You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 16 Gru 2018, 10:15

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #45117 Wysłany: 14 Wrz 2007, 23:22; 
 Temat postu: [ IIFL ] Wahacze przód - wymiana.
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 16V 135KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SG
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 12324
Pomógł: 45
Będzie potrzebny kanał nie wyobrażam sobie robienia tego bez kanału - w szczególności montowania drążka stabilizatora, najlepiej, żeby razem z tym wymienić amory - dużo łatwiej będzie się zakładać drążek stabilizatora.

Narzędzia:

Klucze oczkowe: 1x 18, 1x17, 1x 13
Klucze nasadowe: 18, 17, 13 + grzechotka
Ewentualnie klucz dynamometryczny ze skalą minimum 35-110Nm

Inne narzędzia:

Młotek 0,5kg
Młotek 1kg
Łyżka do wywarzania opon
2 stalowe rurki ~0,5m, takie żeby do środka dało się łyżkę wsadzić
Przecinak
Podnośnik hydrauliczny
Kobyłka x2
Podnośnik kanałowy - do podtrzymania auta w razie jakby kobyłki jakimś cudem opadły ;D
Smar łożyskowy/miedziowy/jakikolwiek.... dużo smaru... ;D
Kolegę do pomocy :>

Części:
2 nowe wahacze przednie
Śrubki - nie wiem jakie to są M-cośtam ;D długość gwintu ~2cm, główka 13, najmocniejsze jakie są. Najlepiej, żeby były zakończone takim rozszerzeniem a'la podkładka.

Krok1:


Wjeżdżamy na kanał.

Image

Krok2:

Podnosimy auto, podstawiamy kobyłki i lekko wspieramy podnośnikiem, w razie jakby coś sie stało z kobyłkami ;)

Image
Na fotce podnośnik - chciałem podnieść tylko jedną stronę auta, ale zbyt stabilnie to nie wyglądało, więc potem go przestawiłem na środek.

Potem podstawiamy kobyłki, upuszczamy podnośnik i podnosimy go jeszcze raz, ale tylko lekko podpieramy auto.

Krok3:

Zdejmujemy koła przednie.

Image

krok4:

Odkręcamy nasadową 13 od wahaczy i ramy pomocniczej cały drążek stabilizatora, śruby będą mocno zapieczone i te w wahaczach po prostu mi się ukręciły przy odkręcaniu:

Image

Image

Po czym przesuwamy drążek do tyłu, żeby nie przeszkadzał i niech sobie wisi na wydechu ;)

Krok5:

Odkręcamy nakrętkę śruby mocującej sworzeń kulowy do zwrotnicy koła, oraz luzujemy przednie mocowanie wahacza do ramy pomocniczej (śruba 18, nakrętka 17) i luzujemy tylną śrubę mocującą wahacz do ramy pomocniczej (śruba 18 )

Image

Potem rozruszamy śrubę i wybijamy ją młotkiem.

Krok6:

Kilka razy, porządnie za pomocą przecinaka i młotka 1kg rąbiemy szczelinę przy sworzniu, aby ją trochę rozszerzyć.

Image

krok7:

Wychodzimy z kanału, przekładamy łyżkę przez największą dziurę w wahaczu, przedłużamy rurką i kolanem mocno odginamy wahacz w dół, za pomocą drugiej rurki i młotka rąbiemy w wahacz z góry (1) i potem do od spodu młotkiem wbijamy (2) , następnie powtarzamy te czynności aż sworzeń wyjdzie ze zwrotnicy.

Image

Krok8:


Wykręcamy nakrętkę z śruby przedniego mocowania wahacza, odkręcamy tylną śrubę całkowicie i wybijamy śrubę przedniego mocowania, powinno wszystko ładnie wyjść, następnie wyciągamy wahacz :)

Krok9:

Smarujemy smarem w wahaczu elementy styku tylnej tulejki z ramą pomocniczą, aby ładnie tył wszedł na miejsce, smarujemy wszystkie śruby, aby bezproblemowo weszły.

Krok 10:

Wsuwamy tylną część wahacza do ramy pomocniczej, następnie śrubokrętem centrujemy otwór w tulejce z otworami śruby i wkręcamy ręką lekko śrubę tylnego mocowania, następnie młotkiem od spodu wbijamy przednią tulejkę do ramy pomocniczej i wsadzamy śrubę.

Prosimy kolegę aby pociągnął lekko do siebie tarczę hamulcową ze zwrotnicą (nie za mocno, żeby półosi nie wyszarpał - lekko do siebie o 1-2cm), a my wkładamy (wcześniej nasmarowany) sworzeń do zwrotnicy, bierzemy śrubkę, wkładamy ją z boku i wbijamy od spodu sworzeń jednocześnie drugą ręką wkładając śrubkę - sworzeń będzie dobrze wbity, jak śrubka przejdzie na drugą stronę - nie używamy młotka do wbijania tej śruby! Musi bezproblemowo wejść - to jest znak, ze sworzeń jest dobrze wbity.

Dokręcamy śrubę sworznia z momentem 35Nm
Dokręcamy tylne mocowanie wahacza z momentem 35Nm
Dokręcamy przednie mocowanie wahacza z momentem 110Nm

Krok11:

Wymieniamy drugi wahacz

Krok12:

Przykręcamy stabilizator do jednego wahacza z momentem 35Nm.

(z drugiej strony będzie ciężko, jak mamy wsadzony amortyzator)

Podkładamy podnośnik pod sworzeń i podnosimy wahacz do góry aż mniej więcej otwory stabilizatora i gwinty w wahaczu będą na taj samej pozycji,
trzymamy głową stabilizator, jedną ręką śrubokrętem centrujemy otwór, a do drugiego otworu wkręcamy śrubę (dalej trzymamy śrubokręt w drugiej dziurze, bo jak puścimy to śruba sie krzywo wkręci!) Następnie dociągamy tamtą śrubę i bezproblemowo wkręcamy drugą.

Potem środkowe mocowania stabilizatora - do góry trzymamy głową, jedną ręką centrujemy otwór, drugą do drugiej dziury wkłądamy śrubę i dociągamy ją - UWAGA należy uważnie obserwować srubę, zeby prosto się wkręciła!

To wszystko :)

Dociągamy śruby dynamometrycznym


zakładamy koła, opuszczamy i jedziemy na kontrolę zbieżności - w moim przypadku wszystko było w normie ;)

W razie pytań proszę pytać 0)

Nowy wahacz:

Image
Image


Update: http://fiatpunto.com.pl/post283130.html#283130 Kilka fotek z wymiany ;)

_________________
Fiat Punto Evo 1,4 16V Multiair 99kW & Ford Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Fiat Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Fiat Punto II 1,2 8V 44kW & Ford Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo
Image <- Ford Fiesta VII fl 1,0 Ecoboost
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V
AM, B, BE, C, CE, T


Ostatnio edytowany przez ipIV 04 Paź 2009, 18:52, edytowano w sumie 3 razy

Góra
 Profil  
 

 
 Post #45118 Wysłany: 14 Wrz 2007, 23:31; 
 Temat postu:
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Imię: Zbyszek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Chełm/Sławno/Słupsk
Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 3300
Krok 23

Dwie flaszki 1l :)

Piknie :wink:

_________________
Pilot RC KDS450 SV + Flymentor 3D & Tarot 450 PRO + Flymentor 3D & DJI Phantom 3


Góra
 Profil  
 
 
 Post #45123 Wysłany: 15 Wrz 2007, 00:11; 
 Temat postu:
Offline
Ojciec założyciel
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
ipIV młotek młotek młotek "bez maizla i młota ch** nie robota" :E

_________________
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Góra
 Profil  
 
 
 Post #45144 Wysłany: 15 Wrz 2007, 08:26; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9713
Pomógł: 33
najlepszy klucz dynamometryczny jest w ręku :D nie tylko ja to potwierdzę :)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #45171 Wysłany: 15 Wrz 2007, 11:34; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto Evo 3d
Silnik: 1.4 16V 135KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SG
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 12324
Pomógł: 45
Thomas napisał(a):
najlepszy klucz dynamometryczny jest w ręku :D nie tylko ja to potwierdzę :)


Co nie zmienia faktu, że jedną nową śrubę ukręciłem w nowym wahaczu... Potem wiertarka poszła w ruch. Ta śrubka nie wytrzymała nawet 35Nm :P

_________________
Fiat Punto Evo 1,4 16V Multiair 99kW & Ford Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Fiat Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Fiat Punto II 1,2 8V 44kW & Ford Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo
Image <- Ford Fiesta VII fl 1,0 Ecoboost
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO