Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN
http://fiatpunto.com.pl/topic28042.html
Strona 1 z 7

Autor:  domin45670 [ 13 Kwi 2011, 21:01 ]
Temat postu:  Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Okazuje się, że tylko niektóre kable ELM 327 obsługują tak naprawdę CAN. W praktyce można się połączyć tylko z silnikiem, odczytać i skasować błędy oraz odczytać parametry pracy silnika (odometr, wyprzedzenie zapłonu, obroty, prędkość itp.).

Yani, twórca Fiat Ecu Scana podjął się rozwiązania tego problemu. Sprawa się kręci wokół chińskich kabli, których na rynku jest 99% i nie sposób stwierdzić, który jest oryginalny i w pełni działa, a który nie. Poniżej oryginalna wersja recepty yani'ego:

yani napisał(a):
Hi,

A lot of people are having problems with some chinese ELM interfaces that cannot connect to CAN network even if they support all ELM 1.3 commands properly. There was one user here who bought 5 of these cheap interfaces with no luck and finally bought an expensive one....
I also have one of these "faulty" units and decided to play with it and see what is wrong.
Well, it seems that the problem is electrical and is not very hard to fix.
The problem is actually in the CAN termination method used in these interfaces - they use one 120 Ohm resistor connected between CAN-L and CAN-H.
According to the ELM327 datasheet the proper termination is to use 100 Ohm resistor on each of the 2 lines connected to ground through a 560 pF capacitor (see the picture below).
So i just got two 100 Ohm resistors and two capacitors of 560 pF and fixed my interface as shows below. And it WORKS flawlessly now.
The procedure is very simple:
1. Get two resistors of 100 Ohm and 2 capacitors of 560 pF.
2. Remove the single terminating 120 Ohm (or whatever) resistor from the interface
3. Solder the new termination circuit. I did it directly on the OBD connector as it was easier for me. I did it in a hurry just for the so don't blame for the soldering quality on the pictures.
4. Go to your car and enjoy....

Please, someone with knowledge in the circuits to explain these better as I don't have time for more details.

PLEASE NOTE: This post is for interfaces that respond properly to all ELM commands in my "Test" which is in the Settings dialog (all commands should have response OK). If you have OK to all commands and can connect to engine, but cannot connect to anything on the CAN bus (like Body Computer, Dashboard, Service Reset) then this post may help you.

Image

Image

Image

Image

Image

Yani


W skrócie chodzi o to, że należy usunąć opornik 120 Ohm (wartość na oporniku 121 - 12 * 10^1 = 120 Ohm), który łączy piny 6 i 14. Na wielu forach znaleźć można informację, że kabel działa bez dalszych modyfikacji.
Yani zaleca aby pin 6 oraz 14 zmostkować z masą (masa to piny 4 i 5) za pomocą opornika 100 Ohm oraz kondensatora 560 pF.

Informacje zaczerpnięte z forum Fiat Ecu Scana: http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic. ... 93&start=0


Niestety mój kabel również się nie łączy z CAN'em. Stwierdziłem, że otworzę go, wylutuję opornik, o którym wspomniał yani, dokonam kolejnych modyfikacji i będzie po krzyku. Jednak życie nie było by na tyle ciekawe gdyby wszystko było takie proste i oczywiste.
Wnętrze mojego kabla wygląda tak:

Image Image

Nie trudno się zreflektować, że interesująca nas sprawa nieco się komplikuje. Na pierwszym zdjęciu widać górną część płytki, a na drugim dolną i sławny opornik opisany jako R14 (Yani i wiele osób powołuje się na takie oznaczenie na płytce). Jednak w przypadku mojego kabla jest to rozwiązanie błędne.
Całe szczęście ktoś miał podobny kabel (dalsze strony na forum FES'a http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic. ... t=40#p4656 ) i usunął opornik zaznaczony przeze mnie na pierwszym zdjęciu, jednak nie dolutowywał dodatkowych oporników i kondensatorów. Zgłębiłem więc problem chcąc się upewnić czy aby na pewno ten opornik (na płytce oznaczony jako R04) jest właściwy. 5ROCKY ma taki sam kabel jak yani, więc poprosiłem go o sprawdzenie czy faktycznie tak jak u mnie ten opornik łączy piny 6 i 14. Potwierdził :) Dla pewności jeszcze multimetrem zmierzyłem opór między pinem 6 i 14, i rezystancja się zgadzała - 120 Ohm. Zabrałem się zatem za wylutowanie tego opornika.

Image

Moje mody zakończyłem na wylutowaniu opornika. Kabel działa jak należy :)


Na sąsiednim forum dostałem pełny schemat ELM 327 jeśliby kogoś interesował:

Image

Podczas montażu zwróćcie uwagę na to czy diody macie u góry, czy na dole. Niestety większość kabli sprzedawanych na alledrogo ma je na dole. Trochę bez sensu bo po podpięciu kabla do samochodu diody są od dołu i ich nie widać. U siebie przed skręceniem po prostu odwróciłem samą wtyczkę, którą podpinamy do samochodu, dzięki temu diody mam na górze czyli tak, jak powinny być :) Wyjątek stanowi wtyczka przylutowana do płytki jak na zdjęciach od yani'ego.

Mam nadzieję, że powyższe informacje przydadzą się Wam w uzyskaniu pełnej funkcjonalności kabla ELM 327.

P.S. Nie jestem elektronikiem, więc powyższe przemyślenia są sporządzone w oparciu o zewnętrzne źródła informacji :) Dzięki również dla wojtass18 za rozkręcenie swojego kabla.



Poniżej kilka wybranych postów od Kolegów również mających ELM 327:

wojtass18 napisał(a):
obiecane fotki, w tej wersji nic nie musiałem przerabiać, jedynie brak połączenia z Poduchą


Image

Image

Image

Image

Image


W przypadku powyższego kabla nigdzie nie widać opornika 120 Ohm.

Rescuer napisał(a):
domin45670

Mam taki sam kabel jak Ty, identyczna płytka. Opornik R04 powinien wg opisu łączyć piny 6 i 14 (CAN L i H). Problem polega na tym że w złączu piny 6 i 14 nie mają przylutowanych kabelków. Jaki masz układ kabelków w swoim kablu? U mnie to wygląda tak:
1 - 9 +
2 + 10 +
3 + 11 +
4 + 12 -
5 + 13 -
6 - 14 -
7 + 15 +
8 - 16 -

+ kabelek podłączony
- pin pusty


Patrząc od strony gniazda na wtyczkę taka jest numeracja pinów z tego co się zorientowałem:



08-07-06-05-04-03-02-01
---------------------------------
16-15-14-13-12-11-10-09



Zmierz opór między tymi pinami, jak będzie 120 Ohm, to masz już 100% pewności, że to te.

Cenna uwaga dla FES'a 2.6: CAN Setup / PROXI Alignment działa jedynie po przestawieniu języka programu na angielski.

marcin186 napisał(a):
Mam głupie pytanie :E jak rozebrać ELM'a bo mój nie ma żadnych śrubek a chce zobaczyć czy faktycznie jest przerobiony :D

[ Dodano: 10 Kwi 2011 12:59 ]
Dobra już znalazłem, śrubki były pod naklejką :E

[ Dodano: 10 Kwi 2011 13:05 ]
Dobra, teraz znający się na rzeczy proszę o opinie czy jest coś z moim ELM zrobione czy zapłaciłem za nieprzerobiony :E

Image Image


5ROCKY5 napisał(a):
marcin186 napisał(a):
Dobra, teraz znający się na rzeczy proszę o opinie czy jest coś z moim ELM zrobione czy zapłaciłem za nieprzerobiony

szczęsciarz masz już bez opornika :D


Na chwilę obecną za pomocą kabla ELM 327 nie można się połączyć z ABS'em i poduszkami (dla PII przed FL). Z kolei już w PIIFL dochodzi możliwość połączenia się z ABS'em.


Pełna treść i inne sprawy związane z Fiat Ecu Scan'em znajdują się tutaj:
post460890.html#460890

[ Dodano: 13 Kwi 2011 21:01 ]
Na 1.2 8v działa. Przed chwilą sprawdzono na 1.2 16v i też działa.
Niewykluczone, że niektóre parametry silnika na wyłączonym silniku może pokazywać błędne jak np. wyprzedzenie zapłonu. Mnie pokazało -78*. Nie bawiłem się nim na włączonym silniku bo nie jest pogoda do tego :roll:

Autor:  wojtass18 [ 21 Lip 2011, 00:18 ]
Temat postu: 

sprawdzone również na Punto 2 1,9 JTD

Autor:  Rescuer [ 03 Mar 2012, 21:46 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Z nudów dziś zrobiłem modyfikacje mojego ELM przystosowującą go do łączenia np. z Grande Punto (can na pinach 1,9)
Potrzebny będzie nam przełącznik 2 pozycyjny 2 obwodowy (koszt 1,5 zł)
Wykonanie: odlutowujemy przewody z pinów 6, 14 (znaczymy je aby niepomylić) i lutujemy do przełącznika. Następnie z przełącznika lutujemy dodatkowe kabelki do pinów 1,9 oraz 6,14.
Myślałem nad dołożeniem jeszcze kondensatorów i rezystora do lini Can ale autor FES podaje aby niełączyć razem pinów 1,9.

Foto pokazuje miejsce montażu przełącznika

Załączniki:
Komentarz do pliku: ELM 327 z przełącznikiem


Autor:  kolarz1963 [ 19 Wrz 2012, 22:24 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Witam!
Czy dobrze rozumiem że pin 1 do 6 a pin 9 do 14 ? (rzecz jasna już po stykach przełącznika )
I czy w takiej konfiguracji ELM 327 widzi błąd poduszki powietrznej?
Pozdrawiam!

Autor:  wojtass18 [ 19 Wrz 2012, 22:47 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

nie widzi, do poduchy potrzebny vag, ELM nie sprawdzisz, nie raz pisane w tym temacie było topic20463-550.html

Autor:  skovi [ 21 Gru 2012, 22:21 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Kupiłem na allego kabel elm 327 i przejściówkę typ 3 od viakena i nie łączy sie z fes. Pisze "sprawdz kabel lub port com". W zakładce test wszystko jest ok. Mój ELM nie ma płytki żadnej z powyższych (ELM 327 1.4B), co mam robić?

Autor:  domin45670 [ 22 Gru 2012, 00:17 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

skovi napisał(a):
co mam robić?

Ja bym pisał do viakena. Z tego co pamiętam, to na ich stronie jest info aby dać im znać, że kabel ma być używany z FES'em. Jeśli dałeś znać, to spoko, jeśli nie, to i tak masz do 10 dni na zwrot towaru. Napisz do nich i opisz problem, niech oni się martwią.

Autor:  gebe14 [ 17 Sty 2013, 15:20 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

czesc.
kupiłem kabel elm 327 1.4 , czyta silnik,abs, wspomaganie,ale nie czyta klimy,serwisu i ta reszte.
kupilem przejściówke typ3 , i lipa nie moze sie połączyć..
otworzyłem ten elm i po przeczytaniu tego tematu,mam mentlik..mam usunać opornik r04 czy r14...
ponizej foto tej płytki
pozdrawiam
dodam że mam grande puntu 2006 r 1,4 77 kucy 8v

więc tak..nie czekając na odpowiedz usunołem nożem do tapet ten opornik r04 i wiecie co...smiga
nic nie dolutowywalem....

wszystko czyta,oprócz klimy.... co może byc powodem?

Załączniki:


Autor:  skovi [ 17 Sty 2013, 16:52 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

R04 do usunięcia i wszystko będzie grało - mam taki sam.

Autor:  gebe14 [ 17 Sty 2013, 17:45 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

a masz kontakt za pomoca tego kabla z klimą?

Autor:  skovi [ 17 Sty 2013, 22:29 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Nie

Autor:  1endzi [ 14 Maj 2013, 19:26 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

moim ELM-em 1.4 łączyłem się już także z Fordem Focusem, Peugeotem Boxerem.
Moje pytanie brzmi czy po wylutowaniu tego nieszczęsnego opornika nadal będzie łączył się z innymi pojazdami, w stopniu co najmniej jak przed wylutowaniem ??

Autor:  mmafun [ 20 Sie 2013, 15:26 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

A co w tym trzeba wylutować ?


Image

Autor:  domin45670 [ 15 Wrz 2013, 11:15 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

mmafun, zdjęcie jest nieczytelne. Dobrze by było gdybyś też ujął drugą stronę płytki.

Autor:  swollov [ 28 Wrz 2013, 08:25 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Witam. Czy w tym moim muszę coś przerabiać? Wersja 1.3a

Image
Image
Image
Image

Autor:  domin45670 [ 28 Wrz 2013, 08:38 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

swollov, a łączy się z CAN'em?

Autor:  swollov [ 28 Wrz 2013, 14:06 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

No właśnie nie łączy i w tym jest problem.

Autor:  domin45670 [ 28 Wrz 2013, 14:37 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Zmierz rezystancję pomiędzy pinami, które podałem. Jeśli będzie taka, jak w pierwszym poście, to tradycyjnie bym spróbował usunąć opornik "121". Masz go na pierwszym zdjęciu. Jeśli to nie rozwiąże problemu, to umywam ręce, bo sam zaryzykowałem na innym układzie niż ma Yani :)

Autor:  swollov [ 28 Wrz 2013, 15:06 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Czyli zmierzyć rezystancje pomiędzy pinami 4 i 16 i ma wynosić 120 Ohm jeśli taka będzie to wywalić opornik nr 121? Po usunięciu opornika robić przejście pomiędzy nóżkami tego opornika czy zostawić wolne miejsce? Może głupie pytanie ale wole zapytać :)

Autor:  domin45670 [ 28 Wrz 2013, 17:37 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Nic nie rób. Tylko wylutuj opornik :)

Autor:  swollov [ 29 Wrz 2013, 11:28 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

domin45670, wielkie dzięki Kolego, wszystko śmiga jak ta lala. Pozdrawiam.

Autor:  M.Duraj [ 02 Lut 2014, 23:13 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Poniżej przedstawiam zdjęcia z operacji "aktywacji" modułu /przed operacją dało się sprawdzić tylko ECU silnika- po pozostałe dostępne moduły/
1. Wygląd Modułu- bluetooth
Image

2. Ściągnięta górna część obudowy
Image

3. Rozebrany Moduł
Image

4. Górna część Modułu
Image

5. Dolna część Modułu z zaznaczonym miejscem po wylutowaniu opornika
Image

6. Zbliżenie miejsca operacji /wylutować R2/
Image

7. Poskładać i GOTOWY DO DZIAŁANIA z FES lub MES.

ZAINSTALOWAĆ PROGRAM /najlepiej w pełnej wersji / i do dzieła.

W przypadku pytań proszę pisać. Postaram się pomóc.

Autor:  maciek18 [ 07 Mar 2014, 18:58 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Panowie, może ktoś jeszcze ma na to sposób ?
Image

Autor:  ziutek997 [ 07 Mar 2014, 20:20 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

maciek18 - mam ten sam moduł i nie mogę się połączyć z punto II FL 1.3. Teoretycznie też składa się z kilku płytek, można by to rozebrać. Tylko czy to jest celowe...

Autor:  maciek18 [ 07 Mar 2014, 20:37 ]
Temat postu:  Re: Modyfikacja ELM 327 aby łączył z CAN

Też mam fl tylko 1.2 i łącze się bez problemu i przez telefon jak i komputer. Parowałeś urządzenia ? Dokładnie z 2 płytek które są ze sobą zlutowane pinami.

Strona 1 z 7 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/