Witam! Postanowiłem podzielić się pomysłem na zrobienie małym kosztem kontrolki niezapiętych pasów kierowcy. Jak wiadomo zamek pasów nie ma fabrycznie kabelka, a dokupienie oryginału jest trudne i kosztowne.
Postanowiłem zastosować kontaktron, aby nie ingerować jakkolwiek w konstrukcję zatrzasku, co może być niebezpieczne. Zastosowałem kontaktron z licznika rowerowego, natomiast w sklepach elektronicznych jest dostępna malutka rurka, którą można obudować chociażby rurką termokurczliwą.
Co będzie potrzebne: kontaktron tzw. odwracający (przełączający) LUB zwykły kontaktron i najprostszy przekaźnik odwracający. Ponadto ok. 3 metry kabla typu linka, jak najcieńszy, najlepiej 2 przewodowy. Lutownica, miernik lub probówka, kilka magnesów neodymowych sztabkowych (ja mam 1mm/5mm/3mm) żaróweczka z cokołem T5, klucz imbusowy (4?) do odkręcenia zegarów, klej Kropelka, kilka opasek nylonowych.
Po pierwsze odkręcamy licznik i wstawiamy w odpowiednie miejsce żarówkę z cokołem, zamiast zaślepki. Następnie we wtyczce która odpowiada tej lampce dorabiamy styk. Ja po prostu przewinąłem przez pusty kanalik odizolowaną końcowkę kabla i skręciłem ją od tyłu wtyczki:
Zawsze można poszukać po sklepach oryginalnego styku, ale szanse powodzenia oceniam na małe. Prąd płynie tu bardzo mały, wystarczy starannie poprowadzić, zaizolować zewnętrzną część, w gniazdo w liczniku samo dociśnie się do kabla.
Następnie kabel doprowadzamy pod osłoną tunelu środkowego do zamka pasa. Dobrze jest zrobić tu jakąś wtyczkę żeby dało się odpiąć przy wyciąganiu fotela
![Smile :)](https://fiatpunto.com.pl/images/smilies/icon_smile.gif)
Następnie montujemy (klejem i tylko klejem!) na obudowie kontaktron. U mnie wygląda to tak:
Oczywiście mój jest wielki, zalecam jakiś malutki, tak żeby nie przeszkadzał przy wpinaniu pasa. Kabel od kontaktronu ciasno dopinamy opaskami żeby się nigdzie nie majtał i schodzimy z nim pod fotel. Do klamry przyklejamy 1 -2 sztabki magnesu i metodą prób i błędów sprawdzamy kiedy łapie.
Ma złapać dokładnie po zatrzaśnięciu klamry. Należy poruszać klamrą w każdą stronę, sprawdzając czy kontaktron nie odpuszcza, ew. skorygować magnesy. Należy uważać, żeby magnes ani kontaktron nie klinował ani nie utrudniał zapinania pasa
![Exclamation :!:](https://fiatpunto.com.pl/images/smilies/icon_exclaim.gif)
Wszystko musi chodzić płynnie i nie przeszkadzać sobie! U mnie klamra w pasie wygląda tak:
Jeśli wszystko gra, robimy połączenia elektryczne, zgodnie ze schematem:
Drugi schemat jest trudniejszy, ale zwykłe kontaktrony dużo łatwiej kupić, oraz przekaźnik odciąża styki kontaktronu - przedłuża jego żywotność.
Ja przekaźnik schowałem pod radiem, tam też znalazłem masę i plus. I wszystko elegancko działa:
PAMIĘTAJCIE
![Exclamation :!:](https://fiatpunto.com.pl/images/smilies/icon_exclaim.gif)
Gorąco ODRADZAM jakiekolwiek modyfikacje mechanizmu zaczepu! Wykonanie i jego staranność na własną odpowiedzialność
Czekam na opinie i pozdrawiam !