Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów
http://fiatpunto.com.pl/topic8422-25.html
Strona 2 z 2

Autor:  ipIV [ 12 Mar 2013, 15:13 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

sobotapl napisał(a):
1. Ściągając rozrząd mam najpierw ustawić wał korbowy i wałek rozrządu na znaki i dopiero ściągnąć pasek?

W przypadku 8V Nie

sobotapl napisał(a):
Ustawiam kręcąc wałem korbowym w stronę wskazówek zegara aż znaki zejdą się z odpowiednimi znakami na obudowie głowicy i na bloku silnika.
Tak, można kręcić oddzielnie.

sobotapl napisał(a):
Do tego znaki na pasku też powinny trafić na znaki na kołach pasowych, czy jest to nieistotne?


Muszą. To jest jedyna dokładna metoda. Zakładanie paska na znaczki na bloku i głowicy może skończyć się błędem o 1-2 ząbki. Ja robię zawsze tak, żeby koła były pi*drzwi ustawione, ale koniecznie znaczki na pasku muszą pasować do znaczków na kołach pasowych.


sobotapl napisał(a):
2. Jeżeli również nie będę widział znaku na bloku silnika przy wale korbowym to kręcę tak długo aż wałek rozrządu zejdzie się ze znakiem na głowicy, a nacięcie na kole zamachowym ustawi się w pozycji "0" w okienku skrzyni, tak jak w tym wątku topic3610.html ?
Jakbyś nie miał na pasku znaczków to jest to ostatnia opcja :>


sobotapl napisał(a):
3. Po ściągnięciu koło zębate da się nałożyć na wałek rozrządu tylko w jednej pozycji? Jest przewidziane jakieś wycięcie, znak?
Dokładnie tak

sobotapl napisał(a):
4. Pasek zakładam tak aby znaki na pasku (zachowując jego kierunek obrotu) pokrywały się ze znakami kół pasowych?


Tak.


----

5. przez zrzuceniem paska wymacaj go jak jest napięty żeby nie przesadzić bo napinacz zdechnie ;)

Autor:  sobotapl [ 13 Mar 2013, 15:10 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

Dziękuję bardzo za wskazówki - do dwóch tygodni myślę, że zabiorę się za robotę. Efektami oczywiście się podzielę :)

Cytuj:
5. przez zrzuceniem paska wymacaj go jak jest napięty żeby nie przesadzić bo napinacz zdechnie ;)

Na pewno się przyjrzę jak mocno jest napięty - obecny rozrząd ma dopiero 25k przebiegu (2 lata), a rolka już dosyć głośno szumi (SKF) więc na pewno pójdzie do wymiany. Dalej montować SKF czy polecacie innego producenta?

Autor:  ipIV [ 13 Mar 2013, 21:39 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

Pasek ma byc tak napięty żeby czuć wyraźny opór przy 90* natomiast dalej skręcić go ma się dać :> bo inaczej napinacz zacznie świszczeć zanim silnik się zdąży nagrzać :>

Autor:  Rolce [ 14 Mar 2013, 19:59 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

ipIV napisał(a):
sobotapl napisał(a):
1. Ściągając rozrząd mam najpierw ustawić wał korbowy i wałek rozrządu na znaki i dopiero ściągnąć pasek?

W przypadku 8V Nie

sobotapl napisał(a):
Ustawiam kręcąc wałem korbowym w stronę wskazówek zegara aż znaki zejdą się z odpowiednimi znakami na obudowie głowicy i na bloku silnika.
Tak, można kręcić oddzielnie.

sobotapl napisał(a):
Do tego znaki na pasku też powinny trafić na znaki na kołach pasowych, czy jest to nieistotne?


Cytuj:
Muszą. To jest jedyna dokładna metoda. Zakładanie paska na znaczki na bloku i głowicy może skończyć się błędem o 1-2 ząbki. Ja robię zawsze tak, żeby koła były pi*drzwi ustawione, ale koniecznie znaczki na pasku muszą pasować do znaczków na kołach pasowych.

To nieprawda, sa inne lepsze metody. Zastanawiales sie co by sie stalo gdyby znaki na pasku byly zle nadrukowane albo by ich w ogole nie bylo ?
Najpewniejsza metoda to ustawienie korbowodu tak ze pierwszy tlok jest maksymalnie na gorze. Wtedy tez naciecie na czole walu rozrzadu od strony cewek powinno byc poziome i ponizej osi walu.
Sa tez secjalne przyrzady to ustalania polozenia walkow i ich blokowania aby zrobic to pewniej i szybciej.

Autor:  ipIV [ 17 Mar 2013, 22:37 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

Rolce napisał(a):
Zastanawiales sie co by sie stalo gdyby znaki na pasku byly zle nadrukowane
by koślawo to chodziło a to żadna katastrofa,

Rolce napisał(a):
albo by ich w ogole nie bylo ?
wtedy metoda nr 2. albo zrobienie sobie dokłądnych znaczków farbką przed zrzuceniem paska.
Rolce napisał(a):
Najpewniejsza metoda to ustawienie korbowodu tak ze pierwszy tlok jest maksymalnie na gorze. Wtedy tez naciecie na czole walu rozrzadu od strony cewek powinno byc poziome i ponizej osi walu.
Błąd +/- 2 zęby bez przyrządów murowany i pytanie co to znaczy poziomo :lol: gdy silnik w komorze ma zdemontowaną 1 poduchę i jest podparty/zawieszony.

Rolce napisał(a):
Sa tez secjalne przyrzady to ustalania polozenia walkow i ich blokowania aby zrobic to pewniej i szybciej.
Blokady do 8V? :lol: nie widziałem nigdzie :E Poza tym ich cena przewyższy koszt wymiany.

Autor:  Rolce [ 18 Mar 2013, 21:49 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

Cytuj:
Blokady do 8V? nie widziałem nigdzie Poza tym ich cena przewyższy koszt wymiany.

Byc moze cena nie jest cacy ale jak ktos chce zrobic to dobrze i profesjonalnie to czemu nie. Tu jest do 8V, wiec sa:
http://www.klann-online.de/en/Products/WebCatalogue/ProductCard/tabid/220/eid/8608/Default.aspx

[ Dodano: 18 Mar 2013 20:49 ]

Tylko to jest do Evo, w sarszych punto koniec walu ma naciecie a nie otwor.

Autor:  ipIV [ 19 Mar 2013, 00:14 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

Rolce napisał(a):
Byc moze cena nie jest cacy ale jak ktos chce zrobic to dobrze i profesjonalnie to czemu nie. Tu jest do 8V, wiec sa:
http://www.klann-online.de/en/Products/WebCatalogue/ProductCard/tabid/220/eid/8608/Default.aspx


Temat dotyczy PII. W aso niech się bawią profesjonalnie a efekt będzie ten sam ;)

Autor:  Rolce [ 22 Mar 2013, 18:36 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

1, 2. Najtaniej chyba zrobic jakis przyrzad ze sztywnego plaskownika tak aby byl pewnie przykrecony do korpusu silnika i dotkal bocznych powierzchni kol zebatych zarowno korbowego jak i rozrzadu. Krawedz plaskownika powinna byc po za osia obu kol.
Nastepnie zaznaczamy kreski na obu kolach wzdluz plaskownika np markerem lub pilnikiem.
Jesli przyzad przeskadza to mozna go w miedzyczasie odkrecic ale pod warunkiem ze da sie pozniej ustawic go dokladnie tak samo.

3. Kolo na walku siedzi najprawdopodobniej na klinie.

4. Pod warunkiem ze znaki na pasku sa prawidlowo nadrukowane.

Autor:  ipIV [ 22 Mar 2013, 22:12 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

Rolce napisał(a):
4. Pod warunkiem ze znaki na pasku sa prawidlowo nadrukowane.
na 8 pasków nie zdarzyło się żeby było źle ;)

[ Dodano: 22 Mar 2013 21:12 ]

Rolce napisał(a):
3. Kolo na walku siedzi najprawdopodobniej na klinie.
na pewno

Autor:  Rolce [ 26 Mar 2013, 05:41 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

no ale ja widzialem czesto ze w ogole nie ma znakow na paskach,
zalezy jaki producent

Autor:  Grzyws [ 15 Maj 2013, 22:42 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

Regulowałem dzisiaj luz zaworowy. W chwili czasu opiszę dokładnie jak wykonywałem tą operacje.
Po niecałych 70 ciu tysiącach przebiegu na trzech zaworach ssących był za duży luz o 0.05 mm ;)

Da się to zrobić bez wymontowywania wałka rozrządu. Przy wyciąganiu płytek jest trochę gimnastyki i sporo łaciny człowiek używa ale da się ;) Jak już jedną się wyjmie to potem już z każdą kolejną idzie łatwiej ;)

Pozdrawiam :)

[ Dodano: Śro Maj 15, 2013 9:42 pm ]

,,Manual,, przedstawia sposób regulacji luzu zaworowego w 8-mio zaworowych silnikach FIRE.


1. Na początku musimy zdjąć obudowę filtru powietrza, oraz pokrywę zaworów. Do tej części nie robiłem zdjęć
ponieważ ta czynność jest doskonale opisana na forum. Przypomnę tylko że będzie potrzebny klucz nasadowy 10.
Obudowa przykręcona jest dwoma śrubami oraz przyczepiona sprężynką.
Następnie odkręcamy czujnik położenia wałka rozrządu oraz obudowę rozrządu.

Pokrywa schodzi bez większych problemów.

2. Teraz najważniejsza część czyli jak już mamy taki widok :

Image

Przystępujemy do pomiaru luzu między wałkiem rozrządu a płytką zaworową.

2.1 Podnosimy sobie samochód tak aby przednie prawe koło było w górze ( lewe też może być obojętne ;) ) wbijamy 5 ty bieg.
2.2 Obracając kołem ( radze zgodnie z kierunkiem ruchu zegara, jeżeli będziemy kręcić przeciwnie to silnik będzie kręcił się ,,do tyłu,, a tego nie lubi pasek rozrządu)
ustawiamy poszczególne krzywki zaworowe prostopadle do płytki ( krzywka skierowana w górę ).
2.3 Teraz bierzemy szczelinomierz i dokonujemy pomiaru. Blaszka określonej grubości powinna wejść z lekkim oporem, jeżeli wsuwa się bardzo lekko to bierzemy grubszą i próbujemy.
Spisujemy sobie wyniki dla każdego zaworu.
Luz na Ssącym to 0.2 - 0.3 mm na Wydechowym 0.4-0.5 mm.

Ustawienie zaworów:

W S W S S W S W




3. Wyjęcie płytek.
3.1 Najtrudniejsza część całego przedsięwzięcia. Potrzebny nam będzie solidny śrubokret, przyrząd ( własnej roboty ) do przytrzymania szklanki zaworu, oraz albo bardzo cieniutki śrubokręt albo szpikulec.

Przyrząd własnej roboty do blokowania zaworu.
Image

Szpikulec
Image

3.1 Najpierw ustawiamy sobie krzywkę w górę nad płytką którą będziemy wyjmowali. Następnie śrubokrętem wciskamy zawór za płytkę ( trzeba użyć trochę siły ), po wciśnięciu zaworu
drugą ręką podkładamy nasz przyrząd tak aby opierał się o ściankę szklanki i wałek rozrządu. Jeżeli to nam się uda to wyjmujemy śrubokręt. Sprawdzamy czy przyrząd nie opiera się o płytkę.
Jeżeli tak to nie mamy możliwości wyjęcia płytki i trzeba jeszcze raz spróbować. Jeżeli nie to szpikulcem podważamy płytkę ( są do tego specjalne nacięcia na szklankach ). Wychodzą całkiem szybko jeżeli tylko
odpowiednio zablokujemy sobie zawór i mocno do dołu go wciśniemy.
3.2 Jeżeli już mamy wartości luzów i wyciągniętą płytkę z tego zaworu gdzie był on nieprawidłowy to obliczamy wartość nowej płytki. Liczymy to z takiego wzoru jak pisał Michał czyli grubość płytki plus zmierzony luz odjąć prawidłowa wartość luzu.

Image

3.3 Nowa płytka wchodzi bez problemu. Zanim ją włożymy to polewamy olejem ( niedużo ) miejsce gdzie płytka ma siedlisko w szklance oraz moczymy płytkę w oleju.

Czynność powtarzamy dla każdego zaworu gdzie jest konieczna regulacja.

Może się okazać że płytka z jednego zaworu będzie się nadawała do drugiego. Ale żeby to wiedzieć trzeba najpierw sprawdzić grubość każdej z płytek które będziemy wyjmować.

3.4 Po włożeniu nowych płytek, przykręcamy pokrywę i reszte elementów.



U mnie poszło całkiem sprawnie, nie jest może tak że od razu się uda dobrze przyrząd podłożyć i bez problemu wyjmować płytki ale da się to zrobić przy odrobinie cierpliwości.

Jak wykonać przyrząd.

Możemy wziąć stary śrubokręt i spiłować go tak aby na końcu uzyskać coś w postaci prostokąta albo kwadratu tak aby można było oprzeć go o ściankę szklanki i wałek rozrządu. Ja swój wykonałem z kawałka aluminiowego pręta który spiłowałem na kształt prostokąta.


Pozdrawiam :)

Autor:  Rolce [ 10 Cze 2013, 20:25 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

Witam, mam podobny opis regulacji.
http://fiatpunto.com.pl/topic32674.html

Kilka uwag do twojej wersji.
1. Przyrząd najlepiej zrobic z twardej stali, np sruby lub srubokreta, bo zawory maja silne sprężyny a przyrząd blokuje tylko na krawędzi, wiec musi byc cos wytrzymalego.

2. Aby krecic silnikem trzeba wykrecic swiece.

3. Aby sprawdzic i regulowac wszystkie zawory najlepiej to zrobic w kolejnosci 1, 2, 6, 5, 8, 7, 3, 4 wtedy trzeba malo obracac kolem czyli walem rozrzadu. Najlepiej nie obracac jesli jest juz wyjeta plytka. Kolem trzeba krecic do przodu, do tylu jedynie ewentualnie drobna korekta.

4. Luzy sie zazwyczaj pomniejszaja niz powiekszaja.

Tak z ciekawosci. Na jakie tolerancje regulowales?

Autor:  Grzyws [ 11 Cze 2013, 23:16 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

0,25 na ssących mam teraz ;)

Ad2 Ja nie wykręcałem świec, pewnie jak bym wykręcił lżej by mi się kręciło silnikiem ale nie chciałem dodatkowej roboty sobie robić ;)

Ad3 Nawet nie trzeba tego pamiętać bo to i tak ,, w praniu ,, wychodzi ;)

Autor:  KamazWSA [ 17 Cze 2015, 05:36 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

chciałbym zmienić na wałek 866 ogarnąć te luzy tylko że będę ściągał głowicę więc mam to zrobić przed wykręceniem jej czy można po a poza tym co do tego wałka dołożyć żeby zwiększyć moc ale mam immo więc nie wiem jak to rozwiązać a nie wiem gdzie to znaleźć na forum

[ Dodano: 17 Cze 2015 06:36 ]

Mam głowicę po regeneracji z wałkiem 866 mam też kolektory z FIRE i nie wiem jak to ugryźć bo jest różnica w ilości wyjść na wężyki w kolektorze ssącym i przepustnicy proszę o pomoc bo chcę to w komplecie zrobić

Autor:  Rolce [ 19 Cze 2015, 12:35 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

to zaloz nowy watek na ten temat

Autor:  Piechuxt [ 19 Cze 2015, 20:05 ]
Temat postu:  Re: 1.2 8V Wymiana wałka rozrządu + regulacja luzów

KamazWSA, masz cały temat o adaptacji kolektora ssącego w dziale zrób to sam-tam są wszystkie odpowiedzi

Strona 2 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/