Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Classic
http://fiatpunto.com.pl/topic27547.html
Strona 1 z 1

Autor:  Adas [ 22 Mar 2011, 18:13 ]
Temat postu:  Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Classic

Wymiana zderzaka, błotnika i reflektorów przednich Punto 2, 2FL, Classic.

Na wstępie, życzę wszystkim, by nie musieli tego robić, chyba, że na swoje widzi mi się ( nowe ładniejsze lampy itp.). Praca nie jest trudna, ale dość kosztowna-części, czas potrzebny na jej wykonanie to 7 godzin, nie śpiesząc się tyle mi to zajęło.

Wymianę reflektorów planowałem od dawna, bo były już strasznie zmatowiałe, chciałem też poprawić instalację do reflektorów, bo pierwszy właściciel był jak sami zobaczycie idiotą ( nie będzie miał mi za złe, że tak o nim pisze bo na bank taki burak jak On nie czyta na tym forum, i czy w ogóle cos czyta jest rzeczą wielce wątpliwą ). Przymiarka trwała prawie 4 lata, od bowiem tego czasu posiadam swego kropka. Dnia 22.10.2010r. miałem mała kolizję z Daewoo Lanosem, zderzyliśmy się przodem aut, pod kątem, ja prawą stronę w lewą jego na taki znak „>” uszkodzenia w obu autach te same, błotnik zderzak, u mnie w lampie popękały zatrzaski u niego także. Poszliśmy na układ, że każdy z nas robi we własnym zakresie, on nie chciał wzywać Policji ja też. Każdy o własnych siłach odjechał, ja jeździłem tak pukniętym „Kropkiem” miesiąc czasu. To przyśpieszyło wymianę reflektorów, ba nie tylko tego. :P

Naprawę wykonałem 26.11.2010r.

Trudność pracy: łatwa/średnio ciężka

Potrzebne nam będzie:
- zderzak – kupiłem zamiennik nowy, czarny wersja nie do malowania( powierzchnia jest delikatnie chropowata w porównaniu do wersji do malowania, w której powierzchnia jest idealnie równa). Koszt 140zł.
- błotnik – oryginał nowy Fiat Lancia Ricambi Orginali. Koszt 237zł.
- lampy przednie ( komplet ) – nowe zamienniki firmy DEPO – Koszt 380zł. BDB jakości.
- klucze, 10,8- tka oczkowa, płaska, nasadowa+ przedłużki, 13- nasadowa, imbusy (górne i dolne śruby zderzaka)
- uszczelniacz masa plastyczna do uszczelnienie połączenia między autem, a błotnikiem + pistolet do silikonu. – 18zł
- baranek w sprayu ( Boll, Novol i inne )
- lutownica, kalafonia, cyna, koszulki termokurczliwe do naprawy kostki reflektora ( o tym poniżej..)
- wkrętarka akumulatorowa – super się sprawdza do małych śrub ;).
- garaż z kanałem
- kolega do pomocy ( dosłownie tylko w dwóch momentach potrzebna była druga osoba )
- wspomniany wyżej czas, około 7 godzin ( od 17 tej do 24 tej w piątek po pracy.. )
- pogoda, ja robiłem to gdy było minus 5, ale zamknąłem się w garażu i było całkiem ciepło.

Opiszę, jak wyglądała moja praca, czyli wymiana opisanych wyżej elementów. Wymiana samego zderzaka będzie najprostsza, bo w porywach zajmie do godziny czasu, by wyjąc lampy trzeba, mieć już wyjęty zderzak, ewentualnie, pobawić się górnym pasem.. Wymiana błotnika, wymaga pierw odkręcenia zderzaka.

Zaczynamy od wyjęcia przedniego zderzaka.
Na początku, podnosimy samochód od strony wymienianego błotnika, zdejmujemy koło, i wkładamy je pod autko jako dodatkowe zabezpieczenie w razie lewarek dałby ciała. Następnie, odkręcamy i wyjmujemy nadkole, potrzebny będzie śrubokręt gwiazdka, po jego wyjęciu. Odkręcamy dolne śruby zderzaka imbusem, a także dolne posługując się tym samym imbusem. Teraz musimy odkręcić po dwie śruby na klucz 10 tka, z każdej ze stron, miejsca połączenia błotników ze zderzakiem. Od strony akumulatora, napotkamy na trudne dojście do jednej ze śrub ta bliżej reflektora. Musimy także odkręcić przynajmniej przednią część nadkola z drugiej strony( akumulatora). Gdy to zrobimy, bierzemy płaski klucz ewentualnie oczkowy, i wsuwamy rękę daleko by złapać główkę śrubki, w tym czasie – potrzebna druga osoba bierze klucz 10 tka np. nasadowa na przedłużce i odkręca nakrętkę od spodu auta. Od strony pasażera, dostęp do śrub jest prostszy i poradzimy sobie w pojedynkę. Po ich odkręceniu, wyjmujemy zderzak, tak to już tyle jeśli chodzi o zderzak!.

Fotki z tej części operacji.(opisy także na zdjęciach) :twisted:


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nowy zderzak, tylko czeka.. :E

Image

Teraz czas na błotnik, odkręcamy śrubę na dole auta, odkręcamy śruby na górze, zdejmujemy gumową uszczelkę na krawędzi szyba błotnik, pod nią są śrubki. Odkręcamy, także jedną śrubkę od środka nadkola, jest też jedna śrubka widoczna po otwarciu szeroko drzwi. Odkręcamy 2 śruby wspornika błotniak do auta(opisane na zdjęciach).
Mając nowy błotnik widzimy (otwory na śruby), gdzie idą śrubki i to nam pomoże w ich lokalizacji – sprytne czyż nie ?. Przy Okazji widzimy w okazałości pochłaniacz par paliwa, wyjmujemy także żarówkę od kierunków. Po odkręceniu wszystkich śrub, musimy błotnik oderwać, zerwać uszczelnienie-kit, ewentualnie użyć noża/śrubokręta i trochę go przeciąć. Po tych zabiegach wyjmujemy błotnik.

Poniżej fotki z demontażu błotnika (opisy na zdjęciach)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Z góry też trzeba przeciąć - kit.

Image

Image

Błotnik wyjęty :twisted:

Image


Demontaż reflektorów.

Wyjęcie lamp jest proste, odkręcamy po 3 śrubki, odpinamy kostki, mając już wcześniej wyjęty zderzak i błotnik wychodzą bez problemu. W moim wypadku konieczna była poprawa instalacji po poprzednim właścicielu, fotki poniżej. Pomyśleć, że od kupna (4 lata) jeździłem z taką instalką – ciężko z czasem i jakoś zapału nie było, żeby nie ta mała kolizja pewnie jeszcze bym z rok tak jeździł. Naprawa polegała na odcięciu kalki, z jednego reflektora do drugiego, naprawie przewodów idących do kostki. Po naprawie i podłączeniu nowych reflektorów wszystko idealnie zadziałało.

Fotki z demontażu lamp jak i naprawy instalacji, poniżej..(opisy na zdjęciach)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kostka jak nowa :D

Image


Teraz musimy złożyć kropka z powrotem. Na początku lampy, przykręcamy po 3 śrubki, podłączamy kostki. Muszę dodać, że zamienniki firmy DEPO idealnie pasują. (dodam w późniejszym „poście” ich dokładne zdjęcia). Teraz czas na błotnik, generalnie wkładamy go na miejsce starego. W pobliżu pochłaniacza par paliwa, jest śrubka regulacyjna, w tym momencie potrzebny jest nam kolega, która naciśnie na błotnik tak by nie był za mocno wklęsły do środka bryły auta, a także by nie wystawał od auta, a także ustawimy przerwę między błotnikiem a drzwiami, w tym celu pomocna będzie suwmiarka i pomiar szczeliny w drzwiach auta po stronie kierowcy. Dokręcimy śrubki górne by zachować daną szczelinę, a później kolega ustawi by błotnik nie wystawał poza linię boku auta, gdy to ustawi ( na oko, my też to widzimy ) dokręcamy śrubkę która jest pod pochłaniaczem par paliwa. Teraz dajemy kit po całej długości, najlepiej go ogrzać do +20-25stopni, szczególnie zimą (hehe) użyłem do tego opalarki Bosch. Nie zapominamy o dwóch śrubach wspornika błotnika idące do podłużnic y auta. Gotowe błotnik już jest jest na swoim miejscu. Mając baranka w sprayu ( Boll, Novol - tego miałem), można popsikać w szczeliny, dobra konserwacja. Teraz zostaje nam montaż zderzaka, analogicznie do wymiany, dajemy go na jego miejsce, przykręcając wszystkie śrubki, proponuję zacząć od tych śrubek 10tka co łączą zderzak z błotnikiem, zarówno prawa jak i lewa strona, a później przykręcamy nasze imbusy..

Poniżej zdjęcia z montażu..

Lampy..

Image

Błotnik..

Image

Dół błotnika trzeba potraktować barankiem, by się tak nie doznaczało :)

Image

Przykręcamy górę błotnika po ustawieniu szczeliny: drzwi-błotnik

Image

Image

Image

Wykańczanie, zderzak..

Image

Image

Image

I jak ? :E

Image

Światła - w prawdziwości to był silny strumień lumenów :)

Image


To już wszystko, samochód wygląda super!! , o wiele lepiej niż przed małą kolizją, także widzimy, że samochód „bity” nie zawsze oznacza to samo.. Praca nie jest trudna ( mi nie była.. ), 95% można wykonać w pojedynkę.
Poradnik dla forumowiczów – wszystkie prawa zastrzeżone .. Adas

Autor poradnika: Adam Sokołowski – Adas
Pacjent: Fiat Punto 2 1.2 8V 60KM - Rocznik 2001. P.S. Przeżył..


Pisząc poradnik myślałem o ... :wink:


[/b]

[ Dodano: 22 Mar 2011 18:13 ]
Obiecane, dokładne fotki lamp firmy DEPO (dla mnie bomba).


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

:P

Autor:  lioton [ 31 Paź 2011, 11:44 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Też mam jedną z lamp DEPO ( musiałem wymienić po lekkiej kolizji z bramą garażową ) i jak dla mnie jakość jej wykonania jest nie najlepsza :?
Od razu widać, że to tani zamiennik, pomijając już to że ona w ogóle nie ma wybitej nigdzie homologacji :!:
Zatrzaski trzymają ale w oryginale trzymają lepiej, regulacja jakaś rozregulowana, snop światłą drga na dziurach ...
Przynajmniej jakość światła nawet Ok, choć trudno się dziwić po 2 latach, 5 razy straszy oryginał jest porównywalny, zobaczymy jak się będzie będzie spisywało do DEPO gdy będzie miało tyle co oryginał.

Autor:  Adrian-87 [ 31 Paź 2011, 13:10 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

5+ za cały wykład
z pewnością w niedalekiej przyszłości się przyda :)

Autor:  marioskarpa [ 31 Paź 2011, 14:14 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

zastanawiam sie nad wymiana lamp, ale rozne opinie o roznych producentach ;/ poradnik dobry :)

http://allegro.pl/fiat-punto-99-reflekt ... 27821.html

cena atrakcyjna, ale co z jakością?

Autor:  domin45670 [ 31 Paź 2011, 15:32 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

marioskarpa napisał(a):
http://allegro.pl/fiat-punto-99-reflekt ... 27821.html

cena atrakcyjna, ale co z jakością?


Poszukaj marioskarpa tematu n.t. oświetlenia :P

Autor:  Adas [ 31 Paź 2011, 20:14 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Od mojej robotki minął rok. Lampy są całe i zdrowe, czyściutkie jak rok temu, żarówki założyłem, TUNGSRAM +90, i od roku palą się elegancko, ważne że się nie spaliły,więc można na plus żarówek dać ich żywtoność:). Reflektory świecą w porównaniu ze starymi dużooo lepiej, mi tam strumień nic nie drga, lampy po wymianie ustawiałem na oko... a dokładnie to mi ustawili pół roku po zabiegu, bo dopiero w maju..na badaniach technicznych. Żadnych problemów. Następnę żarówki jakie w nich wyladująto Osram Nighbreaker + 90 - Oryginał :). Leżą od roku, i czekaja aż tungsramy padną, ale te się bronią jak mogą :mrgreen:

[ Dodano: 31 Paź 2011 20:14 ]

marioskarpa patrze, że te reflektorki z twego linku są z mojego miasta.. :). Ale to Depo czy inne ? Bo ja za DEPO płaciłem 168zł za sztukę, a tu patrze 112zł.. Hmm..

Autor:  marioskarpa [ 31 Paź 2011, 23:03 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Adas, no własnie strasznie tanio hmmm no tez widze ze na alledrogo sa po 150-168pln moje lampy, bo mi trza pod h1 ;/

Autor:  szmejek [ 27 Lis 2012, 19:11 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

To i ja się podczepię pod temat, bo ostatnio zdecydowałem się zrobić coś z moimi światłami.

