Fiat Punto :: Forum https://fiatpunto.com.pl/ |
|
1.2 8V Pasek rozrządu, pompa wody, rolka napinająca http://fiatpunto.com.pl/topic3610.html |
Strona 1 z 3 |
Autor: | ipIV [ 06 Paź 2007, 22:27 ] |
Temat postu: | 1.2 8V Pasek rozrządu, pompa wody, rolka napinająca |
Narzędzia: 2 podnośniki (ew. 1 + kobyłka) Klucze nasadowe: 10, 13, 15, 17 + przedłużki Klucze oczkowe: 13 Ewentualnie klucz dynamometryczny. Śrubokręt płaski Miska ----------------- Części: Pasek rozrządu Rolka napinająca Pompa wody 5l płynu chłodniczego silikon wysokotemperaturowy. ewentualnie pasek ściskający przewód chłodniczy. ------------------ 1: Podnosimy stronę pasażera, odkręcamy prawe koło, wykręcamy nadkole + osłonkę koła pasowego. 2: Jeśli nie mamy kanału luzujemy alternator, odkręcamy czujnik położenia wału korbowego - śrubka 10 i zrzucamy pasek, następnie kluczem nasadowym 13 odkręcamy koło pasowe na wale korbowym. Jeśli mamy kanał, to odkręcamy koło pasowe przy napiętym pasku i ściągamy pasek razem z kołem. 3: Odpinamy czujnik położenia wałka rozrządu, wyciągamy rurę dolotową, odkręcamy górną część pokrywy paska rozrządu (3 śrubki 10 ): Następnie wyciągamy z niej przewody, odpinamy zatrzask trzymający wiązkę przewodów i wyjmujemy odbudowę. Potem dolna część - jedna śrubka 10 na środku, wyciągamy przewody i wyjmujemy ją. Ukaże się na taki widok: 4: Podpieramy silnik za miskę olejową, można nawet podnieść go o jakiś 1cm. 5: Odkręcamy 3 nakrętki '17' mocujące łapę silnika do nadwozia. 6: Odkręcamy 4 śruby '15' mocujące łapę silnika do bloku silnika: przy okazji niech ktoś nam przytrzyma silnik, żeby nie spadł z podnośnika - będzie się ruszać przy odkręcaniu Następnie wyjmujemy łapę: Następnie ukaże nam się piękny widok : 7: Teraz jest problem Znak na kole wałka rozrządu jest, na głowicy też, na kole wału korbowego jest, ale nie ma na bloku silnika przy kole wału korbowego Jest w okienku w skrzyni przy sprzęgle: ustawiamy tak, żeby nacięcie na kole zamachowym ułożyło się z największym ząbkiem 0* Ja rozwiązałem to w inny sposób: Koła pasowe pi*oko na znakach. Fotki poglądowe jak mają być ustawione mniej więcej koła pasowe przed zrzuceniem paska: 8. Odkręcamy nakrętkę 13 z piasty rolki napinacza, zrzucamy pasek, zdejmujemy rolkę, wyjmujemy takie coś okrągłe z 4 dziurami z niej. 9. Odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego. Podstawiamy miskę, odkręcamy 3 śruby + 1 nakrętka pompy wody, podważamy ją śrubokrętem, zacznie się lać płyn chłodniczy, czekamy aż ścieknie, wyciągamy całkowicie pompę wody. Resztę płynu można wężykiem spuścić ze zbiorniczka wyrównawczego. 10: Czyścimy z resztek silikonu blok silnika - najpierw zdrapujemy nożykiem do tapet, potem papier ścierny, na końcu wytrzeć szmatką. 11: Wyciskamy na pompę wody silikon (Jest rowek gdzie powinno się go wycisnąć) : Foto by: blackcamo 12: Ostrożnie zakładamy pompę na wychodzącą z bloku śrubkę naprowadzającą, wkładamy śruby i dokręcamy 13: Zakładamy nową rolkę napinacza, Zakładamy pasek rozrządu: najpierw wał korbowy, potem pompa, potem koło wałka rozrządu, potem rolka. Zakładamy tak, aby dobrze zsynchronizowane były koła pasowe: Albo ufamy znakom na pasku, albo ufamy nacięciom w głowicy i kole zamachowym A najlepiej zaufać paskowi, i sprawdzić czy nacięcia się zgadzają, fabryka paska mogła się pomylić z nacięciami, a one pomagają zrobić synchronizacje Jeśli na nowym pasku mamy strzałki wskazujące w którą stronę powinien się kręcić, to zakładamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Przy kręceniu wałem korbowym też kręcimy zgodnie ze wskazówkami zegara 14: Napinamy pasek: Wkładamy 2 imbusy w otwory, przekładamy śrubokręt, ciągniemy a drugą ręką dokręcamy rolkę: Następnie dociągamy śrubkę z momentem 28Nm. Sprawdzamy naciąg paska - nie powinien dać się ręką skręcić o więcej niż 90* w najdłuższym miejscu - pomiędzy pompą wody a kołem wałka rozrządu. 15: Kręcimy wałem korbowym kilka razy, następnie sprawdzamy naciąg paska. 16: Montujemy łapę silnika, wyciągamy podnośnik spod silnika i kręcimy rozrusznikiem Kropek nie odpali - odpięte czujniki i brak koła pasowego na wale korbowym, następnie sprawdzamy naciąg i zgodność ze znakami. 17: zakładamy obudowę, wkładamy kable itp. 18: Wersja bez kanału: przykręcamy koło paska klinowego - uwaga na taki cypelek wystający z koła rozrządu - musi wejść w dziurę w kole paska klinowego, dokręcamy je, zakładamy pasek klinowy, przykręcamy czujnik położenia wału kor., napinamy pasek i dokręcamy altek. Wersja z kanałem: wchodzimy pod kanał, głowę wsadzamy w nadkole, żeby mieć dobry widok, zakładamy pasek na koło pasowe w ręce, następnie pasek na altek, przykładamy koło pasowe do koła rozrządu, ustawiamy zgodnie z cypelkiem, lewą ręką mocno pchamy koło w prawą stroną - powinno wskoczyć, trzymamy dalej, a prawą ręką wkręcamy i dociągamy śrubki. 19: przykręcamy nadkole i składamy resztę. 20: Odkręcamy odpowietrzniki: 1 przy chłodnicy: 2 w przewodzie chłodniczym idącym z nagrzewnicy: 21: Wlewamy płyn chłodniczy tak długo aż zacznie się przelewać z odpowietrznika przy chłodnicy, następnie zakręcamy go. lejemy dalej aż się zacznie przelewać z drugiego i zakręcamy. Poziom w zbiorniczku będzie wysoki - 5-10cm poniżej korka, ale nie przejmujemy się tym. zakręcamy i odpalamy krope, niech pochodzi z 1h w między czasie można gazować, obserwujemy wskazówkę temp, oraz czy wentylator sie od czasu do czasu włącza i wyłącza. Po tej 1h poziom płynu zszedł do 2-3 cm powyżej max, ale nie przejmujemy się tym. Jak silnik ostygnie to powinno być równo max lub 1cm powyżej max Jedziemy na jazdę próbną. Sprawdzamy często przez najbliższe 1000-2000km poziom płynu chłodniczego. W moim przypadku nie ubyło ani o 1mm Kilka fotek od Adasia - Dziękujemy Edit: 12.07.2014: https://www.youtube.com/watch?v=7RwMGLxG5kg - 4m 10s tutaj jak powinno się to robić w 120% prawidłowo na przykładzie silnika 1.2 8V. |
Autor: | Thomas [ 07 Paź 2007, 09:58 ] |
Temat postu: | |
fajny manual ale ja mam pewne ale .... nie zdejmowal bym lapy trzymajcej silnik gdyz nie ma takiej potrzeby przynajmniej u mnie nie bylo poszlo wszystko ladnie bez tego zdejmowania i pasek ladnie zostal zmieniony.... co do pracy silnika przez 1 h to jest dlugooo wg mnie nie potrzeba takiego czasu zeby silnik pracowal wystarczy ze jak sie wlaczy wentylator to silnik juz osiagnie swoja temp u mnie wczoraj tak pochodzil sobie na wolnych obrotach,od czasu do czasu przegazowalem sobie i tak sobie pochodzil ok 15 min... podczas tego uzupelnialem powoli plyn zalewajac do maksa w sumie ponad maks pochodzil troche poziom zszedl dolalem znowu i tak kilka razy jedyne czego zaluje to opaski tej oryginalnej co byla przy wezu na dole no ale normalnymi naredziami nie sposob jej ladnie zdjac a jak zeszla to pozniej problem aby ja zalozyc wiec trzeba bytlo dac cos innego a ja lubie jak jest oryginalne |
Autor: | Thomas [ 07 Paź 2007, 14:15 ] |
Temat postu: | |
nagrzewnice otwierales ?? znaczy sie ogrzewanie ?? |
Autor: | ipIV [ 07 Paź 2007, 14:18 ] |
Temat postu: | |
Cytuj: nagrzewnice otwierales ?? znaczy sie ogrzewanie ??
Tak Właśnie - zapomniałem napisać, żeby włączyć ogrzewanie |
Autor: | Thomas [ 07 Paź 2007, 14:51 ] |
Temat postu: | |
sory ipIV nie zauwazylem ze ta lapa tak przeszkadza |
Autor: | ipIV [ 07 Paź 2007, 15:11 ] |
Temat postu: | |
Thomas napisał(a): sory ipIV nie zauwazylem ze ta lapa tak przeszkadza Smile
to jest wynalazek fiata, żeby utrudnić ludziom życie.... |
Autor: | Helmut [ 10 Lis 2007, 00:10 ] |
Temat postu: | |
A po jakim przebiegu należy wymienic pasek rozrzadu bo mam przejechane 66500km. odp. proszę na PW. dz. |
Autor: | ipIV [ 10 Lis 2007, 00:47 ] |
Temat postu: | |
100-120kkm lub 3 do maxxx 5 lat. |
Autor: | Helmut [ 17 Lis 2007, 01:02 ] |
Temat postu: | |
Mam na liczniku 67000 i 4 lata uzytkowania także na drugi rok trzeba by wymienić . dzieki za info ,pozdrawiam. |
Autor: | misieq79 [ 27 Kwi 2008, 23:40 ] |
Temat postu: | |
Moje trzy grosze po dzisiejszej wymianie: ipIV napisał(a): 6: Odkręcamy 4 śruby '15' mocujące łapę silnika do bloku silnika: Troche trudno sie dostac do jednej z nich. Rozkręcenie łapy na 2 kawałki (te 4 nakrętki 13 od góry) znacznie ułatwia dostęp Cytuj: Znak na kole wałka rozrządu jest, na głowicy też, na kole wału korbowego jest, ale nie ma na bloku silnika przy kole wału korbowego
Jest. Na fotce w książce WKiŁ wygląda to jak nacięcie, w rzeczywistości to jest uskok na odlewie kadłuba. |
Autor: | ipIV [ 27 Kwi 2008, 23:46 ] |
Temat postu: | |
misieq79 napisał(a): Jest. Na fotce w książce WKiŁ wygląda to jak nacięcie, w rzeczywistości to jest uskok na odlewie kadłuba. Według znaków na nowym pasku by się zgadzało, ale lepiej się upewnić zaglądając do okienka w skrzyni. Cytuj: Troche trudno sie dostac do jednej z nich.
Fakt, ale 2-3 min się pomęczyć i wszystko gra |
Autor: | luki55 [ 09 Lip 2008, 11:19 ] |
Temat postu: | |
Witam:) Mam następujący problem: przeczytałem tego manuala wszystko już wiem tylko jednego nie mogę zrozumieć: wałek ustawiony według znaków zablokowany, w okienku na skrzyni ustawione 0, a na kole zębatym wału znak nie pokrywa się z tym uskokiem na kadłubie silnika jest jakiś 1 cm niżej. Znaki na pasku zgadzają się ze znakami na kołach zębatych wału i wałka... Nie mam pojęcia o co chodzi i według czego mam ustawiać wał...Moje autko to seicento 1.1 MPI , ale silniki bardzo podobne w budowie...Co jeszcze ciekawe w okienku w skrzynki nie mam tych 4 ząbków tylko podziałkę na obudowie czyli to jest takie ustawianie na oko... Gdyby ktoś był w stanie mi pomóc byłbym bardzo wdzięczny... |
Autor: | ipIV [ 09 Lip 2008, 16:18 ] |
Temat postu: | |
Ustaw według paska, jak będzie się gorzej zbierać, to wtedy się pomyśli |
Autor: | luki55 [ 09 Lip 2008, 19:22 ] |
Temat postu: | |
Witam ponownie:) Ustawiłem według paska i okienka na skrzyni ( u mnie niestety nie ma tych 4 ząbków tylko podziałka więc tak na oko ustawiłem na 0)...Silnik pracuje prawidłowo, przyśpiesza też prawidłowo, przynajmniej takie mam odczucie, ale jak energicznie dodam gazu ( na biegu jałowym) to troszkę się jakby dusi i występuje taki cichy dziwięk zasysanego powietrza (tak jakbym mam filtr powietrza zdemontowany, i jak otworze przepustnice to słychać taki głuchy dziwięk..) Jutro jeszcze trochę pojeżdżę i dam znać jak sie zachowuje... Jeszcze jedno pytanko: zakładając np, że pasek jest przestawiony o 1 ząb, jak to może wpłynąć na silnik...Wiem że zmieniają sie fazy itd. ale jak to w praktyce wygląda... dziękuje bardzo za pomoc, można na Was liczyć :) |
Autor: | ipIV [ 09 Lip 2008, 20:29 ] |
Temat postu: | |
Cytuj: Jeszcze jedno pytanko: zakładając np, że pasek jest przestawiony o 1 ząb, jak to może wpłynąć na silnik...Wiem że zmieniają sie fazy itd. ale jak to w praktyce wygląda...
W praktyce ucieknie Ci z 10KM Wyraźny muł i więcej niż 140 nie poleci. Co do dziwnych dźwięków sprawdź czy dobrze zamontowałeś puche filtra powietrza |
Autor: | luki55 [ 10 Lip 2008, 08:07 ] |
Temat postu: | |
Filtra w ogóle nie ściągałem...ale przciągłem go troche to tak do 80 na 2 biegu spokojnie idzie........ |
Autor: | ipIV [ 10 Lip 2008, 09:05 ] |
Temat postu: | |
A jak dziwne dźwięki wydaje dalej.... oj czy paska za mocno nie naciągnąłeś? Bo Ja w ten sposób załatwiłem za pierwszym razem nowy napinacz i nową pompę wody. W najdłuższym miejscu jak naciśniesz to ma się uginać o 0,5-1cm i przy skręceniu i 90* ma być wyczuwalny opór, ale nie ma być tak, żeby skręcić go o te 90* trzeba było się nasiłować... |
Autor: | luki55 [ 10 Lip 2008, 10:02 ] |
Temat postu: | |
Dziś jeszcze trochę pojeździłem, i na razie nic nie słyszę ..tak zostawie chyba... nie ma co kombinować... pasek na 100% mam dobrze napięty nie za mocno, spokojnie mogę go skręcić o 90 s.... Musze powiedzieć, że mój sejek od początku miał małe opory z wejściem na obroty na biegu jałowym...ale wydaje mi się, że to nie jest kwestia mechaniki silnika, silnik w ogóle klekocze jak jest zimny (i wszystko jest w porządku podobno TTTM) , co ciekawe SPI chodzą cichutko...czyżby wina wtrysku wielopunktowego..?? P.S. Nie wiedziałem, że będzie z tym tyle zabawy ... wnioskuje, że znak na kole zębatym wału jest pomocny przy zgraniu znaku na pasku, i co szkodziło zrobić jakąś kreskę na bloku silnika ... o wiele prościej by się ustawiało rozrząd... niestety takich wpadek fiat ma więcej :/ Pozdrawiam |
Autor: | ipIV [ 10 Lip 2008, 10:31 ] |
Temat postu: | |
Co do klekotania.... przestał mi klekotać jak przeszedłem z 5W30 na 10W40 [ Dodano: 10 Lip 2008 10:31 ] luki55 napisał(a): P.S. Nie wiedziałem, że będzie z tym tyle zabawy ... wnioskuje, że znak na kole zębatym wału jest pomocny przy zgraniu znaku na pasku, i co szkodziło zrobić jakąś kreskę na bloku silnika ... o wiele prościej by się ustawiało rozrząd... niestety takich wpadek fiat ma więcej
Grunt to jest to, że... przy takim ustawianiu można się pomylić o 1 ząbek... wprawny mechanik da radę założyć pasek nawet bez znaków, ale my odstawiamy amatorkę i te znaczki na pasku są pomocne... ale nalezy pamiętać, że podczas produkcji paska też może sie wkraść błąd... |
Autor: | luki55 [ 15 Lip 2008, 17:22 ] |
Temat postu: | |
[b]ipIV[/b] 1,1 MPI Fabrycznie schodzi z 10W40 Seleni, ja zmieniałem ostatnio na Mobila 10W40 stwierdziłem, że jak od początku są zalewane półsyntetykiem to po co pchać syntetyk droższy o około 40 zł... Co mogę jeszcze dodać: a może być pomocne w tym manualu komuś, otóż jak sobie już ustawimy na oko znak w skrzyni, to zaznaczamy sobie swój znak jakimś markerem na kole zębatym, i później odkręcamy pierwsza świece wkładamy cienki śrubokręt (potrzebna druga osoba do kręcenia wałem kręcimy powoli, żeby śrubokręt się nie zablokował w cylinrze) ,pierwszy tłok powinien być na górze "wracamy trochę" wałem i odnajdujemy martwy punkt, miejsce w którym tłok ani się nie obniża ani nie idzie do góry, zostawiamy tak i zaznaczamy to położenie na wale, to tak dla pewności można sprawdzić, czy znaki zgadzają się.... [size=9:][ [i:][b:]Dodano[/b:]: 15 Lip 2008 17:22[/i:] ][/size:] Chyba jednak pojadę dziś do jakiegoś mechanika...Dziś miałem okazje mykać po A4 i idzie tak 140km/h i deka więcej z górki jakieś 150km/h |
Autor: | ipIV [ 15 Lip 2008, 19:39 ] |
Temat postu: | |
Zdemontuj to i ustawi idealnie pasek ze znakami na pasku. |
Autor: | Adas [ 02 Sie 2008, 19:08 ] |
Temat postu: | |
właśnie jadę na wieś wymieniać pasek i napinacz:D. Jak trafie na coś dziwnego hehe, to dorzuce fotkę z opisanym ZOnkiem, hihi [ Dodano: 02 Sie 2008 19:08 ] Operacja zakończyła się sukcesem, wszystkie znaki itp idealnie sie pozgadzały . |
Autor: | reniferek1987 [ 10 Wrz 2008, 15:12 ] |
Temat postu: | |
Tylko nie kręcić paskiem w inną stronę niż strzałka idzie ;> |
Autor: | Adas [ 10 Wrz 2008, 17:34 ] |
Temat postu: | |
Wymieniony. Nawet Parę Fotek Tu użyczyłem... |
Strona 1 z 3 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |