Ponieważ ciepłych dni zostało już niewiele, zostało mało czasu na przygotowanie samochodu do zimy. Wczoraj i dzisiaj, na tapetę wziąłem montaż sterownika centralnego zamka wraz z prostym zabezpieczeniem antykradzieżowym oraz funkcją otwierania tylnej kalpy. Operacja jest tania i prosta a efekt cieszy oko i jest praktyczny zwłaszcza zimą gdy lubią zamarzać wkładki. Poniższy porady starałem się napisać w taki sposób aby poradziły sobie nawet osoby które niewiele mają do czynienia z elektryką, dlatego bardziej doświadczonych forowiczów proszę o wyrozumiałość. No to zaczynamy!
1) Co będzie potrzebne?Jako pierwsze należy zaopatrzyć się w sterownik. Nie będę podawał typu, bo wybór jest duży, a praktycznie każdy uniwersalny sterownik będzie pasował do Punto. Ceny wahają się od 35 złotych do nawet kilkuset. Warto jednak zwrócić na jakość pilotów, bo o ile z samymi sterownikami, nawet z najtańszych zestawów niema raczej problemów to często zawodzą piloty, nawet te metalowe często okazują się bardzo delikatne

Ja wybrałem oto taki sterownik pudełka celowo nie pokazuję aby nie robić reklamy

Do otwierania tylnej klapy potrzebny będzie siłownik, może być najzwyklejszy, uniwersalny siłownik typu salve. Dostarczany jest wraz z cięgnem, i zestawem akcesoriów niezbędnych do montażu:
Do wykonania prostej blokady antykradzieżowej niezbędny będzie przekaźnik samochodowy 30/40A. Można go kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym za około 5 zł.
Niezbędny będzie również multimetr lub prościej wskaźnik napięcia. Ważne jest, aby zanim cokolwiek połączymy, zawsze sprawdzamy czy prawidłowo zidentyfikowaliśmy poszukiwany przewód. Nawet jak dysponujemy schematem to kolory we wtyczkach lubią płatać figle i w niektórych samochodach lubią się z tymi schematami nie zgadzać.
2) Schematy i zasada działaniaZanim przystąpimy do montażu czegokolwiek, zacznijmy od obejrzenia schematów. Mój sterownik posiada następujące wejścia/wyjścia umieszczone na trzech wtyczkach:

Funkcje centralnego zamka (1 wtyczka):
- po naciśnięciu przycisku „ZAMKNIJ” przełączają się styki przekaźnika „ZAMKNIĘCIE”, światła błysną 1-raz, dioda zacznie mrugać, pojawi się sygnał odcięcia pompy paliwa.
- po naciśnięciu przycisku „OTWÓRZ” przełączają się styki przekaźnika „OTWARCIE”, światła błysną 3 razy, dioda przestanie mrugać, zniknie sygnał odcięcia pompy paliwa,
- podczas otwierania/zamykania, na przewodach brązowych i różowym pojawia się pulsujące napięcie +12V do zasilenia kierunkowskazów lub syrenki. (trzeba pamiętać o diodzie prostowniczej, która zabezpieczy sterownik w przypadku gdy podczas jazdy samochodem włączamy kierunkowskazy lub światła awaryjne).
- dodatkowy kanał służy np. do otwierania klapy bagażnika. Naciśnięcie środkowego przycisku na pilocie powoduje pojawienie się na ok. 3 sekundy napięcia +12V na przewodzie zielonym. U mnie wyjście posiada obciążalność do 10A dlatego nie ma potrzeby stosowania dodatkowego przekaźnika.
Mój sterownik dodatkowo wyposażony jest w funkcje „prostego autoalarmu” (wtyczka 2):
- na przewód niebieski lub biały podajemy sygnał z krańcówek otwarcia drzwi. Jeśli alarm jest zazbrojony a mimo to drzwi zostaną otwarte to kierunkowskazy (opcjonalnie syrenka) będą pulsowały przez 30 sekund.
- przewód żółty służy do sterowania odcięciem zapłonu lub pompy paliwa za pomocą dodatkowego, zewnętrznego przekaźnika. W przypadku gdy alarm jest zazbrojony na żółtym przewodzie pojawia się sygnał masy, który wysteruje przekaźnik w ten sposób aby nie dało się uruchomić auta,
- domykanie szyb nie jest przedmiotem tego opisu

W przypadku mojego sterownika, schemat połączeń wygląda następująco:
3) Montaż sterownika centralnego zamkaPonieważ Punto posiada centralny zamek sterowany masą, przewód żółty i żółto-czarny łączymy z czarnym przewodem masy. Ja to zrobiłem bezpośrednio we wtyczce aby pozbyć się zbędnej druciarni. Ponadto niepotrzebne przewody wyjąłem z kostki. W tym celu wystarczy nacisnąć na blaszkę w poszczególnych pinach jednocześnie z wyczuciem pociągając za przewód.
Przechodzimy do samochodu. Na początku demontujemy pokrywę bezpieczników oraz dolną osłonę kolumny kierowniczej. Naszym oczom powinien ukazać się oto taki widok:
Większość przewodów których będziemy poszukiwać wchodzi do małej, 40-pinowej wtyczki poniżej bezpieczników, po lewej stronie. Tam powinny się znajdować przewody otwierania, zamykania, kierunkowskazów. Natomiast zasilanie sterownika bierzemy z wolnego zacisku (nad grubym czerwonym kablem), w tym celu na końcu czerwonego przewodu należy zacisnąć duża, żeńską wsuwkę. Masę wziąłem ze śruby mocującej deskę rozdzielczą (na czarny przewód trzeba założyć sporą końcówkę oczkową).
Na razie delikatnie odizolowujemy znalezione przewody (np. za pomocą noża do tapet) i zanim przystąpimy do łączenia, sprawdzamy czy wszystko dobrze zidentyfikowaliśmy. Najpierw za pomocą próbówki sprawdzamy czy na którymś z przewodów nie ma napięcia oraz czy po podaniu masy zamki w drzwiach odpowiednio zamkną się lub otworzą. W przypadku przewodu różowo-białego, po włączeniu świateł awaryjnych powinno pojawić się pulsujące napięcie +12V. Jeśli wszytko jest jak opisano powyżej, przystępujemy do lutowania lub według uznania łączymy wszytko za pomocą szybkozłączek.
Na koniec pozostaje montaż diody. Sprowadza się on do wyboru miejsca jej montażu i podłączenia wtyczki w odpowiednie gniazdo w sterowniku. Ja wymieniłem niebieską diodę o średnicy 5mm na czerwoną i mniejszą, o średnicy 3mm. Warto również dokupić oprawkę która poprawi walory estetyczne i pomoże obsadzić diodę w otworze wywierconym w desce rozdzielczej.

4) Blokada kradzieżowaPodstawową funkcją naszej blokady kradzieżowej będzie odcięcie zasilania pompy paliwa, w przypadku gdy alarm będzie zazbrojony (samochód zamknięty za pomocą pilota). Ponieważ pompa paliwa jest odbiornikiem o znaczącej mocy niezbędne jest zastosowanie przekaźnika, i odpowiednio grubych przewodów np. 2,5mm2. Zgodnie z naszym schematem konieczne jest zasilenie przekaźnika napięciem +12V pojawiającym się po przekręceniu kluczyka. Rozwiązanie takie zapewni, że przekaźnik nie będzie niepotrzebnie obciążał akumulatora i zablokuje możliwość odpalenia samochodu dopiero gdy ktoś włoży kluczyk do stacyjki i będzie próbował zapalić auto. W tym celu pin 85 przekaźnika łączymy z pomarańczowym przewodem wychodzącym ze stacyjki. Ja do tego celu użyłem szybkozłączki przebijającej izolację. Obwód cewki przekaźnika można dodatkowo zabezpieczyć bezpiecznikiem, ale cewki przekaźników nie są traktowane jako odbiory dlatego nie jest to wymagane i dlatego ja z tego bezpiecznika zrezygnowałem.

Musimy znaleźć przewód zasilający pompę paliwa, jest on grubszy od innych ma kolor fioletowo-żółty, wychodzi z dużej wtyczki, po lewej stronie od bezpieczników. Przewód ten należy przeciąć, a na końcówki założyć wsuwki (najlepiej z jednej strony męską z drugiej żeńską wtedy w razie jakiejś awarii łatwo będzie wrócić do stanu przed modyfikacją). Za pomocą grubszych przewodów zakończonych wsuwkami łączymy piny przekaźnika 30 oraz 87a z rozciętym przewodem fioletowo-żółtym.
Dodatkową opcją jest sygnalizacja otwarcia drzwi. Jeśli nie montuje się syreny można przemyśleć zasadność podłączania tej funkcji gdyż wtargniecie do samochodu sygnalizowane będzie jedynie kierunkowskazami. Można jednak potraktować tę funkcję jako ostrzeżenie dla zapominalskich

którzy otworzą samochód kluczem i będą próbowali go odpalić bez rozbrojenia alarmu ( z odciętą pompą paliwową).
W razie awarii sterownika, wyczerpania baterii w pilocie i innych przypadków losowych, układ jest tak zbudowany, że wystarczy odpiąć 4-pinową wtyczkę ze sterownika, wtedy funkcje blokady zostają dezaktywowane.
5) Przymocowanie sterownika i ułożenie kabli.Sterownik przykleiłem za pomocą dwustronnej taśmy która była w zestawie. Miejsce na niego znalazło się w zagłębieniu, koło nawiewu. Najlepiej wyjąć całkiem nawiew dla łatwiejszego montażu. Kable warto pospinać opaskami i ładnie poukładać aby nie było niepotrzebnej druciarni. Miejsca lutowania zabezpieczamy taśmą izolacyjną lub koszulkami termokurczliwymi. W moim przypadku efekt końcowy wygląda mniej-więcej tak:


Niestety jest to trochę druciarni, i na pewno dało się to lepiej poukładać, zwłaszcza gdyby kable ze sterownika ucinać dokładnie na wymiar, ale w razie czego nie ma potem pola manewru. Myślę, że nie jest źle.
6) Otwieranie klapy:Po pierwsze należy przeciągnąć przewód który będzie zasilał nasz siłownik. W tym celu demontujemy osłonę progu. Odkręcamy dwie śruby a następnie podważamy ku górze aby puściły zatrzaski:

W/w przewód łączymy z zielonym przewodem ze sterownika zamka centralnego i układamy go w progu.
Następnie podnosimy tylną kanapę i przewlekamy pod plastikową osłoną (nie trzeba jej demontować.)

Następnie pod siedzeniami i w bagażniku (przewód wciskamy pod tapicerkę).
Gdy kabel jest już przeciągnięty możemy sprawdzić czy po przytrzymaniu odpowiedniego przycisku na pilocie pojawia się na nim napięcie +12V. Jeżeli wszytko jest okej, przystępujemy do demontażu tapicerki z tylnej burty bagażnika. W tym celu musimy wyjąć kilka plastikowych zatrzasków.

Następnie kluczem 10 odkręcamy dwie śruby trzymające zaczep bagażnika (warto np. mazakiem zaznaczyć pozycję zaczepu aby uniknąć problemu przy regulacji). Z drugiej strony zaczepu przymocowana jest linka, która prowadzi do rękojeści znajdującej się obok fotela kierowcy. Cięgno siłownika należy przymocować do tej właśnie linki. Ale wcześniej należy znaleźć miejsce dla zamontowania siłownika. Ja umieściłem go wewnątrz tylnej burty. Przełożyłem go przez jeden z otworów. Na razie nie przykręcamy go mocno, najpierw należy wszytko przymierzyć i sprawdzić na jaką długość dociąć cięgno.

Gdy wszytko będzie już na swoim miejscu czas zasilić siłownik. Jeden z przewodów łączymy z kablem który wcześniej przeciągaliśmy do bagażnika, na drugim należy zacisnąć końcówkę oczkową i podłączyć się do zacisku masy po lewej stronie bagażnika. W zależności jak podłączymy przewody siłownik będzie pociągał lub popychał cięgno. Nam zależy na tym aby cięgno było pociągane, dlatego najlepiej sprawdzić to metodą prób i błędów zanim połączymy przewody na stałe.
Na koniec zostaje sprawdzić czy wszystko działa jak należy i założyć na swoje miejsce tapicerkę
Czas pracy – jedno popołudnie
Koszt:
sterownik – 69,-
siłownik – 10,-
przekaźnik 6,-
dioda + oprawka - 2,-
przewody, złączki, koszulki termokurczliwe z własnych zapasów 