Następny Fejzbókowiec. Wpust/klin mu "się sam nagle" urwał, ale korozji (że to przegniło na 2/3 powierzchni przełomu) to nie widzi.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Fejsbuk to techniczne przedszkole.
Wpust_ci_zgnil_a_nie_Sie_urwal.jpg [ 136.09 KiB | Obejrzany 2410 razy ]
Oczywiście rozwiązań nikt nie podaje nigdzie. Że coś by można pomyśleć (procedura de/montażu śruby np. z użyciem temperatury, jakieś blokady dodatkowe, inspekcja, zapobieganie korozji, czy ostatecznie modyfikacja kółka, wpust/klin jako osobny element "wstawka"). To przerasta mechaników samochodowych (a siedzą tam na grupach).
PS
Są też kolejne przypadki na FB (ostatni tydzień), że po wymianie rozrządu mają błąd P0016 i oczywiście "nie wiadomo" co to.
A takie proste silniki!Następnemu silnikiem rzuca, nierównomierne pyrkanie z wydechu.
Kolejnemu silnik nie odpala (na znaki własne, później na blokady = ustawienie OK, ale dalej źle)...
█------------------------------------
[ Dodano: 21 Cze 2024, 19:51 ]-------------------------------█
Oprócz źle zrobionego rozrządu, przyczyny czysto mechaniczne, może być elektryka/elektronika lub hydraulika, zmienne fazy, które prawdopodobnie pracują od razu, od uruchomienia silnika (więc wcześniejsze próby powiązania oscylogramów z blokadami raczej nie mają sensu). Do weryfikacji kolejna rzecz (w ramach "odkrywania Ameryki").
Przykład z Brazylii, syf w układzie zmiennych faz wywoływał błąd P0016 (mogą być nieco inne też, generalnie od P0009 do P00_kilkanaście, zależy jaka usterka i który silnik). Plus zużyty wariator lekko.
https://www.youtube.com/watch?v=LLDNIrKrhTQ Od razu po starcie przebiegi się nie zgadzały (zapchany zawór), później (po czyszczeniu, czy tam wymianie) takie same jak u nas w Grande.
█
==========================[ Dodano: 06 Sie 2024, 07:54 ]============================█
Te prawidło do ustawiania pokrywy (w najbardziej rozbudowanych zestawach blokad), to jednak będzie ściema i niekompetencja fabryki. Kto pracował z przemyśle, ten się w cyrku nie śmieje. Tam wielu decydentów i inżynierów nie wyszła z pierwszego i drugiego etapu tzw.
"stages of grief" (Wiki). Czyli palenie głupa (że nie ma problemu).
Nie potrafią wykonać i
ustalić pozycji pokrywy, co wpływa na szczelinę dla czujnika wałka (do wystąpienia błędów włącznie i/lub złego działania silnika).
Nie dość, że wymyślili przyrząd serwisowy, to jeszcze w fabryce też potrafią źle złożyć. A podobno roboty to montują (stąd "FIRE")?!
https://aftersales.fiat.com/elearnsections/main.aspx?nodeID=199005239&languageID=2&markID=1&modelID=199000000&valID=199000000&prodID=199000000&modelName=Fiat%20-%20199%20-%20Grande%20Punto&langDesc=English§ionName=Campagne&validityName=1.2%208v&isExaminer=Rzekomo wąska seria tylko w jednym roczniku, ale chodzi o zasadę, (błędną) ideę konstrukcji.
PDF:
https://aftersales.fiat.com/elearnsections/ContentPdf.aspx?Pdfid=199000124 █---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------█
Wasze silniki składały roboty "Ździsio" i "Krystyna"...takie to "FIRE":
https://fcagroup.pl/wp-content/uploads/2015/04/FWN60.pdfZałącznik:
Komentarz do pliku: Silniki składane w całości przez "roboty" ?!
Robole_Czesiek_i_Irena_czyli_FIRE_Fiat.jpg [ 188.05 KiB | Obejrzany 1077 razy ]
Stąd niektóre awarie zapewne. A podobno ma być tzw. "Przemysł 4.0", ludzie mieli nie grzebać w takich rzeczach w ogóle...
█
==================================[ Dodano: 07 Sie 2024, 11:05 ]==========================█
Najtańsze koło rozrządu ("korba") z Allegro...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Co tak tanio?
MetalMuchacho_za_38_PLN.jpg [ 101.86 KiB | Obejrzany 1062 razy ]
Koło foniczne, zamiennik DAYCO + oryginał kółka rozrządu FIAT. Jest OK.
Załącznik:
Komentarz do pliku: FIAT OK.
FIAT_-_DAYCO_-_OK.jpg [ 130.64 KiB | Obejrzany 1062 razy ]
Tani zamiennik, coś się nie zgrało...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Desperado.
Muchachos_no_bueno.jpg [ 125.16 KiB | Obejrzany 1062 razy ]
Na pewno istnieją "Janusze", co by to wkręcili udarem na chama.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Pneumat i jazda! Co ci "nie wchodzi"?!
Precyzyjna_podrobka_kola_na_korbie.jpg [ 161.1 KiB | Obejrzany 1062 razy ]
"Pomiary" z fotografii (skan). Można się pomylić o 1 stopień, ale nie 3-4. Wygląda na celowe przestawienie, najprostsze "zabezpieczenie przed kopiowaniem", albo utrudnienie, aby nie mylić kółek między silnikami, modelami (bo z wyglądu mogą być takie same, ale pozycjonowanie koła fonicznego inne, zmienne fazy itd.).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Celowe przesunięcie Oryginału.
Metal-Macho_vs_Original.jpg [ 181.34 KiB | Obejrzany 1062 razy ]
To kolejny przykład jakie "Elony-mózgi" pracują w fabrykach, pseudo inżyniery. Nie "umiom" prostego elementu skopiować (mają oryginał na wzór, a nie wygłupy z fotografii jak ja na stronie 1), ktoś na oko stwierdził, że to równy rozstaw otworów i tak zrobili (my hobbyści możemy tak, na poprzedniej stronie większość rysunków blokad też zawiera takie założenie). Działy Jakości to darmozjady. Oni tylko stwierdzają, że jest zgodność z rysunkiem, a pomiary są regularne oraz obrabiane statystycznie i przechowywane kilka lat = na tym polegają Certyfikaty Jakości ISO jak ktoś nie wie (za co się je dostaje - NIE za jakość samego produktu, tylko za "jakość" procesu, że niby wszystko jest pod kontrolą, mierzone, ważone, ale sam produkt to może być szajs łamiący się w rękach i nie pasujący za bardzo do niczego).
Ustawienia rozrządu to nie psuje mocno, no ale jak robisz komercyjny produkt, to wypada się przyłożyć bardziej.
█-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
[ Dodano: 08 Sie 2024, 08:27 ]=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-█
Wyższa półka cenowa, kółko "FAST"...czyli "na szybko" robione jak się okaże poniżej.

Załącznik:
Komentarz do pliku: Na bogato, 54 złocisze za eksponat.
FAST_nieco_drozszy_bo_54PLN.jpg [ 135.95 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
Oczywiście, że też się otworek nie zgrywa (na chama można by to wkręcić, stąd pewnie pozytywne opinie na Allegro, że "pasuje").
Załącznik:
Komentarz do pliku: Na chama wejdzie, ale niesmak pozostaje.
FAST_tez_NIE_pasuje_dobrze.jpg [ 141.4 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
Coś te tanie kółka podobne i to bardzo...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Oprócz oznaczenia laserem, to to samo.
Jeden_szajs_z_tej_samej_odlewni.jpg [ 98.52 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
Oprócz oznaczenia laserem, są też różnice w wykończeniu (jedno matowe, drugie wybłyszczone, wygładzone). Ale ślady produkcyjne te same! Tu jakaś kreska, odcisk, rysa jest w tym samym położeniu.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Dwie "marki", a z jednej odlewni.
