrzut, błąd). Nie wiem jak. Jak ktoś wie, niech opisze "procedurę" po której dostał błędy (+ fotki blokad) - bo po takim pytaniu zawsze jest cisza (osobnik szukający pomocy znika), czy to forum, Fejsik, komentarz na Youtubiku. ANI JEDEN osobnik na świecie się nie przyznał jeszcze, gdzie mu uciekło ustawienie.

Niektóre wymiary kółek, dla formalności (nic to nie wnosi do tematu). Tak, istnieją już suwmiarki "mikronowe", mierzą 0,001 mm. Sens praktyczny jest dyskusyjny, ale nawet jako-tako da się tym mierzyć, ta trzecia cyfra często lata, skacze, ale jest. Możecie utrzeć nosa trollom od metrologii (że suwmiarką to się precyzyjnie nie da mierzyć lepiej niż 2 setki i tym podobne teksty).
Załącznik:



█___=====================[ Dodano: 03 Gru 2024, 07:26 ]====================___█

Ciekawostka głównie z Ameryki Południowej. Samochód UNO (nowe), Fire 1,4...i to samo co u nas, rwą "się" (zawsze same oczywiście, czynnika ludzkiego "nie ma" - tak jak filtra paliwa w Grande benzynowym 8) ) kliny/wpusty na kołach, ale na rozrządzie. Ten sam durny projekt. Na wale korbowym pewnie to samo. Czyli tam mają dwa "kliny" do zerwania. A my białasy w EU tylko jeden (mamy "lepiej"). :E
Załącznik:
Komentarz do pliku: UNO FIRE 1,4 - Brazylia, Argentyna itd.


Załącznik:
Komentarz do pliku: Koło wałka rozrządu...
468946938_1114725480006640_6041830655971166420_n.jpg
468946938_1114725480006640_6041830655971166420_n.jpg [ 19.26 KiB | Obejrzany 528 razy ]

https://www.fiatpecas.com.br/produtos/polia-comando-valvulas-46-dentes-fiat-palio-2010-2011-2012/
https://www.zacpecas.com.br/motor/engrenagem-polia-do-comando-palio-strada-siena-original-fiat-55216851
Uwaga posiadacze starych 1,2 8V bez zmiennych faz. Już są takie asy w Europie, co potrafią powyższe kółko wstawić do silnika. Wygląda tak samo, oprócz szerokości "klina". Grande ma mieć około 2 razy szerszy, co widać gołym okiem. Ale nie każdy patafian widzi. Później silnik działa, ale dziwnie (tu kaszle, tam prycha, nie ma mocy przy określonych obrotach itp.). Koło lata na boki (plus/minus 1 ząbek paska) przed dokręceniem...i nie widzą! Punto kosmiczne auto ("nie do zdiagnozowania").
Załącznik:
Komentarz do pliku: Patrz jak szeroki jest wpust względem otworu!



███___________________________________ 8) __________________________________________███

A "zagadkę" przestawiania "się" rozrządu mam rozwikłaną, tylko nie ma kiedy wrzucić opracowania na forum (w sumie już nie warto, nie udzielacie się, nie współpracujecie, to więcej ciekawostek i testów, eksperymentów, pomiarów nie będzie).
Błędy wynikają z "umiejętności" osobnika robiącego rozrząd, nieprawidłowe użycie blokad (nie wystarczy je kupić, mieć) i zakres prac (np. procedura z luzowaniem wariatora, ale na zestawie blokad 2 elementowym, a to za mało, ustawienie się rozjedzie przy dokręcaniu śruby wariatora, którą to wypada dać nową). Nawet jak masz 3 elementy, ząbek do blokowania wariatora, to on też ma luz i trzeba prawidłowo ząbek ustawić (ząbek blokadki siedzi, a raczej lata luźno między zębami wariatora = jest przesunięcie). Procedura w "eLearn" zawiera błąd (nakazują ustawiać rozrząd i dokręcać wariator na maksymalnie napiętym pasku, a później poluzować do zgrania widełek napinacza = to powoduje przesunięcie, kto robił dowolne starsze FIRE ten wie, że napięcie powodowało uciekanie znaków, tu jest tak samo!).
Do blokowania wałka rozrządu nie wystarczy blokada, bo jest za słaba (można ją zgiąć). A klucz płaski (15/16 cala, NIE 24 mm!) też trzeba jakoś zablokować, a nie tylko trzymać drugą ręką. Jest jeszcze kilka takich detali, które w sumie dają błąd kilkanaście stopni (więcej niż rozrzut blokad, czyli same blokady NIE są winne błędom typu P0016, tylko baran, który nie umie tak prostego silnika ogarnąć po 20 latach istnienia modelu!).
W silniku jest tolerancja (znaczy w programie ECU) i plus/minus kilka stopni nie wywołuje błędów. O ustawieniu rozrządu mówią parametry "pozycja VVT" (1 do 6, pierwsza ma mieć 106 stopni), a pozycje wałka oczekiwana/rzeczywista o działaniu zmiennych faz (czy się zgadzają). Wariator może mieć tyle syfu, że nie wraca na pozycję spoczynkową (wtedy już wychodzą totalne bzdury w ustawieniu, plus/minus kilkadziesiąt stopni). Ale to prosty silnik, przecież każdy widzi takie szczegóły, tak?

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 30 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO