Fiat Punto :: Forum https://fiatpunto.com.pl/ |
|
Projekt HHO http://fiatpunto.com.pl/topic34767.html |
Strona 1 z 4 |
Autor: | przemas107 [ 28 Mar 2012, 19:47 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Ciekawe. Jaki jest koszt takiego wynalazku? |
Autor: | RafaelSaures [ 28 Mar 2012, 19:53 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
przemas107 napisał(a): Ciekawe. Jaki jest koszt takiego wynalazku? Staram się proawdzić dane jakie tylko potrafię. Koszt tego co na zdjęciach to 363,50 zł, ale będzie znacznie więcej. |
Autor: | Thomas [ 28 Mar 2012, 19:58 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
RafaelSaures, kiedy będzie coś więcej ? tzn. jaki czas na wykonanie ? |
Autor: | RafaelSaures [ 28 Mar 2012, 20:27 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Na początek również trochę teorii. Generator HHO to urządzenie służące do elektrolizy wody. Elektroliza wody – proces rozkładu wody na wodór (powstający na katodzie) i tlen (powstający na anodzie), odbywający się w wyniku przepływu prądu elektrycznego (na przykład w elektrolizerze Hofmanna). Aparat Hofmanna (zwany czasem Eudiometrem Hofmanna) – aparat do elektrolizy wody, wynaleziony przez Augusta Wilhelma von Hofmanna w 1866 roku. Proces ten przebiega następująco: 2H2O → 2H2↑ + O2↑ W celu zwiększenia przewodnictwa elektrycznego, do wody, która ma zostać poddana elektrolizie, dodaje się niewielką ilość elektrolitu (np. H2SO4). Źródło Wikipedia. W moim przypadku elektrolitem będzie wodorotlenek potasu (KOH), ponieważ większość osób go używa, więc i ja się na niego zdecydowałem. [ Dodano: 28 Mar 2012 20:06 ] Thomas napisał(a): RafaelSaures, kiedy będzie coś więcej ? tzn. jaki czas na wykonanie ? Staram się śpieszyć z tym. Dziś chciałem poinformować Was o tym i przygotować materiały do obróbki (wiercenie, gwintowanie itp.) Dziś jeszcze muszę zamówić kilka elementów, a jutro do warsztatu działać. Wiem, że temat jest kontrowersyjny i ciekawy, ale proszę o cierpliwość [ Dodano: 28 Mar 2012 20:27 ] Przykładowy generator HHO z sieci: Mój generator będzie większy. Wymiary zewnętrzne to 30x20cm |
Autor: | wojtass18 [ 28 Mar 2012, 20:32 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
RafaelSaures, projekt ciekawy i warty uwagi, jak byś jeszcze podał dokładny wykaz tych wszystkich części |
Autor: | mikull600 [ 28 Mar 2012, 20:35 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Bardzo fajny i ciekawy pomysł. Słyszałem już dawno o tych generatorach ale jak na razie nie jest on jeszcze rozpowszechniony... A więc kolega RafaelSaures będzie nam robił sprawozdania , może za nie długi czas i my założymy taki wynalazek |
Autor: | przemas107 [ 28 Mar 2012, 20:45 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
I gdzie ten generator chcesz wsadzić? Musi być w jakimś specjalnym miejscu? Czy można go skitrać gdzie Ci wygodnie? |
Autor: | RafaelSaures [ 28 Mar 2012, 21:13 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Cieszy mnie to, że temat budzi zainteresowanie. wojtass18 napisał(a): RafaelSaures, projekt ciekawy i warty uwagi, jak byś jeszcze podał dokładny wykaz tych wszystkich części Wykaz części z zdjęć: 2x plexi gr.10mm 20x30cm 7x blacha kwasoodporna 316L 17x27cm 8x uszczelka z gumy EPDM 17x27cm 2m węża 10mm 5m węża 6mm Różne szybkozłączki pneumatyczne 6mm na gwint 1/4 cala i krućce na wąż 10mm też z gwintem 1/4 cala Odwadniacz z filtrem Do tego dojdzie zbiornik wyrównawczy, regulator natężenia prądu, tzw. bubbler oraz Flashback Arrestor czyli element zapobiegający cofaniu się płomienia. Pewnie jeszcze dojdą jakieś drobne elementy. mikull600 napisał(a): Bardzo fajny i ciekawy pomysł. Słyszałem już dawno o tych generatorach ale jak na razie nie jest on jeszcze rozpowszechniony... A więc kolega RafaelSaures będzie nam robił sprawozdania , może za nie długi czas i my założymy taki wynalazek Sprawozdania będą. Po to tworzę to tutaj Mile widziana współpraca. przemas107 napisał(a): I gdzie ten generator chcesz wsadzić? Musi być w jakimś specjalnym miejscu? Czy można go skitrać gdzie Ci wygodnie? Zanim zaprojektowałem generator to sprawdzałem i mierzyłem miejsce na to. Pod maską jest naprawdę dużo miejsca. Mój będzie się znajdował po prawej stronie za chłodnicą pod wężem dochodzącym do chłodnicy. Nad tym będzie zbiornik wyrównawczy z wodą do generatora. Ważne, żeby generator znajdował się poniżej zbiornika z wodą. Dobre jest miejsce z przewiewem, ponieważ woda w generatorze zwiększa temperaturę. |
Autor: | staH [ 28 Mar 2012, 22:57 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Ja tylko dodam, że znajomy chce takie coś montować do astry, ogólnie dość siedzi w temacie. Niby spalanie PB z tym urządzeniem spada o ok 1-1,5l. Mocy ma nie ubywać. HHO z homologacją ok 5tys (nie sprawdziłem, tak wyczytałem) bez homologacji do 500zł można kupić i montaż samemu, który ponoć trudny nie jest ale oczywiście na przeglądzie tak nie przejdzie. Ty kolego będziesz to montował do auta z LPG? |
Autor: | mikull600 [ 28 Mar 2012, 23:58 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
a no właśnie jak to się ma z instalacją lpg? i jak z przeglądami? co jeśli policja popatrzy pod mache? w sumie to nie będzie tak jak z ledami? że bez homologacji prawnie nie można? |
Autor: | domin45670 [ 29 Mar 2012, 11:47 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Idąc tym tropem na chiptuning, stożkowy wydech, strumienice i inne rzeczy również należałoby mieć homologację Jednostka napędowa z tego co mi wiadomo nie jest homologowana, tzn. sprawdza się tylko czystość spalin. |
Autor: | STax [ 29 Mar 2012, 11:49 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
domin45670 napisał(a): Jednostka napędowa z tego co mi wiadomo nie jest homologowana, tzn. sprawdza się tylko czystość spalin. A mimo to LPG musi być wbite w dowód Przypuszczam, że chodzi o kwestię zasilania innym paliwem (w tym wypadku wodą ). |
Autor: | ipIV [ 29 Mar 2012, 18:50 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
jak to faktycznie będzie działać (mam mieszane uczucia co do tego, czy bilans energetyczny wyjdzie na +), to będzie to narażenie Skarbu Państwa na straty i Cie zamkną Żeby to miało sens, to spalanie minimum 1l w dół benzyny lub 2l gazu by musiało być (wąątpię że uzyskasz taki wynik - 5% bo stawiam że na 80% będzie kuku i spalanie nieznacznie wzrośnie (o straty mocy z układzie) a na 15% nic się nie zmieni ) Przy tych założeniach (1l benz mniej/100) dotychczasowy (350zł) zwrot inwestycji to przelot 6000km No i inna bajka jak to się odbije na żywotności silnika |
Autor: | Thomas [ 29 Mar 2012, 18:50 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
STax napisał(a): A mimo to LPG musi być wbite w dowód niby tak,ale nie mam a gość na stacji diagnostycznej jak rozmawiałem ,że przymknie oko |
Autor: | ipIV [ 29 Mar 2012, 20:02 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Dobra Aby wyprodukować 1kg wodoru za pomocą elektrolizy potrzeba 50kWh energii elektr. Wartość energetyczna wodoru wynosi: Kod: Wartość opałowa waha się w przedziale od 10,8 MJ/Nm3 (3,0 kWh/Nm3) do 12,75 MJ/Nm3 (3,54 kWh/Nm3) Gęstość: 0,0899 kg/Nm3 Czyli ze spalenia 1kg wodoru otrzymamy: (3,54kWht/Nm3)/(0,0899kg/Nm3) -> Nm3 się upraszczają i wychodzi 39kWht/kgH2 Nm3 - metr sześcienny normalny. Sprawność wytwarzania energii elektr przez silnik spalinowy: Spr silnika: 30% (przy optymalnym pkt pracy który jest w okolicach max momentu obr czyli przepustnica na max otwarta, w każdym innym miejscu jest niższa ) Spr alternatora: 90% Spr wytwarzania: 0,3*0,9 = 27% Czyli żeby wyprodukować 39kWh energii elektrycznej silnik musi spalić: 1/0,27 = 3,7kg wodoru Inaczej: 39/0,27 -> silnik potrzebuje 145kWht, żeby wyprodukować 1kg wodoru. Czyli samochód będzie dodatkowo potrzebować (145-39) 106kWht z paliwa Łopatologiczniej: Wartość energetyczna benzyny to 44MJ/kg 44 000 000Ws/3600 = 12kWht 106/12 = 8,8kg paliwa = 13,5l benzyny No i idąc dalej.... Wiemy już że spali więcej... a ile więcej? Zał: Jazda z v = 100km/h Moc instalacji HHO nie wiem ile? (zał: 280W -> 20A*14V) 280W*1h = 0,28kWh -> produkcja H2 = 0,0056kg H2 (czyli 0,218kWht energi z wodoru) Aby utrzymać tą prędkość w aucie o masie 1t, z Cx-em tam w okolicach 0,2 (nie pamietam dokładnie ale liczyłem to z pkt widzenia samochodu elektrycznego ) potrzeba mocy ok 12kW mocy na kołach. 12kWh/100km. (pomijam straty w układzie napędowym) Plus moc na wale alternatora 280W*0,9 = 311W Czyli na przejechanie 100km potrzebujemy 12,311kWh. Przy sprawności silnika 30% musimy dostarczyć 41,04kWh energii w paliwie. Czyli Auto nam spali (41,04-0,218)/12 = 3,40kg benz czyli 5,23l paliwa. Teraz bez instalacji: 12kWh/0,30 = 40kWht 40/12 = 3,33kg paliwa = 5,12l/100 Czyli Auto przy instalacji HHO o mocy 280W spala dodatkowo 0,11l/100 Wyrzuciłeś w błoto 360zł kWht - energia cieplna. dane nt elektrolizy i wartości energetycznej H2: http://www.plan-rozwoju.pcz.pl/dokument ... uly/10.pdf Wszystko było by ok i wyszedłbyś z bilansem na plus jakbyś nie spalał tego wodoru tylko przeprowadzał reakcję termojądrową fuzji wodoru w hel Problem w tym, że ludzkość opanowała tę technologię z dodatnim bilansem energetycznym w sposób niekontrolowany w bombie wodorowej. W sposób kontrolowany jeszcze się nie udało z dodatnim bilansem energet. (Patrz projekt ITER) |
Autor: | RafaelSaures [ 29 Mar 2012, 20:09 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
staH napisał(a): Ty kolego będziesz to montował do auta z LPG? mikull600 napisał(a): a no właśnie jak to się ma z instalacją lpg? i jak z przeglądami? co jeśli policja popatrzy pod mache? w sumie to nie będzie tak jak z ledami? że bez homologacji prawnie nie można? Tak będę montował do auta z LPG czyli do mojej Pszczółki Wraz z wodorem do silnika trafia tlen który powoduje, że sonda lambda odczyta zbyt ubogą mieszankę i podaje więcej paliwa. Przez to niby wiele osób porzuca temat. Trzeba stosować emulator sondy lambda. W instalacji LPG jest już emulator także jest plus tego. Na przeglądzie pewnie to nie przejdzie, dlatego zrobię to tak, że będzie łatwo zdemontować. Wszędzie będą szybkozłączki itp. a przewody ukryte pod oplotami, żeby się nie rzucało w oczy. Ciekawostka dla wszystkich: http://www.youtube.com/watch?v=bhxQgxTM1xg STax napisał(a): Przypuszczam, że chodzi o kwestię zasilania innym paliwem (w tym wypadku wodą ). Też tak myślę. Jeśli to działa to jest to poważne zagrożenie dla korporacji. Dziś otrzymałem KOH i zbiornik wyrównawczy Pomajstrowałem trochę i tak na razie skręciłem elektrolizer. Waży 4,5kg Koszt inwestycji wzrósł do 418,20zł Jutro dalsze prace. |
Autor: | ipIV [ 29 Mar 2012, 22:18 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
RafaelSaures napisał(a): Ciekawostka dla wszystkich: http://www.youtube.com/watch?v=bhxQgxTM1xg Zauważ, że słówkiem nie wspomnieli ze akumulatory są podłączone do alternatora ładuje się je ładowarką z sieci stąd mniejsze spalanie Poza tym jakby było podłączone to nie byłby potrzeby taki zestaw aku Lepiej by zrobił jakby zamiast HHO zapodał silnik elektryczny sprzężony ze spalinowym By większą sprawność uzyskał [ Dodano: 29 Mar 2012 21:00 ] bardziej łopatologicznie sie nie da: Bez HHO: Załącznik: Z HHO zasilanym z alternatora: Załącznik: Z HHO zasilanym z sieci. Załącznik: [ Dodano: 29 Mar 2012 22:10 ] RafaelSaures napisał(a): Wraz z wodorem do silnika trafia tlen który powoduje, że sonda lambda odczyta zbyt ubogą mieszankę i podaje więcej paliwa Podaje więcej paliwa bo musi podać patrz posty wyżej. Takie wykorzystanie wodoru nie ma sprawności > 1. |
Autor: | domin45670 [ 29 Mar 2012, 22:32 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Nie da się. Do czasu aż pojawi się ktoś, kto tego nie wie i to zrobi |
Autor: | ipIV [ 29 Mar 2012, 23:04 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Trzymam kciuki |
Autor: | Szefo444 [ 31 Mar 2012, 20:18 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Dasz radę Ja w niego wierzę. Rafałek ma zacięcie i umiejętności. Pozdrawiam |
Autor: | RafaelSaures [ 01 Kwi 2012, 23:57 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Dziękuję bardzo za wsparcie Wiara niestety nie zmieni praw fizyki i chemii. Dziś nastąpiło pierwsze podłączenie. Po zalaniu samą wodą nic się nie działo. Myślałem, że coś źle podłączone. Dodałem wodorotlenek potasu i elektrolizer ożył! Od jutra zaczynam prowadzić pierwsze badania. O wszystkim będę na bieżąco relacjonował zdjęciami i filmami. |
Autor: | ipIV [ 02 Kwi 2012, 00:50 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Ile prądu to pożera? i jakim napięciem zasilałeś |
Autor: | Darencki [ 02 Kwi 2012, 21:54 ] |
Temat postu: | Re: Projekt HHO |
Kurna to jest niebezpieczne.. Dobrze, że za dużo złego Ci się nie stało. A co jak by przypadkiem wybuchło podczas jazdy? Istnieje taka możliwość?.. |
Strona 1 z 4 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |