You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 02 Lip 2020, 11:35

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #852959 Wysłany: 25 Maj 2020, 00:40; 
 Temat postu: Usterki po dłuższym postoju
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Bogdan
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 15 Mar 2012,
Posty: 2067
Pomógł: 48
Auto w trakcie postoju – usterki po dłuższym postoju


Odstawienie auta na dłuższy czas jest dla niego wyjątkowo niezdrowe. Co się może zepsuć i jak sobie wtedy poradzić? Podpowiadamy jak zadbać o stojący samochód, by nie odmówił posłuszeństwa.

Elementy narażone na usterkę podczas długiego postoju auta;

Akumulator
Nawet sprawny akumulator podłączony do nieużywanego samochodu z czasem ulegnie rozładowaniu. Tym szybciej, im więcej prądu pobiera auto. Problemy z nadmiernym upływem prądu dotyczą zwykle starszych samochodów, szczególnie tych z nieoryginalnymi instalacjami, takimi jak m.in. radio, alarm czy czujniki parkowania.
Objawy usterki:
> powolne kręcenie rozrusznika,
> przygaszanie kontrolek,
> brak reakcji na przekręcenie kluczyka w stacyjce.
Jak sobie poradzić: uruchomić silnik za pomocą kabli rozruchowych od innego auta.
Jak zapobiegać: odłączyć akumulator od auta, podłączyć automatyczny prostownik w tryb podtrzymania, doładowywać akumulator co 2-3 tygodnie.

Rozrusznik
Jak większość podzespołów elektrycznych auta, rozrusznikowi nie służy wilgoć. Nieużywany zawiesza się lub przestaje działać.
Objawy usterki:
> stukot podczas próby rozruchu,
> praca rozrusznika bez „obracania” silnika.
Jak sobie poradzić: ostukać rozrusznik za pomocą młotka lub metalowej rurki.
Jak zapobiegać: nie stawiać samochodu w wilgotnym miejscu, uruchamiać silnik raz w tygodniu.

Opony
Do odkształcenia opon może dojść podczas postoju dłuższego niż 3-4 miesiące. Wtedy ogumienie kwalifikuje się do wymiany.
Objawy usterki:
> wibracje podczas jazdy.
Jak sobie poradzić: w razie potrzeby można jechać autem nie przekraczając 80 km/h.
Jak zapobiegać: uzupełnić ciśnienie w kołach do wartości o 0,5 bara większej niż zaleca producent samochodu, przestawiać auto co 2 tygodnie.

Cewki zapłonowe
Awaria cewki zapłonowej praktycznie unieruchamia samochód.
Objawy usterki:
> nierówna praca silnika,
> błąd wypadania zapłonów,
> brak możliwości uruchomienia silnika.
Jak sobie poradzić: spryskać kostki preparatem do połączeń elektrycznych, często pomaga wysuszenie cewek.
Jak zapobiegać: nie stawiać auta w wilgotnym miejscu.

Połączenia elektryczne
Podczas postoju samochodu w jego wnętrzu oraz w komorze silnika zbiera się wilgoć. To nie służy kostkom i połączeniom elektrycznym, które śniedzieją.
Objawy usterki:
> zaburzenia w funkcjonowaniu układów elektrycznych,
> nierówna praca silnika.
Jak sobie poradzić: oskrobać zaśniedziałe połączenia i spryskać preparatem wypierającym wilgoć.
Jak zapobiegać: nie stawiać auta w wilgotnym miejscu, okresowo uruchamiać silnik.

Przewody zapłonowe
Z czasem dochodzi do pękania izolacji przewodów. Po długim postoju mogą wystąpić problemy z przekazywaniem iskry.
Objawy usterki:
> nierówna praca silnika,
> przeskakujące iskry pod maską.
Jak sobie poradzić: zostawić jednostkę napędową na wolnych obrotach do ustabilizowania pracy.
Jak zapobiegać: regularnie wietrzyć komorę silnika, uruchamiać silnik co tydzień.

Szczęki hamulcowe
Podczas długiego postoju auta może dojść do skorodowania powierzchni styku elementów ruchomych szczęk hamulcowych (m.in. rozpieraków hamulca ręcznego). W skrajnej sytuacji może dojść do zablokowania kół.
Objawy usterki:
> opór podczas obracania koła,
> grzanie się koła podczas jazdy,
> odgłos obcierania w trakcie jazdy.
Jak sobie poradzić: ostukać młotkiem bębny hamulcowe.
Jak zapobiegać: raz w tygodniu kilka razy zaciągnąć i spuścić hamulec ręczny, nie zostawiać auta na hamulcu ręcznym.

Układ wtryskowy
W trakcie postoju może dojść do cofnięcia paliwa z układu wtryskowego do baku.
Objawy usterki:
> konieczność długiego kręcenia rozrusznikiem.
Jak sobie poradzić: napompować układ za pomocą zewnętrznej pompki lub tej przy filtrze paliwa, uruchomić silnik, psikając w rurę dolotową samostartem lub preparatem Plak.
Jak zapobiegać: raz w tygodniu uruchamiać jednostkę napędową samochodu.

Zaciski hamulcowe
Zaciski hamulcowe są szczególnie narażone podczas długiego postoju samochodu. Gdy są nieużywane, dochodzi do korodowania powierzchni tłoczków, co skutkuje ograniczeniem ich przesuwania lub całkowitym unieruchomieniem. W trakcie postoju mogą też zapiec się prowadniki w jarzmach. Kolejnym problemem jest unieruchomienie klocków hamulcowych. Wszystkie te usterki objawiają się ograniczeniem swobodnego toczenia się kół i grzaniem hamulców.
Objawy usterki:
> opór podczas obracania koła,
> grzanie się koła podczas jazdy,
> odgłos obcierania w trakcie jazdy.
Jak sobie poradzić: ostukać zacisk hamulcowy młotkiem, przesunąć zacisk za pomocą śrubokręta, zapierając go o jarzmo.
Jak zapobiegać: raz w tygodniu przejechać się samochodem, intensywnie hamując.

Linki zmiany biegów
Używane na co dzień linki zmiany biegów, nawet jeżeli mają nieszczelny pancerz, nie ulegają zatarciu. Jednak gdy przestaną pracować, mogą się zapiec po kilkunastu dniach.
Objawy usterki:
> problemy z wybieraniem biegów,
> unieruchomienie dźwigni zmiany biegów.
Jak sobie poradzić: wprowadzić do pancerza linki preparat odrdzewiająco-smarujący, rozruszać linki ręcznie, po odpięciu od wybieraka.
Jak zapobiegać: raz w tygodniu kilkakrotnie wybrać wszystkie biegi oraz poruszać dźwignią w pozycji luzu do skrajnych położeń po prawej i lewej stronie.

Górne mocowania amortyzatorów
Rozszczelnione łożyska górnych mocowań amortyzatorów używane na co dzień funkcjonują dość długo. Z czasem zaczynają wydawać charakterystyczne stuki, jednak pomimo to nie odmawiają posłuszeństwa. Co innego gdy nie pracują. Po pewnym czasie wewnątrz łożysk rozwija się korozja, blokując je.
Objawy usterki:
> stuki podczas ruchów kierownicą,
> przeskakiwanie sprężyn w trakcie skręcania kół.
Jak sobie poradzić: przed rozpoczęciem jazdy rozruszać łożyska, skręcając kołami w obie strony.
Jak zapobiegać: raz w tygodniu kilkakrotnie skręcić kołami w obie skrajne pozycje.

Układ paliwowy
Problem dotyczy wszystkich aut, ale szczególnie tych parkowanych na zewnątrz i w nieogrzewanych garażach. Jeżeli w zbiorniku jest mało paliwa, to resztę jego objętości wypełnia powietrze zawierające wilgoć. Na ściankach baku osadza się skroplona wskutek zmian temperatur woda, która przedostaje się do paliwa. To zaburza prawidłową pracę silnika oraz przyśpiesza procesy korozyjne w układzie paliwowym.
Objawy usterki:
> nierówna praca jednostki napędowej,
> spadek mocy silnika.
Jak sobie poradzić: zatankować do pełna, dodając do paliwa dodatek pochłaniający wilgoć.
Jak zapobiegać: przed postojem zatankować zbiornik „pod korek”.

Łożyska kół
W starszych autach łożyska są często nieszczelne, co przyśpiesza korozję.
Objawy usterki:
> hałas z okolicy koła podczas jazdy.
Jak sobie poradzić: w razie potrzeby z wyjącym łożyskiem można jechać, jednak nie należy przekraczać prędkości 80 km/h.
Jak zapobiegać: raz w tygodniu przejechać się autem lub przepchnąć je o minimum kilka metrów.

Linki hamulca ręcznego
Nieszczelne pancerze linek sprzyjają rozwojowi korozji wewnątrz. Gdy linka przyrdzewieje do pancerza, zwolnienie hamulca ręcznego jest mocno utrudnione.
Objawy usterki:
> opór podczas obracania koła,
> grzanie się koła podczas jazdy,
> odgłos obcierania w trakcie jazdy.
Jak sobie poradzić: wypiąć linkę z zacisku lub dźwigni i ręcznie, np. za pomocą długiego śrubokręta, przesunąć dźwignię przy zacisku, zwalniając mechanizm.
Jak zapobiegać: raz w tygodniu kilka razy zaciągnąć i spuścić hamulec ręczny, nie zostawiać auta na hamulcu ręcznym.

Wnętrze
Nadmierna wilgoć prowadzi do rozwijania się grzybów i pleśni we wnętrzu samochodu.
Objawy:
> zapach stęchlizny w aucie,
> plamy pleśni na tapicerce.
Jak sobie poradzić: wywietrzyć i odkurzyć wnętrze samochodu.
Jak zapobiegać: posprzątać wnętrze auta, regularnie wietrzyć.

Odpływy podszybia
Problem dotyczy samochodów stojących „pod chmurką”. Gromadzące się w podszybiu liście zapychają kanały odpływowe, a woda przedostaje się do wnętrza auta.
Objawy usterki:
> stojąca w podszybiu woda,
> wilgoć we wnętrzu samochodu,
> odgłos przelewającej się wody na zakrętach.
Jak sobie poradzić: po oczyszczeniu podszybia udrożnić kanały odpływowe i spuścić zgromadzoną wodę.
Jak zapobiegać: nie parkować pod drzewami, usunąć z podszybia zalegające zanieczyszczenia, sprawdzić drożność kanałów odpływowych.

Podwozie i nadwozie
Zwłaszcza starsze pojazdy mogą nie przetrwać próby czasu. Zwiększony poziom wilgoci w zanieczyszczonych wnękach karoserii sprzyja rozwojowi korozji. Zaniedbanie grozi perforacją.
Objawy usterki:
> nalot rdzy na powierzchni blach.
Jak sobie poradzić: oczyścić rdzę za pomocą papieru ściernego, zamalować lakierem zaprawkowym.
Jak zapobiegać: usunąć zanieczyszczenia z wnęk nadwozia, nie stawiać auta w wilgotnym miejscu.

Aparat zapłonowy
W starszych samochodach podczas postoju często dochodzi do usterki aparatu zapłonowego. Zwykle winne są zaśniedziałe styki.
Objawy usterki:
> nierówna praca silnika,
> problemy z uruchomieniem silnika.
Jak sobie poradzić: oczyścić drobnym papierem ściernym styki przerywacza.
Jak zapobiegać: raz w tygodniu uruchamiać silnik, unikać parkowania w wilgotnych miejscach.


Podsumowanie
By uniknąć konsekwencji długiego postoju, wystarczy raz w tygodniu poświęcić kilkanaście minut na rozruszanie mechanizmów samochodu. W przeciwnym razie auto może odmówić posłuszeństwa, gdy będzie potrzebne.



- źródło: Motor

_________________
Image
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r.
Jest: Renault Thalia 1,5 dCi 2005r.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #853038 Wysłany: 29 Maj 2020, 19:27; 
 Temat postu: Re: Usterki po dłuższym postoju
Offline
Puntoświr

Imię: Paweł
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 11 Sie 2016,
Posty: 402
Pomógł: 4
Dzięki


Góra
 Profil  
 
 
 Post #853040 Wysłany: 30 Maj 2020, 09:30; 
 Temat postu: Re: Usterki po dłuższym postoju
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 12 Cze 2016,
Posty: 935
Pomógł: 25
Bo samochód ma jeździć regularnie (po to został stworzony), a nie stać! Proste (ale dla wielu niepojęte).
Jak już pracuje, to kolejną rzeczą, która niszczy jest stanie w miejskim korku (że więcej czasu stoi niż jedzie).
Najgorsza rzecz (na równi z długim postojem) to jazda na krótkie odcinki i na zimno (i jeszcze może na LPG).

W powyższym "poradniku" nie piszą nic na temat samego silnika (w sensie tłoki, pierścienie, itd.) i oleju.
Otóż olej silnikowy jest specjalnie stworzony do pracy (a nie do bezczynności) w silniku (i w żadnym innym miejscu).
W trakcie długiego postoju NIE chroni wnętrza silnika przed korozją. On ma neutralizować agresywne (np. kwaśne) produkty spalania na bieżąco (w trakcie pracy, na postoju już nie bardzo, albo wręcz może zaszkodzić w skrajnych przypadkach).


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO