You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 10 Maj 2025, 05:45

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 23 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #97027 Wysłany: 26 Lut 2008, 22:12; 
 Temat postu: Przegrzany silnik - Wymiana uszczelki pod głowicą.
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Warszawa/Irlandia
Rejestracja: 06 Sie 2007,
Posty: 72
Witam, właśnie mi się zdarzyło przegrzać silnik w moim punciaku. Po tym zaczął chodzić jak traktor. Czego to może być wina, jakie uszkodzenia mogły powstać. Przyczyną jest chyba wentylator na chłodnicy. I tutaj drugie pytanko jak sprawdzić czy to termostat czy sam wentylator? Proszę o szybka odpowiedź bo jutro muszę jechać do roboty nim i nie wiem czy jeszcze bardziej go nie popsuje. Teraz sprawdziłem mu olej i zobaczyłem coś co mnie bardzo zaniepokoiło. Otóż na bagnecie znalazłem "masełko" z tego co wiem to oznacza uszczelkę pod głowicą. Teraz sam nie wiem co mam zrobić :cry:

[ Dodano: 26 Lut 2008 20:12 ]
Konsultowałem się z kilkoma mechanikami i decyzja jest jedna - wymienić uszczelkę pod głowicą i zobaczymy co dalej. Najbardziej obawiam sie tego "co dalej ...". Trudno teraz muszę poczekać aż przyjdzie uszczelka i zacząć zabawę z silnikiem, Dodam że to będzie mój pierwszy raz. Nigdy nie zdejmowałem głowicy silnika. Postaram się zrobić manuala i zamieszczę go tutaj.

_________________
Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma

Tanie ubezpieczenia - Bielsko-Biała i okolice


Góra
 Profil  
 

 
 Post #97173 Wysłany: 26 Lut 2008, 22:17; 
 Temat postu:
Tylko pamiętaj o splanowaniu-wyrównaniu głowicy, bo przy odkręcaniu zawsze występują napręzenia które delikatnie krzywią powierzchnie głowicy a przez to możesz mieć potem problem przy nowej uszczelce, że długo nie pociągnie.


Góra
  
 
 
 Post #97185 Wysłany: 26 Lut 2008, 22:46; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Warszawa/Irlandia
Rejestracja: 06 Sie 2007,
Posty: 72
No właśnie tutaj będzie problem. Mieszkam w Irlandii i nie mam pojęcia gdzie to zrobić. Na początku miałem go oddać do mechanika, ale tutaj strasznie zdzierają. Rozmawiałem z mechanikiem i mi powiedział że może nie będzie trzeba planować głowicy.

_________________
Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma

Tanie ubezpieczenia - Bielsko-Biała i okolice


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97420 Wysłany: 27 Lut 2008, 12:40; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Beskid Wyspowy
Rejestracja: 24 Paź 2007,
Posty: 992
To "może" może spowodować kolejną wymianę. Jak jest nieszczelność na uszczelce to kanał wyrobiony w uszczelce może mieś zwoją ściankę (prawie niewidoczną rysę) na powierzchni głowicy i nowa uszczalka w tym miejscu nie dolegnie.

Druga sprawa, o której tu nikt nie pamięta to śruby do przykręcenia głowicy są jednorazowe (bo są specjalnie rozciągliwe) i powinny być za każdym razem założone nowe. Stare nie gwarantują odpowiedniego docisku.

_________________
Punto I 1,2 75 KM SX MPI '94
Punto II 1,2 60 KM MPI '01
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 144 KM '04


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97467 Wysłany: 27 Lut 2008, 19:01; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Miejscowość: Gliwice
Rejestracja: 24 Lut 2007,
Posty: 297
qrcze z tymi srubami to to nie wiedzialem ze jednorazowe:(


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97501 Wysłany: 28 Lut 2008, 00:59; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Warszawa/Irlandia
Rejestracja: 06 Sie 2007,
Posty: 72
O planowaniu głowicy domowym sposobem też już się dowiedziałem. Wstarczy tafla szkła i papier ścierny. Kładziemy papierek na głowicy na to taflę szkła, lekko pocieramy w każdą stronę i patrzymy czy są rysy na całej powierzchni, jeśli tak to nie trzeba planować głowicy.

Druga sprawa to chciałbym sie dowiedzieć jak to jest z tymi śrubami. Trzeba je wymienić na nowe czy nie jest to konieczne?

Poniżej jest opis kolejnych czynności przy wymianie uszczelki - tutaj mam prośbę do ludzi którzy to robili o weryfikację i ewentualne poprawki.

    1. Odłączyć akumulator
    2. Wymontować filtr powietrza z dołączonymi do niego przewodami
    3. Wymontować króciec powietrza podgrzewanego na rurze wylotowej i kolektor wylotowy
    4. Spuścić ciecz z układu chłodzenia silnika
      a. Odkręcić korek
      b. Odłączyć dolny przewód od chłodnicy
    5. Odłączyc wszystkie przewody, linki, przewody układu chłodzenia dołączone do głowicy, do kolektora dolotowego lub do obudowy przepustnicy
    6. Odłączyć połączenie urządzenia sterującego oraz wymontowac je
    7. Poluzować śruby mocujące alternator i zdjąć pasek napędu alternatora
    8. Wymontowac pokrywę głowicy
    9. Założyc zaciskacze na przewody paliwa i odłączyc przewody
    10. Odłączyć połączenia na cewce zaplonowej
    11. Wymontować pasek rozrządu
      a. Wymontować obudowę paska napedu rozrządu
      b. Poluzować śrubę rolkowego napinacza, odepchnąć go i w celu zablokowania w tym położeniu dokręcić śrube
      c. Zdjąć pasek zębaty napędu rozrządu
      d. Doprowadzić silnik do położenia prawidłowego ustawienia
    12. Odkręcić sruby w odpowiedniej kolejności


_________________
Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma

Tanie ubezpieczenia - Bielsko-Biała i okolice


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97533 Wysłany: 28 Lut 2008, 12:16; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Beskid Wyspowy
Rejestracja: 24 Paź 2007,
Posty: 992
Więcej trzeba wiedzieć o zakladaniu głowicy. Jak ułożyć uszczelkę (znak ALTO do góry) znać kolejność dokręcania śrub i z jakim nonentem mają być dociągnięte. Śruby muszą być nowe, bo stare już nie są elastyczne i głowica może po jakimś czasie nie być dociśnięta właściwie, co może spowodować wydmuchnięcie uszczelki.

Właśnie tu na forum niektórzy piszą, że mają już trzecią i więcej uszczelkę założoną. Przy odpowiedniej wymianie to nie jest możliwe, by tak często trzeba było zmieniać uszczelki. Warunek to zachować normy techniczne, a one zkładają pewną powierzchnię styku głowicy (planowanie), nowe śruby (szpilki), odpowiedniej klasy uszczelka, właściwy moment i kolejność dokręcania śrub.

_________________
Punto I 1,2 75 KM SX MPI '94
Punto II 1,2 60 KM MPI '01
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 144 KM '04


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97538 Wysłany: 28 Lut 2008, 12:40; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: okolice Słupska
Rejestracja: 20 Lis 2007,
Posty: 405
zgadzam się :) Poprawnie założona i splanowana głowica nie mogą powodować ,że po przejechaniu kilkuset kilometrów uszczelka znowu pada :wink:

_________________
PUNTO MKI 1.1 -> 99 r.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97543 Wysłany: 28 Lut 2008, 13:29; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Warszawa/Irlandia
Rejestracja: 06 Sie 2007,
Posty: 72
Mój mechanik powiedział że w punciaku szpilki są krótkie i nie trzeba ich wymieniać, nawet zadzwonił do stacji ASO żeby sie upewnić. Druga sprawa to ten odpowiedni moment, jak mówię to mechanikom to sie uśmiechają i potwierdzają że POWINNO się dociągać głowice kluczem dynamometrycznym, ale to sami tego nie robią.

_________________
Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma

Tanie ubezpieczenia - Bielsko-Biała i okolice


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97546 Wysłany: 28 Lut 2008, 13:32; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: WND
Rejestracja: 15 Maj 2007,
Posty: 301
A wszystko jest dokładnie opisane w książce serwisowej Kropy ;)

Sam wymieniałem uszczelkę i tylko głowice oddałem do szlifu :E

_________________
Disposal in progress


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97556 Wysłany: 28 Lut 2008, 15:59; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Warszawa/Irlandia
Rejestracja: 06 Sie 2007,
Posty: 72
Chcesz powiedzieć że nie wymieniałeś szpilek?

_________________
Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma

Tanie ubezpieczenia - Bielsko-Biała i okolice


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97593 Wysłany: 28 Lut 2008, 20:54; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Beskid Wyspowy
Rejestracja: 24 Paź 2007,
Posty: 992
To niech mechanicy z ASO powiedzą dlaczego szpilki na pewnej długości są przewężone i nie mają gwintu. Wystarczy wykręconą szpilkę przyłożyć do nowej gwintem i już wyraźnie widać rozciągnięcie tej starej ( na części za zwężeniem zęby gwintu się nie pokrywają. Przewężenie jest elementem elastycznym, dzięki któremu w tym silnku nie dociąga się śrub głowicy po przejechaniu pewnej ilości kilometrów. Jednak ten element zostaje trwale odkształcony i dlatego stosuje się nowe szpilki. Nie dotyczy to tylko Fiata, ale wiele innych marek tak ma.
Panowie fachowcy z ASO nieraz wartają dużego kopa w cztery litery.

_________________
Punto I 1,2 75 KM SX MPI '94
Punto II 1,2 60 KM MPI '01
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 144 KM '04


Góra
 Profil  
 
 
 Post #97650 Wysłany: 29 Lut 2008, 00:17; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Warszawa/Irlandia
Rejestracja: 06 Sie 2007,
Posty: 72
A jakieś wskazówki co do całej tej operacji, na co uważać, no co zwrócić szczególną uwagę. Niespodzianki na które warto sie przygotować. Dodam że nie mam warsztatu i moje zaplecze narzedziowe jest ograniczone.

_________________
Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma

Tanie ubezpieczenia - Bielsko-Biała i okolice


Góra
 Profil  
 
 
 Post #101774 Wysłany: 12 Mar 2008, 14:18; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Rejestracja: 09 Lis 2007,
Posty: 16
Walczyłeś z tym może już?
Mam podobny problem (chyba) coś mi olej ucieka i podejrzewam uszczelkę pod głowicą.

Gdzie dokładnie mieszkasz w Irl?
Pytałeś może jaka cena wymiany tej uszczelki w warsztacie?

Pozdrawiam


Góra
 Profil  
 
 
 Post #101918 Wysłany: 12 Mar 2008, 19:59; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Rejestracja: 26 Wrz 2007,
Posty: 159
a ja mam takie pytanie...jakie jest prawdopodobienstwo ze urwie sie jakas srube przy odkrecaniu? gorzej to wyglada niz przy zawieszeniu czy idzie spoko?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #119371 Wysłany: 27 Kwi 2008, 00:54; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Miejscowość: obecnie Szkocja/ GLASGOW
Rejestracja: 30 Mar 2008,
Posty: 25
siemka tu masz wskazówki!
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #119390 Wysłany: 27 Kwi 2008, 09:04; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Miejscowość: lubelskie
Rejestracja: 16 Mar 2008,
Posty: 32
Witam
Niestety i ja mam najprawdopodobniej UPG do wymiany.
Wracając z trasy zaczął przegrzewać się silnik, podczas przyspieszania jak mocniej przycisnąłem na np. 4 biegu silnik zaczął szarpać i tracić moc.

Po sprawdzeniu świec okazało się, że świeca przy bagnecie oleju ma brązowy nalot (ubywa mi płyn chłodniczy, wcześniej nie było tego objawu), pozostałe świece mają biały nalot.
Usunąłem tymczasowo wkład termostatu, stary padł.

Jaki jest koszt wymiany uszczelki pod głowicą?
Pozdr. Grzegorz

_________________
Wigry 3 - 1985 r. .... -> Fiat 126p - 1994 r. -> Fiat Punto 55 SX LPG - 1995 r. -> Punto II FL 1.3 MultiJet 2004 r.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #119438 Wysłany: 27 Kwi 2008, 11:12; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Imię: Czesław
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Lubliniec
Rejestracja: 13 Kwi 2008,
Posty: 3107
Pomógł: 50
Moja opinia to; posłuchaj dobrych rad Tezeta 1956 , lub oddaj do naprawy.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #119441 Wysłany: 27 Kwi 2008, 11:21; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: CK
Rejestracja: 09 Mar 2007,
Posty: 214
ja dałem 200zł robocizna 30 uszczelka 50 planowanie

_________________
www.korpusgaleria.go.pl/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #122298 Wysłany: 05 Maj 2008, 20:56; 
 Temat postu:
Offline
Forumowicz

Rejestracja: 05 Maj 2008,
Posty: 1
witam
jestem nowy choć punto mam już kilka lat, jednak ostatnio coraz więcej mi się psuje, ostatnio zaczęło mi wywalać wodę korkiem gdy zgasiłem silnik nie wiem co jest grane, myslę ze uszczelka pod głowicą albo pompa wodna ALE CZEKAM NA JAKIES SUGESTIE


Góra
 Profil  
 
 
 Post #122401 Wysłany: 06 Maj 2008, 08:10; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Beskid Wyspowy
Rejestracja: 24 Paź 2007,
Posty: 992
Uszczelka pod głowicą.

_________________
Punto I 1,2 75 KM SX MPI '94
Punto II 1,2 60 KM MPI '01
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 144 KM '04


Góra
 Profil  
 
 
 Post #577134 Wysłany: 02 Maj 2012, 22:21; 
 Temat postu: Re:
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: Warszawa
Rejestracja: 08 Lip 2011,
Posty: 21
malczewski23 napisał(a):
witam
jestem nowy choć punto mam już kilka lat, jednak ostatnio coraz więcej mi się psuje, ostatnio zaczęło mi wywalać wodę korkiem gdy zgasiłem silnik nie wiem co jest grane, myslę ze uszczelka pod głowicą albo pompa wodna ALE CZEKAM NA JAKIES SUGESTIE

może też tak być iż korek nie odpowietrza i wywala płyn,miałem tak zmieniłem korek i ok.koszt 7zł :D


Góra
 Profil  
 
 
 Post #577144 Wysłany: 02 Maj 2012, 22:37; 
 Temat postu: Re: Re:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysiek
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Rejestracja: 25 Lut 2012,
Posty: 493
Pomógł: 12
kropkomobilek napisał(a):
malczewski23 napisał(a):
witam
jestem nowy choć punto mam już kilka lat, jednak ostatnio coraz więcej mi się psuje, ostatnio zaczęło mi wywalać wodę korkiem gdy zgasiłem silnik nie wiem co jest grane, myslę ze uszczelka pod głowicą albo pompa wodna ALE CZEKAM NA JAKIES SUGESTIE

może też tak być iż korek nie odpowietrza i wywala płyn,miałem tak zmieniłem korek i ok.koszt 7zł :D


też tak miałem 2 dni temu, odpowietrz dobrze układ chłodzący i wszystko gra

_________________
W czarnej Kropie jest MOC ! :D około 59KM 5,5-6L - 100km
topic34110.html


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 23 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO