Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana zaworów zwrotnych spryskiwaczy szyb
http://fiatpunto.com.pl/topic680.html
Strona 1 z 2

Autor:  Maxiu [ 05 Mar 2007, 12:38 ]
Temat postu:  Wymiana zaworów zwrotnych spryskiwaczy szyb

Jeśli mimo pełnego zbiorniczka i wyraźnie słyszalnej pracy pompy spryskiwacze nie zraszają szyb należy przypuszczać, że przyszła pora na wymianę zaworów zwrotnych układu spryskiwaczy. By się temu upewnić warto spojżeć pod maskę, gdzie przez nieszczelne zawory zwrotne wycieka płyn, który powinien trafić na szyby naszego auta. Do całej operacji jedynymi niezbędnymi rzeczami są owe zawory. W Punto występują one w ilości trzech. Dwa zlokalizowane są pod maską auta zgodnie z tym co pokazuje poniższe zdjęcie, a trzeci odpowiedzialny za tylną szybę jest umieszczony w klapie bagażnika pod osłoną zamontowaną na zatrzaski.

Image

Tak wyglądają winowajcy - zawory zwrotne znajdujące się w komorze silnika. Są one dostępne zarówno w autoryzowanych serwisach, jak i w sklepach motoryzacyjnych specjalizujących się w częściach do modeli Fiata. Koszt jest różny, ale nie powinien przekraczać dziesięciu złotych za sztukę.

Image

Pierwszy z zaworów jest umieszczony pod maską silnika. Posiada on trzy króćce - jeden wlotowy i dwa wylotowe. Pełni on rolę rozdzielacza dawki płynu na dwa spryskiwacze umieszczone na masce silnika.

Image

Wystarczy użyć trochę siły i już mamy rozłączone węże układu spryskiwaczy.

Image

Poniżej widać otwór, w którym zatrzaskowo mocowany jest zawór.

Image

Po lewej stronie widzimy stary zaworek ze śladami jakie pozostawił wyciekający płyn, a po prawej stronie nowy, który za chwilę trafi pod maskę.

Image

Łączymy węże na wcisk i umieszczamy zawór zatrzaskowo w pokazanym wyżej otworze.

Image

Teraz kolej na drugi zawór w komorze silnika. Znajduje on się za akumulatorem, przy lewym nadkolu.

ImageImage

Tu również rozłączamy węże sposobem siłowym. Warto zwrócić uwagę, że wąż wejściowy ma większą średnicę, od węża wyjściowego.

Image

Porównanie starego zaworu (szary kolor) z nowym (czarny). Widać tu różnicę w średnicy króćców wylotowych. Zamiennik ma oba króćce jednakowej średnicy, podczas gdy oryginał posiada króciec wylotowy o mniejszej średnicy niż wlotowy. Nie ma to jednak żadnego znaczenia poza takim, że do montażu zaworu trzeba będzie użyć większej siły.

Image

Na zaworze tym oznaczona jest kierunkowość jego montażu. Warto zwrócić na to uwagę, gdyż jest to niezbędne do prawidłowego działania zaworu.

Image

Zawór już zamontowany.

Image

Teraz możemy się tylko cieszyć intensywnym strumieniem płynu zmywającego naszą szybę czołową.

Mam nadzieję, że ten manual z drobnej, aczkolwiek ułatwiającej życie operacji komuś się przyda.

Pozdrawiam

Autor:  Basti [ 05 Mar 2007, 13:30 ]
Temat postu: 

O pierwszy manulik Maxia - super :)

Pozdrówki :)

Autor:  Maxiu [ 05 Mar 2007, 13:32 ]
Temat postu: 

Basti jak to mówią tradycja zobowiązuje :mrgreen:

Autor:  Basti [ 05 Mar 2007, 16:31 ]
Temat postu: 

Maxiu napisał(a):
Basti jak to mówią tradycja zobowiązuje :mrgreen:


No i tak trzymać :lol:

Autor:  Thomas [ 11 Mar 2007, 02:46 ]
Temat postu: 

To chyba dla laika jest pokazane :D problemu w wymianie nie powinno byc zadnej prosta szybka robota,juz to wymienialem a myslalem ze to pompka od spryskiwaczy :P a jednak to te zaworki .....zmylilo mnie kiedys slabe cisnienie i dlatego myslalem ze to pompka a jednak winne byly tylko zaworki ....

Autor:  ipIV [ 11 Mar 2007, 02:56 ]
Temat postu: 

Thomas napisał(a):
To chyba dla laika jest pokazane :D problemu w wymianie nie powinno byc zadnej prosta szybka robota,juz to wymienialem a myslalem ze to pompka od spryskiwaczy :P a jednak to te zaworki .....zmylilo mnie kiedys slabe cisnienie i dlatego myslalem ze to pompka a jednak winne byly tylko zaworki ....
Ja np jestem taki laik :P

Autor:  Maxiu [ 13 Mar 2007, 10:26 ]
Temat postu: 

Thomas napisał(a):
To chyba dla laika jest pokazane :D problemu w wymianie nie powinno byc zadnej prosta szybka robota,juz to wymienialem a myslalem ze to pompka od spryskiwaczy :P a jednak to te zaworki .....zmylilo mnie kiedys slabe cisnienie i dlatego myslalem ze to pompka a jednak winne byly tylko zaworki ....


Owszem, że dla laika, ale i takie opisy są potrzebne. Zwłaszcza, że np nie każdy może szukać zaworka tylnego spryskiwacza pod maską ;)

Autor:  zenit [ 19 Cze 2007, 18:25 ]
Temat postu: 

Znalazłem numery katalogowe tych zaworków

7769348 - trójnik pod maską
7667887 - zaworek zwrotny na przewodzie

Autor:  BobMF [ 23 Cze 2007, 15:48 ]
Temat postu: 

czy gdy psikam na tylnej szybie a przód też delikatnie sika to też awaria zaworka ??

Autor:  Maxiu [ 25 Cze 2007, 08:59 ]
Temat postu: 

No raczej przód sikać nie powinien ;)

Autor:  Thomas [ 26 Cze 2007, 16:24 ]
Temat postu: 

do ubikacji z nim :P swintuch :D

Autor:  gold_punto [ 11 Sie 2007, 20:16 ]
Temat postu:  Zawór zwrotny spryskiwacza

Zawór posiada w środku przeponę z delikatnej gumki, która po latach pęka, np. po dużych mrozach w zimie lub znieczyszczony płyn spryskiwacza.
Naprawa szybka i śmieszna.
Deliaktnie zdjąć pokrywkę zaworu, oczyścić wnętrze, wyciąć kółko o średnicy ok.1cm z prezerwatywy, przyłożyć do komory dolnej cześci i zacisnąć pokrywką.

Autor:  Maxiu [ 13 Sie 2007, 08:47 ]
Temat postu: 

Tylko, że nowy zaworek jest w cenie dobrych prezerwatyw, więc oszczędność nie warta zachodu. No chyba, że się ze zużytej wytnie :lol:

Autor:  pewex [ 28 Sie 2007, 20:52 ]
Temat postu: 

czy mozna gdzies takie zaworki kupic w internecie?
jesli macie jakies namiary to z gory dzieki za podanie ;]

Autor:  jarosz19 [ 28 Sie 2007, 22:31 ]
Temat postu: 

ja mam takie pytanko jak spuscic plyn od spryskiwaczy??? bo mam taki brudny ze cale szyby mi brudzi;/
i jeszcze jaka jest pojemnosc zbiorniczka???

Autor:  Maxiu [ 29 Sie 2007, 08:06 ]
Temat postu: 

Odkręcic zaworek albo wypsikać na szybę - wchodzi chyba coś koło 2 litrów.

Autor:  cuspis [ 04 Mar 2008, 00:45 ]
Temat postu: 

może ktoś wie gdzie znajduje się ten zaworek w 1.7 Td bo jakoś nie mogę znaleźć dokładnie chodzi mi o ten
Image

Autor:  Lisu [ 22 Kwi 2008, 17:49 ]
Temat postu: 

A jak wymienić tylny zaworek? Bo przednie mi chlapią dobrze (aż za dobrze - na dach trochę leci) za to z tyłu ledwo co na pare cm się wzbija strumień :/
Więc albo zaworek albo niskie ciśnienie przez dziurawą rurke doprowadzającą płyn?

Autor:  majjjj [ 08 Maj 2008, 10:27 ]
Temat postu: 

dzieki za temat panowie dzisiaj doszedlem wkoncu dlaczego niemialem sprysku tylnej szyby =) a przy okazji wężyk mi sie rozleciał i musze nowy zamontowac... pozdro i dzieki!!!!!!

Autor:  punciakos [ 30 Cze 2008, 12:48 ]
Temat postu:  Brak dyszy...

A ja mam pytanie może trochę głupie ale nie znam odpowiedzi na nie. Mianowicie chodzi mi o to gdzie z tyłu znajduje się ta dysza wylotowa od spryskiwacza?? Na całej klapie nie mam żadnej dziurki nic. szyba również cała. Ogólnie jak przy kierownicy naciskam na spryskanie szyby z tyłu słysze jak działa zbiorniczek ale nic nie leci bo nie ma jak:) Możliwe że nie mam z tyłu tej dysz?? Pozdrawiam.

Autor:  adam88 [ 30 Cze 2008, 15:20 ]
Temat postu: 

Ja mam wycieraczkę z z Seicento i zakrywa mi tą dyszę i z niej nic nie leci. Dysza jest wmontowana w podstawie wycieraczki czy jakoś tak i jak nie ma oryginalnej wycieraczki wtedy nic nie leci.

Autor:  punciakos [ 04 Lip 2008, 23:26 ]
Temat postu: 

A ja już swoją znalazłem i działa:) Tylko trzeba było dwa razy spryskać. Najpierw żeby doleciał tam płyn a potem żeby poleciało na szybę he he :E Nawet nie wiedziałem że w takim miejscu może być schowana ta dysza... Pomysłowe nie ma co he he :D

Autor:  rafka3 [ 28 Lip 2008, 20:19 ]
Temat postu: 

dziękuję autorowi za temat, uratował mnie przed ściąganiem koła i nadkola. pozdrawiam :)

Autor:  kriss022 [ 10 Lis 2009, 18:30 ]
Temat postu: 

Troche odswierze temat.A mianowicie jak che spryskac przednia szybe plyn leci mi na tylnia :shock: Zdarza sie ze zalapie i plyn leci na przednia,ale zaraz znowu spryskuje tylnia :(
Wie ktos cos na ten temat...
Pozdo

Autor:  cuspis [ 17 Lis 2009, 19:21 ]
Temat postu: 

zdejmij nadkole i sprawdź te wężyki (z góry w TD się nie dostaniesz), u mnie po wymianie wężyków (były w fatalnym stanie), wymiany zaworków jest OK ale mimo wszytsko jak spryskuje przednia szybę to minimalnie leci równiez ze spryskiwacza z tyłu.

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/