Narzędzia:
Klucz oczkowy 15, 27
Klucz nasadowy 10, 15, 17 + grzechotka
Imbus 6, a najlepiej kilka
Ewentualnie klucz dynamometryczny
Inne narzędzia:
Duże imadło
Ściskacze do sprężyn
Szlifierka kątowa z tarczą do metalu
Młotek
Przecinak
Smar
WD-40
Stalowa rurka ~0,5m
Kobyłka x1
Kolega do pomocy
Części:
2 amortyzatory przednie
2 Odboje + 2 osłonki lub 2 odboje razem z osłonkami.
Kilka podkładek o różnej średnicy - będzie trzeba dobierać.
Kilka nakrętek 15, albo 17, żeby dało się nakręcić na tłoczysko - będzie trzeba dobierać.
Krok1:
Podnosimy auto z odpowiedniej strony, podkładamy kobyłkę, odkręcamy koło.
Krok2:
Odkręcamy kluczem 10 przewód hamulcowy od amortyzatora:
Krok3:
Odkręcamy nakrętki śrub mocujących amortyzator do zwrotnicy koła:
krok4:
Psikamy na śruby WD-40, robimy sobie przerwę na kawę.
Po kawie trzeba śruby rozruszać, potem jedną wybić młotkiem, nasmarować i ją wsadzić, rozruszać drugą śrubę i ją wyciągnąć, potem wyciągnąć pierwszą.
Krok4:
Zdjąć plastik z końcówki tłoczyska amortyzatora,
dobrze wsadzić do środka tłoczyska imbus, trzymać go i kluczem oczkowym 15 albo 17 - nie pamiętam odkręcić górną nakrętkę tłoczyska,
Potem wyciągnąć od spodu całą kolumnę zawieszenia.
Krok5:
Wkręcić amortyzator w imadło łapiąc za dolną część amora,
za pomocą ściskaczy do sprężyn ścisnąć sprężynę, nie za mocno, tylko tak, żeby była luźna.
Założyć klucz oczkowy 27 na drugą nakrętkę na tłoczysku
Wsadzić imbus w tłoczysko, a na imbus rurka.
Kolega trzyma rurkę z imbusem, a my próbujemy odkręcić drugą nakrętkę na tłoczysku - skończyło się ukręceniem imbusa.
Próby przytrzymania tłoczyska w imadle nie dało żadnego rezultatu... więc kątówka w ruch:
Nacinamy śrubę tak:
Potem wkręcamy końcówkę tłoczyska w imadło i przecinakiem i młotkiem próbujemy ją popuścić - brak efektu
Tniemy nakrętkę do końca długości gwintu w nakrętce - wtedy przecinakiem i młotkiem poszła.
Demontujemy amortyzator:
1 - amortyzator
2 - sprężyna
3 - tłoczysko amortyzatora
4 - gumowa osłonka amortyzatora
5 - odbój
6 - plastikowa końcówka odboju - nowa powinna być w kpl z odbojem, jak nie ma i odbój do niej nie pasuje, to wywalamy ją i zakąłdamy nowy odbój bez niej.
7 - dekiel trzymający górną część sprężyny !UWAGA! tym na rys czerwonym cypelkiem przy montażu ustawiamy go w kietunku zewnętrznym auta!
8 - Gumowa końcówka
9 - wstrętna nakrętka nie dająca sie odkręcić

zastępujemy taką samą lub inną + duża podkładka
10 - nadwozie auta
11 - kielich?
12 - górna nakrętka
13 - plastikowa osłonka gniazda imbusa.
Krok6:
Zakładamy odbój, jak nie chce wleźć to wnętrze można smarem przejechać, potem sprężyna, dekiel i gumka.
Skręcamy amortyzator, trzymając imbusem i dokręcając nakrętkę
Krok7:
Wkładamy kolumnę do auta, zakładamy kielich, nakrętkę, trzymając imbusem tłoczysko, dół wkładamy na zwrotnice i wsadzamy śruby, dokręcamy górną nakrętkę.
Śruby w zwrotnicy, dokręcamy z momentem 75Nm, zakładamy przewód hamulcowy, zakładamy koło, stawiamy auto na kołach, dociągamy górną nakrętkę z momentem 65Nm
Krok8:
To samo z drugiej strony, jedziemy na zbieżność - w moim przypadku była ok i cieszymy się dobrą amortyzacją
[ Dodano: 15 Wrz 2007 02:26 ]
Jeszcze jedno - przy rozprężaniu sprężyny uważać, żeby dobrze się w podstawce na dole rozmieściła - jest wytłoczenie w miejscu gdzie ma być jej koniec
[ Dodano: 19 Wrz 2009 01:31 ]Dorzucam kilka fotek poglądowych
