|
Obecny czas: 17 Cze 2025, 20:23
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
Autor |
Wiadomość |
BogdanK |
#564288 Wysłany:
27 Mar 2012, 22:31; Temat postu: Pomiary multimetrem |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice Rejestracja: 15 Mar 2012, Posty: 2114 Pomógł: 51
|
Przykłady wykorzystania multimetru (miernika) do prostych pomiarów w aucie:
Sprawdzenie włącznika
Jeśli nie wiadomo, czy włącznik działa, należy wybrać funkcję sprawdzenia ciągłości obwodu lub też ustawić przełącznik wyboru funkcji multimetru w pozycji do pomiarów oporności (zakres 200 Ω). Następnie należy przyłożyć końcówki przewodów pomiarowych do styków włącznika. W pozycji włączonej powinno pojawić się wskazanie między 0,2 a 0,5 Ω (lub zapiszczy brzęczyk).
Upływ prądu
Pomiar poboru prądu z akumulatora przy wyłączonym silniku należy rozpocząć od wyłączenia zapłonu oraz wszystkich innych odbiorników. Ustaw przełącznik wyboru funkcji multimetru w pozycji do pomiarów natężenia prądu (zakres pomiarowy 10 A). Następnie zdejmij klemę z dodatniego zacisku akumulatora. Przyłóż końcówkę czerwonego przewodu pomiarowego do bieguna dodatniego akumulatora, a czarnego do zdjętej klemy. Pobór prądu nie powinien przekraczać 100 mA. Uwaga, bardzo wiele aut wyposażonych jest w alarmy uzbrajające się samoczynnie w momencie odłączenia akumulatora. W takiej sytuacji auto może się automatycznie zamknąć albo też włączy się syrena alarmu. W takim przypadku chwilowy pobór prądu będzie tak duży, że grozi to spaleniem bezpiecznika wewnątrz multimetru. Z kolei w niektórych modelach aut przez pewien czas od wyłączenia silnika lub też nawet od wyjęcia kluczyka ze stacyjki, część odbiorników pozostaje aktywna – należy odczekać, aż odczyty multimetru „uspokoją się”, czasem trwa to nawet kilka minut.
Sprawdzenie cewki
Przy zgaszonym silniku odłącz cewkę. Ustaw multimetr w pozycji do badania oporności (zakres 200 Ω). Połącz czerwony przewód pomiarowy z „plusem” zacisku uzwojenia pierwotnego cewki, a czarny z „minusem”. Odczyt powinien wynosić od 0,2 do 0,3 Ω. Przełącz miernik na zakres pomiarowy 200 kΩ, zetknij przewód czerwony z zaciskiem wysokiego napięcia, a czarny do „minusa”. Prawidłowy wynik powinien się zawierać w przedziale między 6 kΩ a 30 kΩ.
Sprawdzenie przewodów
Przy zgaszonym silniku wymontuj przewody wysokiego napięcia (dotykanie ich w czasie pracy silnika grozi porażeniem prądem). Ustaw przełącznik wyboru trybu pracy miernika na pomiar oporności – wybierz zakres 200 kΩ. Połącz końcówki przewodów pomiarowych z końcówkami przewodu wysokiego napięcia. W przypadku większości aut prawidłowe wartości zawierają się pomiędzy 3 kΩ a 50 kΩ (wartości te należy skonfrontować z instrukcją auta).
Napięcie ładowania
Przełącznik trybu wyboru pomiaru w mierniku przestawiamy w pozycję 20V DC. Wyłącz zapłon, na kilka sekund włącz światła auta. Przyłóż końcówki przewodów pomiarowych do biegunów akumulatora – wynik na poziomie 12,6V świadczy o tym, że bateria jest w pełni naładowana, 12,3V to wartość dla baterii w połowie rozładowanej. Uruchom silnik, a następnie ponownie zmierz napięcie na zaciskach akumulatora. Powinno ono wynosić między 13,6V a 14,4V. Zarówno wartość wyższa, jak i niższa świadczy o niesprawności układu. Warto też zmierzyć napięcie bezpośrednio na zaciskach alternatora – powinno być możliwie zbliżone do wartości uzyskanych na biegunach akumulatora.
- źródło: auto-swiat
_________________
 Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|
|
Góra |
|
 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|