Punto 2 rocznik 2000 - stan reflektorów jednak zdecydowanie wskazujący na starsze auto :)
Z szybą/plastykiem reflektora (Valeo) było wszystko ok, nie był porysowany, zmatowiały itp., ale odbłyśniki były w stanie tragicznym. Po zdemontowaniu reflektora i wyjęciu żarówek, można było "wysypać" z niego złuszczone i ściemniałe tworzywo, które miało odbijać światło (może i aluminium). W praktyce, światła mijania oświetlały drogę w promieniu 10 metrów.

Jako, że o zamiennikach się nie naczytałem niczego dobrego, postanowiłem naprawić swoje reflektory (w końcu Valeo :) ).
Za 80 zł za sztukę (nie licząc kosztów wysyłki) moje lampy świecą jak nówki (zregenerowane odbłyśniki). :)

Wiem, że sporo właścicieli kropków ma z tą sprawą problemy, ale żeby nie robić reklamy, to może jak ktoś będzie zainteresowany sprawą to zapraszam na priw :)

Z tym, że moim zdaniem, sens ma naprawa oryginalnych reflektorów, które nie są zmęczone życiem, czyt. zmatowiałe, porysowane. Zamienniki do kosza! :)

Autor:  maestro [ 28 Gru 2013, 10:44 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Dzięki za świetny post. Jedno pytanie skoro masz już doświadczenie - czy demontaż samego reflektora bez demontażu błotnika i zderzaka jest wykonalny?

Autor:  przemyslaw89 [ 28 Gru 2013, 15:21 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Zderzaka nie musisz całkiem zdejmować, wystarczy go opuścić kilka cm żeby wyjąć reflektor. Ale tak czy tak kilka śrubek przy zderzaku trzeba odkręcić.

Autor:  adim44 [ 24 Lip 2014, 20:37 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Mam takie szybkie pytanie, do zdjęcia błotnika potrzeba zdejmować zderzak?

Autor:  Ejsio [ 28 Sie 2014, 11:05 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

adim44 napisał(a):
Mam takie szybkie pytanie, do zdjęcia błotnika potrzeba zdejmować zderzak?


Podpinam się do pytania.

Autor:  Crzycho [ 28 Sie 2014, 19:18 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

nie nie trzeba =] jedynie nadkole

Autor:  majkel_94 [ 29 Sie 2014, 23:24 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Ale torx 30 trzeba mieć, odkręcenie mocowania błotnika do zderzaka + zderzaka na dole przy kole, tyle wystarczy by nagiąć zderzak i wyciągnąć błotnik ;)

Autor:  Łodziak [ 29 Sie 2014, 23:58 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Adas napisał(a):
Dnia 22.10.2010r. miałem mała kolizję z Daewoo Lanosem.(...) Poszliśmy na układ, że każdy z nas robi we własnym zakresie, on nie chciał wzywać Policji ja też.

mogę zapytać, dlaczego taki był finał tej sprawy?? wina była obopólna czy jak??

Autor:  szamot666 [ 09 Gru 2015, 23:16 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

A powiedz mi bo u mnie na błotniku lewym pojawiła się dość mocna korozja także pewnie niedługo będzie dziura.
Chcę wymienić ten błotnik. Tu pytanie: ty kupowałeś oryginalny błotnik i malowałeś czy on był już pomalowany? Ile za niego płaciłeś? Czy warto kupić używany błotnik i dać do lakiernika?

Autor:  artekL [ 15 Gru 2015, 08:55 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Po stłuczce we wrześniu 2015 miałem dwie opcje przy wymianie błotnika: nowy do lakierowania 380 zł lub używany z demontażu wybrałem drugą opcję za 200 zł w kolorze nadwozia w miarę zdrowo wyglądający z fabrycznym ocynkiem.

Autor:  papieju [ 12 Kwi 2018, 14:12 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Mam pytanie o masę uszczelniającą. Będę zmieniał prawy błotnik w PII w sobotę i czy uszczelnienie da się odzyskać ze starego, czy też trzeba nowe - jakie? Masa, uszczelka gumowa?

Autor:  artekL [ 13 Kwi 2018, 14:39 ]
Temat postu:  Re: Wymiana zderzaka, błotnika, reflektorów - Punto 2,FL,Cla

Ja usunąłem prawie całą masę, która się rozerwała przy demontażu, na montaż użyłem terostatu firmy henkel.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/