Fiat Tempra - samochód osobowy Tempra produkowana była na płycie podłogowej Fiata Tipo należącego do klasy kompaktowej, jednakże Tempra była pozycjonowana w klasie średniej.
Należy do rodziny Fiata Tipo. Lata produkcji Tempry to 1991-1995 oraz odmiany Station Wagon (kombi) do 1996 we Włoszech, a następnie 1995-1996 w Turcji (zakłady Tofas). Po roku 1996 produkowane pod nazwą Tofas Tempra aż do roku 2002. Samochód w chwili prezentacji wzbudził wielką sensację na targach (był uważany za najważniejszy model na nich)- dzięki nowoczesnej technologii, dobrej ceny i komfortowi. Były dostępne w wielu wersjach, m.in: najuboższej - analogowe zegary, początkowo brak obrotomierza, ręczne ustawianie lusterek oraz odkręcanie szyb; najbogatszej: cyfrowe liczniki, wskaźniki otwarcia drzwi, elektryczne ustawianie i podgrzewanie lusterek oraz otwieranie szyb (zwykle przednich, na zamówienie tylnych) i szyberdachu, a także centralny zamek, podgrzewanie foteli, hydrauliczna korekcja świateł, automatyczna regulacja zawieszenia, ciśnieniowe spryskiwacze reflektorów. W wersji Station Wagon (kombi) również modele z napędem 4x4. Takie elementy jak podświetlane manetki przy kierownicy, kontrolka nie zapiętych pasów należała do standardu. O wygodę podróżnych dbały podłokietniki, oraz nadmuch na tylną kanapę.
Karoseria była ocynkowana, dzięki czemu jest ona odporna na rdze. Samochód korzysta z wielu elementów bliźniaczego modelu lancia delta/dedra (Alfa Romeo 155 również jest bliźniakiem, jednak w jej przypadku unifikacja jest dużo mniejsza).
W 1994 przeszła face lifting - zmiana przedniej atrapy chłodnicy, dodatkowe wzmocnienia czołowe, oraz boczne. Zmianom uległy delikatnie silniki, oraz wnętrze (np. nie było już kontrolek braku płynu w spryskiwaczach, w układzie chłodzenia, oraz niskiej ilości oleju).
Ciekawostka ode mnie, choc to chyb wszyscy wiedzą - Tempra byla ulubionym samochodem UOP-u ;-) w polowie lat 90.
Druga ciekawostka, dostępna tylko w Ameryce Południowej :
