Okazuje się, że tylko niektóre kable ELM 327 obsługują tak naprawdę CAN. W praktyce można się połączyć tylko z silnikiem, odczytać i skasować błędy oraz odczytać parametry pracy silnika (odometr, wyprzedzenie zapłonu, obroty, prędkość itp.).
Yani, twórca Fiat Ecu Scana podjął się rozwiązania tego problemu. Sprawa się kręci wokół chińskich kabli, których na rynku jest 99% i nie sposób stwierdzić, który jest oryginalny i w pełni działa, a który nie. Poniżej oryginalna wersja recepty yani'ego:
yani napisał(a):
Hi,
A lot of people are having problems with some chinese ELM interfaces that cannot connect to CAN network even if they support all ELM 1.3 commands properly. There was one user here who bought 5 of these cheap interfaces with no luck and finally bought an expensive one....
I also have one of these "faulty" units and decided to play with it and see what is wrong.
Well, it seems that the problem is electrical and is not very hard to fix.
The problem is actually in the CAN termination method used in these interfaces - they use one 120 Ohm resistor connected between CAN-L and CAN-H.
According to the ELM327 datasheet the proper termination is to use 100 Ohm resistor on each of the 2 lines connected to ground through a 560 pF capacitor (see the picture below).
So i just got two 100 Ohm resistors and two capacitors of 560 pF and fixed my interface as shows below. And it WORKS flawlessly now.
The procedure is very simple:
1. Get two resistors of 100 Ohm and 2 capacitors of 560 pF.
2. Remove the single terminating 120 Ohm (or whatever) resistor from the interface
3. Solder the new termination circuit. I did it directly on the OBD connector as it was easier for me. I did it in a hurry just for the so don't blame for the soldering quality on the pictures.
4. Go to your car and enjoy....
Please, someone with knowledge in the circuits to explain these better as I don't have time for more details.
PLEASE NOTE: This post is for interfaces that respond properly to all ELM commands in my "Test" which is in the Settings dialog (all commands should have response OK). If you have OK to all commands and can connect to engine, but cannot connect to anything on the CAN bus (like Body Computer, Dashboard, Service Reset) then this post may help you.





Yani
W skrócie chodzi o to, że należy usunąć opornik 120 Ohm (wartość na oporniku
121 -
12 * 10^
1 = 120 Ohm), który łączy piny 6 i 14. Na wielu forach znaleźć można informację, że kabel działa bez dalszych modyfikacji.
Yani zaleca aby pin 6 oraz 14 zmostkować z masą (masa to piny 4 i 5) za pomocą opornika 100 Ohm oraz kondensatora 560 pF.
Informacje zaczerpnięte z forum Fiat Ecu Scana:
http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic. ... 93&start=0
Niestety mój kabel również się nie łączy z CAN'em. Stwierdziłem, że otworzę go, wylutuję opornik, o którym wspomniał yani, dokonam kolejnych modyfikacji i będzie po krzyku. Jednak życie nie było by na tyle ciekawe gdyby wszystko było takie proste i oczywiste.
Wnętrze mojego kabla wygląda tak:

Nie trudno się zreflektować, że interesująca nas sprawa nieco się komplikuje. Na pierwszym zdjęciu widać górną część płytki, a na drugim dolną i sławny opornik opisany jako R14 (Yani i wiele osób powołuje się na takie oznaczenie na płytce). Jednak w przypadku mojego kabla jest to rozwiązanie błędne.
Całe szczęście ktoś miał podobny kabel (dalsze strony na forum FES'a
http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic. ... t=40#p4656 ) i usunął opornik zaznaczony przeze mnie na pierwszym zdjęciu, jednak nie dolutowywał dodatkowych oporników i kondensatorów. Zgłębiłem więc problem chcąc się upewnić czy aby na pewno ten opornik (na płytce oznaczony jako R04) jest właściwy.
5ROCKY ma taki sam kabel jak yani, więc poprosiłem go o sprawdzenie czy faktycznie tak jak u mnie ten opornik łączy piny 6 i 14. Potwierdził

Dla pewności jeszcze multimetrem zmierzyłem opór między pinem 6 i 14, i rezystancja się zgadzała - 120 Ohm. Zabrałem się zatem za wylutowanie tego opornika.

Moje mody zakończyłem na wylutowaniu opornika. Kabel działa jak należy

Na sąsiednim forum dostałem pełny schemat ELM 327 jeśliby kogoś interesował:

Podczas montażu zwróćcie uwagę na to czy diody macie u góry, czy na dole. Niestety większość kabli sprzedawanych na alledrogo ma je na dole. Trochę bez sensu bo po podpięciu kabla do samochodu diody są od dołu i ich nie widać. U siebie przed skręceniem po prostu odwróciłem samą wtyczkę, którą podpinamy do samochodu, dzięki temu diody mam na górze czyli tak, jak powinny być

Wyjątek stanowi wtyczka przylutowana do płytki jak na zdjęciach od yani'ego.
Mam nadzieję, że powyższe informacje przydadzą się Wam w uzyskaniu pełnej funkcjonalności kabla ELM 327.
P.S. Nie jestem elektronikiem, więc powyższe przemyślenia są sporządzone w oparciu o zewnętrzne źródła informacji

Dzięki również dla
wojtass18 za rozkręcenie swojego kabla.
Poniżej kilka wybranych postów od Kolegów również mających ELM 327:
wojtass18 napisał(a):
W przypadku powyższego kabla nigdzie nie widać opornika 120 Ohm.
Rescuer napisał(a):
domin45670
Mam taki sam kabel jak Ty, identyczna płytka. Opornik R04 powinien wg opisu łączyć piny 6 i 14 (CAN L i H). Problem polega na tym że w złączu piny 6 i 14 nie mają przylutowanych kabelków. Jaki masz układ kabelków w swoim kablu? U mnie to wygląda tak:
1 - 9 +
2 + 10 +
3 + 11 +
4 + 12 -
5 + 13 -
6 - 14 -
7 + 15 +
8 - 16 -
+ kabelek podłączony
- pin pusty
Patrząc od strony gniazda na wtyczkę taka jest numeracja pinów z tego co się zorientowałem:
08-07-
06-05-04-03-02-01
---------------------------------
16-15-
14-13-12-11-10-09
Zmierz opór między tymi pinami, jak będzie 120 Ohm, to masz już 100% pewności, że to te.
Cenna uwaga dla FES'a 2.6: CAN Setup / PROXI Alignment działa jedynie po przestawieniu języka programu na angielski.
marcin186 napisał(a):
Mam głupie pytanie

jak rozebrać ELM'a bo mój nie ma żadnych śrubek a chce zobaczyć czy faktycznie jest przerobiony
[ Dodano: 10 Kwi 2011 12:59 ]Dobra już znalazłem, śrubki były pod naklejką
[ Dodano: 10 Kwi 2011 13:05 ]Dobra, teraz znający się na rzeczy proszę o opinie czy jest coś z moim ELM zrobione czy zapłaciłem za nieprzerobiony


5ROCKY5 napisał(a):
marcin186 napisał(a):
Dobra, teraz znający się na rzeczy proszę o opinie czy jest coś z moim ELM zrobione czy zapłaciłem za nieprzerobiony
szczęsciarz masz już bez opornika

Na chwilę obecną za pomocą kabla ELM 327 nie można się połączyć z ABS'em i poduszkami (dla PII przed FL). Z kolei już w PIIFL dochodzi możliwość połączenia się z ABS'em.
Pełna treść i inne sprawy związane z Fiat Ecu Scan'em znajdują się tutaj:
post460890.html#460890 [ Dodano: 13 Kwi 2011 21:01 ]Na 1.2 8v działa. Przed chwilą sprawdzono na 1.2 16v i też działa.
Niewykluczone, że niektóre parametry silnika na wyłączonym silniku może pokazywać błędne jak np. wyprzedzenie zapłonu. Mnie pokazało -78*. Nie bawiłem się nim na włączonym silniku bo nie jest pogoda do tego
