|
Obecny czas: 26 Kwi 2025, 00:58
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 15 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
filip00 |
#700059 Wysłany:
10 Lis 2013, 13:05; Temat postu: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 21 Sty 2012, Posty: 92
|
Witam, Wpadłem ostatnio na pomysł zrobienia prostego tempomatu. Przepustnicą będzie sterować serwo, do sterowania serwem planuje zrobić prosty układ na timerze 555, a jak się nie sprawdzi to uC. Moje pytanie do was jest takie, jaki uciąg musi mieć serwo, żeby uciągnąć przepustnice? Macie jakieś doświadczenia? Może z innych modeli samochodów? A może ktoś ma dynamometr i mógłby zmierzyć?
Ostatnio edytowany przez filip00, 10 Lis 2013, 19:32, edytowano w sumie 1 raz
|
|
Góra |
|
 |
|
|
jackyskom |
#700107 Wysłany:
10 Lis 2013, 17:35; Temat postu: Re: Montarz tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Imię: jacek
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 15 Wrz 2013, Posty: 55 Pomógł: 1
|
Gratuluje pomyslu ale porywasz sie z motyka na slonce.Owszem w starszych autach sterowanie tempomatem bylo mechaniczne i operalo sie wlasnie na otwieraniu i przymykaniu przepustnicy.Sam mialem takie cudo w hondzie,ale to byly wczesne lata 90te.Czyli cala epoka w swiecie motoryzacji  .Pamietaj,ze tempomat to nie tylko linka,ktora ustala polozenie przepustnicy.W kazdym aucie wyposazonym w tempomat nawet musniecie pedalu hamulca natychmiast wylacza to urzadzenie.Jak zamierzasz to rozwiazac???Tez linka,sznurek itp? Nie wyobrazam sobie sytuacji gdy nagle i niespodziewanie MUSISZ hamowac a ten "tempomat" w dalszym ciagu utrzymuje otwarta przepustnice i stale obroty silnika. Argument,ze bedziesz hamowal jednoczesnie wysprzeglajac naped do mnie nie trafi  nie bedzie byc moze czasu na uzycie lewej nogi.Pomijam juz kwestie przegladow technicznych i dopuszczenie pojazdu do ruchu.Pamietaj,ze ingerujesz w cos co jest bezposrednio zwiazane z bezpieczenstwem w ruchu drogowym.Gdyby taki "domowy tempomat" byl wykonalny to juz dawno Chinczyk klepal by to w piwnicy i sprzedawal na ebayu po 10£ za zestaw. Odpusc sobie,popieram inwencje,wynalazczosc i pomyslowosc jak najbardziej.To rozwija intelekt i ulatwia zycie. Ale niektore pomysly sa nietrafione tak jak moim zdaniem ten "tempomat".Pozdrawiam serdecznie.
_________________ Stado baranow prowadzone przez lwa jest silniejsze niz stado lwow prowadzonych przez barana
Ostatnio edytowany przez jackyskom, 10 Lis 2013, 20:21, edytowano w sumie 1 raz
|
|
Góra |
|
 |
filip00 |
#700125 Wysłany:
10 Lis 2013, 19:51; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 21 Sty 2012, Posty: 92
|
Przecież pedał hamulca posiada coś takiego jak włącznik świateł stopu to jaki problem włączyć go do układu? Po naciśnięciu pedału hamulca serwo wracałoby do pozycji początkowej, przecież to jest banalne do zrobienia, chyba nie jesteś świadomy jakie możliwości posiadają mikrokontrolery. Współczesne serwa obracają się z ogromnymi prędkościami więc zwolnienie przepustnicy zamie mniej niż 0,1 s. Dlaczego Twoim zdaniem porywam się z motyką na słońce? Cały układ wydaje się bardzo prosty i takie układy stosowano w starszych samochodach np. ford mondeo, opel vectra mają serwo sterowane przez komputer czyli mikrokontroler i to są modele z roku 2000-2007 (to, że nie musisz targać linki w kabinie to nie znaczy, że jej nie ma) więc nie widzę powodów dla których prawidłowo wykonany układ miał być w jakiś sposób niebezpieczny. Tylko nie chciałbym kupować serwa "na oko", także ponawiam pytanie. Chyba, że ktoś wie jakimi sygnałami były sterowane te serwa od fordów lub opli?
|
|
Góra |
|
 |
ipIV |
#700129 Wysłany:
10 Lis 2013, 20:20; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Admin ds. technicznych forum. |
 |
Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA Rejestracja: 21 Cze 2006, Posty: 13083 Pomógł: 54
|
filip00 napisał(a): timerze 555 Znajdź taki który wytrzymuje -20*C  NE555 to działa do 0*C  SE555 na zamówienie ciężko dostać. jackyskom napisał(a): MUSISZ hamowac a ten "tempomat" w dalszym ciagu utrzymuje otwarta przepustnice i stale obroty silnika Nawet jeśli to silnik nie ma takiej mocy żeby wygrać z hamulcami  Problemu w odcięciu tego nie ma. Żeby zrobić tempomat to po pierwsze nie żaden NE555  Tylko regulator PID 
_________________ Focus 1.0 Ecoboost 92kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
<- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. 
<- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
<- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
<- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
<- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
<- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
<- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
<- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r. AM, B, BE, C, CE, T
|
|
Góra |
|
 |
filip00 |
#700134 Wysłany:
10 Lis 2013, 20:35; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 21 Sty 2012, Posty: 92
|
fakt, nie pomyślałem o tym, że w aucie czasami jest zimno  Nie oto się rozchodzi, ze sterowaniem serwem sobie poradzę. Chodzi o to jak mocne mocne musi być to serwo? Nie będę wydawał kasy na "strzelanie", że może uciągnie. Btw. myślałem o serwach modelarskich stąd pomysł z timerem 555.
|
|
Góra |
|
 |
ipIV |
#700183 Wysłany:
11 Lis 2013, 09:42; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Admin ds. technicznych forum. |
 |
Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA Rejestracja: 21 Cze 2006, Posty: 13083 Pomógł: 54
|
Sterowanie serwem to inna bajka to już element wykonawczy. Sam regulator by trzeba wykombinować. Tempomat to nie cegła na gazie, tylko regulator stałej prędkości obrotowej silnika  Jedziesz pod górkę więcej gazu, z górki mniej bądź wcale.
_________________ Focus 1.0 Ecoboost 92kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
<- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. 
<- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
<- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
<- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
<- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
<- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
<- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
<- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r. AM, B, BE, C, CE, T
|
|
Góra |
|
 |
filip00 |
#700271 Wysłany:
11 Lis 2013, 19:53; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 21 Sty 2012, Posty: 92
|
Serwa modelarskie mają wbudowaną elektronikę, steruje się nimi podając tylko sygnał prostokąty odpowiedniej długości. Wiem jak działa tempomat, ale jak możesz przeczytać w pierwszym poście to ma być prosty tempomat, za kilkadziesiąt złotych, pozatym u mnie nie ma górek ;P To co? Nikt nie wie jaką mocą powinno dysponować takie serwo? Nikt nie ma dynamometru?
|
|
Góra |
|
 |
jackyskom |
#700340 Wysłany:
12 Lis 2013, 01:58; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Imię: jacek
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 15 Wrz 2013, Posty: 55 Pomógł: 1
|
filip00 napisał(a): To co? Nikt nie wie jaką mocą powinno dysponować takie serwo? widocznie nikt nie konstruowal tempomatu 
_________________ Stado baranow prowadzone przez lwa jest silniejsze niz stado lwow prowadzonych przez barana
|
|
Góra |
|
 |
filip00 |
#700396 Wysłany:
12 Lis 2013, 20:44; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 21 Sty 2012, Posty: 92
|
Nie rozumiem jacuś co cię tak śmieszy? Nie każdego przerastają proste zagadnienia z mechatroniki więc jak nie masz nic konstruktywnego do powiedzenia w temacie to nie zaśmiecaj forum bezsensowymi postami. Pozdrawiam
|
|
Góra |
|
 |
wieza87 |
#700403 Wysłany:
12 Lis 2013, 21:19; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Dawid
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 120KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Wodzisław Śląski Rejestracja: 12 Sie 2011, Posty: 1224 Pomógł: 34
|
filip00 napisał(a): Nie rozumiem jacuś co cię tak śmieszy? Pewnie to że 10 raz zadajesz pytanie z kosmosu Nie żebym się naśmiewał z Twojego pomysłu bo mi akurat się podoba ale jeżeli bierzesz się za taki projekt to niestety do większości rzeczy będziesz musiał dość sam  Poza tym myślę że takie coś możesz sobie sam policzyć domowymi metodami.
_________________ Moje Punto --> http://fiatpunto.com.pl/topic36739.html
|
|
Góra |
|
 |
filip00 |
#700407 Wysłany:
12 Lis 2013, 21:28; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Rejestracja: 21 Sty 2012, Posty: 92
|
Wieza87 masz racje, po prostu myślałem, że ktoś się orientuje jak mocne są serwa stosowane fabrycznie itd itp. Poza tym z tego co widzę to chyba temat bardziej na elektrodę i tym podobne niż na to forum, dlatego zamykam temat.
|
|
Góra |
|
 |
wieza87 |
#700416 Wysłany:
12 Lis 2013, 22:18; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Dawid
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 120KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Wodzisław Śląski Rejestracja: 12 Sie 2011, Posty: 1224 Pomógł: 34
|
Nie wiem czy dobrze to policzyłem ale wyszło mi żeby że na osi przepustnicy należy użyć siły ok 0,4Nm  jak coś źle policzyłem to sory 
_________________ Moje Punto --> http://fiatpunto.com.pl/topic36739.html
|
|
Góra |
|
 |
jackyskom |
#700441 Wysłany:
13 Lis 2013, 01:23; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntomaniak |
Imię: jacek
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 15 Wrz 2013, Posty: 55 Pomógł: 1
|
filip00 napisał(a): Nie rozumiem jacuś co cię tak śmieszy? Nie każdego przerastają proste zagadnienia z mechatroniki więc jak nie masz nic konstruktywnego do powiedzenia w temacie to nie zaśmiecaj forum bezsensowymi postami. Pozdrawiam Jezeli dla Ciebie prostym zagadnieniem z mechatroniki jest budowa tempomatu to wroze Ci dluga i barwna kariere naukowa.Pomijam fakt,ze nikt tego samodzielnie nie zbudowal jak do tej pory.Owszem dokladanie tempomatu czy tez transfer z innych marek i modeli- to jest mozliwe i wykonalne.Jest na ten temat masa artykulow w necie.Nie zmierzam jednak do tego.Na forum nie uzywa sie imion a nickow.Pomijam fakt,ze piszesz je z malej litery.Zwroty "Ty","Cie","Wam" i podobne takze pisze sie z duzej litery.Per "Jacus"zwraca sie do mnie moja kobieta wiec nie pozwalaj sobie.Chcac mnie obrazic uzywaj PW a nie forum publicznego,To tyle co mam Ci do powiedzenia.
_________________ Stado baranow prowadzone przez lwa jest silniejsze niz stado lwow prowadzonych przez barana
|
|
Góra |
|
 |
marek230482 |
#701021 Wysłany:
16 Lis 2013, 15:46; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Marek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Województwo: dolnośląskie [D]
Miejscowość: Strzelin Rejestracja: 03 Paź 2012, Posty: 147
|
Filip00 a ja Ci kibicuję  w sumie mam trochę bajerów z aut wyższej klasy w punciaku no a tempomatu mi brakuje jak cholera. Ja w 406 coupe jeszcze z V6 poprzedniej generacji tempomat mam mechaniczny. Taka grucha z podciśnieniem (chyba) targa za ramię przepustnicy tak samo jak linka. A Ty gdzie chcesz to zamontować? Na osi przepustnicy czy też na cięgnie?
_________________ Złoty kropek 1,2 SX z LPG Rosso Proteo 166 3,0V6 4HP20 Nero Carbonio 159 1,9jtdm
|
|
Góra |
|
 |
pies86 |
#703980 Wysłany:
06 Gru 2013, 00:56; Temat postu: Re: Montaż tempomatu |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Wodzisław Śl. Rejestracja: 02 Lut 2010, Posty: 973 Pomógł: 3
|
może pokombinuj z tempomatem z lacia lybra z tego co pamiętam tam był manualny tempomat i jest to bardziej prawdopodobne do zrealizowania...sam myślałem nad tym by to zamontować ale przyszedł czas i zmieniłem auto
_________________ topic23668.html <- zapraszam do mojej kropki
topic30138.html - WYKONAM CAR AUDIO-zabudowy,panele,itp
Nie robić interesów z raxor19 pajac i krętacz
|
|
Góra |
|
 |
|
Strona 1 z 1
|
[ 15 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|