You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 18 Gru 2018, 17:39

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #564845 Wysłany: 29 Mar 2012, 12:07; 
 Temat postu: Montaż instalacji LPG
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2007
Pomógł: 41
Montaż instalacji LPG


Podczas zakładania instalacji LPG mechanik dość poważnie ingeruje w konstrukcję samochodu. Oto, czym grożą zaniedbania przy niefachowej przeróbce „na gaz”.

Do montażu instalacji LPG są wszyscy, do napraw i regulacji – niewielu. Takie powiedzenie krąży na forach dyskusyjnych poświęconych tematyce LPG. Rzeczywiście – sam montaż współczesnych instalacji autogazu nie jest aż tak skomplikowany, jak późniejsze dostrojenie mapy wtrysku LPG, wyregulowanie silnika i utrzymanie go w takiej kondycji, aby podczas zasilania gazem sprawował się tak samo dobrze, jak podczas zasilania benzyną.

Poniżej prezentujemy sześć wybranych etapów montażu instalacji LPG, w trakcie których dość łatwo samochód może zostać zepsuty. Jako klient warsztatu zazwyczaj nie mamy możliwości pełnej oceny jakości wykonania zleconej usługi. Dzięki kilku poniższym przykładom, będziemy już mieli orientacyjne pojęcie o tym, czego możemy spodziewać się po mechaniku, któremu brakuje doświadczenia, wyobraźni lub zwyczajnej chęci do pracy.

Każdemu, kto odbiera samochód po przeróbce, radzimy zajrzeć we wskazane przez nas miejsca i poszukać śladów ewentualnej fuszerki. Brak zabezpieczenia antykorozyjnego, widoczne gołym okiem nieszczelności czy niestabilne mocowanie poszczególnych elementów instalacji wskazują, że usługa została wykonana niedbale i wkrótce pojawią się problemy z autem. Dobry montażysta nie wstydzi się swojej pracy i – korzystając z podnośnika – wskaże osobie zainteresowanej wszelkie ważne elementy przeróbki pojazdu na LPG.

Przed opuszczeniem warsztatu warto poprosić serwisanta, aby pokazał nam, jakimi środkami zabezpieczał karoserię. Warto też dobrze rozgrzać silnik i sprawdzić, czy utrzymuje temperaturę ok. 90 stopni C. Po nagrzaniu silnika powinno się też sprawdzić poziom płynu chłodniczego, a także upewnić się, że kontrolka „check engine” zapala się po przekręceniu kluczyka i gaśnie po uruchomieniu silnika.

Najlepszym sposobem na znalezienie dobrego warsztatu jest zasięgnięcie opinii znajomych lub wybór serwisów z list rekomendowanych przez dystrybutorów instalacji (bez trudu znajdziemy je w internecie na stronach BRC, Epligaz, Landi Renzo, Prins czy STAG). Jak widać, duży wpływ na jakość funkcjonowania auta z LPG będzie mieć nie tylko sam rodzaj instalacji, ale także – a może przede wszystkim – sposób jej montażu.


Etapy montażu instalacji LPG;

Montaż zbiornika LPG
Przed montażem zbiornika LPG konieczne jest wywiercenie otworów w podłodze bagażnika. Mniejsze służą do przykręcenia obejm mocujących zbiornik, a większy (o średnicy kilku centymetrów) do przeprowadzenia przewodów doprowadzających gaz do silnika. Powyższe uwagi dotyczą zarówno montażu zbiorników toroidalnych umieszczonych we wnęce koła zapasowego, jak też zbiorników klasycznych, walcowych. Takiego problemu nie będą mieli natomiast ci, którzy montują zbiornik pod podłogą w koszu na koło zapasowe.
Czym to grozi
Wykonanie otworów narusza fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne. W tych miejscach może pojawić się szybko korozja.
Czego przypilnować
Po wykonaniu otworów mechanik powinien starannie oczyścić krawędzie i nanieść powłokę antykorozyjną.

Montaż reduktora
Reduktor musi być podgrzewany cieczą chłodzącą silnik. Aby mógł funkcjonować, należy zatem włączyć go w fabryczny obieg chłodzenia. W tym celu montażysta rozcina przewody chłodzenia i w powstałą przerwę wpina reduktor. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że trzeba go stabilnie przytwierdzić pod maską. Od tego, jak starannie serwisant wykona pracę zależy m.in. szybkość osiągania przez silnik właściwej temperatury pracy i jego ewentualne przegrzewanie się. W miejscach wpięcia reduktora często wycieka płyn chłodniczy.
Czym to grozi
Niedbały montaż reduktora grozi nie tylko wyciekami płynu chłodniczego, ale także zapowietrzeniem całego układu.
Czego przypilnować
Kluczowe są: miejsce zamocowania reduktora, jakość opasek i przewodów oraz staranne odpowietrzenie układu.

Montaż przewodów LPG pod autem
Przewody doprowadzające LPG ze zbiornika są prowadzone pod samochodem. Montażysta musi je stabilnie zamocować. Przepisy mówią jedynie, aby nigdy przewód LPG nie był najniższym punktem podwozia i nie przebiegał zbyt blisko układu wydechowego. Reszta jest w zasadzie wolną amerykanką. Przewody można przykręcać blachowkrętami do podłogi lub wykorzystywać naturalne punkty mocowania przewodów hamulcowych. Tylko od montażysty zależy zatem, czy wykona swoją pracę starannie i nie uszkodzi prze okazji podłogi auta.
Czym to grozi
Niestaranny, pośpieszny montaż oznacza podziurawienie podłogi auta blachowkrętami i „otwarcie drzwi” do korozji.
Czego przypilnować
Mechanik powinien wybrać optymalne punkty mocowania oraz starannie zabezpieczyć nawiercane miejsca.

Montaż dysz wtryskiwaczy w kolektorze ssącym
Do wtryskiwaczy LPG podłączone są elastyczne przewody z dyszami, które wkręca się bezpośrednio w kolektor ssący. Mechanik musi wykonać tyle otworów, ile jest wtryskiwaczy. Wystarczy dobranie wiertła o złej grubości lub krzywe poprowadzenie wiertarki, aby wykonany otwór na dyszę wtryskiwacza uniemożliwił jej precyzyjne osadzenie (będzie miała zbyt duży luż). Początkowo można uszczelnić go masą termoutwardzalną, ale bywa, że nie przyniesie to spodziewanego efektu i do kolektora przy dyszy będzie zasysane tzw. „lewe powietrze”.
Czym to grozi
Tzw. „lewe powietrze” sprawia, że pogarszają się osiągi samochodu i mogą wypalać się gniazda zaworowe.
Czego przypilnować
Otwory w kolektorze ssącym muszą być wykonane precyzyjnie. Inaczej nie pomoże nawet termoutwardzalna pasta uszczelniająca.

Montaż zaworu do tankowania LPG
Jeśli zawór do tankowania LPG będzie mocowany na podłożu z tworzywa sztucznego, trzeba jedynie zwrócić uwagę, czy powierzchnia nie pękła podczas nawiercania. Gdy zawór jest osadzany na podłożu metalowym, brak zabezpieczenia antykorozyjnego spowoduje szybki rozwój korozji. Uwaga, wielu kierowców prosi o montaż zaworu pod zderzakiem. Czasem jest to błąd, bo taka lokalizacja utrudnia podłączanie pistoletu (a w przyszłości – tak jak za granicą – będziemy samodzielnie tankować LPG), a czasem sprzyja gromadzeniu się błota lub lodu (zimą). Zawór powinien znaleźć się w zderzaku lub pod klapką wlewu paliwa.
Czym to grozi
Mocowanie zaworu do tankowania LPG, wymaga wywiercenia otworu. W tym miejscu może pojawić się korozja.
Czego przypilnować
Po wykonaniu otworu mechanik powinien starannie oczyścić krawędzie i nanieść powłokę antykorozyjną.

Montaż instalacji sterującej pracą wtryskiwaczy
Montaż instalacji wymaga rozcinania fabrycznych wiązek elektrycznych, odpowiedzialnych m.in. za sterownie wtryskiwaczami benzynowymi. Mechanik musi nie tylko prawidłowo połączyć przewody, ale także zabezpieczyć je przed zwarciami i wilgocią. W starszych autach jest to szczególnie trudne, ponieważ fabryczna izolacja wiązek przewodów może być krucha (to skutek stałego oddziaływania wysokiej temperatury). W takich przypadkach dobre serwisy LPG decydują się nawet na regenerację lub wymianę fabrycznych wiązek przewodów.
Czym to grozi
Po montażu instalacji mogą się pojawiać zwarcia oraz anomalia działania układu zapłonowego i wtryskowego.
Czego przypilnować
Gwarancję sukcesu daje jedynie precyzyjny montaż i staranna izolacja przewodów oraz połączeń elektrycznych.

- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r.
Jest: Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #690105 Wysłany: 10 Wrz 2013, 13:50; 
 Temat postu: Re: Montaż instalacji LPG
Offline
Forumowicz

Imię: Jan
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 10 Wrz 2013,
Posty: 2
Dzięki za to


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO