Jeśli masz problem z niepracującym cylindrem trzeba zajrzeć pod maskę albo oddać samochód do specjalisty. Specjalista będzie Cię słono kosztował, a sporo można zrobić samemu.
Sprawdzanie świecy
Potrzebne narzędzia:
-klucz do świec 16mm
-klucz oczkowy lub nasadkowy rozmiar 10
Czynności:
Żeby ułatwić dostęp do świec 2 i 3 cylindra
-demontaż obudowy filtra powietrza (plastikowe łapki po bokach obudowy, metalowa zapinka od dołu)
-demontaż drugiej części plastikowej obudowy dolotu (2 śrubki od góry - klucz 10, należy uważać, żeby nie uszkodzić gumowych przewodów po lewej stronie)
Dalsze czynności jednakowe dla wszystkich świec
-ściągnięcie kabla wysokiego napięcia ze świecy
-wykręcenie świecy (klucz do świec)
-zapięcie kabla wysokiego napięcia
-położenie świecy na metalowej części silnika (ja kładłem z tyłu silnika, żeby świeca nie spadła)
-uruchomienie silnika i obserwacja iskry (lub jej braku)
Jeśli świeca nie daje iskry, a mamy nową w zapasie to dobrze jest sprawdzić czy iskra pojawia się na nowej świecy. Jeśli nie mamy zapasowej to można użyć świecy z innego cylindra.
Brak iskry w ogóle oznacza, że podejrzany jest kabel.
Sprawdzenie kabla
Potrzebne narzędzia:
-klucz oczkowy lub nasadkowy rozmiar 10
Czynności:
-zdjęcie plastikowej osłony cewek (klucz 10 )
-odpięcie obu kabli z danej cewki
-zapięcie sprawdzanego kabla do drugiego wyjścia cewki
-zapięcie kabla na świecy
-położenie świecy na metalowej części silnika
-uruchomienie silnika i obserwacja iskry
Jeśli iskra nie pojawia się - mamy uszkodzony kabel lub cewkę
Jeśli iskra pojawia się - mamy podejrzaną cewkę
W tym punkcie można spróbować zmienić cewki miejscami i sprawdzić czy jedna jest uszkodzona, ale ja postanowiłem to pominąć i zakupiłem nową, błyszczącą cewkę Magneti Marelli.
Wymiana cewki
Potrzebne narzędzia:
-klucz oczkowy lub nasadkowy rozmiar 10
-klucz imbus rozmiar 3
Czynności:
-zdejmujemy plastikową osłonę cewek (klucz 10 )
-odpinamy wtyczkę zasilającą (od strony silnika wtyczka ma zapięcie, które można podważyć śrubokrętem, a jak się ma zwinne paluchy to i ręcznie)
-sprawdzamy czy na stykach, które właśnie odsłoniliśmy nie została czerwona wstawka lub uszczelka z wtyczki, którą właśnie wyciągnęliśmy*
-zdejmujemy kable wysokiego napięcia z cewki
-odkręcamy 4 śruby mocujące cewkę (klucz imbusowy 3, od strony akumulatora) - należy uważać, żeby nie zgubić pionowych blaszek pod śruby i podkładek pod śruby
-wyciągamy starą cewkę, wkładamy nową
Montaż nowej cewki jest analogiczny do demontażu, kolejność odwrotna.
(*)Zgubienie czerwonej wstawki z wtyczki będzie skutkowało tym, że przy następnym odpięciu wtyczki żółta uszczelka zostanie na cewce.
Zgubienie żółtej uszczelki z wtyczki może powodować problemy z wilgocią (tak mi się wydaje)
Przydatne informacje:
Kolejność wyjść cewek (licząc w stronę wnętrza samochodu) - 2, 3, 1, 4
Kolejność zapłonu - 1, 3, 4, 2
Koszt zakupu cewki zapłonowej do Punto 1.1:
ASO - 114zł
niezależny sklep z częściami do FIATów - 65zł
Allegro - od ok. 55zł