Slady_produkcyjne_obrobki_takie_same.jpg [ 103.04 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
W każdym razie "konkurs" wygrywa:
Brazylia.
████████████ Pomiar był mój z fotografii, ale też "przypadkiem" wyskoczyło 123 stopnie.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Brazylia to nie tylko piłka nożna i inne sporty (np. BJJ).
BRAZYLIA_MISZCZE_SWIATA.jpg [ 142.46 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
█============================-------------------------------------------================================█
W internecie przewija się ciągle temat blokad i ustawienia, gdzie ludzie się uczepili pozycji GMP (czy TDC po angielsku) i tak chcą maniacy coś ustawiać (bo tak się robiło stare Fiaty sprzed 30 lat). Wielu wypisuje bajki, że Grande już nie ma znaków na skrzyni. A mój ma (ewenement jakiś?)...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Podobno Grande "nie ma" znaków na zamachu?
Grande_nie_ma_juz_znakow_na_skrzyni.jpg [ 167.48 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
Koło foniczne stoi wtedy tak, znaczkiem pionowo do góry.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Koło foniczne ma znaczek...
Znak_na_kole_fonicznym_pozycja_GMP.jpg [ 71.35 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
Załącznik:
Komentarz do pliku: GMP / TDC.
Znak_na_kole_fonicznym_(TDC).jpg [ 91.93 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
Jak to się ma do blokad? Mniej-więcej tak. Czyli zgodnie z podejrzeniami celowo tłoki są odsunięte na czas prac, aby nie przywalić zaworami.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokady są przesunięte tylko po to, aby nie zrobić kolizji przy wymianie paska.
Blokady_celowo_NIE_sa_w_GMP.jpg [ 185.28 KiB | Obejrzany 1052 razy ]
█▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
[ Dodano: 17 Sie 2024, 23:41 ]▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬█
Kolejne kółko z Allegro. Używane, podobno do Bravo_2, Delta_3, GP 1,4 16V. Logo FIAT nie ma, ale wygląda ładnie. Oznaczenie "D912".
Załącznik:
D912_A.jpg [ 189.86 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Załącznik:
D912_B.jpg [ 189.24 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Jak na poprzedniej stronie, test penetrantem czerwonym...niewiele mówi. Wygląda to lepiej, ale coś tam wsiąka w strukturę.
Załącznik:
D912_test_penetrantem.jpg [ 172.89 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Te kółka to nie "odlewy", a raczej
"spieki" (z proszku). Jedne i drugie można impregnować. W warunkach amatorskich byle czym, klej SuperGlue, żywice, farby, lakiery. Aby troszkę to zabezpieczyć przed korozją (a może i nieco wzmocnić, tyle co nic, ale warto). Lepiej 2 cienkie warstwy, niż na raz zalać grubo.
Załącznik:
Spieki_i_odlewy_sie_impregnuje.jpg [ 189.26 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Kółko pasuje do poprzedniego oryginału (oznaczenie "A883"). Wszystkie 3 śrubki można wkręcić ręcznie.
Załącznik:
A883_i_D912_zgodne.jpg [ 188.48 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Załącznik:
A883_A.jpg [ 168.97 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Załącznik:
A883_B.jpg [ 191.76 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Trochę dokładniejsze "pomiary" (z użyciem skanera).
Załącznik:
A883_A_pomiar.jpg [ 125.67 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Załącznik:
A883_B_pomiar.jpg [ 120.18 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Kółko
D912 ma od czoła otworek wskazujący położenie "wpustu/klina". Położenia kątowe się zgadzają z
A883 (42 stopnie). Koła są zamienne.
Załącznik:
D912_A_pomiary.jpg [ 107.01 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Teraz blokady. Tania Asta z Allegro. Pomiar po użyciu (po tuningu pilnikiem, bo 3 śrubka nie wchodziła), więc wyniki są lepsze niż powinny.
W razie problemów, że jakaś śrubka nie wchodzi, poprawiamy tylko ten jeden otwór, wskazany pilnikiem, reszta będzie w miarę "OK". Plus ten na końcu lizaka (pod śrubkę M6, bo tu rozstaw też pływa, ale o tym było na stronie 1).
Załącznik:
Asta_z_Allegro.jpg [ 200.44 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Jeszcze raz brazylijski "Raven".
Załącznik:
Raven_Brasil.jpg [ 104.28 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Porównując charakterystyczne kąty, powinna wyjść różnica między blokadami. Przykładowo kąty od "osi symetrii" lizaka do otworka (czy wypustki) ustalającego koło foniczne. Czyli o ile przestawiasz wał.
Asta: 77,35+59,39=136,74°
Raven: 77,83+61,94=139,77°
Różnica dokładnie
3 stopnie. Co z tego? Na przykład to (blokady jako przyczyna, oprócz zużycia i syfu w zmiennych fazach)...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Jedną z przyczyn może być precyzja blokad.
Zbytnie_wyprzedzenie_(czy_to_wina_blokad).jpg [ 149.46 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Hipoteza do weryfikacji. Bo ogólnie to różnice między blokadami są, jak na tej animacji. Precyzyjna nie jest, ale już wskazuje, w którą stronę wał ustawia Asta (wał nieco cofa, czyli wałek rozrządu jest przyspieszony, "advanced", jak dobrze rozumuję po nocach), a jak Raven by ustawił (na zero względem różowej linii bazowej, która to pochodzi prawdopodobnie od fabrycznych lub markowych blokad - źródła fotki nie pamiętam). Patrz na różową linię
▬▬▬▬ i jak skaczą końce blokady (lewo/prawo od kreski).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Różnice między wykonaniem blokad są o kilka stopni.
Rozrzut_blokad_(lizaki)_na_oko.gif [ 1005.01 KiB | Obejrzany 916 razy ]
Wstępnie ze "śledztwa internetowego" wynika, że rozrzut między blokadami wału to jakieś 5 stopni, zakres taki jest maksymalnie.
To za mało, aby mocno popsuć rozrząd i dostać
błędy serii P0009 do P0016, przestawić o ząbek (teoretycznie 360/23 zęby = 15 stopni na wale, albo 360/46 zębów = ponad 7 stopni na wariatorze). Trzeba by jeszcze napsuć coś przy wariatorze i blokadzie wałka (lub ona też musi mieć gruby rozrzut, błąd). Nie wiem jak. Jak ktoś wie, niech opisze "procedurę" po której dostał błędy (+ fotki blokad) - bo po takim pytaniu
zawsze jest cisza (osobnik szukający pomocy znika), czy to forum, Fejsik, komentarz na Youtubiku. ANI JEDEN osobnik na świecie się nie przyznał jeszcze, gdzie mu uciekło ustawienie.
Niektóre wymiary kółek, dla formalności (nic to nie wnosi do tematu). Tak, istnieją już suwmiarki "mikronowe", mierzą 0,001 mm. Sens praktyczny jest dyskusyjny, ale nawet jako-tako da się tym mierzyć, ta trzecia cyfra często lata, skacze, ale jest. Możecie utrzeć nosa trollom od metrologii (że suwmiarką to się precyzyjnie nie da mierzyć lepiej niż 2 setki i tym podobne teksty).
Załącznik:
Niektore_wymiary_na_oko.jpg [ 201.47 KiB | Obejrzany 915 razy ]
█___=====================
[ Dodano: 03 Gru 2024, 07:26 ]====================___█
Ciekawostka głównie z Ameryki Południowej. Samochód UNO (nowe), Fire 1,4...i to samo co u nas, rwą "się" (zawsze same oczywiście, czynnika ludzkiego "nie ma" - tak jak filtra paliwa w Grande benzynowym

) kliny/wpusty na kołach, ale na rozrządzie. Ten sam durny projekt. Na wale korbowym pewnie to samo. Czyli tam mają dwa "kliny" do zerwania. A my białasy w EU tylko jeden (mamy "lepiej").

Załącznik:
Komentarz do pliku: UNO FIRE 1,4 - Brazylia, Argentyna itd.
Nowe_UNO_Fire_Ameryka_PD_-_klin_na_rozrzadzie.jpg [ 75.83 KiB | Obejrzany 528 razy ]
Załącznik:
Komentarz do pliku: Koło wałka rozrządu...
468946938_1114725480006640_6041830655971166420_n.jpg [ 19.26 KiB | Obejrzany 528 razy ]
https://www.fiatpecas.com.br/produtos/polia-comando-valvulas-46-dentes-fiat-palio-2010-2011-2012/https://www.zacpecas.com.br/motor/engrenagem-polia-do-comando-palio-strada-siena-original-fiat-55216851Uwaga posiadacze starych 1,2 8V bez zmiennych faz. Już są takie asy w Europie, co potrafią powyższe kółko wstawić do silnika. Wygląda tak samo, oprócz szerokości "klina". Grande ma mieć około 2 razy szerszy, co widać gołym okiem. Ale nie każdy patafian widzi. Później silnik działa, ale dziwnie (tu kaszle, tam prycha, nie ma mocy przy określonych obrotach itp.). Koło lata na boki (plus/minus 1 ząbek paska) przed dokręceniem...i nie widzą! Punto kosmiczne auto ("nie do zdiagnozowania").
Załącznik:
Komentarz do pliku: Patrz jak szeroki jest wpust względem otworu!
Prawidlowe_kolo_walka_do_1,2_8V_bez_VVT.jpg [ 247.32 KiB | Obejrzany 166 razy ]
███___________________________________

__________________________________________███
A "zagadkę" przestawiania "się" rozrządu mam rozwikłaną, tylko nie ma kiedy wrzucić opracowania na forum (w sumie już nie warto, nie udzielacie się, nie współpracujecie, to więcej ciekawostek i testów, eksperymentów, pomiarów nie będzie).
Błędy wynikają z "umiejętności" osobnika robiącego rozrząd, nieprawidłowe użycie blokad (nie wystarczy je kupić, mieć) i zakres prac (np. procedura z luzowaniem wariatora, ale na zestawie blokad 2 elementowym, a to za mało, ustawienie się rozjedzie przy dokręcaniu śruby wariatora, którą to wypada dać nową). Nawet jak masz 3 elementy, ząbek do blokowania wariatora, to on też ma luz i trzeba prawidłowo ząbek ustawić (ząbek blokadki siedzi, a raczej lata luźno między zębami wariatora = jest przesunięcie). Procedura w "eLearn" zawiera błąd (nakazują ustawiać rozrząd i dokręcać wariator na maksymalnie napiętym pasku, a później poluzować do zgrania widełek napinacza = to powoduje przesunięcie, kto robił dowolne starsze FIRE ten wie, że napięcie powodowało uciekanie znaków, tu jest tak samo!).
Do blokowania wałka rozrządu nie wystarczy blokada, bo jest za słaba (można ją zgiąć). A klucz płaski (15/16 cala, NIE 24 mm!) też trzeba jakoś zablokować, a nie tylko trzymać drugą ręką. Jest jeszcze kilka takich detali, które w sumie dają błąd kilkanaście stopni (więcej niż rozrzut blokad, czyli same blokady NIE są winne błędom typu P0016, tylko baran, który nie umie tak prostego silnika ogarnąć po 20 latach istnienia modelu!).
W silniku jest tolerancja (znaczy w programie ECU) i plus/minus kilka stopni nie wywołuje błędów. O ustawieniu rozrządu mówią parametry "pozycja VVT" (
1 do 6, pierwsza ma mieć 106 stopni), a pozycje wałka oczekiwana/rzeczywista o działaniu zmiennych faz (czy się zgadzają). Wariator może mieć tyle syfu, że nie wraca na pozycję spoczynkową (wtedy już wychodzą totalne bzdury w ustawieniu, plus/minus kilkadziesiąt stopni). Ale to prosty silnik, przecież każdy widzi takie szczegóły, tak?