You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 24 Kwi 2025, 06:29

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #532180 Wysłany: 25 Gru 2011, 21:31; 
 Temat postu: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Mam w planach zrobic niedlugo regulacje zaworoc w swoim punto i mam kilka pytan na ten temat.

Jaki powinien byc rozmiar i dlugosc klucza do odkrecania swiec, i jaki rozmiar i dlugosc przedluzki uzywac (sadze ze do rozmiarow to 3/8'' albo 1/2''), czy potrzebny jest przegub ktory umozliwia ustawienie przedluzki pod katem czy nie, czy lepiej odkrecac "rachetem" czy "t barem", czy przy przykrecaniu swiec i pokrywy zaworow uzywacie klucza dynamomentrycznego. Czy spilowac nieco stopki pokrywy np .1mm i uzyc silikonu, wysokotemperatorowego Loctite pod nowa uszczelke. Olej mi chyba nie cieknie. Jaki moment do swiec i do pokrywy. Do swiec chyba wiem ale co do pokrywy nie jestem pewien. Czy przed przykreceniem swiec uzyc smaru grafitowego. Czy sprawdzac jakos swiece, mam przejechane na nich ponizej 15k km. Czy wyjecie plytek na magnes wchodzi w rachube czy trzeba je podwazac. Czy zablokowanie popychaczy jest latwe i czy nie ma duzych problemow z wyjeciem plytek przy lozyskach. Czy mozna krecic korbowodem gdy plytki sa wyjete, aby od razu wszystkie co trzeba wyjac i pomierzyc.

Dzieki za kazda porade.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #532239 Wysłany: 26 Gru 2011, 01:16; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr

Imię: Wojtek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: SZCZECIN
Rejestracja: 10 Gru 2009,
Posty: 4596
Pomógł: 56
a szukajki użyłeś :>
topic1718.html
topic8422.html
topic2891.html
świece i pokrywę dokręcasz z wyczuciem nie ma jakiegoś momentu


Góra
 Profil  
 
 
 Post #532261 Wysłany: 26 Gru 2011, 11:44; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Andrzej
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.9 85KM JTD
Paliwo: ON
Wersja: Sporting
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Opole
Rejestracja: 24 Lip 2011,
Posty: 119
Pomógł: 1
Pokrywa 8 Nm, a o świecach poczytaj sobie: http://www.ngk.de/pl/technika-w-szczegolach/swiece-zaplonowe/porady-montazowe/momenty-dokrecenia/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #532654 Wysłany: 06 Maj 2012, 19:16; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Przyznam ze na naszym forum manual odnosnie regulacji mi nie odpowiada, bo nie bede zdejmowal walka rozrzadu, pasek mam calkiem nowy, i nawet jesli bym musial kilka plytek sciagac to i tak nie dotkne paska, bo nie chce ryzykowac.
Regulacje zaworow to i tak maksimum tego co jestem sklonny robic przy silniku.
Mimo to kazdy ze manual cos daje, zawiera cenne informacje,
to ja bede sie wzorowal na ksiazce Haynesa i manualu z autocentrum.pl
http://www.autocentrum.pl/go/228__Wasze_manuale_-_Fiat_-_Regulacja_luzow_zaworowych_w_silniku_typu_FIRE__1__54.html
i ewentualnie Sam naprawiam WKL ale to w ostatecznosci, ostatnio stwierdzilem ze w ksiazce WKL jest wiele niescislosci i zdarzaja sie bledy.

Mam takie podejscie ze przewaznie nie odkrecam tego co nie jest konieczne, chyba ze naprawde przeszkadza, wiec oslone paska rozrzadu i wtryskiwacze i cewki pewnie zostawie, no ale swiece bede musial jednak wykrecic.

[ Dodano: 14 Kwi 2012 21:21 ]

Dzisiaj cieplejszy dzien wiec zabralem sie za regulacje, to co udalo mi sie zrobic dzisiaj to pomiary luzow i zdjecia.
1. Zaciagnac mocno reczny i wrzucic 4 bieg. Drewno pod tylne kola i podniesc prawy przod.
2. Sciagnac filtr powietrza i oczyscic pokrywe zaworow.
3. Zdjac waz gumowy z pokrywy zaworow, jeszcze przy cieplym silniku.
4. Sciagnac kable ze swiec i wykrecic swiece. Odkrecic sruby pokrywy zarowow i wyjac je.
5. Stuknac w pokrywe gumowym mlotkiem od przodu i zdjac pokrywe.
6. Luzy mierzymy szczelinomierzem listkowym, ja mierzylem najpierw 1 raz zgrubnie z dokladnoscie co .05, a pozniej jeszcze 3 razy innym kompletem z dokladnoscia .01
Ostatni raz chcialem sie tylko upewnic czy opory z jakimi przesuwa sie blaszke sa podobne w kazdym z zaworow. Aby zmierzyc luz danego zaworu krzywka musi byc oczywiscie na gorze. Aby sprawdzic wszystkie zawory najlepiej to zrobic w kolejnosci 1, 2, 6, 5, 8, 7, 3, 4 wtedy trzeba malo obracac kolem czyli walem rozrzadu.

Wartosci luzow znalezione w 2 ksiazkach (Fiat Punto 1999-2003 Haynes, Fiat Punto 1999-2006 - ksiazka po rosyjsku) dolotowe .40+-.05, wydechowe .45+-05
Ksiazka WKL dolotowe .25 +-.05 wydechowe .45 +-.05
Internet Valve INLET 0,35±0,05 EXHAUST 0,45±0,05 cold

O ile wydechowe sia zgadzaja to przy ssacych sa rozbieznosci.

a wiec
1, 3, 6, 8 = .45 +-.05
2, 4, 5, 7 = .40 +-.05 lub .35+-05 lub .25+-05

Pomiary
1) .36
3) .43
6) .43
8) .45

2) .33
4) .32
5) .34
7) .34

Z pomiarow jednoznacznie wynika ze zawor 1 trzeba regulowac,
a gdyby przyjac ze ssace maja byc w okolicach .35 to nie trzeba bylo by ich ruszac.
Sam nie wiem.

Zrobilem pare fotek, 3 swiece mialem wilgotne od oleju 1 sucha. Czy to jest mozliwe aby przy bezynie mi sie luz zmniejszal? Czy to jest wina osadzajacego sie nagaru na zaworach?
Ponadto korek oleju oraz wezyk od pokrywy maja bialy nalot, nie jest tego zbyt wiele ale
nie podoba mi sie to. Zauwazylem ze ten wezyk jest pekniety moze to bylo przyczyna tego bialego nalotu. Korek wlewu jest tez sparcialy w zasadzie tez powinienem go wymienic. Wody w chlodnicy mi nie ubywa wiec powinno byc dobrze.

Oto co wyczytalem ostatnio w intenecie.

Regulacja luzów zaworowych
Odpowiednie ustawienie luzów zaworowych jest jak wiadomo bardzo wazne dla prawidlowej pracy silnika. Zbyt male luzy zaworowe doprowadza miedzy innymi do wypalania zaworów i zmniejszenia mocy silnika. Zbyt duze luzy objawiaja sie glosna praca zaworów i wyklepywaniem gniazd zaworowych. Producent silnika zawsze okresla zakres luzów zaworowych ustawianych na zimnym silniku.

Luzy zaworowe podczas eksploatacji zawsze się zmniejszają. Po parunastu lub kilkudziesięciu tys. km układają się gniazda zaworowe i dlatego trzeba je wyregulować. A luzy reguluje się ręcznie i na zimnym silniku.

Cię, czyli uważasz że zawory nigdy nie maja za dużych luzów?

To jest wbrew technice i logice. Gniazdo zaworowe podczas eksploatacji ugniata się czyli zawór siada głębiej w gnieździe i tym samym luz zaworowy się zmniejsza. Dzieje się to tak przez ciągłe uderzanie zaworu w gniazdo. Nie może być odwrotnie. Po to by był większy luz, zawór lub gniazdo musiałoby w jakiś cudowny sposób narastać. Luzy mogą się zwiększyć tylko wtedy gdy źle jest dokręcona śruba regulacyjna albo dostanie się jakiś nagar między zawór i gniazdo,ale wtedy to już trzeba docierać lub szlifować zawory.

Oczywiscie że luz zaworówy może się pomniejszyć.
Jest to jak najbardziej normalne zjawisko.
Wręcz normalniejsze od powiększania.

Dzieje się to w miarę wyklepywania gniazda przez zawór.

Płytki i krzywki pływaja w oleju i nie wycierają się prawie wcale (moje mierzone w zasadzie mierzyły dokładnie tyle ile pisało z tyłu płytki)

Przy zbyt małym luzie zaworowym mogą się zbyt szybko wytrzeć i krzywki na wałku i płytki oraz zawór nie będzie się do końca zamykał co powoduje mniejszą kompresję i pogorszenie osiągów oraz pierdzenie w wydech.

Wiec wszytko wydaje sie logiczne. Chyba przyjme ze maja byc takie luzy: dolotowe .40+-.05, wydechowe .45+-05, wiec 5 zaworow do regulacji.

[ Dodano: 15 Kwi 2012 19:07 ]

Dzisiaj zabralem sie za regulacje zaworow, 5 do regulacji. Wyciagalem i przekladalem plytki. Po wyciagnieciu i zmierzeniu suwmiarka strwierdzilem ze rozmiary sie zgadzaja z rzeczywistoscia ale sa lekko wytarte na srodku w porownaniu do brzegow prawdopodobnie okolo .01 ale bede musial je jeszcze dokladniej sprawdzic mikrometrem przez zakupem nowych. Widze ze wszystkie plytki zuzyte sa podobnie i wygladaja bardzo podobnie, sadze ze sa tego samego producenta i ze wczesniej nikt nie robil jeszcze regulacji. Po obliczeniach stwierdzilem ze 2 plytki mozna przelozyc bo wymiary w zasadzie idealnie pasuja. 3 plytki beda do zakupu. Wymiary ktore wyciagalem to 2x 4.00, 4.05, 2x 4.07. Przyznam ze 4.07 to dosc nietypowe. Przy obracaniu silnikiem warto unikac tego aby krzywka walka rozrzadu naciskala na popychacz w ktorym zdjeta jest plytka bo moze sie np zakleszczyc itp.

Przyznam ze wymiana plytek jest prosta tylko trzeba miesc plaski srubokret do podwazania i przyrzad do blokowania polychacza. Srubokret dobrze jesli jest izolowany wtedy nie bedzie sie wysuwal i nie bedzie rysowal przyglni do uszczelki. Dodatkowo 2 male srubokrety do wysuniecia samej plytki. Dam tez zdjecia tych narzedzi.

[ Dodano: 15 Kwi 2012 19:27 ]

Jesli sie wcisnie juz plytke i srubokret jest zablokowany i opiera sie na korpusie silnika mozna wtedy wsunac przyrzad aby zablokowac popychacz. Po zwolnieniu srubokreta plytka powinna dac sie obracac, jesli nie to byc moze przyrzad troche ja dociska co moze byc utrudnieniem przy wyjmowaniu plytki, wtedy warto go lekko przesunac. Gdy sie wyjmuje plytke trzeba ja podwazac od 2 stron tam gdzie sa rowki, najpierw troche po 1 strone pozniej druga. Przy wkladaniu nowej nalezy uwazac zeby nie ustawila sie pod katem. Przyrzad wykonalem ze sruby M8, koncowke sklepalem mlotkiem i zeszlifowalem pilnikiem. Przekroj spilowanego prostokata to okolo 7mm x 3mm

[ Dodano: 16 Kwi 2012 16:13 ]

Zmierzylem dzisiaj plytki dokladnym mikrometrem i wszystkie sa o okolo 12 -14 mikronow ciensze niz nadruk na ich spodzie, plytki sa plaskie w granicach 1 mikrona prawie na calej powierzchni za wyjatkiem brzegow ktore przewaznie sa nieco grubsze. Wiec pomiary blaszkami mialy sens ale przy zakupie nowych trzeba przyjac ze faktyczny rozmiar starych plytek jest ponad 10 do 15 mikronow mniejszy. Ewentualnie kupie dodatkowo 1 lub 2 plytki wiecej jesli bede mial dylemat, ale raczej nie powinno byc problemow. Postaram sie wyregulowac zawory mozliwie na srodek tolarancji.

[ Dodano: 16 Kwi 2012 21:09 ]

Spilowalem lekko stopki pokrywy drobnym pilnikiem ale bardzo niewiele tylko tak aby zabielic, wewntualnie wyrownac, wiec pewnie .02mm zebralem nie wiecej, nie mierzylem bo i tak niedokladny byl by to pomiar suwmiarka. Mysle przyzlozeniu na przylgdnie cylindrow poloze silikon (bylo tak oprzednio) i moze dam tez troche w rowek pokrywy ale nie jestem pewien. Uszczelke dam nowa.

[ Dodano: 16 Kwi 2012 21:12 ]

Moze jeszcze na plaskiej powierzchni lekko przejade te nozki jak wykombinuje cos plaskiego i drobny papier scierny.

[ Dodano: 17 Kwi 2012 19:45 ]

Dzisiaj uzywajac drobnego papieru sciernego lekko przetarlem stopki pokrywy na szkle, dzieki temu mam pewnosc ze sa idealnie plaskie. Ponadto czyscilem rowki pokrywy oraz przylgnie cylindrow pod uszczekle uzywajac WD40, kawalka zuzytej wlokniny i skrobaka zrobionego z malego pilniczka. Przyszedl tez nowy zamowiony wezyk do odmy orginalny 46536776 made in Italy. Jeszcze tylko uszczelka i plytki byc moze juz jutro przyjda.

[ Dodano: 23 Kwi 2012 13:29 ]

To stare pomiary.
1) .36
3) .43
6) .43
8) .45
2) .33
4) .32
5) .34
7) .34

Do wyregulowania byo 5 zaworow. Do 2 bylem w stanie przelozyc plytki dla zaworow 1 i 7, oba z 4.07 na 4.00. Pozostale plytki to zawor 2 z 4.00 na 3.90, 4 z 4.05 na 3.95 oraz 5 z 4.00 na 3.95. Dzisiaj dosc chlodno 10 stopni wiec nieco innne wartosi pomiarow ale sa bardzo podobne. W kolejnosci pomiarow wg walka rozrzadu:
1) .28+.15 = .43 (.45)
4) .28+.10 = .38 (.40)
6) .35+.10 = .45 (.45)
2) .33+.06 = .39 (.40)
8) .35+.10 = .45 (.45)
5) .28+.10 = .38 (.40)
3) .35+.10 = .45 (.45)
7) .30+.10 = .40 (.40)

Sila oporu jakie stawialy listki szczelinomierza byla dosc podobna za kazdym razem, sprawdzalem 3 razy i bardzo nieznacznie korygowalem. Regulowane zawory zmienilem tylko nieznacznie, szczegolnie te z nowymi plytkami, zaden z zaworow nie przekracza srodka tolerancji a najwieksze bledy sa do .02. Jutro zakladam pokrywe z uszczelka i swiece z kablami, no i filter z nowym wezykiem.

[ Dodano: 24 Kwi 2012 23:35 ]

No to dzisiaj skonczylem robote. Oczyscilem swiece z nagaru i skontrolowalem odstep dla Bosch FR8DC+ to .8 mm. Trzeba bylo troche oczyscic blok silnika w okolicach swiec bo bylo tam troche piasku, mam nadzieje ze nie wlecial do srodka. Pozniej smar miedziowy nasadka i z krotka przedluzka i wkrecenie do oporu palcami, pozniej klucz dynamometryczny i dokrecenie z momentem 26Nm. Troche WD40 na zlacza kabli WN i podlaczenie wg rysunku. Od cewek nie odlaczalem wiec mozna bylo sie sugerowac z powodzeniem tylko ich dlugoscia.
Przylgnie bloku silnika juz wczesniej oczyscilem terez tylko troche odtluscilem i polozylwm cienka warstwe silikonu miedziowego Loctite, na tych wybrzuszeniach do walu dalem troche wiecej bo trudno tam ulozyc cienka warstwe. Pokrywe tylko oczyscilem i odtluscilem i wcisnalem w nia nowa uszczelke. Przykrecone do oporu malym rachetem stopniowo na krzyz aby sie uszczelka dobrze ulozyla.
Pozniej troche WD40 i nacisniecie nowej gumowej rurki na wtryskiwacze i pokrywe a pozniej zalozenie obudowy filtra.
Po krotkiej jezdzie mam wrazenie ze silnik ma wiecej mocy, od ruszania z pierwszego biegu kazdy bieg widac ze obroty daja mu moc i wlasciwe przyspieszenie i nie slychac zadnych niepokojacych szmerow z silnika. Wczesniej latwo mi gasl przy ruszaniu, trzeba bylo stosunkowo wolno sprzeglo puszczac i a na 2 i 3 biegu krecic na na obroty aby miec jakas tam dynamike ale czulo sie pewien niedosyt bo silnik nie reagowal odpowiednio dobrze na dodanie gazu. Ponadto przy jezdzie pod gore widac bylo obnizona moc i pewne szmery przy odbciazeniu silnika. Nawet bez jazdy pod gorke czasami byly te szmery jak sie chcialo dynamiczniej przyspieszyc, no i silnik nie reagowal odpowiednio dobrze na dodanie gazu.
Teraz mam wrazenie ze jest znacznie lepiej i nie ma tych niepokojacych odglosow ale jutro dokladnie wszystko sprawdze, dzisiaj mialem za malo czasu aby wszystko dokladnie obadac.

[ Dodano: 25 Kwi 2012 11:03 ]

Silnik jak nowy :mrgreen: oby tak dalej, nastepna robota to wyeliminowanie skrzypienia w tylnym zawieszeniu, czasami sie pojawia na nierownosciach i czasem tez jak wchodze w zakrety. Mysle ze to tuleje metalowo gumowe czy plastikowe na osi wachacza. Ponadto trzeba dokladnie ogladnac podloge i przygotowac ja do polozenia pianki antykorozyjnej. Kolejna sprawa to kontrola i ew wymiana tylnych hamulcow, (na przodzie mam nowe, wymieniane w poprzednim roku) oraz wymiana 4 opon.

Taka mala skarboneczka ale bez przesady, mysle ze warto.

[ Dodano: 25 Kwi 2012 22:33 ]

Po regulacjach zaworow silnik chodzi jak pszczolka, polecam.
Jak bedzie zapotrzebowanie moge to skrocic i zrobi sie typowy manual.

[ Dodano: 06 Maj 2012 18:16 ]

Prosba do admina o przeniesienie tego do dzialu
"PII - Silnik, układ napędowy i wydech"


Załączniki:
Komentarz do pliku: narzedzia do wymiany plytek regulacyjnych

Komentarz do pliku: narzedzia do wymiany plytek regulacyjnych

Komentarz do pliku: kolo podniesione, mozna obracac

Komentarz do pliku: pokrywa zdjeta

Komentarz do pliku: stan przed zdjeciem pokrywy

Komentarz do pliku: sucha swieca, wyglada inaczej niz pozostale

Komentarz do pliku: swieca wilgotna od oleju na gwincie

Komentarz do pliku: swieca wilgotna od oleju na gwincie

Komentarz do pliku: kable WN, swiece i cewki
kable WN, polaczenia swiec z cewkam.gif
kable WN, polaczenia swiec z cewkam.gif [ 5.54 KiB | Obejrzany 23587 razy ]
Góra
 Profil  
 
 
 Post #596039 Wysłany: 05 Lip 2012, 14:28; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Forumowicz

Imię: Fryderyk
Samochód: Inny Fiat
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Rejestracja: 05 Lip 2012,
Posty: 1
wszystko pięknie, tylko mnie zastanawia jak zmierzyliście luzy zaworów z taką dokładnością, mój szczelinomierz ma podziałkę 0,05 ;( więc sam pomiar daje możliwość wyregulowania w granicach tolerancji, ale nie mogę zrobić tego dokładniej :( , jak słyszę że z lekkim oporem wsuwaliście szczelinomierz to mi szczęka opada z wrażenia
moje płytki mierzone mikrometrem faktycznie mają środki węższe przy każdej płytce jest to inaczej, ale zdarzyło się nawet 0,03 mm, ciekawe czy jest jakaś możliwość wyszukania płytek lepszych lub gorszych kupując nowe , a lepsze to nie tylko takie które się mniej zużywają, ale też takie które mniej wpływają na zużycie wałka :)

padło pytanie czy można kręcić wałkiem po wyciągnięciu płytek, jak to mówią Rosjanie wszystko można... tylko kręcąc trzeba zwracać uwagę na położenie zgrubień wałka i wcistać te szklanki przez które przechodzi zgrubienie, wiec najlepiej tego unikać
ja też mam wrażenie że najlepszą metodą wymiany płytek jest ściągnięcie wałka.. tylko nigdzie nie znalazłem jak prawidłowo odkręcać, przyręcać wałek , chodzi o kolejność odkręcania śrub i siłę ich przykręcenia
bardzo pochwalam polewanie olejem wszystkich elementów: czyli szklanek, płytek... wałka... oczywiście bez przesady nie musi zostawać plama oleju pod silnikiem, no i faktem jest że sam mam problemy z cieknącym olejem spod pokrywy... jak wsadzam nową uszczelkę jest ok... ale po każdym kolejnym ściągnięciu założeniu... już coś tam sie sączy spod uszczelki.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #617829 Wysłany: 07 Paź 2012, 20:47; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Hej, ja mialem 2 szczelinomierze, tym drugim dokladniejszym moglem sobie skompletowac wymiary co 0.01 mm, (na conajmniej 1 sposob). Dla pewnosci ukladalem rozne kombinacje plytek aby nie ulegac autosugestji, bo dosc trudno wylapac ten prawidlowy opor jaki musi stawiac szczelinomierz.

Sciaganie walka ma sens jesli chcesz wymieniac uszczelniacze zaworow, ja nie czuje sie na silach,
checi by sie znalazly ale glowny problem to brak sprzetu i doswiadczenia.

Regulacja zaworow nie jest trudna tylko trzeba nieco wprawy z wymiana plytek i umiejetnosci w mierzeniu szczelinomierzem. Pierwsza plytka sprawila mi nieco trudnosci ale z kazda kolejna bylo juz znacznie latwiej.

[ Dodano: 07 Paź 2012 19:47 ]

Co do krecenia walem jak sa sciagniete plytki. Jesli zdejmujesz "wszystkie" na raz to trzeba zachowac odpowiednia kolejnosc przy zdejmowaniu i zakladaniu nowych. Ponadto wyjecie wszystkich odbiegajacych od tolerancji jest konieczne tylko gdy musimy ustalic ich grubosc, pozniej mozna je wlozyc z powrotem jesli jest taka koniecznosc.
Nigdy nie trzeba wymienia wszystkich plytek a czesc z wyjmowanych mozna przelozyc na inne miejsce wiec nie jest tak zle.
Jesli krzywka walu sie zakleszczy w popychaczu nie uszkodzi silnika ale lepiej wlozyc tymczasowo tam jakas plytke niz pozniej to odblokowyac, nie jest to szczegolnie trudne mimo wszystko.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #617841 Wysłany: 07 Paź 2012, 21:14; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
Rolce, prze okropnie sobie tą regulacje pokomplikowałeś :?

Po pierwsze najlepszy sposób to wyjęcie wałka i ten manual -> topic8422.html

Rolce napisał(a):
W kolejnosci pomiarow wg walka rozrzadu:
1) .28+.15 = .43 (.45)
4) .28+.10 = .38 (.40)
6) .35+.10 = .45 (.45)
2) .33+.06 = .39 (.40)
8) .35+.10 = .45 (.45)
5) .28+.10 = .38 (.40)
3) .35+.10 = .45 (.45)
7) .30+.10 = .40 (.40)


Chłopie coś ty najlepszego zrobił :!:
Zrobiłeś ssące po 0.40 ( ssące kolejno od lewej to : 2,4,5,7 ) :!:
Ja tam nic nie mam do ruskich ( sam mam te świece Boscha co Ty :mrgreen: made in russia ) ale wywal tą książke albo spal w piecu bo nie wiadomo jakie tam jeszcze herezje napisali :shock:

Prawidłowe luzy w 1.2 8v - ssące 0,2-0,3 wydechowe - 0,4-0,5 :wink:

Tak że zalecam osobiście szybko poprawić bo zrobiłeś gorzej niż było :?
I ściągnij ten wałek tym razem - tam nie ma żadnej filozofii, poznacz ładnie na pasku i kole i będzie ok.

Rolce napisał(a):
checi by sie znalazly ale glowny problem to brak sprzetu i doswiadczenia.

Jaki Ty byś sprzęt do tego wałka chciał mieć 8) :?:

fre napisał(a):
moje płytki mierzone mikrometrem faktycznie mają środki węższe przy każdej płytce jest to inaczej, ale zdarzyło się nawet 0,03 mm, ciekawe czy jest jakaś możliwość wyszukania płytek lepszych lub gorszych kupując nowe


Nie bardzo, odchyl 0,01-0,02 to praktycznie nic przy tolerancji 0,1.

fre napisał(a):
jak słyszę że z lekkim oporem wsuwaliście szczelinomierz to mi szczęka opada z wrażenia


Nie rozumiem czemu :D

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #617860 Wysłany: 08 Paź 2012, 11:43; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Cytuj:
Chłopie coś ty najlepszego zrobił
Zrobiłeś ssące po 0.40 ( ssące kolejno od lewej to : 2,4,5,7 )
Ja tam nic nie mam do ruskich ( sam mam te świece Boscha co Ty made in russia ) ale wywal tą książke albo spal w piecu bo nie wiadomo jakie tam jeszcze herezje napisali

Prawidłowe luzy w 1.2 8v - ssące 0,2-0,3 wydechowe - 0,4-0,5

Tak że zalecam osobiście szybko poprawić bo zrobiłeś gorzej niż było
I ściągnij ten wałek tym razem - tam nie ma żadnej filozofii, poznacz ładnie na pasku i kole i będzie ok.


Wzorowalem sie na ksiazce Hayensa a ta ruska to byla tylko tak z ciekawosci. W WKL nie wierze.
Ksiazki moge powiem szczerze ze kazda inaczej traktuje temat, rosyjska np ciekawie omawia ustawienie rozrzadu, prosto i skutecznie, ale w Hayensie jest najbardziej profesjonalnie wszystko opisane. WKL zbyt lakoniczna i bledy rzeczowe.
Zmieniac ustawienia zaworow nie bede, skoro lepiej mi teraz pracuje to tym bardziej,
do 160 km mi sie rozpedza (wczesniej tez tak bylo) na wolnych predkosciach tez jest tak jak trzeba.

Cytuj:
Jaki Ty byś sprzęt do tego wałka chciał mieć


Odnosnie sprzetu to mialem na mysli pare klamotow do do ustawienia paska i wymiany uszczelniaczy.

[ Dodano: 07 Paź 2012 21:11 ]

I na zakonczenie regulacja byla prosta do wykonania i nie bylo w tym zadnej komplikacji, pod warunkiem ze sie wie w jakiej kolejnosci otwieraja sie zawory.

[ Dodano: 07 Paź 2012 21:17 ]

Cytuj:
fre napisał(a):

jak słyszę że z lekkim oporem wsuwaliście szczelinomierz to mi szczęka opada z wrażenia


Nie rozumiem czemu


jak kolega nie potrafi dobrze mierzyc szczelinomierzem to lepiej sie w to nie bawic samemu.

Cytuj:
fre napisał(a):

moje płytki mierzone mikrometrem faktycznie mają środki węższe przy każdej płytce jest to inaczej, ale zdarzyło się nawet 0,03 mm, ciekawe czy jest jakaś możliwość wyszukania płytek lepszych lub gorszych kupując nowe


Nie bardzo, odchyl 0,01-0,02 to praktycznie nic przy tolerancji 0,1.


Tolerancja jest powiedzmy +-.05 jak plytka jest wytarta .02 to czasami ma to znaczenie, gdy mamy dylemat ktora plytka bedzie lepsza tak aby ustawic nieco powyzej czy ponizej srodka tolerancji. Ponadto w swoim silniku mialem tez fabryczne pewnie plytki pomiedzy wartosciami ze skokiem .05 (np. 4.07), wiec o czyms to swiadczy.

[ Dodano: 08 Paź 2012 10:43 ]

I jeszcze jedno, zapomnialem dodac, skoro uwazasz ze ssace powinny byc ustawione na .25+-.05 to jakim cudem u mnie wszystkie sie powiekszyly? Przeciez zawsze luzy zaworowe sie zmniejszaja. Ta tolerancja do niczego nie pasuje nigdzie nie ma czegos takiego jak w ksiazce WKL. Ponadto w innych, podobnych silnikach fiata zawsze ssace i wydechowe sa ustawione podobnie, w granicach .4, roznica pomiedzy sscacymi i wydechowymi to powiedzmy .05 czy .10 ale nie .20

W internecie kiedys znalazlem cos takiego:

1999 was change over year, so could be either of these:
Manufacturer: Fiat Model: Punto (99-) 1,2
Engine code: 188A4.000 Output: 44 (60) 5000
Tuned for: R-Cat Year: 1999-04
Valve clearance -INLET mm 0,35±0,05 cold
Valve clearance -EXHAUST mm 0,45±0,05 cold

Manufacturer: Fiat Model: Punto (93-99) 1,2
Engine code: 176A7.000 Output: 43 (60) 5500
Tuned for: R-Cat Year: 1993-99
Valve clearance -INLET mm 0,40±0,05 cold
Valve clearance -EXHAUST mm 0,50±0,05 cold

jednak nikt nie mowi o .20-.30 po za ksiazka WKL, wywal ja na smietnik bo to badziewie,
mam 3 ksiazki o Punto MK2 i ta WKL jest najgorsza.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #617961 Wysłany: 08 Paź 2012, 15:31; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
Rolce napisał(a):
rosyjska np ciekawie omawia ustawienie rozrzadu, prosto i skutecznie, ale w Hayensie jest najbardziej profesjonalnie wszystko opisane. WKL zbyt lakoniczna i bledy rzeczowe.


I zapewne każe ustawiać wszystko tymi special przyrządami od Fiata dlatego boisz się ruszać wałka i rozrządu :mrgreen:
WKŁ jest bardzo dobra i błędów rzeczowych nie odnalazłem ale jesli są to napisz proszę jakie :D

Rolce napisał(a):
Wczesniej latwo mi gasl przy ruszaniu, trzeba bylo stosunkowo wolno sprzeglo puszczac i a na 2 i 3 biegu krecic na na obroty aby miec jakas tam dynamike ale czulo sie pewien niedosyt bo silnik nie reagowal odpowiednio dobrze na dodanie gazu. Ponadto przy jezdzie pod gore widac bylo obnizona moc i pewne szmery przy odbciazeniu silnika. Nawet bez jazdy pod gorke czasami byly te szmery jak sie chcialo dynamiczniej przyspieszyc, no i silnik nie reagowal odpowiednio dobrze na dodanie gazu.


To nie są objawy złego luzu.

Rolce napisał(a):
Odnosnie sprzetu to mialem na mysli pare klamotow do do ustawienia paska i wymiany uszczelniaczy.


Ale jakie ty klamoty do wymiany paska byś chciał mieć ( poza nowym paskiem :mrgreen: ) :?:
Do uszczelniaczy dynamometr by się przydał a tak to nic szczególnego.

Rolce napisał(a):
I na zakonczenie regulacja byla prosta do wykonania i nie bylo w tym zadnej komplikacji, pod warunkiem ze sie wie w jakiej kolejnosci otwieraja sie zawory.


A na co mi wiedzieć :E sciągam wałek i ma płytki jak na talerzu, możliwe że seryjnie miałeś małe płytki, jakby fabryk dała z 4,4 to byś już nie wyjął.

Rolce napisał(a):
Ponadto w swoim silniku mialem tez fabryczne pewnie plytki pomiedzy wartosciami ze skokiem .05 (np. 4.07), wiec o czyms to swiadczy.


Myslisz że tam fabryka się przejmuje żeby luz był idealny :wink: dają co im wleci aby się miesciło w tolerancji.
0,02 nie robi żadnej różnicy.


Rolce napisał(a):
I jeszcze jedno, zapomnialem dodac, skoro uwazasz ze ssace powinny byc ustawione na .25+-.05 to jakim cudem u mnie wszystkie sie powiekszyly? Przeciez zawsze luzy zaworowe sie zmniejszaja. Ta tolerancja do niczego nie pasuje nigdzie nie ma czegos takiego jak w ksiazce WKL. Ponadto w innych, podobnych silnikach fiata zawsze ssace i wydechowe sa ustawione podobnie, w granicach .4, roznica pomiedzy sscacymi i wydechowymi to powiedzmy .05 czy .10 ale nie .20


Chłope JAK LUZ MA SIĘ ZMNIEJSZAĆ :!: Co z czasem materiału na płytce przybędzie :mrgreen: Zacznie rosnąć czy co.
Jak coś ze sobą współpracuje mechanicznie to się wyrabia, jakby się luzy miały zmniejszać :|

Przekręciłeś na odwrót i głosisz herezje :D
Luzy ustawia się pod konkretny wałek, możliwe zę są silniki w których np. W mają mieć 0,5 z S 0,4 ale nie ma takiego silnika w którym luzy mają być równe albo ssące mają mieś większy luz.
To wynika z właściwości materiałów z których sa wykonane zawory i wałek i z tego w jakim stopniu będzie się rozszerzało to wszystko na ciepło.

Luz ssących 0,4 był w PI.

Ja bym się raczej zainteresował tymi świecami - poczytaj -> http://autokult.pl/2011/02/23/ocena-wyg ... ch-czesc-1
Nie wyglądają te Twoje za ciekawie, w szczególności ostatnia ...

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618024 Wysłany: 08 Paź 2012, 19:05; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Cytuj:
Chłope JAK LUZ MA SIĘ ZMNIEJSZAĆ Co z czasem materiału na płytce przybędzie Zacznie rosnąć czy co.
Jak coś ze sobą współpracuje mechanicznie to się wyrabia, jakby się luzy miały zmniejszać


Regulacja luzów zaworowych
Odpowiednie ustawienie luzów zaworowych jest jak wiadomo bardzo wazne dla prawidlowej pracy silnika. Zbyt male luzy zaworowe doprowadza miedzy innymi do wypalania zaworów i zmniejszenia mocy silnika. Zbyt duze luzy objawiaja sie glosna praca zaworów i wyklepywaniem gniazd zaworowych. Producent silnika zawsze okresla zakres luzów zaworowych ustawianych na zimnym silniku.

Luzy zaworowe podczas eksploatacji zawsze się zmniejszają. Po parunastu lub kilkudziesięciu tys. km układają się gniazda zaworowe i dlatego trzeba je wyregulować. A luzy reguluje się ręcznie i na zimnym silniku.

Cię, czyli uważasz że zawory nigdy nie maja za dużych luzów?

To jest wbrew technice i logice. Gniazdo zaworowe podczas eksploatacji ugniata się czyli zawór siada głębiej w gnieździe i tym samym luz zaworowy się zmniejsza. Dzieje się to tak przez ciągłe uderzanie zaworu w gniazdo. Nie może być odwrotnie. Po to by był większy luz, zawór lub gniazdo musiałoby w jakiś cudowny sposób narastać. Luzy mogą się zwiększyć tylko wtedy gdy źle jest dokręcona śruba regulacyjna albo dostanie się jakiś nagar między zawór i gniazdo,ale wtedy to już trzeba docierać lub szlifować zawory.

Oczywiscie że luz zaworówy może się pomniejszyć.
Jest to jak najbardziej normalne zjawisko.
Wręcz normalniejsze od powiększania.

Dzieje się to w miarę wyklepywania gniazda przez zawór.

Płytki i krzywki pływaja w oleju i nie wycierają się prawie wcale (moje mierzone w zasadzie mierzyły dokładnie tyle ile pisało z tyłu płytki)

Przy zbyt małym luzie zaworowym mogą się zbyt szybko wytrzeć i krzywki na wałku i płytki oraz zawór nie będzie się do końca zamykał co powoduje mniejszą kompresję i pogorszenie osiągów oraz pierdzenie w wydech.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618050 Wysłany: 08 Paź 2012, 20:06; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
Ja już nie mam do Ciebie siły :>
A tak nawiasem to swoją teorię kopiujesz m.in stąd -> http://www.accordklubpolska.pl/printvie ... 58&start=0 8)

Co innego kasowanie hydrauliczne a co innego na płytkę.
W Twoim PII luz nie może się zmniejszać.

Rozkmiń lepiej jak już pisałem stan swoich świec - tu się dzieje coś niedobrego ...

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618053 Wysłany: 08 Paź 2012, 20:13; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Kod:
Ja bym się raczej zainteresował tymi świecami - poczytaj -> http://autokult.pl/2011/02/23/ocena-wyg ... ch-czesc-1
Nie wyglądają te Twoje za ciekawie, w szczególności ostatnia ...


Wszystkie byly lekko tluste oprocz 1 ktora byla raaczej w normie, przeciscilem mosiezna szczotka i WD40, sprawdzilem szczeliny i sa jak nowe, zuzycie praktycznie zerowe.

Musial bym wymienic uszczelniacze zaworow ale do tego potrzeba kilku narzedzi ktorych nie mam, ponadto brak mi odpowiedniego doswiadczenia. Co do narzedzi to mam na mysli przyrzad do sciskania sprezyn, cos to zabezpieczy zawory przed spadnieciem.

Musial bym tez na wszelki wypadek miec przyrzad do prezyzyjnego ustalenia 1 tloka w pozycji TDC, (bo nie zawsze sa odpowiednia naciecia na bloku), czyli zegar i przerobiona swiece z pretem.
Odnosnie pozycji walka rozrzadu to tez nie zawsze sa naciecia ale mozna mozna ustalic jego pozycje po zdjeciu cewek i oslony walka od strony cewek, bo po drugiej stronie walka jest naciecie. Sa tez specjalne przyrzady do blokowania tych walkow, jak ktos robi to profesjonalnie i zalezy mu na czasie i chce mies 100% pewnosc to pewnie tego uzywa.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618059 Wysłany: 08 Paź 2012, 20:23; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Sławomir
Samochód: Lancia Delta
Silnik: 1.6 120KM mJTD
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: RSTR / KRK
Rejestracja: 26 Cze 2008,
Posty: 1133
Pomógł: 9
Ta ostatnia z tym nalotem jest nieciekawa, jakieś brudy w paliwie albo chłodziwo skapuje w komorę ...

Rolce napisał(a):
Musial bym wymienic uszczelniacze zaworow ale do tego potrzeba kilku narzedzi ktorych nie mam, ponadto brak mi odpowiedniego doswiadczenia. Co do narzedzi to mam na mysli przyrzad do sciskania sprezyn, cos to zabezpieczy zawory przed spadnieciem.

Musial bym tez na wszelki wypadek miec przyrzad do prezyzyjnego ustalenia 1 tloka w pozycji TDC, (bo nie zawsze sa odpowiednia naciecia na bloku), czyli zegar i przerobiona swiece z pretem.
Odnosnie pozycji walka rozrzadu to tez nie zawsze sa naciecia ale mozna mozna ustalic jego pozycje po zdjeciu cewek i oslony walka od strony cewek, bo po drugiej stronie walka jest naciecie. Sa tez specjalne przyrzady do blokowania tych walkow, jak ktos robi to profesjonalnie i zalezy mu na czasie i chce mies 100% pewnosc to pewnie tego uzywa.


Czemu byś musiał :?:
Człowiek musi tylko die i płacić podatki jak mawiał mój nauczyciel :E

Eeeee tam komplikujesz all z tym wałkiem.
Poznaczyć markerem na kole i pasku .... gdzie tam jakiś nacięć chcesz szukać i blokad.

_________________
♥ MSC ♥ http://www.michael-schumacher.de/en/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #618062 Wysłany: 08 Paź 2012, 20:30; 
 Temat postu: Re: regulacja zaworow
Offline
Puntoświr

Imię: Radek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Londyn
Rejestracja: 10 Sty 2011,
Posty: 278
Kod:
A tak nawiasem to swoją teorię kopiujesz m.in stąd -> http://www.accordklubpolska.pl/printvie ... 58&start=0

Co innego kasowanie hydrauliczne a co innego na płytkę.
W Twoim PII luz nie może się zmniejszać.


nie, mam kilka wypowiedzi z roznych z stron internetowych i wszyscy mowia podobnie.
glownie interesowaly silniki z regulacja zaworow przy pomocy plytek,
ale juz nie pamietam wszystkich linkow do tych stron

w moim PII bedzie sie zmniejszac, u mnie wiekszosc zaworow byla w zasadzie w normie, jedynie czesc miala wyraznie pomniejszony luz. np 1 zawor wydechowy, pozostale 3 byly ok, czyli okolo .45

dlatego regulowalem 5 zaworow aby miec mozliwie w srodku tolerancji ale nie przesadzajac ze zmiana, to co zmienialem to od .05 do ponizej .1 bo stare plytki byly wytrate okolo .015 czy .02 to bez znaczenia.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO