You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 17 Cze 2025, 20:23

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #564288 Wysłany: 27 Mar 2012, 22:31; 
 Temat postu: Pomiary multimetrem
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2114
Pomógł: 51
Przykłady wykorzystania multimetru (miernika) do prostych pomiarów w aucie:

Sprawdzenie włącznika

Jeśli nie wiadomo, czy włącznik działa, należy wybrać funkcję sprawdzenia ciągłości obwodu lub też ustawić przełącznik wyboru funkcji multimetru w pozycji do pomiarów oporności (zakres 200 Ω). Następnie należy przyłożyć końcówki przewodów pomiarowych do styków włącznika. W pozycji włączonej powinno pojawić się wskazanie między 0,2 a 0,5 Ω (lub zapiszczy brzęczyk).

Upływ prądu

Pomiar poboru prądu z akumulatora przy wyłączonym silniku należy rozpocząć od wyłączenia zapłonu oraz wszystkich innych odbiorników. Ustaw przełącznik wyboru funkcji multimetru w pozycji do pomiarów natężenia prądu (zakres pomiarowy 10 A). Następnie zdejmij klemę z dodatniego zacisku akumulatora. Przyłóż końcówkę czerwonego przewodu pomiarowego do bieguna dodatniego akumulatora, a czarnego do zdjętej klemy. Pobór prądu nie powinien przekraczać 100 mA.
Uwaga, bardzo wiele aut wyposażonych jest w alarmy uzbrajające się samoczynnie w momencie odłączenia akumulatora. W takiej sytuacji auto może się automatycznie zamknąć albo też włączy się syrena alarmu. W takim przypadku chwilowy pobór prądu będzie tak duży, że grozi to spaleniem bezpiecznika wewnątrz multimetru.
Z kolei w niektórych modelach aut przez pewien czas od wyłączenia silnika lub też nawet od wyjęcia kluczyka ze stacyjki, część odbiorników pozostaje aktywna – należy odczekać, aż odczyty multimetru „uspokoją się”, czasem trwa to nawet kilka minut.

Sprawdzenie cewki

Przy zgaszonym silniku odłącz cewkę. Ustaw multimetr w pozycji do badania oporności (zakres 200 Ω). Połącz czerwony przewód pomiarowy z „plusem” zacisku uzwojenia pierwotnego cewki, a czarny z „minusem”. Odczyt powinien wynosić od 0,2 do 0,3 Ω. Przełącz miernik na zakres pomiarowy 200 kΩ, zetknij przewód czerwony z zaciskiem wysokiego napięcia, a czarny do „minusa”. Prawidłowy wynik powinien się zawierać w przedziale między 6 kΩ a 30 kΩ.

Sprawdzenie przewodów

Przy zgaszonym silniku wymontuj przewody wysokiego napięcia (dotykanie ich w czasie pracy silnika grozi porażeniem prądem). Ustaw przełącznik wyboru trybu pracy miernika na pomiar oporności – wybierz zakres 200 kΩ. Połącz końcówki przewodów pomiarowych z końcówkami przewodu wysokiego napięcia. W przypadku większości aut prawidłowe wartości zawierają się pomiędzy 3 kΩ a 50 kΩ (wartości te należy skonfrontować z instrukcją auta).

Napięcie ładowania

Przełącznik trybu wyboru pomiaru w mierniku przestawiamy w pozycję 20V DC. Wyłącz zapłon, na kilka sekund włącz światła auta. Przyłóż końcówki przewodów pomiarowych do biegunów akumulatora – wynik na poziomie 12,6V świadczy o tym, że bateria jest w pełni naładowana, 12,3V to wartość dla baterii w połowie rozładowanej. Uruchom silnik, a następnie ponownie zmierz napięcie na zaciskach akumulatora. Powinno ono wynosić między 13,6V a 14,4V. Zarówno wartość wyższa, jak i niższa świadczy o niesprawności układu. Warto też zmierzyć napięcie bezpośrednio na zaciskach alternatora – powinno być możliwie zbliżone do wartości uzyskanych na biegunach akumulatora.

- źródło: auto-swiat

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.
Jest: Kia Venga 1,6 2018r.


Góra
 Profil  
 

Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO